Kokoontaittuva trike lopputyönä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Luovahulluus kirjoitti:

Siksi haluan kaikilta mielipiteen ensimmäisen postini kysymyksiin.)

Paremman otannan saisi jos avausviestiin olisi sisältynyt "rasti ruutuun" äänestys. Keskustelun kautta saat todennäköisesti n.10 vastausta, mutta äänestäjien määrä aiemmissa äänestyksissä tyypillisesti 30-50kpl.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Onnea ja menestystä, 90-luvulla tuli itsekin k.o. laitoksessa lusittua.

Nyttemmin kyllä aivan toisella alalla.

vastaukset:

1 - 2 - 5 (ja Lowrides:iä mukaillen 6: keveys, (mutta en tarkoita ultrakeveyttä.))

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

iso-jermu kirjoitti:

Onnea ja menestystä, 90-luvulla tuli itsekin k.o. laitoksessa lusittua.

OT: Juu. Tosiaan - onnea hankkeeseen. Siellä tuli tosiaan opiskeltua ja jopa valmistuinkin 90 luvulla. Tosin naapuriosastolta.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Luovahulluus kirjoitti:
  1. Pyörän taitto-operaation nopeus, sekä kiinni, että auki
  2. Pyörä menee kokoontaitettuna hyvin litteäksi johonkin suuntaan, mutta jää toiseen suuntaan melko pitkäksi/leveäksi
  3. Pyörä menee kokoontaitettuna melko pieneksi joka suuntaan
  4. Kokoon taitettua pyörää voi työntää kahden renkaan varassa helposti
  5. Pyörä on niin kapea, että eturenkaat mahtuvat oviaukosta
  6. Jokin muu, mikä:
    Mitä muita ominaisuuksia pyörässä pitäisit tärkeinä?

1: mukaanluettuna helppous: ettei tarvi painia mutaisen pyörän kanssa vesisateessa pihalla.
3: jos vaikka menisi työpöydän alle 608060cm:n tilaan
6: Pyörän ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja pyörän saa taitettuna työnnettyä tarakalla kuljetettavissa olevaan suojalaukkuun.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vastaanpa miekin tuohon vaikka tuo taitettavuus ei täällä maalla olekaan se ensimmäinen vastaan tuleva tarve kun on tilaa ja pyörät pidetään yleensä ulkona.
Siis kun kerran taittelemaan ruvetaan niin : 1. ja 3. sekä 6. = keveys

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

sauri kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Itselle mainittujen lisäksi on tärkeää soveltuvuus tavaran kuljettamiseen. Esimerkiksi töihin mennessä mukaan pitää saada vaihtovaatteet, pyyhe ja kannettava tietokone.
Olisi kätevää jos ison repun saisi pujotettua jonkinlaiseen 'boxiin' tai ainakin jotenkin suojaan. Muuten reppu on yltä päältä kurassa, ja kun olet suhkun jälkeen kravatti kaulassa menossa palaveriin sotket itsesi kuraisessa repussa.

Sitä vartenhan pyörän sivulaukut ovat että niihin voi sulloa repun ja läppärilaukun.

Harvassa ovat sivulaukut joihin mahtuu reppu jossa on 17" läppäri.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Luovahulluus
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Syys 2009, 22:46
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Luovahulluus »

Protolla on nyt ajeltu noin 130km. Taittomekanismi toimii hyvin, mutta pyörä ei mene tarpeeksi pieneen tilaan (korjataan seuraavaan versioon). Taittamiseen menee tällä hetkellä noin 3 sekuntia, samoin avaamiseen. Pyörä taittuu kahdesta kohdasta siten, että ajajan paino ja polkuvoima pyrkivät pitämään pyörän kasassa, ja ensimmäiset 50 kilometriä ajelinkin ilman minkäänlaista taittolukitusmekanismia! Nyt kun on ollut pari päivää mukavasti tiet jäässä ja pyörätiet viimeisen aurauksen jälkeen tallottu tiukoiksi, niin protolla pääsee jo melkoista vauhtia, vaikka vaihteet loppuukin jatkuvasti kesken. Pitäisi vaan saada niitä 70-piikkisiä eturattaita jostain...

