Lowridessä säädettiin vaihteet ja toimivat jonkun aikaa. Sitten alko mennä niin ett pienenmmälle vaihteelle siirtäessä piti vaihdevipua napsauttaa kakskertaa ennenku siirty , eli vääränumero taulussa verrattuna rattaaseen. Aikani ajelin noin kun ne kuitenkin toimi jotenkuten. Sitten huomasin ett vaihteen siirtäjä oli löysällä, eikä se enää pysynyt tiukalla. Tuo mutteri jonka hitsasin siirtäjää varten oli joko väärällä kierteellä tai se vioittui hitsatessa.
Tänään sain laitettua siihen uuden kiinnikkeen mutta siirtäjä siirtyi samalla jonkun millin ulospäin. Nyt ei ykkösvaihteelle enää yletä. Tuo ongelma pienemmälle vaihtaessa ei kuitenkaan poistunut, pikemminkin paheni eli voi joutuu napsauttamaan kolme kertaa ennenku siirtää pienemmälle. Mikähän neuvoksi.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään sain laitettua siihen uuden kiinnikkeen mutta siirtäjä siirtyi samalla jonkun millin ulospäin. Nyt ei ykkösvaihteelle enää yletä. Tuo ongelma pienemmälle vaihtaessa ei kuitenkaan poistunut, pikemminkin paheni eli voi joutuu napsauttamaan kolme kertaa ennenku siirtää pienemmälle. Mikähän neuvoksi.
Säädä vaihtajassa lo säätöruuvia löysemmälle jotta vaihtaja pääsee siirtymään lähemmäs rengasta.
Sitte pistät kahvasta keskimmäisen pykälän päälle ja säädät vaijerin kireydellä niin että häkissä olevat rattaat ovat just takapakan keskimmäisen rattaan kohdalla. Jos vaijerin kuoressa oleva säätö ei riitä, irroitat sisäosan vaihtajasta ja siirrät niin että säätövaraa löytyy.
Mikäli vaihteet ei toimi jouhevasti niin vaijerin kireyttä 1/2 kierros kerrallaan pyörittämällä johdonmukaisesti suuntaan tai toiseen pistät ne kohdilleen. Mikäli meet ihan hukkaan, niin palautat säädön niin että keskimmäisellä vaihteella häkin rattaat ovat taas keskimmäisen rattaan kohdalla.
Jos hi ja lo rajoitn ruuvit on säädetty kohdilleen niin kaikki muu säätö tapahtuu vaijerin kireyttä säätämällä, koska pykälät on kahvassa eikä vaihtajassa.
Tänään sain laitettua siihen uuden kiinnikkeen mutta siirtäjä siirtyi samalla jonkun millin ulospäin. Nyt ei ykkösvaihteelle enää yletä. Tuo ongelma pienemmälle vaihtaessa ei kuitenkaan poistunut, pikemminkin paheni eli voi joutuu napsauttamaan kolme kertaa ennenku siirtää pienemmälle. Mikähän neuvoksi.
Säädä vaihtajassa lo säätöruuvia löysemmälle jotta vaihtaja pääsee siirtymään lähemmäs rengasta.
Sitte pistät kahvasta keskimmäisen pykälän päälle ja säädät vaijerin kireydellä niin että häkissä olevat rattaat ovat just takapakan keskimmäisen rattaan kohdalla. Jos vaijerin kuoressa oleva säätö ei riitä, irroitat sisäosan vaihtajasta ja siirrät niin että säätövaraa löytyy.
Mikäli vaihteet ei toimi jouhevasti niin vaijerin kireyttä 1/2 kierros kerrallaan pyörittämällä johdonmukaisesti suuntaan tai toiseen pistät ne kohdilleen. Mikäli meet ihan hukkaan, niin palautat säädön niin että keskimmäisellä vaihteella häkin rattaat ovat taas keskimmäisen rattaan kohdalla.
Jos hi ja lo rajoitn ruuvit on säädetty kohdilleen niin kaikki muu säätö tapahtuu vaijerin kireyttä säätämällä, koska pykälät on kahvassa eikä vaihtajassa.
Jukka
Se rajoitin ruuvi on pohjassa ja ketju yltää vain kakkos vaihteelle asti. Mutt vaikuttaako tuo myös tuohon pienemmälle vaihtamis ongelmaan?
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaiken lisäksi tuo pienemmälle vaihtaminen on ihan älyttömän jäykkää eli raskasta hommaa, välillä ei riitä peukalossa voima ja tuntuu ett se vaan jäykkenee pienemmälle mentäessä. Vaihdoin tuon vivun ja vaijerinkin tosin kuori on entinen , eikä tunnu muuttuvan.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kaiken lisäksi tuo pienemmälle vaihtaminen on ihan älyttömän jäykkää eli raskasta hommaa, välillä ei riitä peukalossa voima ja tuntuu ett se vaan jäykkenee pienemmälle mentäessä. Vaihdoin tuon vivun ja vaijerinkin tosin kuori on entinen , eikä tunnu muuttuvan.
Petri W
No tuo jäykkyys ongelma selvis tai ainakin syy kun suoristin mutkat vaijerista niin vivut alko norjistua. Mutta kun vaijeri lähtee siistäjästä eteenpäin niin väkisin sinne alas tulee täyskäännös ja vähän enemmänkin, ett saa ohjaustangolle vivulle tuotua sen ( siis etuvetosysteemissä ).
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pällistelin noita muita etuvetosten vaihteen siirtäjiä ja osassa näyttää vaijeri lähtevän aivan eri suuntaan eli ohjaustangolle päin ( esim Jarkon Jive ). Noita siirtäjiä on vissiin sitt eri mallisia vai voiko noita jotenkin muokata jotta vaijerin sais lähteen toiseen suuntaan ?
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Se rajoitin ruuvi on pohjassa ja ketju yltää vain kakkos vaihteelle asti. Mutt vaikuttaako tuo myös tuohon pienemmälle vaihtamis ongelmaan?
Ei, ne hi ja lo ruuvit vain rajoittavat vaihtajan ääriasentoja, eli estävät ketjun tippumisen pakalta reunan yli.
Löysää sitä lo ruuvia niin että vaihtaja pääsee siirtymään ykkös rattaalle asti. Mitä löysemmällä/ulompana ko säätöruuvit on, sitä vähemmä vaihtajan liikettä ne rajoittaa.
Jos lo ruuvi on liian syvälle kierretty estää se vaihtajan siirtymisen ykkös rattaalla ja sitä väkisin vivusta yrittämällä saa vain muutkin säädöt pieleen tai jopa vivut paskaksi.
Ne hi ja lo säädöt olis kätevin tehdä ennen kuin ketju ja vaijeri on paikoilaan, näkis kädellä vaihtajaa käännellessä että liikerataa on riittävästi, muttei liikaa.
Tuo vaihtajan säätö on ihan maalaisjärki juttu. Ratas ilmaan, veivailet kammesta ja kahtoo miten vaihtaja ja ketju liikkuu, huomaa kyllä pöljempikin mikä säätö vaikuttaa mihinkin.
Pällistelin noita muita etuvetosten vaihteen siirtäjiä ja osassa näyttää vaijeri lähtevän aivan eri suuntaan eli ohjaustangolle päin ( esim Jarkon Jive ). Noita siirtäjiä on vissiin sitt eri mallisia vai voiko noita jotenkin muokata jotta vaijerin sais lähteen toiseen suuntaan ?
Petri W
Ei noita käännetyllä vaijerin lähdöllä olevia siirtäjiä taida löytyä valmiina, en ainakaan ole nähnyt. M5 myy muutossarjaa ja itse rakentelin vastaavan sivuvetojarrun vaijerin kiinnikkeistä. Mutta tähän uudempaan en sitä kuitenkaan laittanut.
Jos olen oikein ymmärtänyt selostuksesi, ongelma on ilmeisesti siinä että siirtäjä on liian ulkona eikä yllä sisimmälle rattaalle? Siis rajoitinruuvin säätövara lopussa. 2 tapaa ratkaista ongelma: siirrä kiinnikettä sisäänpäin lähemmäs rengasta (voi olla vaikeata) tai vähennä prikkoja (jos on) akselilta rataspakan puolelta, jolloin se siirtyy lähemmäs siirtäjää. Tietysti katsot ettei ketju tai ratas hankaa haarukkaan.
Niin ja tietysti rajoitinruuvia pitää kiertää aukipäin jos haluaa lisää liikevaraa.
Pällistelin noita muita etuvetosten vaihteen siirtäjiä ja osassa näyttää vaijeri lähtevän aivan eri suuntaan eli ohjaustangolle päin ( esim Jarkon Jive ). Noita siirtäjiä on vissiin sitt eri mallisia vai voiko noita jotenkin muokata jotta vaijerin sais lähteen toiseen suuntaan ?
Petri W
Ei noita käännetyllä vaijerin lähdöllä olevia siirtäjiä taida löytyä valmiina, en ainakaan ole nähnyt. M5 myy muutossarjaa ja itse rakentelin vastaavan sivuvetojarrun vaijerin kiinnikkeistä. Mutta tähän uudempaan en sitä kuitenkaan laittanut.
Jos olen oikein ymmärtänyt selostuksesi, ongelma on ilmeisesti siinä että siirtäjä on liian ulkona eikä yllä sisimmälle rattaalle? Siis rajoitinruuvin säätövara lopussa. 2 tapaa ratkaista ongelma: siirrä kiinnikettä sisäänpäin lähemmäs rengasta (voi olla vaikeata) tai vähennä prikkoja (jos on) akselilta rataspakan puolelta, jolloin se siirtyy lähemmäs siirtäjää. Tietysti katsot ettei ketju tai ratas hankaa haarukkaan.
Niin ja tietysti rajoitinruuvia pitää kiertää aukipäin jos haluaa lisää liikevaraa.
Joo tuo sivuvetojarrun niksi oli hyvä, sain ainakin tuon vaijerin nyt tulemaan toisesta suunnasta. Vielä pitää keksiä miten saan tuon vaijerin loppupään kunnolla kiinni tuohon siirtäjään.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo tuo sivuvetojarrun niksi oli hyvä, sain ainakin tuon vaijerin nyt tulemaan toisesta suunnasta. Vielä pitää keksiä miten saan tuon vaijerin loppupään kunnolla kiinni tuohon siirtäjään.
Minulla vaijerin pää on kinni sen saman sivuvetojarrun vaijerin pään kiinnitinruuvilla. Vaijerin pää läpi siitä entisestä kuorenpitimen reiästä ja päähän tuo ruuvi brikalla varustettuna. Ei ole kaunis, mutta toiminut toistaiseksi. Noissa etuvetoisissa se vaihdevaijerin alamutka kerää vettä ja ruostuu jumiin muutamassa kuukaudessa, siksi tuo vetosuunnan vaihtaminen kannattaa tehdä.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Eikös jorilla ollut pykälätön vipu ja vaihtaja? Siloin kyllä toimii epämääräisemmätkin viritykset kun jokaisella vaihteen vaihdolla kuski vivusta säätää ketju kulkemaan oikein. Näissä vaihteissa joissa pykälät on kahvassa ei juuri "epämääräisyyksiä" vaijerin liikesuuntaan nähden sallita tai ei oo vaihteet koskaan kohdillaan.
Eikös jorilla ollut pykälätön vipu ja vaihtaja? Siloin kyllä toimii epämääräisemmätkin viritykset kun jokaisella vaihteen vaihdolla kuski vivusta säätää ketju kulkemaan oikein. Näissä vaihteissa joissa pykälät on kahvassa ei juuri "epämääräisyyksiä" vaijerin liikesuuntaan nähden sallita tai ei oo vaihteet koskaan kohdillaan.
Kitkavipu on, mutta ei mitään epämääräistä. Kyllä se pykälällisessäkin käy sama systeemi. Vaihdepykälä päälle ja kahvan pään säätöruuvista vaihde kohdalleen vaikka ajon aikana. Jos vaihdevaijerissa ei ole ylimääräistä joustoa esim. jumittuneiden mutkien takia, löytyy sama vaihde seuraavalla kerralla ilman säätöä saman pykälän kohdalta.
Minulla oli ihan samanlainen ongelma ennen tuon vetosuunnan vaihtoa. Vaijeri oli konaan jumissa tai ainakin niin, ettei pienimpiä vaihteita saanut päälle vaikkei ollut edes pykäliä. Nyt pelaa moitteetta. Juurikaan lyhyempää ja suorempaa vaihdevaijeria ei polkupyörään saa kuin käännetyllä vetosuunnalla etuvetoiseen kiertyväketjuiseen.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tartteis löytää uudet sisuskumit vähitellen, kokoa 35-406 on nuo ulkorenkaat ja prestanventtileillä. Onko vinkkiä mistä helsingistä löytyis ? Toiveena että meijän juniori hakis kun on helsingissä koulussa, eli mielellään keskustan alueelta tai kalliosta jotta poika löytäs perille
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.