Sivu 1/3

Pyörätuolin napa

Lähetetty: 30 Syys 2010, 20:07
Kirjoittaja PW

Tuossa viikonloppuna pääsin lähelle pyörätuolia, ja sitä piti tietysti tutkia miten tuo toispuoleinen napa oli rakennettu. En tiedä onko kaikissa samanlainen, mutta tuossa läks pyörä kätevästi irti kun navan keskeltä painoi tappia. Tuommosenaan ei varmaan kuitenkaan polkupyörässä kestässä, vai mitä arvelette ?
Ite laakerointihan oli hyvin saman tyyppinen kuin Jukka teki ihan ite.

Petri W


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 30 Syys 2010, 21:22
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Tuossa viikonloppuna pääsin lähelle pyörätuolia, ja sitä piti tietysti tutkia miten tuo toispuoleinen napa oli rakennettu. En tiedä onko kaikissa samanlainen, mutta tuossa läks pyörä kätevästi irti kun navan keskeltä painoi tappia. Tuommosenaan ei varmaan kuitenkaan polkupyörässä kestässä, vai mitä arvelette ?
Ite laakerointihan oli hyvin saman tyyppinen kuin Jukka teki ihan ite.

Petri W

Olen käyttänyt pyörätuolin pyöriä sellaisenaan sh2:ssa, sh6:ssa, sh14:ssa ja pienasuntovaunussa. Hyvin ovat toimineet ja kestäneet. :mrgreen:

Sakari


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 30 Syys 2010, 21:49
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Olen käyttänyt pyörätuolin pyöriä sellaisenaan sh2:ssa, sh6:ssa, sh14:ssa ja pienasuntovaunussa. Hyvin ovat toimineet ja kestäneet. :mrgreen:

Kuinka pitkästi noilla olet ajellu? sh14 on aika etupainoinen ja siinä pyörätuolin rengas takana, myös pienois asuntovaunussa kuorma ei ole kovin suuri ja ajokilometrejäkään ei taida olla vielä paljon takana? Mitkäs nuo sh2 ja sh6 on?

Eiköhän noita pyörätuolin napojakin ole laidasta laitaan, niin kuormauksen keston, vireintä vastuksen kuin sään suojauksen osaltakin? Maalaisjärkeä :roll:

Jukka


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 30 Syys 2010, 22:50
Kirjoittaja Nojanalle

En kyllä suosittele käytettäväksi. Peräkärryt ja muut kevyemmän rasituksen kohteet kyllä käy. On ihan eri asia kelata pyörätuolilla alta10km/h, kuin laskea mäkeä 70km/h ja luottaa että kuulalukitus pitää, eikä petä. Se mikä Jukan pyörän takanavassa on pyörän tuenta laakereiden osalta on vähän eri luokkaa. Eri juttu on jos haluaa rakentaa kamikatse nojapyörän ja toivoa että se pyörä pysyy paikalla, tai lähtö noutolaan tapahtuu äkitsellään. Laakerit niissä ovat kyllä herkkiä. Itse olen sellaista napaa käyttämässä peräkärry :roll: projektissa. Muuhun en uskalla sitä laittaa. Kun tuo henkikulta on viellä arvossa. :!:


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 01 Loka 2010, 12:48
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olen käyttänyt pyörätuolin pyöriä sellaisenaan sh2:ssa, sh6:ssa, sh14:ssa ja pienasuntovaunussa. Hyvin ovat toimineet ja kestäneet. :mrgreen:

Kuinka pitkästi noilla olet ajellu? sh14 on aika etupainoinen ja siinä pyörätuolin rengas takana, myös pienois asuntovaunussa kuorma ei ole kovin suuri ja ajokilometrejäkään ei taida olla vielä paljon takana? Mitkäs nuo sh2 ja sh6 on?

Eiköhän noita pyörätuolin napojakin ole laidasta laitaan, niin kuormauksen keston, vireintä vastuksen kuin sään suojauksen osaltakin? Maalaisjärkeä :roll:

Jukka

Totta on, että ajokilometrejä ei ole kovinkaan paljon sh6:lla ja sh14:lla.

sh2 (Ziphy3) on tämä

Kuva

ja sh6 (Komsa) on tämä:

Kuva

sh2:lla olen ajellut aika paljon, ainakin kahdella Eco-tripilläkin. sh6:lla olen ajellut aika vähän, kun en pidä sen jalkaohjauksesta.

Tiukan budjetin vuoksi olen käyttänyt sh6:ssa ja pienasuntovaunussa käytettyjä nojatuolin pyöriä.

Ne, joilla olen ajellut enemmän, ovat toimineet hyvin.

Sakari


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 01 Loka 2010, 15:14
Kirjoittaja jviirret

Juu, nuohan molemmat ovat aika etupainoisia ja takana on kaksi pyörää, eli yhden kuormitus on aika kevyt. Lisäksi ajonopeudet tuskin ovat 70km/h?

Jukka


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 06 Loka 2010, 20:17
Kirjoittaja Esko M

Hipsu Kakkosessa on Tradotimin maahantuomat pyörätuolinavat, joissa on kaksi suojattua urakuulalaakeria (teollisuuslaakerit). Akseli on 12 mm, laakerin ulkohalkaisijaa en nyt muista, olisikohan 27 mm? Hyvin ovat navat toimineet, kilometrejä on nyt kaikkiaan 27.449. Muistaakseni jouduin viime vuonna vaihtamaan sisemmät laakerit, kun niiden pinnat alkoivat tuntua rosoisilta. Ilmeisesti suurin rasitus kohdistuu sisempään laakeriin. Myös olen pari kertaa avannut laakeripesän suojarenkaan ja pannut lisää rasvaa; sitäkin tarvittiin vain sisempiin laakereihin. Huolto ja vaihto on helppoa.

Mitään muita kestämisongelmia en ole huomannut. Hipsu, minä, varusteet ja tavaralaatikko yhdessä painamme hieman vajaat 100 kg ja alamäissä nopeutta tulee nykyään enintään 45...46 km/h (Helsingin mäen eivät ole kummoisia). Kun käyn ruokaostoksilla, kuormaa takapyörille tulee helposti kymmenkunta kiloa lisää. Hipsussa normaaliajossa hieman yli puolet painosta on etupyörällä, mutta kauppareisulla enemmistö on jo takapyörillä.

Minusta pyörätuolinavat ovat kaikkein sopivimmat ja myös halvimmat etuvetoisen deltan takapyöriin. Hipsu Kakkosessa taka-akseleina on standardi 12 mm pultti; kun takapyörän irrottaa, akseli pitää irrottaa rungosta. Jos käyttäisin Tradotimin pyörätuoliakseleita, takapyörät irtoaisivat helpommin avaamalla vain ulkopuolinen, Nylon-lukittu mutteri. Vanhanaikaisiin pyörätuolinapoihin ei kannata sotkeutua, niissä laakereiden kireys säädetään muttereilla + lukkomuttereilla. Kireyden säätö on hankalaa ja pysyminen epävarmaa. Teollisuuslaakereissa ei ole näitä ongelmia.

Esko


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 06 Loka 2010, 20:27
Kirjoittaja jviirret
Esko M kirjoitti:

Hipsu Kakkosessa taka-akseleina on standardi 12 mm pultti; kun takapyörän irrottaa, akseli pitää irrottaa rungosta. Jos käyttäisin Tradotimin pyörätuoliakseleita, takapyörät irtoaisivat helpommin avaamalla vain ulkopuolinen, Nylon-lukittu mutteri.

Tuossa onkin jo iso ero luotettavuudessa verrattuna avausviestissä kuvattuihin napoihin jotka "irtoaa kätevästi" nappia painamalla.

Jukka


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 06 Loka 2010, 21:19
Kirjoittaja propel

Jaa täällä on navoistakin juttua!
Mullakin on Hipsussa ollut juurikin Tradotimista hankitut pyörätuoliakselit jotka toimi kuin ajatus Nyloc-mutterilla.
Mutta turhamaisuus pääsi yllättämään kun näin paikallisesta ostomyyntiliikkeestä rautaiset kolmipuolavanteet, jotka oli vielä tuollaisella pikalukituksella, hintaa oli muistaakseni <25e.
Olen kerran saanut ne pikalukitukset irti, mutten enää tänä keväänä kun laitoin ne alle. Tosin en enää muistanut edes, kuinka mekanismi toimi :mrgreen:
Ei tullut mieleenkään ettäkö ne voisivat lispahtaa irti, mutta asiaa pitää jatkotutkia. Kovin huolestuneeksi en tosin itseäni edelleenkään tunne...


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 10 Loka 2010, 11:31
Kirjoittaja Esko M
propel kirjoitti:

...Mutta turhamaisuus pääsi yllättämään kun näin paikallisesta ostomyyntiliikkeestä rautaiset kolmipuolavanteet, jotka oli vielä tuollaisella pikalukituksella ...

Varkaiden takia en edes ajatellut muuta kiinnitystapaa kuin työkaluilla avattava. Jos pyörän joutuisi pakkaamaan autoon tai laatikkoon, pikalukitus voisi olla paikallaan. Samalla taka-akseli kapenisi kahden pyörän leveyden verran (150...200 mm), koska akselit tulevat irti pyörien mukana.

Suunnittelin jo vuosia sitten kavennettavaa Hipsua (Hipsu Nelonen, teleskooppi-taka-aseli), mutta into hieman meni, kun vuosi sitten osoittautui, ettei Saksassa enää olekaan polkupyörävaunuja joka rataosuudella ja toisaalta Pohjois-Saksan pyörävaunuissa on leveät ovet toisin kuin ennen. Tukholman S-junissa taitaa edelleen olla pystytolpalla kahteen osaan jaetut oviaukot.

Esko


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 11 Tammi 2013, 17:36
Kirjoittaja janx

Kyselempä tähän vanhaan ketjuun:

... Vanhanaikaisiin pyörätuolinapoihin ei kannata sotkeutua, niissä laakereiden kireys säädetään muttereilla + lukkomuttereilla. Kireyden säätö on hankalaa ja pysyminen epävarmaa.

Siis jos ymmärsin oikein, niin liian vanhasta pyörätuolista ei kannata tehdä perää deltaan? Olis sellanen poistoon menevä saatavilla ilmaiseksi. En ole vielä päässyt sitä paikanpäälle katsomaan. 24 * x/x" kiekot ovat pyörätuolissa, joihin kumivalikoima on huono. Pitäis varmaan kasata 406:lle vanteelle, jos kerta, mutta eipä taida olla järkeä. Sellaisenaan siis kannattaa käyttää, jos käyttää?

Toiseksi: Minkä hintaiset on Tradotimin navat, jos vaikka 406:set kiekot haluais? Ootteko pinnat hommanneet mistä?


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 10:00
Kirjoittaja Esko M

Tradotimin tämänhetkisiä hintoja en tiedä, selvinnee soittamalla sinne. BikeCompany Helsingissä puolasi pyörät. Muistaakseni joskus kauan sitten teetin puolaushommat Fillarikellarissa.

Esko


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 10:14
Kirjoittaja Nojanalle

Hommaa kamat , niin pinnaan sulle ne kyllä . Mulla on tehty pyörätuolin navoille rihlauspukki. Kamoilla tarkoitan , napoja , pinnoja , vanteita. :wink:
Saa olla aika vanhat navat , jos niissä ei ole teollisuus laakereita. Mulla ei ole tullut yksiäkään viel vastaan . Muilla laakeroinella.


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 12:02
Kirjoittaja janx
Nojanalle kirjoitti:

Hommaa kamat , niin pinnaan sulle ne kyllä . Mulla on tehty pyörätuolin navoille rihlauspukki. Kamoilla tarkoitan , napoja , pinnoja , vanteita. :wink:
Saa olla aika vanhat navat , jos niissä ei ole teollisuus laakereita. Mulla ei ole tullut yksiäkään viel vastaan . Muilla laakeroinella.

Mä olen tässä koittanut vähän kysellä (mm. Pyörätohtorilta, mutta se ei kerkiä), josko jostain löytyis halukas pitämään kiekonkasauskurssin ennen tulevan kauden alkua... minun lisäksi pari täältä foorumilta voisi olla kiinnostunut . Olisi kiva oppia se taito... en ole kovin hyvä oppimaan kirjoista. Mulla on tällä hetkellä 3 kiekon tarve: Paseoon eteen dynamorullajarrunavalla (toistaiseksi vain vanne hommattuna) ja tulevaan python trikeen taakse pyörätuolin navoilla 406:set, johon mahdollisesti käytän ne purkuun menevän pyörätuolin navat tai sitten unohdan sen ja hommaan suoraan uudet, joka voisi olla kyllä järkevämpi vaihtoehto. Tehdäpä uudet kiekot nyt valmiiksi kuluneista laakereista. :roll:

Eroaako pyörätuolin kiekoille rihtauspukki jotenkin oleellisesti peruskiekolle tarkoitetusta?

Mä meinasin tehdä itselleni tämmösen, jos sitä oppis edes rihtailemaan... mittakellonkin hommasin hieman pedanttivikaisena ihmisenä: http://tuckamoredew.wordpress.com/2011/ ... ing-stand/ ,mutta saapa nähdä tuleeko siitä mitään.

Esko M kirjoitti:

Tradotimin tämänhetkisiä hintoja en tiedä, selvinnee soittamalla sinne. BikeCompany Helsingissä puolasi pyörät. Muistaakseni joskus kauan sitten teetin puolaushommat Fillarikellarissa.
Esko

Näin ajattelin tehdä. Kuinka monta reikää sinun käyttämissäsi navoissa on? 36?


Re: Pyörätuolin napa

Lähetetty: 12 Tammi 2013, 12:20
Kirjoittaja Nojanalle

Pyörätuolin napa kiinitetään toispuoleisesti . Se tarvitsee oman kiinitys tavan rihlattaessa siis. Mitä tulee tähän kursiin , niin olen huono opettaja ja esiintymistaitoni taitas vierä pohjan hommalta. Yhdessä esimerkiksi Jorin kansa , kyllä voin opettaa . :wink:
Toinen juttu on sit paikka ja kolmas se että kursiin tarvittas varmaan viikonloppu . Siinä on niin paljon pieniä perus asioita käsiteltäväksi . Jossain Nokialla Alisenniemessä vois kyllä yrittää. Sieltä vois saada majotuksen inhimiliseen hintaan ja tarvittavan tilan päärakennuksesta. Samalla vois pinnata kotoo ja viettää saunaillan porukassa. :wink: