]Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Jep. Noissa halpis vaijereissa on toinen pää erilainen ja vaijerin asennusvaiheessa vääränlainen katkaistaan pois.
Oon aina ihmetellyt että mihin se toisen pään nippeli sopii kun en ole koskaan siihen sopivaa kahvaa nähnyt. Nyt olen
Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki
Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista
Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki
Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista
Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki
Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista
Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.
Onkos kaupallisissa vaijerikuoren läpiviennin kohdalla joku putki, ettei kuori heti hinkkaannu rikki? Meneeks tää ny hienosteluks?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Yleensä niissä on muovinen sovitepala, mutta mulla on ollu ihan viistoon porattuja reikiä eikä kuoret ole siinä pahemmin kärsinyt, mutta kannattaa pistää nippusiteellä kiinni stemmiin kun saat ne ulos ettei ne elä pahasti reijän kanssa.
Vastoin Rikun ohjetta en kiristänyt kiilaa vaan tumppasin kahvan järsimääni reikään - pyörii siinä vähän mutta haittaako se Oli niin kiire kokeileen ja tuntu aika vaikeelta se vaijerin pujotus jos kahva on paikoillaan
Jarru on herkkä - lyhyt vaijeri, yhdellä loivalla mutkalla ja kahvakin on kevyt - tykkään Painoo läks n. 50g jarrukahvan vaihdolla, toiset 50g läks vaihdevivun siirrolla kun nousukahvan sai heittää pois. Ohjaustangon toisen sarven vaihdoin alumiiniseen ja kun vaidan toisenkin, kevenee taas ainakin 50g. Lenkin jälkeen pätkäsin viel ohjaustangon päistä muutaman sentin, ettei ota reiteen kiinni.
Nokiallahan tässä oli henkselit jäykistämässä penkin takaosaa - niskatuen takaa lenkki ja kiinnitys emäputken juureen. Jäykisti hyvin ja lisäksi esti kuskia liukumasta taaksepäin. Tuon idean kehittäminen jäi päähän muhimaan, tarviiko penkissä sitä takaosaa ollakaan, jos kuskilla olis sopiva liivi tai valjaat joista roikkuu emäputkesta. Pakaroiden alla vaan pieni levy.
Tai se penkki vois olla hiilari/kevlari - kevyt "selkäpanssari" jonka sivuilla kiinnikkeet joista vois itsensä ripustaa emäputkeen kiinni remmeillä.
Pikametrille tais jäädä saman tapanen idea muhimaan - sen verran tarkkaan katteli miun henkseliviritystä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun täällä ollaan ajoissa kilpakoneita virittelemässä, tarttee miunkin. Ohjaustankoa jos tiputtas tuon verran, käsi tuntus tuossa kohtaa luontevalta. Näkökenttä paranis, ehkä ilmanvastus pienenis.
Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää. JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.
Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää.
Kourat leuan alle, kyynärpäät mahan päälle mahdollisimman lähelle toisiaan?
Härski kirjoitti:
JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.
Ai näin vai?
Näyttää suhteellisen aerolta... kattamattomien 1h ajon ME suoritus
Tää on niin vanhanaikanen (klassikko ) pyörä ettei pääse tommoseen lankutusasentoon - sylikulma jää reilust alle 180astetta.
Joo en osannu tuota ilmanvastusasiaa käsien asennon muuttuessa ajatella - ajaminen vaan helpompaa kun näkökenttä on vappaampi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.