Pari kuvaa protosta jouluaattona, ennen vaihteiden ja ohjauskahvojen asennusta:
Kuva
Kuva

Kiinnostaisi saada kokeneemman nojakki-ihmisen mielipiteitä protosta. Jos joku haluaa päästä koeajolle, niin pistäkää yksityisviestiä. Pyörä siis sijaitsee Lahdessa.

Seuraavaan pyörään alkaa olla vähitellen suunnitelmat valmiina. Se tulee menemään renkaat paikallaan suunnilleen 82(lev) x 85(pit) x 55(kork)cm tilaan. Eturenkaat vaihdan 20-tuumaisesta vähän pienempiin. Syynä tähän on lähinnä ulkonäkö, mutta voihan sitä perustella myös "tiukemmalla" ajotuntumalla, pienemmällä ilmanvastuksella ja painolla, sekä ihan vaan sillä, että haluan tietää mitä sitten tapahtuu. Tietenkin ajo voi muuttua vähän pomppuisemmaksi ja epätasaisella voi olla raskaampi ajaa. Pitäisi vaan valita se oikea koko: 305, 349 vai 355? 349-kokoon on saatavilla parhaiten laadukkaita "kisa"renkaita (ainakin tilaamalla), ja Shwalben sivuilla näyttää olevan 305mm Marathon Raceria ja 355 Kojakkia. BMX-kumeja, joilla voisi talvella ajaa, näyttäisi olevan vain 305 ja 355 koossa. Kojakeilla ajaminen talvella on varmaan melkoista pulkkailua. Saako 349mm vanteelle mitään rengasta talveksi?

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja sauri »

Saisiko trikestä parempia kuvia?

Avatar
Luovahulluus
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Syys 2009, 22:46
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Luovahulluus »

Projektin luonteesta johtuen en paljasta yksityiskohtia ennen kuin opinnäytetyöni on valmis, mutta yleisön pyynnöstä täällä on Picasa-albumini, jossa on vielä pari täällä julkaisematonta kuvaa.

Nyt haluaisin saada tietoa siitä, millaisia työmatkoja ja tarpeita ihmisillä on, huolimatta siitä, käyttääkö polkupyörää tai käyttäisikö trikeä. Voitte auttaa minua opinnäytetyössäni käyttämällä pari minuuttia tekemäni kyselyn täyttämiseen.

Kiitokset kaikille vastanneille!

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ajettavan oloinen kapistus.
Itseäni hieman arveluttaa tuo ohjaustankojen sijoittaminen heti renkaan taakse.
Tuntuu että rystyset raastavat jokapaikkaan ja ovat jotenkin suojattomat.
Tsemppiä rakentamiseen.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kädet likaantuvat märällä kelillä. Tosin lokasuojien laittaminen on helppoa, kun tuo ohjausvarsi on noin hyvällä hollilla.

Huomioipa vielä, että käsiesi paino lepää ohjausnivelen takapuolella, mikä aiheuttaa kovassa vauhdissa epästabiilisuutta. Esimerkiksi toisen etupyörän alle jäärä monttu heilauttaa käsiä montun puolelle, joka saa ohjauslinjan kääntymään montusta pois, jolloin keskipakovoima työntää käsien painoa enemmän samaan suuntaan. Kädet reagoivat tähän aina vähän vähän myöhässä, joten ajosta tulee rauhatonta. (Tämä on se syy, miksi joissain trikeissä on erillinen ohjaustanko ja ne ristiin menevät työntötangot.)

Kyynärnojat ratkaisisivat ongelman, kun käsien painosta valtaosa tukeutuisi kiinteään runkoon ja ohjaus tehtäisiin ranneliikkeellä, ja vain ääritapauksissa nostettaisiin käsi tuelta. Jos kyynärtuen rakentaminen tuntuu hankalalta, asiaa voi korjata suurentamalla jättöä caster kulmaa suurentamalla.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Luovahulluus
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Syys 2009, 22:46
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Luovahulluus »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Itseäni hieman arveluttaa tuo ohjaustankojen sijoittaminen heti renkaan taakse.
Tuntuu että rystyset raastavat jokapaikkaan ja ovat jotenkin suojattomat.

Nyt vasta tajusin, että nuo kuvat on niin vanhoja, ettei niissä ole vielä ohjaustankoja :mrgreen: . Noissa pitelin vain kiinni etuhaarukoista...

Seuraavaan versioon on kyllä suunniteltu enemmän casteria.

Miten muuten ohjaukseen vaikuttaa se, että tuossa protossa etuakseli on noin 25mm pystyohjausakselin (vai-mikä-se-nyt-on, kingpin) etupuolella? Tiedän, ettei sitä suositella niin eteen, mutta en ole mistään löytänyt väitteelle perusteluja.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Luovahulluus kirjoitti:

Miten muuten ohjaukseen vaikuttaa se, että tuossa protossa etuakseli on noin 25mm pystyohjausakselin (vai-mikä-se-nyt-on, kingpin) etupuolella? Tiedän, ettei sitä suositella niin eteen, mutta en ole mistään löytänyt väitteelle perusteluja.

Tuolla on sama vaikutus kuin kaksipyöräisen etuhaarukan taivuttamisella (offset), se pienentää jättöä. Tuon kunigaspultin kallistaminen taakse (caster) lisää jättöä samoin tietenkin jättöä suurentavaan suuntaan tehty offset.

Jätön suureneminen vähentää ohjauksen rauhattomuutta suurilla nopeuksilla. Tässä on kuitenkin aina huomioitava tuon geometrisen jätön lisäksi ohjausliikkeessä liikkuvan osan tai osien massasuhteet. Ohjausakselin etupuolella oleva massa tehostaa jätön vaikutusta, takapuolinen massa vähentää.

(Pythonissa jalkojen paino, runko-ohjatuissa työkoneissa esim. kauhakuormaajissa kauhan paino ja takapyörien takapuolelle sijoitettu moottori ja vastapaino kompensoivat runko-ohjauksesta johtuvan suurenkin negatiivisen jätön.)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Luovahulluus
Viestit: 19
Liittynyt: 12 Syys 2009, 22:46
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja Luovahulluus »

No se selittää paljon. Ihmettelinkin ohjauksen hätäisyyttä. Casteria on noin 12 astetta, ja akseli on sen 25mm kuningaspultin etupuolella, joten jättöä ei varmaan käytännössä ole juuri lainkaan... Lisäksi kädet ovat akselin takapuolella painamassa (kuten aina suoraohjauksisissa trikeissä). No, korjataan seuraavaan versioon...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kokoontaittuva trike lopputyönä

Viesti Kirjoittaja jori »

Luovahulluus kirjoitti:

... jättöä ei varmaan käytännössä ole juuri lainkaan...

Geometrista jättöä on 25-28 mm, mikä on muuten ihan ok, mutta koska haarukka ja kädet painavat ohjausakselin takapuolella, tuosta tulee rauhaton. Suoraohjaus on ensi silmäyksellä hieno idea, mutta liian ärhäkkä siitä tahtoo tulla.

Arvelisin, että vasta 20-40 casterkulmilla suoraohjauksesta saa rauhallisen. Täytyy myös muistaa, että jättöä ei voi kasvattaa hirmuiseksi, jos casterkulma on suuri, koska ohjauksesta tulee muuten epästabiili hitaassa ajossa.

Itse lähtisin etsimään stabiliteettia 30 asteen casterilla ja alle 30 mm jätöllä. Akseli tulisi tällöin reilut sata milliä kuningaspultin etupuolelle, mikä tekee akselimurkulan (steer knuckle) rakenteesta hankalan . Helpompi tie on tehdä epäsuora ohjaus.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin