Slyway projektit

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tässä on osat jotkat olen jo haalinut kokoon pyörää varten:

Kuva

Eli Sramin Forcella mennään. Mustavalkoinen väritys sopinee pyörän kanssa hyvin yhteen. Jarruina ajattelin käyttää M5:sen jarruja ja jarrukahvoja (kuvassa), jos vain sopivat. Ketjuina KMC:n kullanväriset, joihin olen tykästynyt.

Kiekot ja haarukka:

Kuva

Löytynee tallista myös harjoituskiekot, mutta näillä kelpaa elvistellä. Kokeilen pyörässä nyt keraamisia laakereita, ainakin kiekoissa ja poljinkeskiössä. Jännä nähdä löytyykö eroja, ainakin kiekoissa eron huomaa selvästi jo kun pyörittää kiekkoja käsien varassa.

Rahaa on tässä vaiheessa mennyt 3450 €. Vielä ehkä parisataa tulee menemään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten.

Itsellä on kiertovaihtajat myös alaohjauksellisissa trikeissä ja olen ollut tyytyväinen.

Azub laittaa alaohjaukseen kiertovaihtajat väärin päin, eli tulee käteen oikein:
http://matejtonejec.files.wordpress.com ... 260686.jpg
http://matejtonejec.files.wordpress.com ... 260689.jpg

(Linkit Sauri heitti joskus irkissä)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Epätietoisen pitää jatkaa kyselyä... Eli:

Olenko ymmärtänyt oikein, että Shimano tyyppiseen vapaarattaaseen sopii (ainakin teoriassa) mikä tahansa shimano/sram rataspakka, riippumatta rattaiden määrästä?

Siis suomeksi saanko esim. näihin kiekkoihin kiinni lähes minkä tahansa sram/shimano tyyppisen maasto/katu 9 tai 10 vaihteisen rataspakan?

http://www.eastonbike.com/PRODUCTS/WHEE ... o_'09.html
http://www.mavic.com/mtb/products/cross ... 181.1.aspx

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

8-vaihteisesta eteenpäin joo.

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Kysely jatkuu...

Mitä vikaa näissä on kun noin kovalla alennuksella myydään? http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=35349 vai onko koko alennusprosentti huijausta? ..ja miksi ostaisin tai en ostaisi k.o. palikkaa omaan exploreriin?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Nostetaanpa tätä aihetta, kun rungonkin pitäisi saapua tämän päivän aikana :D .

Ajokuntoon en omaani saa aivan heti, kun päädyin lopulta valitsemaan Shimanon vaihteet Campagnolon sijaan. Syinä mm. parempi saatavuus, kokonaisedullisempi hintataso ja laajempi rataspakkojen valikoima (nyt hankittu Shimano Ultegra 11-28 (10-v)). Aiemmin hankitut kiekot on Campagnolon vapaarattaalla, joten tarvitsee haalia jostain Shimanon vapaaratas tai hankkia kokonaan uudet kiekot ja myydä nuo Eastonit. Taitaa vaan olla 650c-kiekkojen jälleenmyyntimarkkinat aika rajalliset.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Kauan odotettu runko saapui viimein, suurkiitokset Tampereelle kuljetuksesta lowrides ja tapsa53!

Ainakin päällisin puolin runko näyttää laadukkaalta ja viimeistellyltä. Hitsisaumat ja maalipinta ovat siistejä, toivottavasti kasausvaiheessakaan ei tule isompia yllätyksiä.

Keittiövaaka kertoi seuraavaa:

  • Runko: 1917 g (sis. keskiöpuomin ja penkin kiinnitysruuvit ja etummaisen ketjuohjurin (putkenpätkä, ei näy kuvassa))
    -> valmistajan ilmoitus pelkälle rungolle 1700 g :lol:
  • Keskiöpuomi: 388 g
    -> valmistajan ilmoitus 380 g
  • Etuhaarukka: 491 g (sis. ohjainlaakerin alakartion)
    -> valmistajan ilmoitus 350 g :lol:
  • Ohjainlaakeri: 51 g (ei kuvassa)
  • Penkin alaosa (valkoinen): 690 g
  • Penkin yläosa (musta): 304 g
  • Penkin osien kiinnitysruuvit: 51 g (ei kuvassa)
    -> valmistajan ilmoitus 875 g (koko penkki) :lol:
  • Penkin tuki (sininen): 239 g (sis. ruuvit)
    -> valmistajan ilmoitus 200 g
  • Ohjainkannatin: 492 g
    -> valmistajan ilmoitus 280 g :lol:
  • Ohjaustanko (400 mm): 153 g
  • Taaempi ketjuohjuri (rulla): 84 g (ei kuvassa)
  • Penkin pehmuste (Ventisit Comfort, 86x24 cm, Art.nr. 1092): 390 g

Ei tuo käyttämäni vaaka nyt mikään tarkkuusinstrumentti ole, mutta kyllä italiaanot aika härskisti alakanttiin ilmoittelevat noita massoja. Tai sitten on mallit muuttuneet. Joka tapauksessa massaa kertyi kaikkiaan ainakin 600-700 grammaa yli ilmoitetun (riippuen vähän mitä kaikkea Slywayn ilmoittamaan ruuvien massaan (150 g) kuuluu).

Homma jatkuu loppujen osien kokoon haalimisella (mm. uusi vapaaratas/kiekot, vaijerit ja muuta pientä). Tuskin siis ainakaan viikon sisällä päästään ottamaan ajotuntumia.

(EDIT 10.4.2011: kuva liitetiedostoksi)

Liitteet
slyway1b.jpg
slyway1b.jpg (129.77 KiB) Katsottu 3475 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 10 Huhti 2011, 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Ei tuo käyttämäni vaaka nyt mikään tarkkuusinstrumentti ole, mutta kyllä italiaanot aika härskisti alakanttiin ilmoittelevat noita massoja. Tai sitten on mallit muuttuneet. Joka tapauksessa massaa kertyi kaikkiaan ainakin 600-700 grammaa yli ilmoitetun

Onhan tuossa aika reilu prosenttuaalinen ylitys ilmoitettuun, mutta kyllä tuo iloitettu paino joidenkin osien kohdalta kyllä vaikuttikin uskomattomalta. Tuossa vaiheessa kuitenkin 3kg kevyempi kuin vastaavat osat mun "hand made higracer" projektissa (n.4800g vs 7800g) :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota kuvaa katsellessani aloin ihmettelemään etteikö tuossa stemmissä ole mitään säätöjä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

jviirret kirjoitti:

Tuota kuvaa katsellessani aloin ihmettelemään etteikö tuossa stemmissä ole mitään säätöjä?

Jukka

Ei ole stemmissä säätöjä. "One size fits all" tai sitten ei, selviää kun päästään ajamaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Alustavaa kasaamista. Ohjainkannattimeen oli eksynyt liian pitkät ruuvit, kun kierrerei'istä loppui syvyys ennenkuin ohjaustangon sai kireälle -> tarvii viilailla/sahailla ruuveja hieman lyhyemmiksi.

(EDIT 10.4.2011: kuva liitetiedostoksi)

Liitteet
slyway2.jpg
slyway2.jpg (114.54 KiB) Katsottu 3476 kertaa
Viimeksi muokannut tm, 10 Huhti 2011, 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Sullahan näyttää jo ihan pyörälle, mulla projekti edelleen kasana osia, mutta jos tänään... Kuriirin pitäisi tuoda kahden jälkeen loput (vielä puuttuvat) osat.

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille... Ohjai laakerin osien järjestyksen sain arvottua, vielä kun keksisi miten crown race:n (sen alimman palikan) saisi pakotettua hajottamatta haarukkaan paikalleen.

Eli melko hitaasti etenee täällä...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jori »

iso-jermu kirjoitti:

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille...

Huomaathan vasenkätisen kierteen!

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

iso-jermu kirjoitti:

Vähän BB:tä mallailin paikalleen ja ainakaan nopealla koittamisella ei halunnut mennä yhtään kierteille... Ohjai laakerin osien järjestyksen sain arvottua, vielä kun keksisi miten crown race:n (sen alimman palikan) saisi pakotettua hajottamatta haarukkaan paikalleen.

Eli melko hitaasti etenee täällä...

kannattaa ihan varuilta katella extra tarkkaan että siellä ei ole työstö jäysteitä eikä isoja maali nöölejä...
siellä ei tarvi olla paljoakaan maalia niin alkaa ahistamaan, ja tosiaan vähän tarkistella että osat täsmää ennenkä vääntää lujempaa.

itsellä kun tuppaa se aina välillä unohtumaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

tangonpäävaihtajat saa stongaan erillisillä palikoilla kiinni vähän niinku vanhoissa maastureissa oli ja tomivat todella kuin junan vessa.
pojallani on kyseinen systeemi Hurrissaan.

Risto
reippaasti rekkulilla

Vastaa Viestiin