vaihde vaijerin lyhentäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaihde vaijerin (tai oikeastaan se on tuossa rautalankaa se sisus ) lyhentäminen ? Siis se kuori saako sitä miten askarreltua lyhyemmäksi ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Semmoiset kierretyllä kuorella olevat olen katkaissut rälläkällä ja jäysteet viilalla pois. Tuossa ilmeisesti kuori koostuu nipusta pitkittäisiä lankoja, joten katkaisun jälkeen pitäisi saada se pääty siirrettyä siihen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jappi67
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Elo 2007, 10:45

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Jappi67 »

Dremel ohuella leikkuulaikalla on myös todella hyvä vaijerin ja kuoren lyhentäjä.

Nyt kun viimeinkin olen velaton mies, otin pienen lainan juhliakseni sitä.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Näppärin tapa on varmasti hyvät vaijeripihdit. Katkaisee kuoren ihan yhtä siististi kuin itse vaijerinkin. Dremelillä nuo nyt varmaan menee melkein yhtä nopeasti.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

ainoa oikea tapa katkaista vaijeri on kirves ja kuulantyöntökuula

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos runsaista vastauksista, keinoja on kuin niksi pirkassa :) Purasemallakin vois tietty yrittää.
Kait mie tuon poikki saan mut mietityttää miten tuon päämutikan saa ympättyä siihen uuvestaan. Varmaan jonkinlaista askartelua vaatis.
Onnistuiskohan jos ottaiskin vajerista keskeltä palan pois ja yrittäs sinne keskelle sitte askarrella liitoskappaleen leikkaa, liimaa, liitä ja purista menetelmiä hyväksi käyttäen ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onnistuiskohan jos ottaiskin vajerista keskeltä palan pois ja yrittäs sinne keskelle sitte askarrella liitoskappaleen leikkaa, liimaa, liitä ja purista menetelmiä hyväksi käyttäen ?

Ei, jos vaijeri on tyypiltään sellainen jossa kuoriosa koostuu pitkittäisistä metallilangoista. Luulisin että ajan kans hakevat paikkansa niin että työntyvät limittäin ja kuori alkaa painua kasaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: vaihde vaijerin lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

PW kirjoitti:

Kiitos runsaista vastauksista, keinoja on kuin niksi pirkassa :) Purasemallakin vois tietty yrittää.
Kait mie tuon poikki saan mut mietityttää miten tuon päämutikan saa ympättyä siihen uuvestaan. Varmaan jonkinlaista askartelua vaatis.
Onnistuiskohan jos ottaiskin vajerista keskeltä palan pois ja yrittäs sinne keskelle sitte askarrella liitoskappaleen leikkaa, liimaa, liitä ja purista menetelmiä hyväksi käyttäen ?

Öö, tämä kuulostaa siltä että nyt on tapahtumassa jonkun sortin virhe? Vaijeria ja sen osia ei kannata kuvitellakaan yrittävänsä liittää uudelleen yhteen sen jälkeen kun niitä on katkottu. Siitä tulee vain paha mieli. Se möykky vaijerin päässähän on vain kahvan päässä, katkaisu tehdään sieltä jarrun/vaihtajan päästä. Jarrun/vaihtajan päässä saattaa olla tietty vaijerin päällä sellainen pieni rispaantumista ehkäisevä metallihattu, mutta se on vain puristettu vaijerin päähän. Se lähtee siitä vetämällä pois (voi joutua puristelemaan sen takaisin pyöreäksi ensin). Se ei myöskään ole toiminnallisesti oleellinen, mutta ilman sitä se pää melko varmasti rispaantuu ajan kanssa epäsiistiksi.

Sitten jos tarkoitat sitä kuoressa olevaa päätypalaa, sekään ei ole oikeastaan mitenkään kiinni siinä kuoressa, vaan lähtee kyllä vetämällä pois, ja voidaan kuoren lyhentämisen jälkeen työntää uuteen päähän takaisin. Silloin, kun vaijeri on molemmista päistään kiinni ja kireällä, mikään näistä ei pääse liikkumaan mihinkään. Kun näitä lyhennystöitä alkaa tehdä, riittää luultavasti, että irroittaa vaijerin sieltä jarrun/vaihtajan päästä, niin saa tarpeeksi löysää puuhaamiselle.

Vastaa Viestiin