Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Pitäiskö tohon web thickness kohtaan laittaa jotain?

Nyt kun teet ratasta johon tulee paljon reikiä, siihen pitää laittaa jotain vähän isompaa, ettei piirtele ylimääräisiä viivoja kiusaksi. Siinä on ideana, että paljonko metallia jätetään kevennysaukkojen ja hampaiden väliin. Nyt ei ole kevennysaukkoja, kun on reikiä ympäriinsä. Noin pikaisesti kokeillen, 85 on riittävän kokoinen arvo 62@10% rattaalle, mutta eipä tunnu isommastakaan arvosta olevan haittaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Itseasiassa aattelinkin että reikiä tulee se koko rinkula - sitä mahista ei tossa softassa ollut joten pitää kopioida rinkiin lisää merkkejä illussa.

Kyllä siihen saa, siellä asetuksissa on 'Number of bolt holes, of size XX mm'

Sinne vaan 30 reikää, 10 mm reikä.

Jep, on juuri tuo muuttuja. Ja olen edelleen jämähtänyt 144 BCD kampiin... siksi 35 reikää. 110 BCD:lle ei tosiaan saa kuin ehkä 30 reikää kiinnityksiin.

Ja yksi vaihtoehto on että tulostat vaikka kalvolle tuon kaikilla reijillä olevan rattaan ja avustajan kanssa haet sillä pyörän päällä sen oikean asennon niin ei tarvi porata kuin vain ne viisi oikeaa.

Ja vähän asian sivusta: tuossa toisessa säikeessä kun niistä Capreo-välityksistä rupateltiin meinas melkein iskeä himo alkaa tekemään vielä yhtä ovaalia ratassettiä : 39 ja 55 -piikkiset. Näistä pitää tietysti sitten saada yhtä kauniit kuin MP:n 110 BCD:lle tein, mutta kuitenkin sellaiset että menevät myös 144 BCD:lle. Olisi vähän lisää haastetta, ja saisi kumpaakin pyörään aika-ajoihin ainakin riittävät välitykset. Edut ei kyllä ole kovin suuret 34/50 rattaisiin verrattuna, pitää olla tasaista tai sitten vaan kovempi rykäsy että kannattais.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tätä ei voi enään ovaaliksi varsinaisesti sanoa, aika hurja tekele. En tiedä onko tossa muuta järkee , kuin kokeilun into. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

En ymmärrä tätä rattaan asentoa. Minkä kuolleen kulman se poistaa. :shock:

Liitteet
Stadioniratas.png
Stadioniratas.png (491.64 KiB) Katsottu 4346 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aivan huuhaa keksintö. Jännää tulee olemaan myös ketjun pysymisessä rattaalla kun tätä oikeasti käytettäis normi ajotilanteissa.

On noita oikeesti ovaaleja tehty 15-30 % suhteillakin mutta eivät mun mielestä sovi kuin pelkästään runttamisen osaaville ajajille.

Sopivasti ovaalilla rattaalla saa enemmän "vääntöä" ja lihaksiston hermotuksen kannalta paremman ajoituksen polkemiseen. Tällä saa pidettyä kadenssin korkeampana josta on hyötyä sekä jaksamisen että pystymisen kannalta.

Sopii toisille, toisille ei. Minulle ja tyttärelle sopii ovaalit oikein hyvin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

On noita oikeesti ovaaleja tehty 15-30 % suhteillakin mutta eivät mun mielestä sovi kuin pelkästään runttamisen osaaville ajajille.

No sittenhän noi mun tekemät on varmaan mulle ihan sopivia :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Eilen oli ensimmäinen koeajo tuolla itsetehdyllä (ja susirumalla) 72 hammasta 15% rattaalla.

Kuva

Hyvältä tuntui, kaveriksi tuolle tarvitsisi varmaan tehdä noin 50 hampainen 25%? ratas koska tuolla ei paljoa mäkiä kiivetä...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

Miust tuo on ennemminkn komee :D mitä tavaraa ja miten paksuu ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vaimo sano että johan tuo kuin etupyörä, kuka tuota jaksaa pyörittää. :wink: :wink:

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Alumiinia, 3mm levystä sahailtu. Tarkempaa laatua en kysynyt kun Protoshopista hain marraskuussa. Hampaita joutuu ohentamaan, mutta se on oikeastaan aika pikku homma. Tukeva tuosta tuli, ei nitku tai notku. Mulla on siihen kevennykset piirrettynä, mutta en keksinyt sopivaa työkalua niiden leikkaamiseen. Menisiköhän Dremelillä?

Kyllä tuota jaksaa pyörittää, oli oikeastaan aika hyvä ihan nolla vauhdeissakin. Nyt on pakko lähteä ykkösellä liikkeelle, mutta se on oikeastaan aika helppoa koska saa heti ensi polkaisulla niin paljon vauhtia että pyörä pysyy pystyssä. Kun oli pienempi eturatas niin piti jo pystyä vetämäänkin jalalla että sai tarpeeksi vauhtia.

Katotaan sanoi mäyräkoira...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Nyt on kilometrejä tuolla rattaalla vähän enemmän ja kokemukset aika positiivisia. Pieniä ongelmiakin on, kuten se että taaksepäin polkeminen tiputtaa ketjun aina ja kunnolla runttaaminen antaa ketjun luistaa. Tuo varmaan kuluu ja asettuu seuraavien parin sadan kilometrin aikana? Vaihtoehtoisesti kaipaisi jotain "ketjusuojaa" joka auttaisi ketjua pysymään rattaalla.

Mulla on tuossa vielä 62T pyöreä ratas jossa on itsessään suoja ja se ei kyllä ikinä tiputa rattaalta.

Mutta hyvältä tuntuu tuolla polkea, hyvin myös kiipeää.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyytsis kirjoitti:

Nyt on kilometrejä tuolla rattaalla vähän enemmän ja kokemukset aika positiivisia. Pieniä ongelmiakin on, kuten se että taaksepäin polkeminen tiputtaa ketjun aina ja kunnolla runttaaminen antaa ketjun luistaa.

Siis miten luistaa, ketju hyppii hampailla?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Juuri niin, eli kun runttaa kunnolla niin ratas pyörähtää varmaan parin hampaan verran ennenkuin tarttuu taas ketjuun. Outoa sinänsä kun noita hampaita on noinkin paljon kiinni ketjussa yhtäaikaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyytsis kirjoitti:

Juuri niin, eli kun runttaa kunnolla niin ratas pyörähtää varmaan parin hampaan verran ennenkuin tarttuu taas ketjuun. Outoa sinänsä kun noita hampaita on noinkin paljon kiinni ketjussa yhtäaikaa.

Onko hampaat liian paksuja tai leveitä, ja ketju ei pääse painumaan painumaan pohjaan? Eihän tuon pitäisi muuten olla mitenkään mahdollista, etenkään tuon kokoisella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Niin se varmaan on... tänään ajoin 30km lenkin ja loppua kohti tuntui että ketju pysyy paremmin paikallaan. Asettumista? Taidan ottaa viilan käteen ja tehdä noista enemmän "piikkejä".

t.Ville

Vastaa Viestiin