RENKAAN KOKO

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

RENKAAN KOKO

Viesti Kirjoittaja ihmo »

jollain varmaan olisi kokemuksia renkaan koon vaikutuksista ajon keveyteen ja nopeuteen

olis mukava käyttää mahdollisimman suurta mutta etuvetoisessa loppuu haaruväli kesken

eli maksaako vaivan viritellä 26" jalkoväliin vai laitaako suosista pikkupyörän vaikka sielu sitä sairastaakin :evil:

kokemuksia kehiin vanhat tekijät :wink:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RENKAAN KOKO

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kokemuksia on isoista ja pienistä kiekoista. Ison nopeusetu ei ole järisyttävä, enemmän merkkaa itse renkaan vierintävastus. Hyviä on myös 406- koossa. Minusta järjestys on että ensin etsitään itselle paras mahdollinen ajoasento ja istuinkorkeus ja sitten sovitetaan siihen niin isot gummit kuin mahtuu. Kun käyttötarkoitus ja vaatimukset vaihtelee niin yleispätevää kokosuositusta ei voi antaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RENKAAN KOKO

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ihmo kirjoitti:

jollain varmaan olisi kokemuksia renkaan koon vaikutuksista ajon keveyteen ja nopeuteen

Aika pitkälle jarcco tuossa vastasikin. Ison renkaan pienempi vierintävastus on helppo pienirenkaisessa kompensoida matalemmalla istumakorkeudella, lyhemmillä haarukoilla ja sitä kautta kevyemmällä painolla. Ison renkaan edut tulevat esille vasta vähän haastavemmissa olosuhteissa, huono asfaltti, sora, lumi yms. Jos jompi kumpi olisi selvästi toista parempi, niin toista vaihtoehtoa tuskin olisi saatavilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: RENKAAN KOKO

Viesti Kirjoittaja ihmo »

kiitoksia henkisestä vahvistuksesta jottei iso oo "paljon" paree
ja onhan sitä tähänkin asti pärjännyt sillä mitä jalkovälissä on :mrgreen:
kohtuu kuntoisilla teillä sitä ajellaan ei kun jatketaan näillä neuvoilla suunnittelua

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Vastaa Viestiin