Slyway projektit

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Nyt kun Suomeen tulee 4 kpl Slywayn runkoja ja jokainen aloittaa omansa kokoamisen, ajattelin että kerrotaan tässä topicissa pyörien kokoamisessa, osavalinnoista, ongelmista, ajatuksista yms.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Ok, näin tehdään. Kunhan runko vain saapuu, niin laitan osaltani kuvia ja kommentteja tulemaan.

Team -mallisen rungon varustelusta on jo joitain suunnitelmia, mutta tarvii nyt ensin päästä hypistelemään ja mittailemaan runkoa ja etuhaarukkaa. 650c -kiekot (vanne 571 mm) on jo tullut hankittua, mutta täysin poissuljettua ei ole vielä maastopyöräkokoisten kiekkojen (vanne 559 mm) kokeilukaan. Riippuu mm. jarrujen kiinnityspulttien paikoista.

Pyörä on aikomus koota maantielenkkien ajelu mielessä. Mikään kaikkein ultimaattisin ja askeettisin kisapeli ei siinnä silmissä, vaan ripaus mukavuutta pitäisi saada mukaan. Sen verran kuin se nyt on mahdollista tuollaisessa pyörässä.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Itse haen myös mm. käytännöllisyyttä ja lisäksi olen halunnut jo pitkään päästä kokeilemaan pitkällä kaavalla ns. highracer -ratkaisua.

Omasta projektistani tulee puhdasverinen (mutta käytännöllinen) maantie/kilpapyörä. Kiekot olivat myös minun ensimmäinen hankinta, aerokiekot 28", joihin upposi kolmannes budjetista.

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Tervehdys,

Ainoana explorerin kasaajana voisin aloittaa esittelemällä oman projektini tavoitteet:

Eli pyörää aletaan kasaamaan:

  1. Tunnin - kahden tunnin maantielenkeille
  2. Päiväretkeilyyn
  3. 3-4 päivää kestävään retkeilyyn (varusteina: vaihtovaatteet ja visa -kortti)

Kokemukset nojapyöristä on lähes nolla, siis ensimmäistä omaa nojapyörää tehdään. Mitään ultra -kevyttä, -nopeaa tai -hienoa en ole hakemassa. Tavoitteena pyörä jolla olisi ilo ajaa ja jonka toiminta varmuus ja käytettävyys olisivat mahdollisimman korkeat.

Osien: kiekkojen, jarrujen, vaihteiden jne. suhteen ei vielä minkäänlaista pelin avausta ole suoritettu - odotellaan runkoa kotiin ja mietitään samalla.. Mutta varmaan jotain keskihintaista ja koeteltua pyörään tullaan kiinnittämään.

Vaihteistoista voisin yrittää herättää keskustelua: katu vai maasto? ja miksi?

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Moro kaikille slywayn rakentajille! Itse olen ajatellut laittaa Sramin Forcen osasarjan,kammet 170mm rattaat 34/50 kiekoiksi Hedin aerot tai vastaavat joltain muulta valmistajalta.Pyörä tulee etupäässä maantielenkkien ajeluun mutta varmaan sillä myös työmatkoja ja kaupunkikeikkojakin tulee ajeltua.Iso-Jermulle noista kampivalinnoista sen verran että tuskin maastovälityksiä tarvitset elikkä laita noilla 34/50 eturattailla olevat sieltä löytyy välitykset joka lähtöön.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tm »

Ajattelin kokeilla tapsa53:n tapaan 170 mm:n kampia ja 34/50-rattaita. Lyhyempiä kampia voi testailla sitten myöhemmin, kun nojakkiajeluun on päässyt kunnolla sisään.

Maantietakapakalla (11-25 hammasta tai jotain sinnepäin) kuvittelin selviäväni. Jos pienempiä vaihteita haluaa, niin ainakin maastopakalla (esim. 11-32) luulisi isompienkin ylämäkien sujuvan, varsinkin jos retkeillessäkään ei ole painavia pakaaseja mukana.

Omat kiekot on mallia Easton EA50 SL: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=42501
Campagnolo-mallisesta vapaarattaasta johtuen osasarjaksi tullee italialaisvalmistajan Centaur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tavasti »

iso-jermu kirjoitti:

Vaihteistoista voisin yrittää herättää keskustelua: katu vai maasto? ja miksi?

Mielestäni suurimmat vaikuttavat parametrit ovat maaston mäkisyys ja oma kunto. Jos et koskaan tarvitse pieniä vaihteita pystypyörässä et niitä pienen harjoittelun jälkeen tarvitse nojakissakaan. Itse tarvitsen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Tottakai siihen vaikuttaa maaston mäkisyys ja oma kunto kuitenkin noilla 34/50 eturaittailla pärjää kun laittaa taakse vaikka 11-31 pakan,itse laitan taakse 11-25 pakan koska täällä Pohjanmaalla on niin tasaista :wink: Nämä välitys/kammenpituus asiat ovat semmoisia asioita joita kannattaa kokeilla itsekin vaihdoin viime kesänä M 5:seen 170mm kammet ja kyllä alkoi pyörimään aivan eri tavalla :D

iso-jermu
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 21:36
Paikkakunta: Kouvola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja iso-jermu »

Millaiset vaihteenvalitsimet?
Kuva Bar end? Kuva trigger Kuva vai twister?

Ja ennenkaikkea miksi? ..edellä olevat kuvat eivät esitä mitään yhtä tiettyä mallia mitä ajattelin vaan ihan tyyppi esimerkkinä tässä mukana.

ps. Suositteletteko jotain tiettyä vaihteenvalitsinta?

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Kaikkia noista em.kokeilleena ihastuin noihin tangonpää vaihtajiin toimivat kun Junan vesssa :) vaihdoin M5:seen sellaiset viime kesänä kierrevaihtimien tilalle,toki nuo kaikki mallit toimivat kun säädöt on kohdallaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten. Tangonpää vaihtajaa yläohjauksen kans en ole kokeillut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Alaohjattavissa nuo tangonpäävaihtajat aika "pakolliset".
Kesällä tykkään vivuista, mutta talvella kun tarvii paksuja ajokinttaita toimii kierrettävät parhaiten. Tangonpää vaihtajaa yläohjauksen kans en ole kokeillut.

Jukka

Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.

Kiertovaihtajat eivät aina tahdo kunnolla toimia kampikeskiön isoimmalle rattaalle vaihtaessa. Vaatii puristusta ja voimaa turhan paljon.

Tangonpäävaihtajista minulla ei ole kokemuksia, kun niitä ei voi luontevasti käyttää alaohjauksessa, jos kädensijat ovat vaakasuorassa niinkuin minulla kaikissa 2-pyöräisissä.

Kiitokset kaikile viime vuodesta ja kokemusrikasta Uutta Vuotta 2010! :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.

Tadpole trikessä on mun vaikea kuvitellakaan muuta asentoa ohjaukselle kuin pystykahvat. Tosin muista ei ole kokemustakaan.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja irakas »

joe67 kirjoitti:

Jos alaohjattavissa ohjaustangon kädensijat ovat vaakasuorassa eikä pöljästi pystyasennossa niinkuin melkein kaikissa ostonojakeissa, toimivat minun mielestä parhaiten vipuvaihtajat.

Tadpole trikessä on mun vaikea kuvitellakaan muuta asentoa ohjaukselle kuin pystykahvat. Tosin muista ei ole kokemustakaan.

Joo, olet oikeassa, tadpoleissa ja useimmiten 3-pyöräisissä ovat pystykahvat luontevammat. Ajattelin vain 2-pyöräisiä.

Olemmehan muuten huomanneet, että useat ensin 3-pyöräisen hankkineet ja enemmän keveyttä ja vauhtia kaipaavat, siirtyvät ennen pitkää 2-pyöräiseen. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Slyway projektit

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Olemmehan muuten huomanneet, että useat ensin 3-pyöräisen hankkineet ja enemmän keveyttä ja vauhtia kaipaavat, siirtyvät ennen pitkää 2-pyöräiseen.
Sakari

Juuri näin kävi mullekin. Ajan tosin mielellään molemmilla.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Vastaa Viestiin