SH15 Soudettava kinneri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä korjattu versio. Ei muuten tuossa aikaisemmassakaan ketjut mene varsinaisesti ristiin. Nehän ovat eri rattailla ja pylpyröillä.
Ehkä ketjujen kohtaamiset lähiympäristön kanssa, vetosauvan eri kohdissa, ratkaisee kumpi vaihtoehto on sopivampi.

Sakari

Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 5.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 5.png (116.57 KiB) Katsottu 4599 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tässä hitsaukseen menossa SH15:n vetotanko, jonka pitäisi toimia sekä työntö- että vetovaiheessa. Rattaille ja taittopyörille joutunee laittamaan jalkoja varten suojauksia. Ylimääräiset rattaat on korvattu 50 mm:n putkella.

Kuvanhan saa suuremmaksi klikkaamalla kuvaa.

Sakari

Liitteet
20120219  Sh 15 Uusi vetotanko.jpg
20120219 Sh 15 Uusi vetotanko.jpg (79.85 KiB) Katsottu 4557 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

Mielenkiinnolla seuraten. Ihmettelinkin aiemmin rataspakkaa, mutta kyse oli vissiin lainatusta vapaarattaasta. Aiemmin pidin itsestään selvänä, että lyhyemmällä varrella oleva työntörissa olisi välitykseltään kevyempi. Jos näin on käytännössä, olisi siinä avain portaattomaan välityksen säätöön, kun rissoja voisi liu'uttaa vetotangossa. Mutta se on toisen kehitysvaiheen asia.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:

Tässä hitsaukseen menossa SH15:n vetotanko, jonka pitäisi toimia sekä työntö- että vetovaiheessa. Rattaille ja taittopyörille joutunee laittamaan jalkoja varten suojauksia. Ylimääräiset rattaat on korvattu 50 mm:n putkella.

Kuvanhan saa suuremmaksi klikkaamalla kuvaa.

Sakari

Hitsasin tiistaina rattaat kuvan mukaisesti ja asensin paikalleen. Kuka keksii miksi systeemi ei toiminutkaan?

Sakari

Liitteet
20120219  Sh 15 Uusi vetotanko.jpg
20120219 Sh 15 Uusi vetotanko.jpg (79.85 KiB) Katsottu 4503 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Hitsasin tiistaina rattaat kuvan mukaisesti ja asensin paikalleen. Kuka keksii miksi systeemi ei toiminutkaan?

Parit ovat liian kaukana toisistaan sivusuunnassa. Taittopyörä edessä pitää olla vinossa, mutta siitäkin huolimatta kiertoa tulee ehkä liikaa.
Ketju pitää myös pujottaa oikein päin rattaiston läpi. Muuten systeemi vetää takaperin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

Kerrotko tarkemmin mikä ei toiminut. Kerääntyikö ketjua jommalle kummalle puolen vetotankoa vai eikö ketju juossutkaan yhteen suuntaan? Eikö ketjunkiristimen toiminta-alue riittänyt? Olisiko rissojen pitänyt olla vetotangossa samalla korkeudella?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

MM kirjoitti:

Kerrotko tarkemmin mikä ei toiminut. Kerääntyikö ketjua jommalle kummalle puolen vetotankoa vai eikö ketju juossutkaan yhteen suuntaan? Eikö ketjunkiristimen toiminta-alue riittänyt? Olisiko rissojen pitänyt olla vetotangossa samalla korkeudella?

On se kummallinen juttu näitten kahden vain toiseen suuntaan pyörivien vapaarattaiden kanssa pähkäileminen. Siinä menee väkiselläkin pää pyörälle ja hermot! :oops:

Juttu on nimittäin niin, että tämän kuvan

Kuva

mukaan tehty asennus aiheuttaa sen, että vetovarsi ei liiku minnekkään, vapaarattaat lukitsevat toisensa. Ja tämä oli varsinainen oikea vastaus kyselyyni. Minulla oli aikaisemmassa suunnitelmassa toinen vapaaratas asennettuna toisinpäin, mutta pähkäilyjen jälkeen (ja kun olisi ollut paljon helpompi se näin tehdä), muutin suunnitelmaa. Ketjukiristimen toiminta-alue ei riitä, kun tarve kaksinkertaistuu. Vaikka ketjut laittaisi miten päin, ei homma toimi.

Jori kirjoitti:
"Parit ovat liian kaukana toisistaan sivusuunnassa. Taittopyörä edessä pitää olla vinossa, mutta siitäkin huolimatta kiertoa tulee ehkä liikaa. "

Joo näin on, ketju hyppää väkiselläkin pois päältä vetotangon ollessa lähellä keulan taittopyörää.

Aioin palata alkuperäiseen vetotankoon, joka näkyy tässä kuvassa:

Kuva

ja kääntää tangon ylösalaisin ja laittaa vapaarattaat vetotangossa olevaan hahloon peräkkäin saman suuntaisesti ilman tangon taittopyöriä. Ketjulinjan saisi silloin kulkemaan samassa tasossa vetotangon, rattaiden ja etutaittopyörän kanssa. Sen verran kokeilin, ettei toimi ollenkaan.

Tämä on nyt niin merkillinen juttu, kun mikään variaatio ei pelaa. Taidan nostaa toistaiseksi tämän osalta kädet ylös ja siirryn jatkamaan SH18:n ja SH19:n tekemistä. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hetken tuota taas ihmettelin, niin kai tuo voi tosiaan toimia nuin, kun eihän me voida meno puolen ketjua vetämällä työntää..?
(työntämällä tarkoitan normaalia polkuvaihetta)

Mietin että jos tuon ketjun toisi alhaalta ylös( vartta pitkin) ja varren keskellä olisi tanko jossa olisi kaksi ohjain ratasta molemmin puolin, eteen ja taakse.

tällöin ketjua pyrittäisiin aina vetämään alhaalta ylös riippumatta kahvan meno suunnasta?
voisiko tuossa olla ideaa?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös noiden vapaarattaiden pitäisi olla molempien saman suuntaisia?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

jori kirjoitti:

Eikös noiden vapaarattaiden pitäisi olla molempien saman suuntaisia?

Olisiko se noin. Helpompi ajatella että jos ketjut menisivät molemmilla veto/työntötangon ketjupyörillä yläkautta, silloin vapaarattaiden pitäisi olla erisuuntaisia. Mutta jos työntöketju tuleekin rissalle alakautta ja vetoketju yläkautta, vapaarattaiden pitäisi olla samansuuntaisia. Joka tapauksessa ketjun pitäisi juosta vapaasti vapaarattaitten läpi pyörimissuuntaan, jos takapyörä on irti maasta.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

Pystyisikö kuvassa hitsattavaksi menevässä veto/työntötangossa vaihtamaan oikeanpuoleisen ohjausrissan ja ketjurattaan paikkoja vielä siten, että ketjuratas olisi ylemmällä akselipultilla ja ohjausrissa alemmalla. Muuten ketjuratas samoinpäin kuin kuvassa. Takapyörältä tuleva ketju kulkisi ketjupyörälle yläkautta ja poistuisi ohjausrissan alapuolelta.
Periaatteen toimivuutta voi kokeilla nykyisellä asetelmalla nostamalla työntövaiheen ketjun ketjupyörän päälle ilman ohjausrissan mukanaoloa.

(Kun edellisen piirrokseni siirtoyritys oli kömpelöhkö, kysyn ennen uutta sähläystä, voiko esim. Paintilla tehdyn kuvitelman liittää tekstiin leikepöydän kautta?)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

Yritin vielä tänä aamuna levänneillä aivoilla ja yöllä syntyneiden ajatusten siivittämänä vielä yrittää ratkaista miten ketjujen, vapaarattaiden ja taittopyörien pitää olla, että homma toimisi. Kokeilujen pohjalta piirsin konkreettisesta toimivasta mallista aksonometrisen kuvan, ja olisipa pitänyt heti alkuun piirtää tällainen kuva veto/työntö-mekanismista. Kaksiulotteisesta kuvasta, kun vapaarattaat ja taittopyörät ovat päällekkäin, on melkein mahdotonta hahmottaa miten se homma oikein on. :mrgreen:

Sakari

Liitteet
Veto-työntö-mekanismi.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Alusta asti tuo miusta näyttäny ett eihän tuo voi toimia mutt oon ollu tässä hiljaa ku aatellu ett en vaan ymmärrä. Viimesestä kuvasta jotenkin hahmottaa tuon ketjun liikkeen ja ei miusta voi toimia vieläkään ainakaan noin. Kun vetää ni ketjua tulee sen verran ku kiristäjä antaa myöten mutt työntövaiheessa kiristäjä edelleen tiukalla ? Eikö ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja MM »

"Nyt jännittää" sanoi mummu kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Mutta, kuten mustasudenkorento sanoi, ketjulla on paha työntää. TVH:llakin, kun lapionvarret vaihdettiin ketjuiksi,niin ettei niihin pystynyt nojaamaan, miehet painoivat lapion terän maahan ja vetivät ketjun selän kautta olkapäälle ja nojasivat taas etukenossa.

Tämän takia piirroksesi työntövaiheen takapyörältä tulevan ketjun pitäisi tulla ketjupyörän yläpuolle ja poistua etutaittorissalle ohjaurissan alapuolelta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH15 Soudettava kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Alusta asti tuo miusta näyttäny ett eihän tuo voi toimia mutt oon ollu tässä hiljaa ku aatellu ett en vaan ymmärrä. Viimesestä kuvasta jotenkin hahmottaa tuon ketjun liikkeen ja ei miusta voi toimia vieläkään ainakaan noin. Kun vetää ni ketjua tulee sen verran ku kiristäjä antaa myöten mutt työntövaiheessa kiristäjä edelleen tiukalla ? Eikö ?

Petri

Taisin ajatella taas liian yksinkertasesti, liian paljon liikkuvia osia. Pitäs kokeilla käytännössä mutt helpompi ku Sakari tekee sen :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin