Tailboxia tekemässä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Eipä ole homma edennyt yhtään mihinkään.

Mustasudenkorento on ansiokkaasti agitoinut minua hankkimaan bilteman XL-kokoista moottoripyörän perälaukkua.
Lowridessä moista vähän soviteltiinkin, on passelisti hartioiden levyinen.

Pikaisesti mallailin minkäs näköinen olisi suoraan tarakalle lätkäistynä:
Kuva

Tai sitten jos tarakan yläkiinnitystä pidentäisi, ja tarakka kääntyisi alaviistoon:
Kuva

Tai jos ihan lähtisi tekemään tarakan uusiksi, pyörä kun on korotettu, niin tarakka saisi olla alempana.
Tekemällä uuden tarakan saisi laatikon oikealle korkeudelle ja suoraan.
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Olemme Kuopiossa touhuilleet takaboksien tekemisen parissa muutaman kuukauden josta tosin tekopäiviä on minulla vain yksi. Meillä on kolme eri tekniikkaa joihin pohjana on Finnfoam. Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä. Tämä levy laitetaan kahden Finnfoam levyn ympäri ja eräänlainen boksi on olemassa.

Toinen keino on tehdä muottia Finnfoamista ja taiteilla siihen sisälle kuljetettavan esineen kokoinen tila.

Kuvissa ehkä näkyy idea parhaiten.

Liitteet
Dia1.JPG

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

r2d71a kirjoitti:

Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä.

Kuulostaa kalliilta, raskaalta ja huonosti vettä kestävältä :roll: Miksei käyttää valmista kennolevyä, esim. tuota 3,5mm vikuproppia, maksois 20e/1.2x2.7m arkki ja painaa 650g/m2.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Niin tai vaihtaa ne sanomalehdet kuitukankaaseen ja erikeepperin epoksihartsiin, niin tulee kerralla sään kestävä ja luja.... :wink:

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

jviirret kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:

Yksi näppärä vaihtoehto on siis laittaa lakanakangasta lattialle muovien päälle. Tämä kostutetaan sitten liimalla mm. erikeepperillä ja sitten siihen päälle laitetaan sanomalehtiä ja ne kostutetaan kanssa läpi erikeepperillä. Kuivuttuaan siitä tulee ohutta jollain tavalla muotonsa pitävää levyä.

Kuulostaa kalliilta, raskaalta ja huonosti vettä kestävältä :roll: Miksei käyttää valmista kennolevyä, esim. tuota 3,5mm vikuproppia, maksois 20e/1.2x2.7m arkki ja painaa 650g/m2.

Jukka

Ai jai! Jos laitetaan tuon sanomalehti - lakanakangas paperin päälle vielä toinen kerros sanomalehteä niihin kohtiin joista haluaa lujan ja sen päälle venelakkaa ja spraymaalia niin alkaapi tulla kohtuullisen kevyt ja säänkestävä. Muotoiluun voi toki myös panostaa kukin halujensa mukaan.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jos ei tehdä halua niin http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... tilat.html -sivuilla on aika paljon vaihtoehtoja skootterin takabokseista, osa jopa näyttää aika virtaviivaiselta. Omani on Motonetista ja ei ihan järkyttäviä paina, lisäksi se toimii ilmatäytteisen niskatuen alustana. Täytyy sanoa, että omani on aika paljon rumempi kuin easypartsin parhaat. Värkkäsin aukeamissuunnan sivulle niin on helpompi lastata. Viiri on myös boksissa kiinni, vielä pitää löytää 20 cm pitempi keppi viirille niin keppi ylettää maahan ja kansi voi levätä sen varassa kun kansi on auki.

sarana.jpg
sarana.jpg (37.54 KiB) Katsottu 3833 kertaa
sivusta.jpg
sivusta.jpg (33.2 KiB) Katsottu 3600 kertaa
Viimeksi muokannut terppa, 07 Marras 2011, 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Tämmöiseen moottoripyörä-boxiin minäkin olen menossa. Bilteman leveämpi loota ostettuna, kun vielä saa sille värkättyä kiskoilla kiinnityksen että saa myös auki.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Lowride 12h tapahtumassa tuota tuli pika-kötösteltynä kokeiltua. Sinänsä boxi oli liian takana, eli hartioiden ja boxin väliin jäi noin 5 cm ylimääräistä tilaa.
Tuulisissa olosuhteissa koitin lyhyessä alamäessä saada tolkkua oliko siitä apua vai haittaa, mutta mitään mitattavaa eroa en saanut.
No, tulos on ihan hyvä jos on tavarankuljetusloota joka ei heikennä aerodynamiikkaa, joten noihin laukkuihin verrattuna se siis parantaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Tämmöiseen moottoripyörä-boxiin minäkin olen menossa. Bilteman leveämpi loota ostettuna, kun vielä saa sille värkättyä kiskoilla kiinnityksen että saa myös auki.

Viikon ollut kiinni, ja 3 kertaa käynyt ajamassa (eka kerta tyhjän lootan kanssa).

Kiinnitys on 'liukukiskoilla', eli putket johon työnnetään tangot:
Kuva

Eli lootaa saa vedettyä taaksepäin että aukeneekin. Putkissa saattaa olla vähän hitsauksen jäljiltä jotain vikaa sisäpuolela, tai sitten on vaan aavistuksen haritusta, mutta joka tapauksessa ei liu aivan optimaalisesti, mutta tuntuu että muutaman käyttökerran jälkeen paranemaan päin.

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Pitää ehkä miettiä pitäsikö tarakan takaosaan laittaa vielä jotain viritystä jolla boxi olisi lukittuna paikalleen sieltäkin.

Kuva

Takaylitystä on melkoisesti. Harkinnassa on, että ottaisin niskatuen pois, jolloin lootaa voisi siirtää vähän eteenpäin, ja se toimisi niskatukena. Ja yksi vaihtoehto heilumisen vähentämiseen on joku jolla loota olisi ylhäältä tuettu penkkiin.

Takaa koko komeus:
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Kiinnitys on 'liukukiskoilla', eli putket johon työnnetään tangot:
Kuva

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Pitää ehkä miettiä pitäsikö tarakan takaosaan laittaa vielä jotain viritystä jolla boxi olisi lukittuna paikalleen sieltäkin.

Kuva

Takaylitystä on melkoisesti. Harkinnassa on, että ottaisin niskatuen pois, jolloin lootaa voisi siirtää vähän eteenpäin, ja se toimisi niskatukena. Ja yksi vaihtoehto heilumisen vähentämiseen on joku jolla loota olisi ylhäältä tuettu penkkiin.

Sinulla on paljon pätevämpi ja siistimpi toteutus mitä minulla aikanaan oli omissa "kiskoissa"

Jos mahdollista niin kannattaa vaihtaa niskatuki sellaiseksi, että saat poksin melkein penkkiin kiinni, mulla on niskatukena puhallettava niskatyyny joka on tarranauhalla poksissa kiinni, semmoinen on tosi mukava varsinkin jos ajat paljon soralla:

niskatuki.jpg

Samoin jos saat poksin kiinnityksen sellaiseksi, että ei jousta ajossa niin ajomukavuus lisääntyy, sulla kun on vielä isompi poksi niin mahtuu enemmän kamaa :) mä vaihdoin kannen aukeamissuunnan osaksi sen takia, että voin tehdä kiinnityksestä tarakkaan tukevamman mutta "murtovarmuudessa" tuli samalla vähän takapakkia :roll:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Sinulla on paljon pätevämpi ja siistimpi toteutus mitä minulla aikanaan oli omissa "kiskoissa"

Kun teettää ammattimiehellä, niin tulee kelvollista. Itsellä ei olisi edes hitsausvehkeitä, ja itse tehden olisi varmasti ollut tyyppiä 'jaa teit ihan ite' niin kuin hammasrataskin :-)

terppa kirjoitti:

Jos mahdollista niin kannattaa vaihtaa niskatuki sellaiseksi, että saat poksin melkein penkkiin kiinni, mulla on niskatukena puhallettava niskatyyny joka on tarranauhalla poksissa kiinni, semmoinen on tosi mukava varsinkin jos ajat paljon soralla

Suunnitelmana olisi, että laatikon kanssa ajellessa tuo niskatuki poistetaan, ja laatikon päälle tulee jotain tuon sinun niskatuen tyyppistä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tavasti kirjoitti:

Ajossa toimii aika ok. Ei mitään ongelmia tuulen kanssa, mutta tuo kiinnitys joustaa, ja boxi nopeissa ohjausliikkeissä vähän heijaa, ja se tuntuu ohjauksessa. Loota+sisältö ovat nyt ajellessa painaneet kai reilun 10 kg, ja sen kokoisen tönkin heilunta vaikuttaa.

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

No, minä itse en voi väittää kuuluvani oikein kumpaankaan noista äärikoulukunnista ;-)

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ajarmala kirjoitti:

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

Jotain tämän tyyppistä. Kun ottaa (puolen)päivän reissulle eväät ja juotavaa, varavaatteita ja vielä kasan työkaluja + varaosia niin aikalailla tuota painoa tuppaa kertymään. Pyörää tulee huollettua niin vähän, että työkalut on syytä olla mukana, tai muuten tarvitsee tilata mittariauto keskelle ei mitään hakemaan pettynyt nojakisti pois.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Hmm, täällä foorumilla taitaa olla kahden koulukunnan nojapyöräilijöitä:

  1. Niitä, jotka näkevät paljonkin vaivaa viilatessaan nettikaupasta tilattavista osista 20 g sieltä ja 50 g täältä ja silloinhan todellakin lopputuloksena on 10650 g painoinen pyörä.

  2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

No, minä itse en voi väittää kuuluvani oikein kumpaankaan noista äärikoulukunnista ;-)

Minä väittäisin että nuo ovat ne ääripäät tämän painokriittisyyden suhteen, loput porukasta sijoittuu tuohon välille.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Tailboxia tekemässä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

2. Kun taas toiset kiinnittävät nojakkiinsa ison laatikon ja lastaavat siihen 10000 g tavaraa...

Minä väittäisin että nuo ovat ne ääripäät tämän painokriittisyyden suhteen, loput porukasta sijoittuu tuohon välille.

Näin juuri, edes minä en kuulu siihen ääripäähän, koska minulla on vain 10 kg tavaraa boxi mukaan luettuna :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin