Juhis72 kirjoitti:Hapettumisen saanee kuriin eloksoimalla, ohessa linkki jossa kerrotaan miten alumiiniosia voi eloksoida ihan kotikonstein.
Mitenkähän karkaisu suhtautuu eloksointiin, kun siinä kappaletta uitetaan kiehuvassa vedessä?
http://timo.santerihapponen.net/
Juu, tarkkana pitää olla ettei sitten karkaisun jälkeen lämmitä al-osia lähelle 150 asteen lämpötiloja, alkavat muuten päästämään lujuutta karkuun. Tuo järjestys kannattanee miettiä oikeaksi, ehkä itse ensin eloksoisin pinnat nätiksi ja vasta sitten erkaumakarkaisisin.
Mielenkiintoinen toi anodisointi vaikkakin vähän työläs... Tämän takia itse ajelin rattaiden pinnat 3M maalinpoistokiekolla suht-sileiksi ja pinnan "kiillotin" autosol-tyyppisellä metalliosien kiilloitustahnalla. Se jättää jonkinmoisen kelmun pintaan joten ei hapettunut ainakaan silmin nähden mitä ehtivät olla ulkona paikallaan ja käytössä muutaman kuukauden.