Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

mhelander kirjoitti:

80 $ ei ole paha, Rotorin Q-ringit maksaa about 100 €... mutta kun omalle työlle ei laske hintaa niin mun rattaat on tullu kaikkineen maksamaan jotain 30 € (sis alumiinilevyn ja kaikki poranterät ja rälläkän laikat).

Mutta nyt on ajokausi kauneimmillaan ja jos jotain aikaa jää duunin ja lasten kaitsemisen jälkeen niin mieluummin ajan kuin istun pommisuojassa vinguttamassa poraa :) Toki tuon 80$ päälle tulee varmaan helposti vielä vähän omia käsitöitä.

Just juttelin paikallisen koneistamon kanssa, katotaan mitä he sanovat kun ovat vähän tutkineet.

t.Ville

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyytsis kirjoitti:

Just juttelin paikallisen koneistamon kanssa, katotaan mitä he sanovat kun ovat vähän tutkineet.

Tässähän olisi jollekkin lisätienesti-mahdollisuus, kun alkaa tekemään tilauksesta noita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

Just juttelin paikallisen koneistamon kanssa, katotaan mitä he sanovat kun ovat vähän tutkineet.

Tässähän olisi jollekkin lisätienesti-mahdollisuus, kun alkaa tekemään tilauksesta noita.

Aivan. Varsinkin jos ei lupaa mitään ihme nättejä kevennyksiä ja laatii CNC-ohjelman sillä tavalla ettei tarvi uusiksi tehdä jos ovaalius, hammasluku, BCD tai hämähäkkireikien lukumäärä muuttuu.

Muuten rattaiden teko on samanlaista about jokaista yksityiskohtaa myöten. Siksi minulla meni varmaan kolme työpäivää ekan parin tekoon, viimeisin pari tuli parissa illassa. Seuraavat kaksi teen yhdessä (en laske kuinka myöhään menee... ja pitää aloittaa about tänään kun tuli toi SRAM GXP Compact Double -kampisetti MP:hen).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Eilen kun kävin paikallisessa metalli pajassa , katsomassa seuraavaan projektiin putkia . Siellä juttelimme tästä laaserilla metallin leikkaamisesta. Niin korosti että tänäpäivä ei eres pienyrittäjän kannata tilata putkia ja levytavaraa ja ruveta itse niitä katkomaan ja reijittämään. Kysyin että olisiko hänellä tietoo kuka tekisiä tällä tekniikalla esim. polkupyörän rattaita. Lupasi kysyä että josko siellä olisi kiinostusta piensarjoihin.
Nyt asiaan . Jos on tiedossa oikeat softat , tai mitä lie niin . Kyllä niitä äkkiä levystä syntyy jos minkä kokosta ja mallista tahansa. Tässä vois olla hyvä tilaisuu suurempaankin yhteis tilaukseen. Kun kaikilla ei ole noita paikkoja missä itse työstää.:)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Eilen kun kävin paikallisessa metalli pajassa , katsomassa seuraavaan projektiin putkia . Siellä juttelimme tästä laaserilla metallin leikkaamisesta. Niin korosti että tänäpäivä ei eres pienyrittäjän kannata tilata putkia ja levytavaraa ja ruveta itse niitä katkomaan ja reijittämään. Kysyin että olisiko hänellä tietoo kuka tekisiä tällä tekniikalla esim. polkupyörän rattaita. Lupasi kysyä että josko siellä olisi kiinostusta piensarjoihin.
Nyt asiaan . Jos on tiedossa oikeat softat , tai mitä lie niin . Kyllä niitä äkkiä levystä syntyy jos minkä kokosta ja mallista tahansa. Tässä vois olla hyvä tilaisuu suurempaankin yhteis tilaukseen. Kun kaikilla ei ole noita paikkoja missä itse työstää.:)

Pyöreät rattaat on helppo juttu.

Ovaalit on vähän eri tilanne kun ne pitää mitata oikeisiin asteisiin. Tai sitten valmistaa, kuten itse tein ne kaksi ensimmäistä, laittamalla max-määrän kiinnitysreikiä (=35 144 BCD:lle, tai kuten Q-Ring:eissä 130 BCD:lle myös on).

Rotor tekee suurimman osan Q-Ring:istä max-määrällä reikiä, tai että viiden settejä on 3-4. Onnekseni M5 lowracer ja MP omaavat samat suhteet ja kettinkikin näyttäisi olevan samassa kulmassa joten taidan tehdä "sokeana" samoille asteille uudet rattaat kuin M5:een. Toimivat mallitkin on nyt joutilaana :D (ne ensimmäiset).

Edit: ja hitaimmat tehdä on juuri nuo kiinnityksen upotetut pultinreiät. Hampaat ja ehkä jopa kevennykset on helppo nakki... työstökoneelle ainakin. Seuraavana tulee hampaiden ohennus mutta kone joka osaa ovaalia kaarta seurata tekee sen helposti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
Kyytsis kirjoitti:

Just juttelin paikallisen koneistamon kanssa, katotaan mitä he sanovat kun ovat vähän tutkineet.

Tässähän olisi jollekkin lisätienesti-mahdollisuus, kun alkaa tekemään tilauksesta noita.

Aivan. Varsinkin jos ei lupaa mitään ihme nättejä kevennyksiä ja laatii CNC-ohjelman sillä tavalla ettei tarvi uusiksi tehdä jos ovaalius, hammasluku, BCD tai hämähäkkireikien lukumäärä muuttuu.

No lähinnä minä ajattelin jotain harrastajaa, joka noita väsäilee omassa autotallissa. Ei toki tule autotallissa niin näppärästi kuin cnc koneilla, vaan onhan investoinnitkin pienempiä.

Lainaus korjattu : Mustasudenkorento

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Jenkeistä vastasivat että rattaat onnistuu myös paksummasta materiaalista:

Hi Ville, we can cut the ring from .125" or .1875" thick material then we will just mill the teeth down to 3/32". What tooth size did you want?

Let us know, Thanks - Colin

Mielenkiintoinen optio... Olisiko muita kiinnostuneita?

t.Ville

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3847
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kyl sitä vois olla, mitähän mahtaa hintaa tulla?
(58t 130 BCD 5 Arm)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onko kukaan, joka ei itse viitsi/jaksa rattaitaan tehdä, kysynyt hintojaan HighPath:lta http://www.highpath.net/index.html ?

Narikka lupaa tehdä millaset rattaat vaan... ja jopa konsultoida mitkä on parhaat. Tuolla muutekin on erittäin hyvää tietoa ovaaleista rattaista, niiden ennakoiden perusteista jne.

Muoks: nythän mä hokasin että EggRing -valmistuksen on Highpath lopettannu.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kyytsis kirjoitti:

Jenkeistä vastasivat että rattaat onnistuu myös paksummasta materiaalista:

Hi Ville, we can cut the ring from .125" or .1875" thick material then we will just mill the teeth down to 3/32". What tooth size did you want?

Let us know, Thanks - Colin

Mielenkiintoinen optio... Olisiko muita kiinnostuneita?

t.Ville

On, mutta kun ei ole edes pyörää eikä tietoa minkälainen ratas siihen menee :roll:
Tuosta cnc-hommasta vielä, hommahan on simppeli jos on cad/cam ohjelma, jolla piirtää ellipsi ja siirtää se työstökoneelle. Muuten pitää hampaiden koordinaattipisteet selvittää. Tai jos tekee monitoimisorvilla niin pitää osata vähän korkeempaa matematiikkaa :D mutta tulis tunnissa kymmenen kpl :)

Itsekin koneistamossa töissä jossa kyseinen homma onnistuis, pitäs vaan olla tietoa siitä minkälaisen haluaa..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Se hampaiden teko kunnolla on kaikkein työläintä. Jos CNC-kone osais tehdä ne, niin itse keskireiän teko ja kiinnitysreikien, jopa upotettujen, teko käsityövälineillä ei ole iso homma.

Näin jos tollanen koneistamo haluais palvella niin ei kun listaa kokoamaan paljonko hampaita ja kuinka ovaalia. Tehdään itse sitten keskireiät ja haetaan asteet kohdalleen itse. Käyttäen sprocket.exe templaatteja vaikka.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja sehän vois jyrsiä rattaisiin SRAM- (tai simpan) tyyppiset uratukset pikkulehden puolelle helpottamaan vaihtoja. Niitä on käsipelillä aika työläs tehdä, toki jos Dremel löytyy niin onnistunee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös Syväri haaveillu siitä yrittäjän urasta, rupeet tekeen noita erikoishammasrattaita. Vuokraat vaikka aluks työnantajalta vehkeitä jos tuo ei ite innostu. Toinen mille tuntuu olevan kysyntää on lyhyet kammet. Saisko noilla yrityksen tynkää alkuun? Toki ei vielä päätoimista, :D kotimaista erikoisosaa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Eikös Syväri haaveillu siitä yrittäjän urasta, rupeet tekeen noita erikoishammasrattaita. Vuokraat vaikka aluks työnantajalta vehkeitä jos tuo ei ite innostu. Toinen mille tuntuu olevan kysyntää on lyhyet kammet. Saisko noilla yrityksen tynkää alkuun? Toki ei vielä päätoimista, :D kotimaista erikoisosaa.

Petri

Seuraavaksi sitten metallirattaalla olevat taittopyörät vetopuolelle, syömään TerraCycle:n businessta. Niille on taatusti kysyntää sekä taka- että etuvetoisissa kiiteäpuomisissa (huom: oikea termi :idea:).

Sitten voiskin harkita 20" vetäville rattaille "capreo" 9-piikkisten tekoa... jne jne.

Kaikki perus bulkki koneistuspuuhaa. Osaavalle suht helppoja ja jos on CNC-vehkeet niin alkuponnistusten jälkeen pitäis käyttää nätisti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Joo eipä nuo mitenkään vaikeita osia ole. Alkupääoman määrä vaan aika muhkea jos ostaa itelle koneet :D ehkä mieluummin alihankintana.

Täytyypi koittaa miettiä eteenpäin, jos vaikka sais tilattua esim. parikymmentä ovaalia ratasta..

Aihiot taitaa kuitenkin olla järkevintä tilata jostain muualta levystä leikattuna, sahalla härskiä kaivertaa jotain 3-4mm siivuja :D Toinen vaihtoehto tehdä isoon jöötiin muoto niin pitkälle ku voi ja siitä katkoa.

Vastaa Viestiin