Slyway projektit

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

iso-jermu kirjoitti:

...Ohjai laakerin osien järjestyksen sain arvottua, vielä kun keksisi miten crown race:n (sen alimman palikan) saisi pakotettua hajottamatta haarukkaan paikalleen...

Naputtele vasaran ja tuurnan (metallitanko tai vastaava) kanssa vähä vähältä kiertäen kartion ympäri. Eli kevyt napautus yhteen kohtaan, pieni tuurnan siirto (esim. 10 - 20 mm), uusi napautus jne, kunnes n:n naputtelukierroksen jälkeen laakerikartio on paikoillaan. Tuurnan pää kannattaa nojata ohjainputkeen, ettei tule vahingossa kolhittua kartion laakeripintaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei ole Slywayn kasaaminen edistynyt viikon aikana. Vaijerit sentään kävin hakemassa paikallisesta pyöräkaupasta, ja uusi vapaaratas on laitettu tilaukseen (saapunee ensi viikolla). Jarrukahvojen kiinnityspannat ovat halkaisijaltaan isommalle tangolle, tarvii viritellä jotkut holkit väliin (n. 26 -> 22 mm). Katsotaan jos viikonloppuna saisi projektia hieman eteenpäin.

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Ei muuta kun sähkäriteippiä muutama kierros alle niin johan passaa,niin tein minäkin.Kovempi homma oli avartaa tangon sisäpuolta että sai tangonpää vaihtajat sopimaan tangon sisälle,tuli muutama ruma sana sanottua ennen kuin homma oli selvä!

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Itse laminoin hiilikuidusta vähän kapeamman ohjaustangon johon tangonpäävaihtajat uppoavat.
Kirjoittelen ajatuksia kokoamisesta mahdollisimman pian. Luonnollisesti myös pyörän arvostelu tulee lowride.infoon.

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Viime viikko meni työmatkailun ja muun elämän parissa, mutta tänään on ollut aikaa laittaa pyörää ajokuntoon ja alkaahan se jo pikkuisen muistuttaa tavoitetta.

Tähän mennessä palikat osuneet melko kivasti kohdalleen, (tosin kaikki kierteen rungossa oli tukossa maalista) - BB:n kierteet oli niin "räkäiset" ja maaliset, että itseasiassa suurin työ niin ajallisesti ja työmäärältäänkin on tähän mennessä ollut etsiä pyöränkorjaaja, jolta löytyy ulkoiselle BSA -laakerille kierretyökalu. Tiedoksi: jos joku sellaista joskus on vailla Kouvolan seudulla niin kerrottakoon nyt, että ainakin melkein ainoa löytyy Kuusankosken -kaupunginosasta KT-Sport:ista.

Eli mitä vielä tekemättä: Vaijerit vetämättä (osa kuorista jo paikalla), ketjut laittamatta ja ruuvien yleiskiristely (esim. jarrulevyt tällä hetkellä vasta sormin kiristeltyinä paikallaan...) ja yleinen hipistely ja viimeistely.

Palitkat siis kauttaaltaan Sram Rival:ia (53/39 11-28) 165mm kammet, jarruina Avid BB7 (160 mm levyt), kiekot Mavic Crossride (kumeina Schwalbe Kojak 26x1.35).

Mun valitsemat jarrukahvat istuu tankoon, mutta pitäisi itsekin alkaa kovertamaan tilaa tangonpää vaihtajille....

Seuraava reissu vaan painaa jo päälle (tällä kertaa lomareissu), joten voi olla, ettei tälläkään viikolla pyörä valmistu.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja Pastori »

iso-jermu kirjoitti:

Tähän mennessä palikat osuneet melko kivasti kohdalleen, (tosin kaikki kierteen rungossa oli tukossa maalista) - BB:n kierteet oli niin "räkäiset" ja maaliset, että itseasiassa suurin työ niin ajallisesti ja työmäärältäänkin on tähän mennessä ollut etsiä pyöränkorjaaja, jolta löytyy ulkoiselle BSA -laakerille kierretyökalu.

Maalit lähtee kepeesti ja lokaalisti Nitromorsilla ja teräsharjalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

iso-jermu kirjoitti:

...Tähän mennessä palikat osuneet melko kivasti kohdalleen, (tosin kaikki kierteen rungossa oli tukossa maalista) - BB:n kierteet oli niin "räkäiset" ja maaliset, että itseasiassa suurin työ niin ajallisesti ja työmäärältäänkin on tähän mennessä ollut etsiä pyöränkorjaaja, jolta löytyy ulkoiselle BSA -laakerille kierretyökalu...
Mun valitsemat jarrukahvat istuu tankoon, mutta pitäisi itsekin alkaa kovertamaan tilaa tangonpää vaihtajille....

Shimano-yhteensopiva vapaaratas saapui viimein, ja muutenkin pyörä alkaa valmistua. Vaijerit ovat paikoillaan etuvaihtajaa lukuunottamatta, taidan laittaa sen kiinni vasta koeajojen jälkeen, kun keskiön etäisyys penkistä alkaa hahmottua. Ko. vaijeriin kun ei pysty jättämään kauhean paljon säätövaroja, eikä vielä ole oikein varmuutta oikeasta ajoasennosta, kun tämä on ensimmäinen nojakkini.

Totesin tuon ohjaustangon kovertamisen sen verran pirulliseksi hommaksi, että pitkän harkinnan jälkeen päätin oikaista hieman, ja viilasin tarvittavan millin pois tangonpäävivuista. Ainakin noissa Dura-Acen vivuissa kiristysmekanismi on sellainen, että viilauksen jälkeenkin pitäisi pystyä vielä kiinnittämään napakasti isompaankin reikään (jos vivut joskus siirtyvät toiseen ohjaustankoon/pyörään).

Jarrukahvojen kiinnityspantojen ja ohjaustangon väliin väkersin muoviputkesta holkit, kun en luottanut sähkäriteippiin. Nyt istuvat napakasti paikoillaan.

Keskiö on vielä laittamatta paikoilleen, tarvii lainata sopiva työkalu kaverilta. Jos ei kohtuudella meinaa mennä kiinni, niin tarvii myös käydä pyöräliikkeessä putsauttamassa kierteet.

Kuinka muuten olette kiinnittäneet istuinpehmusteen penkkiin, kun mukana tulleet tarranauhat eivät tartu Ventisit-pehmusteeseen? Tarvinnee ommella pehmusteen taakse jotkut tarranauhan vastakappaleet. Onko muita ehdotuksia?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Keskiö on vielä laittamatta paikoilleen, tarvii lainata sopiva työkalu kaverilta. Jos ei kohtuudella meinaa mennä kiinni, niin tarvii myös käydä pyöräliikkeessä putsauttamassa kierteet.

Eli ne on maalannu kierteet kaikista rungoista, eikä ole vain yhden kohdalla sattunut "vahinko" :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
tm kirjoitti:

Keskiö on vielä laittamatta paikoilleen, tarvii lainata sopiva työkalu kaverilta. Jos ei kohtuudella meinaa mennä kiinni, niin tarvii myös käydä pyöräliikkeessä putsauttamassa kierteet.

Eli ne on maalannu kierteet kaikista rungoista, eikä ole vain yhden kohdalla sattunut "vahinko" :shock:

Jukka

Testasin siis eilen.

Maalit lähtee kepeesti ja lokaalisti Nitromors maalinpoistoaineella ja teräsharjalla.

sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja sauri »

tm kirjoitti:

Kuinka muuten olette kiinnittäneet istuinpehmusteen penkkiin, kun mukana tulleet tarranauhat eivät tartu Ventisit-pehmusteeseen? Tarvinnee ommella pehmusteen taakse jotkut tarranauhan vastakappaleet. Onko muita ehdotuksia?

Suosittelen nippusiteitä. Varkaille enemmän tekemistä eikä lähde niin helposti irti. (Azubissa oli näin laitettu ventisit kiinni penkkiin.)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja TMS »

sauri kirjoitti:
tm kirjoitti:

Kuinka muuten olette kiinnittäneet istuinpehmusteen penkkiin, kun mukana tulleet tarranauhat eivät tartu Ventisit-pehmusteeseen? Tarvinnee ommella pehmusteen taakse jotkut tarranauhan vastakappaleet. Onko muita ehdotuksia?

Suosittelen nippusiteitä. Varkaille enemmän tekemistä eikä lähde niin helposti irti. (Azubissa oli näin laitettu ventisit kiinni penkkiin.)

Tai Ihan vaan narua. Mulla ei ainakaan talven pakkasilla nippusiteet kestänyt.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

sauri kirjoitti:

Suosittelen nippusiteitä. Varkaille enemmän tekemistä eikä lähde niin helposti irti. (Azubissa oli näin laitettu ventisit kiinni penkkiin.)

Kiitokset vinkistä sauri, tuolla mennään ainakin aluksi. Nippusiteiden pakkasenkesto tuskin tulee ongelmaksi, kun ei tuolla Slywayllä pysty muutenkaan talvella ajelemaan, ainakaan nykyvarustuksessa.

Meikäläisen rungon keskiökierteissä ei ollut maalia, vaan epämääräistä alumiinijäystettä, joka lähti pyöräkaupassa kierretyökalulla pois. Vähän sellainen fiilis jäi, ettei ollut tehtaalla mennyt kierteenteko ihan nappiin (tylsä työkalu, vedetty kuiviltaan tms.).

Pyörä on nyt ajokunnossa. Etuvaihtaja ja sen vaijeri kuorineen puuttuvat, ne laitan paikalleen vasta jokusen lenkin jälkeen. Lisäksi ohjaustankoteipit on laittamatta. Keskiviikkoiltana jos kerkiäsi ensimmäiselle koeajolle. Tai siis kokeilemaan pystyssä pysymistä. Tarvii varmaan mennä tekemään alkuhorjahtelut jossakin syrjäisellä asvalttipihalla/tiellä, ettei vaan kukaan näe :D .

Runko on hieman lyhyempi kuin mitä valmistajan tietojen perusteella kuvittelin, keskiöpuomia jäi mun asetuksilla rungon sisään vain n. 7 cm. Valmistajan mukaan tuo vakiopuomi riittäisi X-seam -mittaan 118 cm asti. Omille jaloille mittasin 114 cm. Penkki on ala/etukiinnityksestään taaimmaisessa asennossa, ja selkänojatuki säätöalueen puolivälissä. Tuolla kokeillaan aluksi ja säädellään sitten tarpeen mukaan.

Huomaa että pyörä on suunniteltu kisakäyttöön, kun Bontragerin 25-milliset renkaat hädin tuskin sopivat etu- ja takahaarukkaan. Edessä renkaan kulutuspinnan ja haarukan väliin jäi ruhtinaalliset 3 mm ilmaa, ja takana huimat 2 mm. 23-milliset kumit olisi tuon puolesta parempi vaihtoehto.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Tässä Tapsan:

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä mun (pahoittelut yltiö sporttisesta kuvasta):

Kuva

Muutama lenkki ajettu: vakaa, mukava, ketterä, vauhdikas. Ei mikään vauhtihirmu, mutta ennenkaikkea ajajan pyörä. TYKKÄÄN! Kokemuksia lisää myöhemmin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei yhtään pahan näköisessä paikassa tanko, eli stemmin säätöjä ei tarvikkaan?
Ei oo higraceritkaan ihan samasta muotista vedettyjä. Tässä sivukuva rans:n vastaavasta tekeleestä

Kuva

Kammet on 10cm takempana, eivätkä ole säädettävät. Rans:n pyörässä paino on siis taempana(lähellä 50/50 painojakaumaa). Haittapuolena tietenkin se, että vastaavaa tankoa käytettäessä sen pitää myös olla taempana ja ohjaukseen tulee enempi heiluri liikettä. Ketteryys ja käsiteltävyys on siis rans:ssa huonompi.
Meni vähän offtopickiksi, osia en osaa kommentoida ku ei noita oo biltemassa ja uudet pyörät on aina hienoja, tosin nuo aero vanteet tekevät pyörästä vauhdikkaan, jotenkin matalemman, näköisen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä kolmas esitys aiheesta. Kommentteja ensilenkiltä tulee myöhemmin.

(EDIT 10.4.2011: kuva liitetiedostoksi)

Liitteet
slyway3.jpg
Viimeksi muokannut tm, 10 Huhti 2011, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin