sh12

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

sh12

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen tässä pähkäillyt ja piirrellyt sellaista etuvetoista lowraceria, jonka voisi tehdä joko puusta tai hiilikuidusta:

Kuva

Puurakenteisena siinä olisi polystyreeniydin ja pinta olisi 1 mm lentokonevaneria. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Näyttää hyvältä.
Nuin hyvällä kuvalla ei pitäisi olla rakentamisessa ongelmia muussakuin rakene lujuuksien ihmettelyssä.

Jätit varmaan tarkoituksella piirtämättä sellaiset renkaan liikkeiden mukaan kääntyvät ohjurit eikös?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja PW »

Toimisko polystyreeni ydin jonkinlaisena tukirakenteena vai pelkkänä muottina ? Onko tarkotus liimata vaneri polystyreeniin kiinni ja jos niin millä liimalla ?
Itteäni kiinnostaa puusta rakentaminen tällä hetkellä kovastikin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Toimisko polystyreeni ydin jonkinlaisena tukirakenteena vai pelkkänä muottina ? Onko tarkotus liimata vaneri polystyreeniin kiinni ja jos niin millä liimalla ?
Itteäni kiinnostaa puusta rakentaminen tällä hetkellä kovastikin.

Polystyreeni toimii tukirakenteena yhdessä kuorivaneerin kanssa. Vanerin olen liimannut kiinni Sikabond 545 liimalla. (http://farm2.static.flickr.com/1288/111 ... b8b5_o.jpg), joka tarttuu myös metalliin.

"Jätit varmaan tarkoituksella piirtämättä sellaiset renkaan liikkeiden mukaan kääntyvät ohjurit eikös?"

Tarkoitatkohan ketjurissojen kääntymistä varten tehtäviä niveliä? Sellaiset on tarkoitus tehdä vaikka jäivät kuvaan piirtämättä.

Kun muistin miten kävi sh5:lle:

Kuva

täytyy laittaa ainakin emäputken kohdalle paksumpaa vaneria.

Laitoin piirustuksen Bentriderin sivuille: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=54117

Voiko joku kertoa mitä tuo USS tarkoittaa lauseessa:

If I am reading his drawings right, this is USS, and the only possible knee interference would be with a foot on the ground.........I would probably want some bend in the bars myself, though.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Voiko joku kertoa mitä tuo USS tarkoittaa lauseessa:

If I am reading his drawings right, this is USS, and the only possible knee interference would be with a foot on the ground.........I would probably want some bend in the bars myself, though.

Sakari

Jotenkin nuin..

Vapaa suomennos
Jos luen kuvaa oikein, tämä on (USS=Under Seat Steering) alaohjauksella, ja ainoa häiriötekijä voisi olla polven kanssa kun jalka on maassa.
Minä ehkä haluasin jonkunlaista mutkaa ohjaustankoon..

Pahan näkoinen tuo SH5 kertoisitko kuin tuo tapahtui?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Voiko joku kertoa mitä tuo USS tarkoittaa lauseessa:

If I am reading his drawings right, this is USS, and the only possible knee interference would be with a foot on the ground.........I would probably want some bend in the bars myself, though.

Sakari

Jotenkin nuin..

Vapaa suomennos
Jos luen kuvaa oikein, tämä on (USS=Under Seat Steering) alaohjauksella, ja ainoa häiriötekijä voisi olla polven kanssa kun jalka on maassa.
Minä ehkä haluasin jonkunlaista mutkaa ohjaustankoon..

Kiitos käännöksestä!

Minusta tuollainen mutka ei ole välttämättä tarpeellinen, kun jalat ovat kuitenkin pysähdyttäessä harallaan.

"Pahan näkoinen tuo SH5 kertoisitko kuin tuo tapahtui? "

Olen siitä kertonutkin näillä sivuilla joitakin vuosia sitten.

Olin vetämässä asuntoperävaunua,

Kuva

kun eräässä vastamäessä olevassa mutkassa jouduin polkaisemaan täydellä voimalla, jolloin runko meni poikki emäputken kohdalta. Olin jättänyt pois alkuperäisen suunnitelman mukaisen vahvistuksen keveyden vuoksi tuolta kohtaa. Laiminlyönti heti kostautui. :oops:

Olen kohdan korjannut liimaamalla 4 mm vanerit emäputken kohdalla rungon molemmin puolin. Yllä olevassa piirustuksessa tuo vaaleampi osa runkoa on sitä 4 mm lisävaneria.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä tahtoo mennä sormi suuhun englannin kanssa noilla kansainvälisillä markkinoilla.

Kun käyttää google kääntäjää seuraavassa lauseessa:

fultondp: "Sorry, didn't look closely. I thought the steering was OSS. I'm thinking with USS, the steering issues will actually be worse, since you will have to reach around and under the seat to hold the inside bar in a turn. I would switch it to OSS with wide cruiser bars."

Tulee vastaukseksi:

"Sorry, ei tarkasti. Luulin ohjauksen oli OSS. Olen ajattelun USS, ohjauksen asiat todella huonompi, koska sinun on päästävä ympäri ja istuimen alla pitää sisällä baari puolestaan. Haluaisin vaihtaa sen OSS on laaja cruiser baareja."

Kaveri ehdottanee mm. vaihtamista yläpuoliseen ohjaukseen? Viitsisikö/ehtisikö joku kääntää, mitä se oikein tarkoittaa? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

irakas kirjoitti:

Kyllä tahtoo mennä sormi suuhun englannin kanssa noilla kansainvälisillä markkinoilla.

fultondp: "Sorry, didn't look closely. I thought the steering was OSS. I'm thinking with USS, the steering issues will actually be worse, since you will have to reach around and under the seat to hold the inside bar in a turn. I would switch it to OSS with wide cruiser bars."

Sakari

Vapaasti käännettynä näin:
"Sori, en katsonut tarkkaan. Luulin ohjauksen olevan OSS (penkin yläpuolella). Minun mielestäni USS:llä (penkin alapuolisella ohjauksella) ohjauksen ongelmista tulee itseasiassa vaikeampia koska siinä joutuu kääntäessä kurottamaan penkin alle jotta ylettyy ohjaustangon sisämutkan puoleiselle kahvalle. Minä vaihtaisin USS:n tilalle OSS:n jossa olisi leveä kruisailu(?)tanko.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: sh12

Viesti Kirjoittaja irakas »

Höregrö kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kyllä tahtoo mennä sormi suuhun englannin kanssa noilla kansainvälisillä markkinoilla.

fultondp: "Sorry, didn't look closely. I thought the steering was OSS. I'm thinking with USS, the steering issues will actually be worse, since you will have to reach around and under the seat to hold the inside bar in a turn. I would switch it to OSS with wide cruiser bars."

Sakari

Vapaasti käännettynä näin:
"Sori, en katsonut tarkkaan. Luulin ohjauksen olevan OSS (penkin yläpuolella). Minun mielestäni USS:llä (penkin alapuolisella ohjauksella) ohjauksen ongelmista tulee itseasiassa vaikeampia koska siinä joutuu kääntäessä kurottamaan penkin alle jotta ylettyy ohjaustangon sisämutkan puoleiselle kahvalle. Minä vaihtaisin USS:n tilalle OSS:n jossa olisi leveä kruisailu(?)tanko.

Joo, paljon kiitoksia! Nyt asia tuli täysin selväksi.

Olen niin monta kertaa kokeillut yläpuolista ohjausta eri versioissa, että en kyllä siihen nytkään mene. Arvelen, että kaarresäde on etuvedossa joka tapauksessa sen verran suuri, että ohjaustankoa ei kai kovin paljoa voikaan kääntää ilman, että ketju ottaa kiinni pyörään. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin