Sivu 1/1

Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 18:35
Kirjoittaja Nojanalle

Luulin Tampereen reissulla että ohjauslaakeri petti. Mutta ongelma olikin suuritöisempi. Miksi Pioneerissa on käytetty yhden tuuman ohjausputkea. Hyvä kysymys. Putki oli menossa poikki, onneksi olin laittanut sen sisälle tapani mukaan nyylonisen , niin sanotun kuolemantapin. Tämän ansiosta pääsin reissulta kotio. Sain Sakarilta vähän paksuseinäsemmän etuhaarukan laakeriputken. Tein uudet sovitteen ja rässäsin sen paikalle. Nyt aika näyttää kestääkö, vai tarvitseeko ensitalvena tehdä Nazcaan rateekinen parannus. Jos joku ihmetteli että miksi rässäsin putken haarukkaan johtui se siittä että kyseessä on joustinhaarukka. Kiinostaa onko muilla ollut samallaisia ongelmia. Itselläni tämä oli jo kolmas etuhaarukan putki joka oli menossa poikki. Tosin eri pyörissä.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 19:11
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:

Putki oli menossa poikki, onneksi olin laittanut sen sisälle tapani mukaan nyylonisen , niin sanotun kuolemantapin.

Onko ideana, ettei haarukan akseli katkea yllättäen vaan nylontanko ottaa vastaan ja saat pyörän pysäytettyä.

Nojanalle kirjoitti:

Kiinostaa onko muilla ollut samallaisia ongelmia. Itselläni tämä oli jo kolmas etuhaarukan putki joka oli menossa poikki.

Minulla on mennyt tandemissa aikanaan parikin kertaa. Taitaa olla syynä, että nuo pyörien mitoitukset ovat kotoisin 57 kiloisille kilpapyöräilijöille tehdyistä laskelmista. Muistan suunnitelleeni silloin tandemiin rakennetta, jossa haarukan akseliksi valitaan selvästi paksumpi putki, säteislaakerointi tehdään alhaalta neulalaakerilla ja aksiaalisuunta painekuulalaakerilla. Yläpäähän suunnittelin pienikuulaista urakuulalaakeria. Tuollainen rakenne olisi vakiovälyksellinen, eli kiristämistä ei tarvittaisi.

Jori


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 22:00
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Onhan noita paksuuksia joka junaan. Pugsleyssa minulla on haarukan putki jotain 2,5 mm teräsputkea, se on luultavasti se osa pyörää joka selviää ydinräjähdyksestä.

Järkevämpiä laakerointiratkaisujakin näkee lähinnä maastopyöräpuolella.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 22:08
Kirjoittaja Nojanalle

Nazcassa on alpääsä neulalaakerit. Ongelma on varmaan että mailma on tosiaan höyhensarjalaisten. Jos nyt ei kestä , tarvitsee ensitalvena korjata tämä heikkous. Kyllä jämäkämpi rakenne tulee varmaan paremmin kestämään. Laitetaan alamäkipyörän laakerointi. Jossa ulkokehä on n. 60mm. Niin eiköhän kestä vähän isompaakin kuormaa.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 22:34
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Onhan noita paksuuksia joka junaan. Pugsleyssa minulla on haarukan putki jotain 2,5 mm teräsputkea, se on luultavasti se osa pyörää joka selviää ydinräjähdyksestä.

Tarkoitin kyllä suurempaa ulkomittaa, siksi ne neulalaakerit, jotta mahtuvat kapeaan väliin ja silti kantavat suuria kuormia. Menee tietysti stemmikin uusiksi, mutta nojapyörässä käytettävässä nivelstemmissä olisi paksummasta aihiosta etua.

Jori


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 22:49
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Onhan noita paksuuksia joka junaan. Pugsleyssa minulla on haarukan putki jotain 2,5 mm teräsputkea, se on luultavasti se osa pyörää joka selviää ydinräjähdyksestä.

Tarkoitin kyllä suurempaa ulkomittaa, siksi ne neulalaakerit, jotta mahtuvat kapeaan väliin ja silti kantavat suuria kuormia. Menee tietysti stemmikin uusiksi, mutta nojapyörässä käytettävässä nivelstemmissä olisi paksummasta aihiosta etua.

Suurempi ulkomitta parantaa tietty jäykkyyttä, ja siihenkin on ryhdytty viime vuosina innokkaasti jopa maantiepyörissä. Katkeaminen ongelmana on kuitenkin merkki siitä että poikkipinta-ala on liian pieni, koska leikkausvoimahan sen putken katkaisee.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 13 Heinä 2010, 23:02
Kirjoittaja Nojanalle

Samaa mieltä tuuma putke vahvuudessa liian vähän. Onkuin lasten pyörässä. Tämä ei ratkea kuin yhdellä tavalla . Runko poikki. Suurempi laakeri putki istutus. Vai onko jollain ässä hihassa. Jolla saaraan putkeen lisää murtolujuutta. Voisin tietyst karkaista . Pintakovuutta lisäämällä , niin sanottua verikivi karkaisua käyttäen. Mitä vanhat sepät käytti. En tierä onnistuisinko tekemään sen koti oloissa. Mutta jotai varmaan konstia täytyis käyttää. Tai luottaa että nykyinen kestää tän kesän ja kuolemantappi pelastaa pahelmalta.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 14 Heinä 2010, 01:04
Kirjoittaja Pastori
Nojanalle kirjoitti:

.. kuolemantappi pelastaa pahelmalta.

Selitätkö vielä tollolle tämän nyloonisen kuolemantapin. Onkos sulla siis siellä haarukan sisäputkessa joteskin tiukasti kiinni joku muovitappi? Onko se päistään jotenkin kiinni?


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 14 Heinä 2010, 03:23
Kirjoittaja Nojanalle

Kuolemantappi on piukalla sovituksella sorvattu kokopitkä tappi. Jonka keskelle olen sorvissa porannut 10mm reijän. Tämän tapin läpi kulkee kokopitkä pultti. Toisessa päässä on laippa , joka tukeutuu laakerin säätö mutteriin. Toisessa päässä on sorvattu laippamutteri, joka tukeutuu haarukan putken alahelmaan. Tällä rakenteella sisäpuoli on saatu tukevaksi. Vastaavaa järjestelmää on saatavana hyvin varustetuista pyöräliikkeistä. Alamäki ajajat käyttävät monetkin. Mutta tuumaseen ohjainputkeen ei saa tällästä. Ennen käytettiin puutappia joka lyöltiin kuivana paikalle ja uitettiin öljyllä niin se turpos, oli yleensä tammea. Nyylonikin turpoo jonkin verran jos saa kosteutta.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 04:07
Kirjoittaja Nojanalle

Jutelin tästä ongelmasta yhden pyöränkorjaajan kansa ja oli sitä mieltä että ongelma ei ole putkessa. Vaan ongelman aiheuttaa vialliset laakerit. Kyllä kuulemma putki kestää , mutta laakerin syöpyminen ja siittä johtuva nykivä voimien eroavuudet siirtyvät pystyputkeen ja aiheuttaa kampeamis ilmiötä. Ihan järkeen käypää, näin muodostuu tarpeetonta vipu liiikettä akselille ja jos ei suoranaista vääntö kuormaa kun laakeri nousee niin sanotusta montusta. Siis uusin Nazcaan myös ohjauslaakerin ja tuntu heti että pyörästä tuli herkempi ajaa. Voi olla vaan tuntemus, mutta kun voimaa ei tarvitse käyttää ohjaamiseen niin muun voiman tarve vähenee ja polkeminen on luonikkaampaa. :?:


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 12 Elo 2010, 12:52
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Kuolemantappi on piukalla sovituksella sorvattu kokopitkä tappi. Jonka keskelle olen sorvissa porannut 10mm reijän. Tämän tapin läpi kulkee kokopitkä pultti. Toisessa päässä on laippa , joka tukeutuu laakerin säätö mutteriin. Toisessa päässä on sorvattu laippamutteri, joka tukeutuu haarukan putken alahelmaan. Tällä rakenteella sisäpuoli on saatu tukevaksi. Vastaavaa järjestelmää on saatavana hyvin varustetuista pyöräliikkeistä. Alamäki ajajat käyttävät monetkin.

Millähän nimikkeellä tämä mahdetaan muualla tuntea, ainakaan google ei tunne termiä muualta kuin tästä keskustelusta?

Nojanalle kirjoitti:

Jutelin tästä ongelmasta yhden pyöränkorjaajan kansa ja oli sitä mieltä että ongelma ei ole putkessa. Vaan ongelman aiheuttaa vialliset laakerit. Kyllä kuulemma putki kestää , mutta laakerin syöpyminen ja siittä johtuva nykivä voimien eroavuudet siirtyvät pystyputkeen ja aiheuttaa kampeamis ilmiötä. Ihan järkeen käypää, näin muodostuu tarpeetonta vipu liiikettä akselille ja jos ei suoranaista vääntö kuormaa kun laakeri nousee niin sanotusta montusta.

Hmm, pitäisköhän tässä omatkin ohjainlaakerit vaihtaa parempiin, nyt on 'romuista' puretut. En minä niistä varsinaista vikaa osaa sanoa, mutta se ei kyllä todista mitään.
Ei varsinaisesti viehätä ajatus haarukan hajoamisesta kovissa vauhdeissa, ja kun itselläkin tuota painoa on 'hieman' enemmän kuin kuuluisi.


Re: Nazcan ohjauspulma???????

Lähetetty: 12 Elo 2010, 16:04
Kirjoittaja Nojanalle

Miksi vaihtaa toimiva laakeri, jos toiminnassa ei ilmene mitään herkyyden puutteita. Ja hyvä kysymys onko laakerit suorassa toisiinsa nähden. Kannattaa käydä paikallisessa pyöräkorjaamossa tarkistamassa tämä asia. Jos ei niin hyvässä korjaamossa on sellainen hoonaus ja oikomis laite. Niin saat laakerit toisiinsa nähden kulkemaan samassa linjassa ja asennossa. Laakerien ikäkikin lisääntyy kun eivät kanna toispuoleisesti , eli ovat täyspainoisesti kauttaaltaan mukana ja ovat herkät toimimaan joka asennossa. Kuolemantapille en tierä parempaa nimeä. Sillä nimellä itse olen sitä kuulut jo kutsuttavan yli viisikymmentä vuotta. Näkyi paikallisessa pyöräliikkessäkin niitä sillä nimellä myyvän. Kai sillä jokin tekninen nimi on kertokoon joku insinööri jos tietää.