Kiekon rihtaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Rihtaatko kiekkosi itse?

Kyllä. Rihtaan kiekkoni pyörän haarukassa.

10
22%

Kyllä ja omistan rihtauspukin.

15
33%

En, koska ei hermot riitä.

2
4%

En, koska se ei maksa paljon teetettynä.

2
4%

En, mutta olen kiinnostunut opettelemaan.

17
37%
 
Ääniä yhteensä: 46

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Ymmärrän ett jos menee ristiin, kestävämpi. Laitoin vaan ensin tuon pinnan toisen pinna ulkopuolelta ja silloin väliin jäi rako. Huomasin kuitenkin ett muut vastaavat pinnat oli vedetty risteävän sisäpuolelta, jolloin pinnat ottavat toisiinsa kiinni - siitä tämä pohdinta :? En osaa ajatella voiko kiekon pinnata niin, että mitkään pinnat ei tuossa kohtaa kosketa toisiaan, vaikka ovat ristissä - luulis ett voi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Harjotellu tandemin takakiekon oikasua/rihtausta. Pyörän takahaarukassa sitä pyörittelin ja sihtailin haarukkaputken ja vanteen väliä. Ruuvimeisseliä pidin vannetta vasten ja jos tuli rakoa, kiristin pinnoja vastakkaiselta puolen. Nyt näyttää jo omasta mielestä paljon paremmalta.
Mutta entäs tämä pystyheitto, vai miksi sitä sanotaan? Jos vanteesta tulee soikea, kuinkas sitä pitäs korjata, ja viel niin, ettei tuu sivuttais heittoo lisää?
Missä järjestyksessä tuo pitäs tehdä, kumpi heitoista korjata ensin? Noin 2mm pysty heitto, näyttäs nyt olevan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pystyheitto vaatii isommat muutokset, se ensin. Idea on tämmöinen: kiristä suurimman heiton (jos se oli patilla, muuten toki toisin päin) kohdalta vaikkapa puoli kierrosta, sitten molempia viereisiä (eli toisen puolen) pinnoja varttikierros. Eli noin suunnilleen vastakkainen puoli kiristyy niiltä kohdin yhteensä saman verran eikä tule sivuheittoa. 2mm kuulostaa kyllä niin paljolta että voinet säätää pahimmasta kohdasta suoraan koko kierroksen ja loivennat siitä sitten poispäin laajemmalle alalle kuin vain viereisiin pinnoihin. Eli seuraavaa pinnaparia puoli kiekkaa, sitte neljäsosa jne. Saiko tuosta mitään tolkkua? Sivuheittoa tuossa vähän tulee aina, se pitää tarkistaa. Niin ja pystyheittoa tutkiessa saa olla tarkkana ettei hämäänny sauman kohdasta, siinä on usein vähän epäsäännöllisyyttä joka hämää silmää eikä ole oikeaa heittoa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Niko ehti ensin, mutten kehtaa omaani poiskaan heittää. :roll:

PW kirjoitti:

Missä järjestyksessä tuo pitäs tehdä, kumpi heitoista korjata ensin? Noin 2mm pysty heitto, näyttäs nyt olevan.

Jos alusta asti pääsee tekemään, laitetaan pystyheitto ensin kuntoon ja sitten vasta sivuheitto. Eipä tuossa säteisheitossa oikein muuta konstia ole, kuin löysätä hitusen sieltä, missä on liian pieni säde ja kiristää siellä, missä liian suuri. Molemmilta puolilta yhtä paljon tietenkin, jottei saa aikaan sivuheittoa. Tämä on vaikeaa, koska nippeleitä kierretään paljon pidempiä matkoja (useampia kierroksia) kuin sivuheittoja korjatessa ja siksi pystyheitto korjataankin yleensä ensin. Parin millin pystyheitto ei vielä paljon haitta, sillä sinulla siihen suuntaan on 60 mm paksu rengas ja renkaassa helposti suuremiakin heittoja vanteella istumisessa ja jopa mitoissa. Sivuheitto on tärkeämpi, sillä se vaikuttaa vannejarrun toimintaan ratkaisevasti.

Tuli mieleen, että voisikohan tuon pystyheiton korjata systemaattisesti tekemällä taulukon kunkin pinnaparin muutoksien määrästä, löysätä sitten kaikkia pinnoja ensin pari kierrosta ja kiristää taulukon mukaan pyöreäksi. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos neuvoista - kerkesin jo käyttää omaakin päätä ja tein suurinpiirtein noin. Molemmat heitot sain n. 1mm paikkeilla. Luulen ett välttää nyt noin - tuo vanne ei kuitenkaan pysy tandemi käytössä pitkään suorassa ja joudun uudestaan kiristelemään. Osa nipoista oli kulahtanu ja niitä oli vaikee saada pyörimään mutta ajellaan taas vähän aikaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Siirryn nyt tänne tuosta marinaketjusta, koska ei taida enää paljoa juttu liittyä siihen. Pinna oli siis mennyt poikki kaksipyöräisen etukiekosta, ei-jarrulevynpuoleisen laipan puolelta. Siitä kohtaa mistä pinna on taitettu kohti vannetta. Olikohan väsynyt poikki vai saanut liikaa rasitusta muihin verrattuna, en tiedä.

Yritin ottaa kuvaa edestäpäin milleen tuo kiekko asettuu haarukkaan, näkee siitä kai jotain toivottavasti. Tänään aamuna heräsi kysymys että onko tässä vaan joku epävireisyysongelma kiekossa vai voiko pinnojen lukumäärä yhdistettynä jarrulevyn kokoon olla sittenkin liikaa? Että alkaako tässä nyt sitten poksahdella kohta pinnat enemmänkin :? . Etukiekossa on 24 pinnaa.

Liitteet
Pinnaus.jpg

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pienessä kiekossa pinnat ei lähde navalta kovinkaan optimaalisessa kulmassa, varsinkin tuolla puolella mistä se nyt katkesi. Oliko katkennut pinna tuollainen jonka pää on laipan sisäpuolella ? Entä katkesiko ihan tyvestä vai mistä ?

Jos ei niitä aiemmin ole katkeillut, niin kyseessä lienee väsyminen. Ovathan pinnat riittävän tiukalla ? Jos on pitkäänkin ajettu niin voisi olla ihan vaan kiristelyn tarpeessa. Löysät pinnat väsyy.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, jarrulevynpuoleiset pinnat ovat jyrkemmässä kulmassa (eivät näy renkaan takaa), joten niiden kuuluukin olla paljon kireämmällä ja soida ainakin terssin verran korkeammalla. :)

Pinnan katkeaminen tuolta loivemmalta ja siis löysemmältä puolelta johtuu sivukuormituksesta, jonka tämä kyseinen pinna on saanut kantaa liian usein kaverien päästessä vähemmällä. Tämä on vähän ristiriitaiselta tuntuva tilanne, että löysempi pinna katkeaa ensin, mutta vaikka ne pääsevät suoraan tasaisella ajettaessa vähemmällä, sivukuormituksessa loivemmin kiinnitettyjen pinnojen jännitys kasvaa nopeammin ja ne joutuvat suuremman jännitysvaihtelun alaiseksi. Väsymien, joka pinnan lopulta (lähes aina) katkaisee, aiheutuu jännitysvaihtelusta ei jatkuvasta kireänä olemisesta. Siksi ne kielisoitinten kielet kestävät, vaikka jännitys on pinnaan verrattuna selvästi korkeammalla. Jännitysvaihtelu on vähäisempää.

Halukkaat voivat tutustua aiheeseen esim tästä.
https://mycourses.aalto.fi/pluginfile.p ... download=1

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Katkenneen pinnan pää oli siis laipan sisäpuolella ja pinna lähti kohti vannetta laipan ulkopuolelta. Katkesi tasan puolivälistä siitä kohtaa josta pinna on taivutettu n. 90 asteen kaarelle kohti laippaa.

Ajoa on tullut n. 15000km, alkuajoilta ei ole koneelle tallennettua kilometripäiväkirjaa joten tarkkaa lukemaa ei ole tallella. Ei siis mielestäni paljoa. Kynnys koskea pinnoihin on ollut vähän korkealla, ensinkään ei ole ollut oikeanlaisia työkaluja ja toisekseen taas siellä kummittelee se "koske siihen niin menee vielä enempi mutkalle" :oops: . Noh, tässä sitten tulos. Olisi vaan pitänyt uskaltaa kiristellä niitä, ehkä ne ovat vaan liian löysällä. Hankala tietää miten kireälle ne voi kiristellä. Kun eihän se pelkkä kiristely vielä, vaan pitäisi saada vanne pysymään suorana ilman heittoja.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Katkenneen pinnan pää oli siis laipan sisäpuolella ja pinna lähti kohti vannetta laipan ulkopuolelta. Katkesi tasan puolivälistä siitä kohtaa josta pinna on taivutettu n. 90 asteen kaarelle kohti laippaa.

Ajoa on tullut n. 15000km, alkuajoilta ei ole koneelle tallennettua kilometripäiväkirjaa joten tarkkaa lukemaa ei ole tallella. Ei siis mielestäni paljoa. Kynnys koskea pinnoihin on ollut vähän korkealla, ensinkään ei ole ollut oikeanlaisia työkaluja ja toisekseen taas siellä kummittelee se "koske siihen niin menee vielä enempi mutkalle" :oops: . Noh, tässä sitten tulos. Olisi vaan pitänyt uskaltaa kiristellä niitä, ehkä ne ovat vaan liian löysällä. Hankala tietää miten kireälle ne voi kiristellä. Kun eihän se pelkkä kiristely vielä, vaan pitäisi saada vanne pysymään suorana ilman heittoja.

Väsyneen pinnan vauriolta vaikuttaa. Väsyminen on hyvin herkkä ilmiö, joten tuo yhden pinnan väsyminen ei vättämättä tarkoita, että kaikki muut pinnat nyt alkaisivat napsua poikki. Tai oikeastaan sitä se nimenomaan tarkoittaa, mutta aikaväli voi olla pitkäkin. Viisainta olisi nyt varautua vaihtamaan pinnoja katkenneiden tilalle. Hommaa siis sopivia pinnoja, jotta voit katkenneen tilalle pujottaa uuden vaikka jo reissun päällä. Ei mutkasta katkenneen pinnan vaihtamiseen tarvitse kiekkoa yleensä ottaa edes irti. Eikä edes ilmoja laskea pois renkaasta jos on ontelovanne ja tottakai mukana pinna-avain. Vanha pinna irti ja uusi tilalle ja samaan kireyteen viereisten kanssa ja matka jatkuu.

Jossain vaiheessa, kun pinnoja alkaa katkeilla liian tiheästi, voi miettiä pinnojen vaihtamista, sillä väsymien on ilmiö, joka kohtaa meidät jokaisen –ennemmin tai myöhemmin. Ihmistenkään pinnoja ei kannata pitää liian kireällä, edes vähäisemmän jännitysvaihtelun takia. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Juu on ontelovanne. Tämä katkennut siis vaihdettiin jo eilen, mieheltä löytyi sattumoisin romupyörä jossa samanmittaisia pinnoja. Yksi varapinna vielä on irti mutta voisihan siitä romusta varuiksi ottaa irti vielä lisää.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Juu on ontelovanne. Tämä katkennut siis vaihdettiin jo eilen, mieheltä löytyi sattumoisin romupyörä jossa samanmittaisia pinnoja. Yksi varapinna vielä on irti mutta voisihan siitä romusta varuiksi ottaa irti vielä lisää.

Ihan hyvä varautua varapinnoilla, mutta romusta otetut pinnat ovat jo saaneet kuormitusvaihtelua, jotan niiden väsymisikää on jo kulutettu. Todennäköisesti varapinnat löytyivät pystypyörän etupyörästä, jonka kuormitus on niin mitätöntä lowracernojakin etupyörään nähden, ettei tuo haittaa mitään, mutta varmuuden vuoksi kannattaa tilaisuuden tullen ostaa myös uusia pinnoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Juu on kyllä tarkoitus ostaa uusia, kunhan vaan jostain löydän ensin. Nämä on vaan tähän hätään kun en muuta keksi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Juu on kyllä tarkoitus ostaa uusia, kunhan vaan jostain löydän ensin. Nämä on vaan tähän hätään kun en muuta keksi.

Täällä ohje pinnan pituuden mittaamiseen. Tarvitset tarkan tiedon ostaessasi uusia.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 51&#p66051
Pinnan pituus mitataan siis sisäpuolelta, eli on ikään kuin pinnan inseam. :D
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kiekon rihtaus

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Siis pinnasta tarvitsee ottaa kolme eri mittaa jotta saa oikean? Tuon "kaulan" pituudenkin erikseen?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin