Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tähän Topiciin on yhdistettu juttua rattaista "Re: CF kilkkeitä tekemään ?" topicista...
Täten ne on helpompi löytää kun ovat "oikean" otsikon alla...
T:Mustasudenkorento

Aivan, arvio on todellakin likiarvo ennen kuin esinettä on tehty ja materiaaleja käytetty.

Pahoittelen slangin määrää; on tullut aika paljon kelattua toisen kielistä lähdemateriaalia kun vähemmän on lenkille ehtinyt...

Q-ring rattaat ovat siis ovaalit kampirattaat, Roto-nimisen firman tuotemerkki ja ilmeisesti (ehkä) patentoidut. Tekivät ensin RotoCranks pakettia joissa siis myös ovaalit rattaat ja joku ihme systeemi polkijan lihastehon optimointiin, mutta koska olivat aika painavat (ja kalliit) ovat satsanneet enemmän rattaisiin ja niiden markkinointiin.

Rattaista ei liiemmälti löydy tarkempaa tietoa mutta seuraavat olen pääkoppaani saanut iskostumaan:

  • n. 11% ovaalit
  • malleja löytyy 110 ja 135 BCD:lle (kiinnitysreikien halkaisija) eli yleisimpiin Shimanon ja muiden 2- ja 3-lehtisiin keskiöihin
  • kiinnitysreikiä on mallista riippuen 3-5 asentoa tai sitten koko kehä on reikiä täynnä => 2 x 7 kiinnitysmahdollisuutta. Nojapyöriin tämä on tärkeää jotta oikea ennakko saadaan säädettyä
  • kaipaamani 144 BCD löytyy vain 51-piikkinen ratakäyttöön tarkoitettu.

Koska siis sopivia ei löytynyt ja tallissa oli sopivasti alumiinilevyä (mitälie laatua) 2.5mm vahvana niin päätin porata itse.

Kuva
Yllä vierekkäin Campon 53t ja oma valmiste.

Netistä löytyi (M$ WinDoze) softa joka plottaa A3-paperille sapluunan rattaan tekoon joten ei ollut mahdottoman vaikeata.

Tein siis 53 ja 43 -piikkiset rattaat 10% ovaaliksi ja 35 kiinnitysreiällä varustettuna. Olisin pienemmän tahtonut 42-piikkiseksi mutta koska BCD on 144 olisi ketjun tielle tullut "spider" eli keskiökammen rattaan kiinnitykset ja softakin kieltäytyi mokomaa plottaamasta.
Työvälineet olivat käsipora ja sille pylvästeline, 3mm 8mm ja 10mm (laadukkaat) poranterät sekä käsiviilat ja rälläkkä 1mm laikalla.

Tein isomman ensin, teippasin sapluuna-A3:n levyyn kiinni ja napsuttelin pistepuikolla kaikki 53 + 35 kolosta. Sitten sapluuna veks ja 3mm terällä reikiä poraamaan. Tämän jälkeen 8mm terällä hammastusta poraamaan (3mm reiät ovat "ohjaamassa") ja sitten rälläkällä ovaalin kehän leikkaukseen.
Koska vähän jännitti miten ketju istuu, viimeistelin hammastuksen kokonaan ja jatkoin sitten 10mm terällä kiinnitysreikien kanssa ja lopuksi leikkasin rälläkällä karkeasti keskireiän jonka viimeistelin pylvästelineessä metallin työstöterällä käsivaralta. Pienempään kannattaa keskireikä tehdä ennen isompien reikien porausta.

Lopuksi rälläkällä ja lamelli-hiomalaikalla hammastuksen viimeistely, ja pyöreällä viilalla viimeistelyä ja vähän kiillotusta päälle ja avot.

Aikaa kului pari iltaa ja vaikka tarkkuus ei olekaan koneistustasoa niin rattaisiin olen ollut tyytyväinen. Yllätys oli että isompi oli vain jotain parikymmentä grammaan painavampi kuin kovasti kevennetty alkuperäinen, ja pienempi reippaasti kevyempi. Tähän vaikutti varmasti 1mm ohuempi materiaali ja runsas kiinnitysreikien määrä. Eivät myöskään ole lepsut, vaikka käytän mäissä aika reilusti voimaa... Kestävyydestä ei ole vielä tietoa mutta jos ketjua ei päästä mahdottomasti venymään ja muistaa välillä puhdistaa ja rasvata kestänevät kuitenkin.

Kunhan saan hankittua 7075 alumiinia ja tarkemman pylväsporan käyttöön teen "lopulliset" rattaat 3.5mm vahvasta levystä. Tällöin pitää kiinnitysreikiin tehdä 1.5mm upotukset ja isompi ratas keventää sekä hammastuksen kohdalta ohentaa.
Tuo saa kuitenkin odottaa, ensin kokemusta ja harjoittelua enemmän nykyisillä jotta ehtii muuttamaan jos tulee tarvetta.

Kuva
Tässä rattaat siis paikallaan, rattaat on n. 5 astetta ennakossa (poljin saman verran "edellä"), tämän on todettu sopivan useimmille. Ja jalka suorana ratas on ketjuun nähden kapeimmillaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Erkaumakarkaise rattaat itse leivinuunissa. http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_2_1.php

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hyvä idea !

Vois kokeilla tuota Lidl:n kiertoilmauunilla ja sammutus 8dl kiehuvaa vettä + 2dl jäähileistä = n. 80 asteista.

Ohko ideoita miten hapettumisen saisi kuriin ?

Rattaat on tosiaan ihan kelvot; jätin piikit leveämmäksi kuin Cambossa, ainoa "haitta" on että ovat millin kipale kapeempia joten ketju pienemmällä rattaalla vähän laahaa isompaan paluupuolelta jos heijaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikäs tuossa ovaalissa rattaassa on tavoitteena ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Mikäs tuossa ovaalissa rattaassa on tavoitteena ?

Petri W

Maalaisjärjellä arveltuna ovaalirattaan avulla saadaan polkimien kuolleessa kulmassa polkaisun vaatima voima pienemmäksi? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Parempi vääntö, nojakeissa helpompaa pyöritystä ja näin korkeammat kampikierrokset.

Noin 100tkm aika-ajo pyörällä ajaneena en saanut kampikierroksia kuin puoliväkisin 90 tasolle. Nyt menee helposti yli yhdeksääkymppiä lenkilläkin ja tarvittaessa 110-130 vaikka alamäessä.

Nykyvälityksillä (12-53 700c renkaalla) se tarkoittaa semmoista 50-70 km/h.

En olisi ikinä uskonut että mokoma voi toimia, siksi tein rattaat itse enkä hassannu reipasta 200 euroa (plus 135 BCD kammet) kokeiluun.

Sen verran varoituksen sanaa että pitää niihin toki totutella vähän; Roton ohjeet on kyllä liiottelua...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

erkko.saviaro
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Loka 2010, 19:38

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja erkko.saviaro »

mhelander kirjoitti:

Netistä löytyi (M$ WinDoze) softa joka plottaa A3-paperille sapluunan rattaan tekoon joten ei ollut mahdottoman vaikeata.

Upea ratas. Tuota on pakko kokeilla. Löytyisikö linkkiä tuohon softaan?

MUOK: löysin itse. Tässä:
http://fleettrikes.com/giles%20puckett% ... ulator.htm

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja ihmo »

kuinka tuo ovaali rattaisto vaikuttaa vaihteiden toimintaan kun yleensä aikas nuuka säädettävä notta toimii hyvin ja tuohan pomppii ylös alas siirtäjän kohdalla :?:

muuten hieno systeemi :idea:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ei ole mitään valittamista. Toisaalta minulla on ollut käytössä vain 80-90 -lukujen Campoja joissa ei ole mitään HyperGlide ketjuja, avustettuja etulehtiä tms "höpötyksiä"; vielä.

Koska omavalmisteiden piikit ovat hieman tuhdimpia kuin campon vaihtuvat etuvaihteet hieman "jäykemmin" kuin tehdasvalmisteisilla. Samoin lehdet ovat n. 1-2 mm lähempänä toisiaan joten tälläkin lienee hieman vaikutusta.
Campon 53-piikkisessä oli tappi poljinkammen kohdalla estämässä ketjun putoamista kammen puolelle, tätä en ole ainakaan vielä itse tehnyt. Samoin jos rullaa takaperin ja sattuu samalla kääntämään eturatasta on riski pudottaa ketjut rattailta hieman suurempi kuin tehdasvalmisteisilla (hampaiden leveydestä ja/tai toleransseista johtuen).

Ketjun pomppiminen vaihtajan kohdalla ei ole ongelma lainkaan; muutenhan Rotocranks:n business olisi aika heikkoa. Oikein säädetty etuvaihtaja toimii ihan hyvin.

Tällä hetkellä on suunnitelmissa hankkia 10-lehtinen takanapa 11-32 rattailla jolloin "compact double" edessä vaihtajineen, vaihdevipuneen ja vaijerineen tulee tarpeettomaksi. Suunnitelma voi realisoitua jos omat kuituosat onnistuvat hyvin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mistä löytyisi ketjujen speksejä jotta osaa tuohon laskuriin valita oikeat asetukset?

Mulla on Ultegran 9 lehtinen, onko sitten tuo HG93..

t.Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Bike24 tai CRC näyttävät aika tarkkaan millanen ketju on kyseessä. Tai sitten simpan sivuilta...

Minulla on "normipyörän" ketju eli mitä uusissa Jopoissa ja up-to 7-vaihteisissa käytetään. Eli se halvin ja raskain vaihtoehto.

Veikkaan että ketjun jako on silti pääosin sama ja eroa löytyy leveydessä etupäässä. Kannattaa silti tarkistaa; itse en muuttanut ketjun oletusasetusta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Bike24 tai CRC näyttävät aika tarkkaan millanen ketju on kyseessä. Tai sitten simpan sivuilta...

Minulla on "normipyörän" ketju eli mitä uusissa Jopoissa ja up-to 7-vaihteisissa käytetään. Eli se halvin ja raskain vaihtoehto.

Veikkaan että ketjun jako on silti pääosin sama ja eroa löytyy leveydessä etupäässä. Kannattaa silti tarkistaa; itse en muuttanut ketjun oletusasetusta.

Ei sitten enää ole kauaa 2x6 vaihteinen tämä M5. Sain tilattua "joululahjaksi" Hope Pro III takanavan jossa simpan vapaarissa ja siihen tulee 9-lehtinen 12-23 pakka sekä 3x 9-vaihteisen ketjut. Joku saattoikin huomata että BROL:lla oli "väittely" aiheesta onko nyt 8-vaihteinen se edullisin. Oma penkomiseni johti tähän hankintaan.

Nyt tulee sitten 1x9 joten kevennän etuvaihtajan, vaijerin ja vivun. Kun tuolle ei tullut paikkaa kuidusta valmistettuun uuteen boomiin. Siitä seuraavassa postissa...

Muoksis: jäi sanomatta että kun sopivaa tuubivannetta ei kaupoista löytynyt saati sitten valmista ratasta jossa Hopen napa niin purin 20v vanhasta Bianchin takarattaasta pinnat ja vanteen veks. Muistelin niiden olevan Mavic GP4 laatua mutta eivät olleet. Kuitenkin 50g keveämmät ja ihan hyvässä kunnossa joten pinnaan siis Hopen vanhoilla pinnoilla vanhalle vanteelle. Tuubi sen pitää olla :D

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Erkaumakarkaise rattaat itse leivinuunissa. http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_2_1.php

Kiitos siis tästä vinkistä.

Jouduin vaihtamaan kapeampaan kettinkiin joten etulehdistä rasvoja poistellessa huomasin niissä kulumia ja hampaiden muodot kaipasivat fixaamista; tämä olikin odotettavissa kun koneistuksen "tarkkuus" oli mitä oli. Ja pitihän hampaita hieman kaventaa ja osin lyhentää että kapeempi ketju pelaa paremmin.

Pistin siis Lidl:n kiertoilmauunin töihin: ensin pesin rattaat öljynpoistoaineella ja vedellä, sitten uuniin 190 asteeseen reippaaksi tunniksi. Tuon aikana tein 4-5 dl lumen ja veden sekoitusta, ja kun aika tuli täyteen keittelin 1.5-1.7 l kiehuvaa vettä jotka sekottelin vatiin. Rattaat suoraan uunista vatiin jähtymään.

Bling-testi kertoo että kovemmat niistä tuli. Lopulta tämä selviää jos vähemmillä kaatumisilla saan talven ajoja ajettua enemmän... Koskaan ei ketjulinja ole näin hiljainen ja tasainen ollut tässä kapineessa :)

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Juhis72
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Tammi 2010, 22:19
Paikkakunta: Espoo

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja Juhis72 »

moi. Alkoi kiinnostamaan tuo erkaumakarkaisu. Menikö tuo toimenpide yksinkertaisuudessaan siis, että 190 asteisesta uunista ratas kokonaisuudessaan 80 asteiseen veteen uppeluksiin, molskis? Eli ei siis rattaan hammastusta jäähdytetty erikseen pyöräyttämällä vadissa, ja sitten kokonaan ratas vatiin? Kyselin vain kun joskus koulun käsityötunnilla karkaistiin "viidakkoveitsen" terää, ensin teräosan terävä reuna karkaistiin koko matkaltaan ja vasta sen jälkeen upotettiin koko veitsi.

Hapettumisen saanee kuriin eloksoimalla, ohessa linkki jossa kerrotaan miten alumiiniosia voi eloksoida ihan kotikonstein.
Mitenkähän karkaisu suhtautuu eloksointiin, kun siinä kappaletta uitetaan kiehuvassa vedessä?
http://timo.santerihapponen.net/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Eipä kannata karkaista pelkästään hampaita... Koska metallia on jäljellä varsinkin pienemmässä verraten vähän ja siihen tulee suurin vääntö kun mäkiä runtataan ylös.

Samalla tavalla Campon rattaat on valmistettu; materiaali on kovuudeltaan tasalaatuista.

Voihan toki olla että nykypäivänä voidaan tuon minun karkaisuni lisäksi tehdä paremmalla kontrollilla vaikka liekittämällä hammastuksen lämmitys ja sitten erkaumakarkaisu erikseen kuvaamallasi tavalla mutta on jo sen verran monimutkaista hifistelyä etten usko kenenkään sitä tekevän.

Mutta parin lenkin kokemuksella rattaat paranivat oleellisesti ja nehän tuli tehtyä ihan melto levystä kokeilumielessä. Työstäminen oli erilailla helppoa jos vertaa 7075-T6 laatuiseen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin