Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2017, 09:53

Nojanalle kirjoitti:Tässä nostan keskustelua .Enkä viitsi lukea kaikkea läpi . Onko jossain olemassa valmis laskentakaava polkupyörien rattaille . Mistä voisi löytää moduliterän niiren jyrsintään . Jos vaikka tekisi useeman kerralla.

Tästä linkistä saa sen softan - toimii ainakin win koneilla, jolla voi laskeskella niitä rattaita. https://dl.dropboxusercontent.com/u/337 ... rocket.zip

Ennen toimi mäkilläkin - ja toimii vieläkin, paitti ettei saa tulostettua pdf:iä.

Nojanalle

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Tammi 2017, 12:21

Kävipä niin että mun vanha tietsikka , ilmoittaa että ohjelma ei tänne mahdu . :mrgreen:

Pastori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2017, 18:37

Nojanalle kirjoitti:Kävipä niin että mun vanha tietsikka , ilmoittaa että ohjelma ei tänne mahdu . :mrgreen:

Jo on tietokone täynnä. Kyseinen ohjelma on nimittäin 209 KB. Joten tuhoa yksi valokuva ja kyllä rupee mahtumaan. Roskakorin tyhjennys auttaa myös.

Nojanalle

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Tammi 2017, 19:49

Täytyy pyytää kaveri tyhjentään mun roskakori . ;)

ajarmala
Sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja ajarmala » 12 Tammi 2017, 23:48

Nojanalle kirjoitti:Täytyy pyytää kaveri tyhjentään mun roskakori . ;)

Aika laiskaa, kun ei viitsitä itse tyhjentää edes roskakorejakaan ;-)
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Reippailija

ViestiKirjoittaja Reippailija » 26 Tammi 2017, 22:24

Tuolla niitä vissiin tehdään niin että myydä täytyy.
http://www.ravalbike.com/oval-chainrings
Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, SA-Int

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja Härski » 09 Marras 2017, 13:47

Oli toisaalla ilmoitus kiinalaisista ovaalirattaista, mut mua ei tehgdastekoiset oikein jaksa napata kun saan tehtyä itte mieleiseni.

Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla. Ainakin juuri niissä kaikkein hankalimmissa hitaita vauhdeissa.

Ovaaliratasta oon aikaisemminkin koettanu mbb -pyörässä, mut siinä en tykännyt sellaisesta, koska huomasin sen hankaloittavan jalkaohjausta.

Tuolloinkin mulla oli käytössä itsetehty ratas ja porukka ( tai ainakinJori) oli jokseenkin kiinnostunut miten mä sen silloin tein.
Arvelinkin tälläkertaa dokumentoida mun menetelmää. .

Editt... piirtelin siis jo rattaan tossa eväsperunoita keitellessä, mut tää raportointi on mulle sit vähän hankalampaa. Dokumenttia tippuu tähän sitätahtia, kun kännykkää jaksan ja kerkeän räplätä. ..
Toni

jooseha

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Marras 2017, 15:49

Härski kirjoitti:Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla.

Mä suosittelen korjaamaan mieluummin miehen :mrgreen:
Teet pyyttonin ja ajelet sillä paljon, niin johan alkaa pyörittäminen luonnistua.
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä ja oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa :wink:

jori

ViestiKirjoittaja jori » 09 Marras 2017, 16:11

jooseha kirjoitti:
Härski kirjoitti:Ilmoituksesta sainkin kimmokkeen väsätä rakenteilla olevaan talvipyörään pienen ovaalin eturattaan. Josko sellaisella saisi maksimoitua talvella rajallisen pidon. Sellainen kun tuottaa renkaalle tasaisemman voiman, meikäläisen pyöritystekniikalla.

Mä suosittelen korjaamaan mieluummin miehen :mrgreen:
Teet pyyttonin ja ajelet sillä paljon, niin johan alkaa pyörittäminen luonnistua.
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä ja oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa :wink:

Nyt oli Jooselta viisautta sisältävä kommentti, jonka soisi päätyvän sitaatiksi vaikka minne. :D
Sen verran kuitenkin korjaisin, että jakaisin kahdeksi virkkeeksi:
Oireen korjaamisen sijaan on parempi korjata syytä. Oppimisen oppiminen on hyvä taito, joka auttaa myös muissa asioissa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja Härski » 09 Marras 2017, 17:10

Asia selvä.
Pitäkää tunkkinne. :|
Toni

jori

ViestiKirjoittaja jori » 09 Marras 2017, 18:42

Härski kirjoitti:Asia selvä.
Pitäkää tunkkinne. :|

Pahus, en huomannut, että tuo kohdistuu sinuun henkilökohtaisesti. Minä tarkoitin aivan yleisesti sitä, että uuden opetteleminen kannattaa aina, jopa vielä useammin kuin lukeminen. :oops:
Mitään pahaa sanottavaa minulla ei todellakaan ole itse tehtyjen rattaiden askartelemisesta -aivan päinvastoin. Innostuin vain Joosen näkökulmasta ukon säätämisestä tekniikan sijaan. Anteeksi ajattelemattomuuteni. :oops:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”