Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juhis72 kirjoitti:

Hapettumisen saanee kuriin eloksoimalla, ohessa linkki jossa kerrotaan miten alumiiniosia voi eloksoida ihan kotikonstein.
Mitenkähän karkaisu suhtautuu eloksointiin, kun siinä kappaletta uitetaan kiehuvassa vedessä?
http://timo.santerihapponen.net/

Juu, tarkkana pitää olla ettei sitten karkaisun jälkeen lämmitä al-osia lähelle 150 asteen lämpötiloja, alkavat muuten päästämään lujuutta karkuun. Tuo järjestys kannattanee miettiä oikeaksi, ehkä itse ensin eloksoisin pinnat nätiksi ja vasta sitten erkaumakarkaisisin.

Mielenkiintoinen toi anodisointi vaikkakin vähän työläs... Tämän takia itse ajelin rattaiden pinnat 3M maalinpoistokiekolla suht-sileiksi ja pinnan "kiillotin" autosol-tyyppisellä metalliosien kiilloitustahnalla. Se jättää jonkinmoisen kelmun pintaan joten ei hapettunut ainakaan silmin nähden mitä ehtivät olla ulkona paikallaan ja käytössä muutaman kuukauden.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Omassa pyörässäni välitykset eivät ole aivan optimisti sitä mitä haluaisin,
ja oikeastaan sellaisia mitä haluaisin ei meinaa edes oikein saada, ainakaan kohtuullisella rahalla

Vastaan tulivat nämä sivut:
http://www.fleettrikes.com/tth8.htm
http://www.ihpva.org/Projects/Sprocket/index.html

1) Onkos joku tehnyt itse rattaita? Paljonko meni aikaa?
Kesto?

2) Onko jollakin kokemusta ovaaleista rattaista, kaupallisista tai itsetehdyistä?
Tuolta fleettrikesin sivuilta päädyin käsitykseen, että kovin radikaalisti (15-20%) ovaali rasittaa polvia,
mutta entä maltillinen, 10%, onko se polville parempi vai huonompi kuin pyöreä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Timppa
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 08:02
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ja olihan siellä tämäkin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... hp?t=26498

Jotenkin vaan noiden kilpapyöräilijöiden '20W lisää tehoa' jutut ei varsinaisesti ole sitä mitä itse olin hakemassa.
Itsellä painopiste enemmän sillä puolella, että jos itse tekee rattaita, niin olisiko polville parempi tehdä pyöreät vai ovaalit?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

maasoutaja
Viestit: 97
Liittynyt: 03 Syys 2009, 17:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja maasoutaja »

Mitenkäs nuo toimii pakkasella jos vaihteensiirtäjä yhtään jäykistelee, putooko ketjut rattaalta jatkuvasti? Itse olen suunnitellut pistäväni etuvetopotkulautaan rattaan epäkeskeisesti että saisin kevennettyä hartioilta ja lisättyä selkälihaksille kuormitusta. Mielenkiinnolla seuraten.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

2) Onko jollakin kokemusta ovaaleista rattaista, kaupallisista tai itsetehdyistä?
Tuolta fleettrikesin sivuilta päädyin käsitykseen, että kovin radikaalisti (15-20%) ovaali rasittaa polvia,
mutta entä maltillinen, 10%, onko se polville parempi vai huonompi kuin pyöreä?

Mulla on 10% ovaalit rattaat, itse tehdyt 2.5 mm pehmeästä alumiinilevystä jotka on erkaumakarkaistu. Oli pakko tehdä kun cambon 144 bcd kampiin ei löydy kuin yksi 51-piikkinen Q-Ring kaupallinen. Lisää tietoa aiheesta:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 678#p18609

Minulla parani kampikierrokset oleellisesti, pyöreillä jotain 90 oli maksimi, nyt se on minimi. Ja vääntö lisäänty ylämäissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Paja joka on tehnyt tilauksesta kaikenlaisia rattaita, ohjeistaa sopivaksi aika radikaalin ovaalit:

http://www.highpath.net/highpath/cycles ... tml#choose

Touring käyttöön isoin ratas 20%, keskimmäinen 30 ja pienin 40%
Kisakäyttöön maltillisempia lukuja.

On ainakin sellaiset erot että luulisi eron huomaavan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse en tykännyt ovaaleista rattaista. Aikanaan kokeilin shimanon kampisettiä. Niitä on kaksin kappalein varastossa. Jos joku haluu täältä saa. En enää kokeile. :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

http://www.highpath.net/highpath/cycles ... tml#choose

Touring käyttöön isoin ratas 20%, keskimmäinen 30 ja pienin 40%
Kisakäyttöön maltillisempia lukuja.

On ainakin sellaiset erot että luulisi eron huomaavan.

Joo tuo saitti oli hyödyllinen taustatietojen keruussa. Mahtaa olla niin että ehkä maastoon noin rajut vois toimia mutta "vakaammissa olosuhteissa" kuten nojapyörällä ja maantiellä ajetaan niin itse päädyin jopa Roton Q-Ring:n 11% pienempään 10% ovaaliuteen.

Auttoi riittävästi, ei häiritsevästi, ja opin kohtuu nopeesti niillä pyörittämään.

Ja ne simpan rattaat ja niiden "vaiheistus" on ihan toiselta planeetalta. Oikealla rattaan asennolla ja sopivalla ovaaliudella saa ne edut esiin...

Joten voin vain suositella. Sopi ainakin mulle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

http://www.highpath.net/highpath/cycles ... tml#choose

Touring käyttöön isoin ratas 20%, keskimmäinen 30 ja pienin 40%

Joo tuo saitti oli hyödyllinen taustatietojen keruussa. Mahtaa olla niin että ehkä maastoon noin rajut vois toimia mutta "vakaammissa olosuhteissa" kuten nojapyörällä ja maantiellä ajetaan niin itse päädyin jopa Roton Q-Ring:n 11% pienempään 10% ovaaliuteen.

Tuo highpath suositteli noin rajuja lukuja myös maantie 'retki' käyttöön. Oma ajoni on ehkä sieltä välimaastosta, en ihan tolkuttoman kovaa ainakaan vielä osaa pyörittää.

No, pitänee laittaa harkintaan alkaiskos tekemään, ja kuinka rajusti ovaalia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Itse en tykännyt ovaaleista rattaista. Aikanaan kokeilin shimanon kampisettiä. Niitä on kaksin kappalein varastossa. Jos joku haluu täältä saa. En enää kokeile. :D

Niissä shimanoissa oli 90 astetta eri asennossa se ovaali kuin nykyisissä. Mutta kun huomioidaan, että nojakissa pitääkin olla noin 90 astetta eri vaiheessa se ovaali kuin pystypyörässä, niin ne vois jopa toimia.
Ellen haluaisi lyhyempiä kampia, niin voisin olla jopa kiinostunut. Vai mahtaisikohan niistä saada rattaita irti, ja millä pulttijaolla ovat? Ja minkäs kokoisia?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Koska siis sopivia ei löytynyt ja tallissa oli sopivasti alumiinilevyä (mitälie laatua) 2.5mm vahvana niin päätin porata itse.

Mites tuo 2.5mm ainevahvuus, pitääkös siinä hampaita ohentaa, vai meneekö siltään? Ensimmäistä prototyyppiä koitan optimoida mahdollisimman vähätöiseksi :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Mites tuo 2.5mm ainevahvuus, pitääkös siinä hampaita ohentaa, vai meneekö siltään? Ensimmäistä prototyyppiä koitan optimoida mahdollisimman vähätöiseksi :-)

Campon rattaat olivat kampien kiinnitysten puolelta muistaakseni 3.5mm. Hampaiden kohdalla rattaat on ohennettu 2.5 mm ja hampaat suipponevat kärkiään kohti.

Tuo 2.5mm ainevahvuus tuo hampaiden keskilinjat, kun iso ja pieni ratas on sellaisenaan pultattu kampiin kiinni, lähemmäs toisiaan joten 7-speed kettinki rappasi pienellä rattaalla isompaan. Kun vaihdoin 9-vaihteisen pakan ja ketjun ongelma lähes kokonaan poistui. Samalla piti hampaita ohentaa vähän lisää.

Tuon ohennuksen tein "käsivaralta" rälläkällä jossa sellainen hiomapaperi-lamelli laikka.

Edit: jos teen uudet rattaat niin niihin käyn hakemassa 3.5mm levyä. Samoin teen jonkun kivan "ohennus" telineen, jigin tms jolla saan nätisti ja saman näköiseksi ohennukset rattaiden molemmille puolille. Ja tietysti paksummasta kun tehdään niin silloin teen kevennykset kuten Campon tai Roton Q-Ring rattaissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Mites tuo 2.5mm ainevahvuus, pitääkös siinä hampaita ohentaa, vai meneekö siltään? Ensimmäistä prototyyppiä koitan optimoida mahdollisimman vähätöiseksi :-)

Tuo 2.5mm ainevahvuus tuo hampaiden keskilinjat, kun iso ja pieni ratas on sellaisenaan pultattu kampiin kiinni, lähemmäs toisiaan joten 7-speed kettinki rappasi pienellä rattaalla isompaan. Kun vaihdoin 9-vaihteisen pakan ja ketjun ongelma lähes kokonaan poistui. Samalla piti hampaita ohentaa vähän lisää.

Eli 9v ketjulle taidan käyttää 2mm levyä, niin pääsee kokeilemaan vähemmällä säätämisellä. Tokihan on olemassa riski, että tuleekin kerralla hyvä, mutta liian ohuesta aineesta, ja pitää sen takia tehdä uusi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pultijako on vaihteleva. Muuten olisinkin kääntänyt ne eri asntoon. Toisissa kammissa se isotatas on prässäty kampiin. Tasajakoset kammet olisin jo hyöryntänyt. Kammet on 170:set. :D

Vastaa Viestiin