Kiekon rihtaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Rihtaatko kiekkosi itse?

Kyllä. Rihtaan kiekkoni pyörän haarukassa.
10
22%
Kyllä ja omistan rihtauspukin.
15
33%
En, koska ei hermot riitä.
2
4%
En, koska se ei maksa paljon teetettynä.
2
4%
En, mutta olen kiinnostunut opettelemaan.
17
37%
 
Ääniä yhteensä: 46

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1741
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja janx » 02 Huhti 2010, 08:58

Jatketaan keväisillä aiheilla. Ootteko rihdanneet kiekkonne itse vai teettäneet homman muilla? Jätetään tästä keskustelusta siis kiekon kasaus pois ja keskitytään vain keväthuollon yhteydessä tehtävään rihtaukseen.

Onko teillä omaa rihtauspukkia? Ostettu vai itsetehty? Kuvia?

Muita työkaluja? Mimmosia nippeliavaimia löytyy?

Linkkejä hyviin rihtausohjeisiin saa myös laittaa.

Valmiita rihtauspukkeja: http://www.bike-discount.de/shop/k475/t ... tands.html
Viimeksi muokannut janx, 02 Huhti 2010, 09:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11640
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Huhti 2010, 09:14

Tavallaan omistan rihtauspukin, vaikka se onkin vain ruuvipenkkiin kiinnitetty pyörän takahaarukka ja pyykkipoika. Pystärin vanteen voi rihtata paikoillaankin ton pyykkipojan kans, nojakin vaikeampi ku niitä ei saa nurinpäin.
Löytyy bilteman nippeliavain, ÄLKÄÄ OSTAKO SITÄ, kaikki hahlot ovat liian isoja polkupyörän nipoille. Koska avain on muuten tukeva ja huomasin asian vasta kotona niin hitsasin yhden loven umpeen ja tein siihen oikena levyisen hahlon. Nyt se toimii.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja jori » 02 Huhti 2010, 12:52

Minulla on myös rihtauspukkina vanha takahaarukka. Olen hitsannut siihen poikkiputken, joka pitää sen pystyssä pöydällä. Silti monet rihtauksistani olen tehnyt etuhaarukka ruuvipenkkiin -menetelmällä.
Viilaamalla viritetty lattapääruuvarin kärki, jossa on pieni pinnan reikään mahtuva keskiosa on kätevä keikon kokoamista aloittaessa. Nippelit voi kiertää akkukoneella kiinni, jolloin pinnan pää työntää ruuvarin irti nippelin hahlosta, kun nippeli on tarpeeksi syvällä. Minulla oli akkukoneena sellainen pikkuinen pökälemallinen väännin. Siinä kun oli tarpeeksi nopeat kierrokset tuohon hommaan.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 770
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja Teemu Kalvas » 03 Huhti 2010, 20:43

Jos nyt jostain syystä olisi tarve, tekisin itse. Ei kyllä kuulu mihinkään vuosihuoltoideologiaani. Eipä nuo itse tehdyt käytännössä tunnu oikaisua ikinä kaipaavan. Hienot välineet on aika hienostelua, riittää kun on kunnollinen pinna-avain.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3694
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja mhelander » 17 Helmi 2013, 15:34

Lämmitellään tätä vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tämmönen rihtausteline:

Kuva

Levyt on raakki keittiökaappien MDF:ää ja lisäksi tarvittiin vain pari lattaraudan pätkää akselia varten, M8 senkka pultteja, muttereita, prikkoja ja siipimuttereita.

Tuo renkaan alla oleva härpäke on sivuttaisheiton mittausta varten ja sen oikealla puolella oleva pystyheiton tarkastukseen. Halapa ja aivan mainio teline, kiekkoparin rihtaus sujui keittiön tammipöydällä ennätysvauhtia !
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja kmb » 29 Heinä 2014, 09:37

Minulla taitaa olla edessä pinnojen kiristys kun tadpolen takarenkaan vanne hankaa vasten seisontajarrun jarrupaloja mutkissa. Tästä varmaan löytyy netistä monenlaista ohjetta, mutta kyselenpä täältäkin: mikä on raadin mielestä paras tapa varmistua pinnojen oikeasta kireydestä (kun kiristäjänä on aloittelija - "perstuntuma" ei siis kelpaa vastaukseksi)? Tietysti erityisesti niin, että en ylikiristäisi pinnoja ja näin aiheuttaisi vahinkoa.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3879
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 29 Heinä 2014, 09:39

Tuu käymään joku päivä , niin voin sulle opettaa.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja kmb » 29 Heinä 2014, 09:46

Nojanalle kirjoitti:Tuu käymään joku päivä , niin voin sulle opettaa.


Kiitos tarjouksesta, siihen varmasti tartun! :) Palaan yksityisviestillä asiaan varmaan myöhemmin tällä viikolla.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3688
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja irakas » 29 Heinä 2014, 17:52

Myös kiinnostunut. Laitoin yv:tä!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3694
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja mhelander » 28 Loka 2014, 10:59

mhelander kirjoitti:Lämmitellään tätä vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tämmönen rihtausteline...

Tuli kiekon kasausvehkeille käyttöä. Lupasin kasata kaverille treeni- ja kisakiekot joissa täyshiilariset vanteet, litatut aero-pinnat ja kevyet navat.

Samalla kaavalla mennään kuin alunperin MP:n kiekkosetin päivityksessä, samat pinnat ja navat. Vanteet on 60mm eteen ja 88mm taakse. Eteen suoraan puolattuna 28 pinnaa ja taakse 32, vetävä puoli 2-ristiin vetämätön suoraan puolattuna. Navat tulee eteen ja taakse Superlight-Bikeparts:sta ja ovat Novatec-merkkiset. Litatut pinnat ehkä täältä.

Tämmöstä talvipuuhastelua...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3879
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 03 Joulu 2014, 01:18

Kuva
Kuva
Tavallisesti kun tilaan pinnat tulee niiden mukana nipat 12mm . Usein tilanne on ollut sellainen ettei ole saanut juuri sopivan pitusta pinnaa. Silloin on hyvä olemassa useamman pituista pinnaan sopivaa nippeliä . Markinoilla on ainakin kolmee pituutta . Itsellä on varastossa 12mm ja 14mm ,sekä tuo 16mm nippeliä . Monet pikku ongelmat on sillä ratkenneet , varsinkin kun ei ole ottanut mitottaessa huomioon vanteen vahvuutta . Onneksi avun on suonut pitemmät nippelit.
Joskus on edullisempaa ostaa koko laatikko pinnoja ja katsoa pinnauksessa keskipituus navan eri puolien välillä. Esimerkiksi jos toinen puoli olis 238.3mm ja toinen 240mm , saa nippelin pituus eroilla tasattua eron.
Tuli vaan tälläinen vinki mieleen , näin yön siimeksessä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3694
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja mhelander » 03 Joulu 2014, 10:26

Nojanalle kirjoitti:Tavallisesti kun tilaan pinnat tulee niiden mukana nipat 12mm . Usein tilanne on ollut sellainen ettei ole saanut juuri sopivan pitusta pinnaa. Silloin on hyvä olemassa useamman pituista pinnaan sopivaa nippeliä . Markinoilla on ainakin kolmee pituutta . Itsellä on varastossa 12mm ja 14mm ,sekä tuo 16mm nippeliä . Monet pikku ongelmat on sillä ratkenneet , varsinkin kun ei ole ottanut mitottaessa huomioon vanteen vahvuutta . Onneksi avun on suonut pitemmät nippelit.

Sellainen pieni varoituksen sana että pinnojen pituudet ja niiden nipat on suunniteltu niin että pinnan pää tulee ainakin nipan uran pohjaan asti tai sitäkin pitemmälle. Tällöin nippa on vahvimmillaan ja kestää kaiken järjellisen rasituksen, etenkin jos erehtyy käyttämään alumiininippoja tämä kannattaa pitää mielessä.

Ei siinä, nojakeilla tuskin kovin usein saa sellaisia pinnavoimia aikaiseksi normaalikäytössä että olisi ongelma. Maasturin kiekot kasasin kierrätyspinnoilla ja onneksi Bilteman kiekosta puretuissa oli 14mm:n nipat, muuten ei olisi pituus riittänyt. Molemmissa kiekoissa näkyi pinnojen kierteet nipan alla mutta yrityksestä huolimatta ei mitään ongelmia.

Nojanalle kirjoitti:Joskus on edullisempaa ostaa koko laatikko pinnoja ja katsoa pinnauksessa keskipituus navan eri puolien välillä. Esimerkiksi jos toinen puoli olis 238.3mm ja toinen 240mm , saa nippelin pituus eroilla tasattua eron.
Tuli vaan tälläinen vinki mieleen , näin yön siimeksessä.

Ihan hyvä vinkki. Toinen hyvä on että mitoittaa pinnat mielummin 1-2mm liian pitkiksi ja jos sitten nippelit pohjaa kierteissä ja käytössä on ontelovanne niin pussillinen nippeleiden messinkisiä prikkoja auttaa siihen. Tulevat nippelin ja vanteen reiän/holkin väliin.

Tällaisia on ihan uudesta 2kpl per nippeli M5:n mukana tulleessa 451-kiekossa. Niihin kun uudelleen pinnatessa laitoin tipan moniasteöljyä (kuten myös pinnan kierteisiin) niin johan oli helppo rihtaus. Ja pysyy suorana... toisin kuin uudesta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14128
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja PW » 11 Heinä 2016, 14:13

20160711_140044.jpg
20160711_140044.jpg (196.65 KiB) Katsottu 3257 kertaa

Yhden pinnankin voi laittaa kahdella tavalla väärin, ennenku kolmannella meni oikeeta reittiä. Ihmettelen miks pinnat menee ristiin, niin ett hankaavat toisiaan?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja jori » 11 Heinä 2016, 15:33

PW kirjoitti:
20160711_140044.jpg

Yhden pinnankin voi laittaa kahdella tavalla väärin, ennenku kolmannella meni oikeeta reittiä. Ihmettelen miks pinnat menee ristiin, niin ett hankaavat toisiaan?

Minä myös. Olen itselleni selittänyt tuon lisäjouston lisäämisenä. Jousto tasaa voimia pinnojen kesken, mutta myös huonontaa kiekon jäykkyyttä ja vaikeuttaa rihtausta. Ihmetyttää silti, koska toisensa kiertävät pinnat saisi nätisti tasakireälle kuuntelemalla. Toisiinsa hankaavat pinnat tuottavat niin nopeasti vaimenevan ja epäpuhtaan äänen, ettei se onnistu kunnolla ainakaan minulta –ilmeisesti ei muiltakaan, koska pinnankireysmittaria käytetään.

Joo, tuo oli siis aivan pelkkää arvailua ja mekaanista analyysia tuosta rakenteesta. Jos joku tietää oikean selityksen tuolla pinnojen punomiselle toistensa yli ja ali, kuulen sen mielelläni, jotta oppisin. Itse en keksi sille perusteltua syytä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 534
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

ViestiKirjoittaja NikoK » 11 Heinä 2016, 17:35

Tuon voimientasaamis-selityksen olen jostain lukenut ja siihen uskonut. Esimerkkinä: ajat pahasti töyssyyn, vanne yrittää mennä soikeaksi ja sillä kohdalla oleva pinna pyrkii löystymään. Tämä ristiin puolattu pinna vetää silloin kireämmälle ko. löystyvää pinnaa sen verran ettei se löysty aivan kokonaan.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa