SH15 Soudettava kinneri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Helmi 2012, 23:06

SH15:ssa ei tuo kaareva vetoliike tuntunut mitenkään epäluontevalta.

Mutta kaiken kaikkiaan, minulla into soudettavaan pyörään laimeni, kun tuli todettua, että sellainen sopii vain tasamaille. Vähänkin pitempi ja loivakin vastamäki on sille myrkkyä. Saattaa olla niin, että myös kaksipyöräisten soutupyörien vähäinen suosio johtuu samasta syystä.

Tietenkin voi olla, että lisäämällä välityksiä myös vastamäistä selviäisi, mutta jotenkin kai tuntuisi turhauttavalta, että soutaa pitää vimmatusti ja kuitenkin pyörä nousee vain hitaasti.

Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen. Juuri tuo vain vetovaiheeseen perustuva eteneminen tekee vastamäen nousun vaikeaksi.

Jos SH15 olisi ainoa nojakkini, olisin sen muuttanut tavalliseksi ehkä katetuksi tadpoleksi. En kuitenkaan ole hennonut sitä tehdä. Jääköön vaikka museoajoneuvoksi. :roll:

Sakari

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13619
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja PW » 09 Helmi 2012, 23:13

irakas kirjoitti:Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari


Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Helmi 2012, 23:23

PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari


Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri


Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 18:11

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja MM » 12 Helmi 2012, 12:43

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari


Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri


Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari


Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.

Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Helmi 2012, 16:03

MM kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:Ehkä on niin, että, jos saisi soutupyörän toimimaan niin, että myös työntövaihe olisi tehollinen, homma olisi aivan toinen.
Sakari


Mutt sitenhän se oliskin resiina :D

Petri


Niin, varmaan kannattaisi ottaa oppia vanhasta kunnon resiinasta! :mrgreen:

Sakari


Etkös sinä,Sakari, saisi työntövaiheen tuohon kepillä heilutettavaan soutuvehkeeseesi laittamalla samaan keppiin vetorattaan kanssa toisen yksiuuntarissan ja alaketjun (vetävän puolen) kulkemaan sen kautta. Alapuolelle, ja siis hieman lyhempään varteen laitettuna se kompensoisi vetoa heikompaa työntövaihetta.

Meinaan, kun tuolla urheilupuolella väittävät, että soutu se on tehokkain voimatuottomuoto. Itse asiassa tavalla ei ole suurta eroa.


Uskomattoman hieno älyn väläys! :idea: Kiitos MM! :mrgreen:

Ensin ajattelin, että homma kaatuu siihen, kun vetävässä takapyörässä on vaihde ketjunkiristäjineen, mutta eihän se vaikeuta asiaa. Tätä täytyy ehdottomsti kokeilla. Taas joku takakiekko menettää pinnansa ja vanteensa!



Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Helmi 2012, 18:01

Piirsinpä kaaviokuvan veto- ja työntömekanismista. Hommaa vähän hankaloittaa nuo lisärissat, jotka ovat välttämättömät. Ilman niitä hyppisi ketju hampaiden yli.

Sakari
Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi.png (116.61 KiB) Katsottu 712 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9205
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 12 Helmi 2012, 21:02

Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Helmi 2012, 21:51

Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari
Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 2.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 2.png (85.49 KiB) Katsottu 694 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 12 Helmi 2012, 22:55

irakas kirjoitti:Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari


Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju? :oops:
Tavallaan paluu puolelta?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Helmi 2012, 23:02

Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:Voisikohan homma toimia näinkin yksinkertaisesti? Vapaarattaat toimivat toistensa pylpyröinä. :roll:

Sakari


Mutta eikö tuo menisi väärää kautta tuo ketju? :oops:
Tavallaan paluu puolelta?


Joo, olet aivan oikeassa. Työnnettäessä takapyörä pyörisi taaksepäin. :oops:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Helmi 2012, 23:31

jori kirjoitti:Jännitetyn ketjun vetäminen pienen taittopyörän kautta syö tehoa. Laita myös toinen vapaarastas samoin päin kuin ensimmäinen, mutta kierrä ketju toista kautta. Vaihda myös kahden pienen taittopyörän tilalle isot taittopyörät vapaarattaiden kanssa samoille akseleille, niin rakenne hiukan yksinkertaistuu ja hyötysuhde kasvaa.


En meinannut ensin millään ymmärtää, mitä tarkoitat, mutta tarkoititko sitten näin? Keskellä oleva on siis rissa (eli pylpyrä).

Sakari
Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 3.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 3.png (109.72 KiB) Katsottu 679 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9205
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 12 Helmi 2012, 23:42

Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, Kuva
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Helmi 2012, 08:52

jori kirjoitti:Tuossa edellä sinulla on yksi ylimääräinen akseli.
Tarkoitin, että järjestely olisi ihan kuin tässä, Kuva
mutta myös tuo suora ketju tekee kahdeksikon noiden ympyröiden kautta. Eri kautta kiertäen kuitenkin, ettei tule risteyksia. Molemmat ympyrät kuvaavat kuitenkin päällekkäin olevia taittopyörää ja vapaanapaa.


Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.

Kiitos Jori! :mrgreen:

Sakari
Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png (117.02 KiB) Katsottu 665 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Helmi 2012, 12:45

Näyttää siltä, että, jos aion käyttää vakio vapaarataspakkoja, joudun koko vetotangon muuttamaan yhdeksi putkeksi, jonka molemmille puolille vapaarattaat ja rissat asettuvat. Rataspakka ja rissa eivät mahdu rinnakkain nykyisen vetotangon rakoon. Onneksi aikaisemmista kokeilusta minulla on valmis vetotanko nivelineen. :mrgreen:

Sakari
Liitteet
31052011 SH15.3.jpg
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9205
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH15 Soudettava kinneri

ViestiKirjoittaja jori » 13 Helmi 2012, 13:01

irakas kirjoitti:Elikkä niinku tällä tavalla. Näin rattaistot myös mahtuvat vetovipuun paremmin.

Juu, vaikka noin.

Ketjut voi vielä järjestää niin, ettei niiden tarvitse mennä ristiin. Takapakan yläpuolelta tuleva vetoketju ylemmän pyöräparin ympäri, ristiin alas ja sieltä etutaittopyörän alapuolelle. Etutaittopyörän yläpuolelta ylemmän pyöräparin ympäri yläkautta, ristiin alapyöräparin ympäri ja takaisin takavaihteensiirtimelle.
En osannut kumittaa noita ristiin meneviä, mutta kuvittele ne pois kuvasta. :D
Liitteet
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png
SH15 Veto- ja työntömekanismi 4.png (54.31 KiB) Katsottu 647 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa