vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Yritin hakea mutta en löytänyt keskustelua vaihdeongelmasta.
Vaihdoin vaimon pyörään ketjut, takapakan ja vaihtajan.
Ongelmaksi tuli ketjun hypähtäminen sekunniksi isommalle takalehdelle. Varsinkin vedätettäessä.
Vaihteisto säädettiin ammattimiehen toimesta ja eikä siinä ollut muuta huomautettavaa kuin että sormivivussa on keskimäiset "naksut" kuluneet pois. Eniten vaiva on keskimäisillä lehdillä. Ketju pysyy jonkin aikaa ihan äänettömästi kohdillaan ja sitten ilman vaihdevivun liikuttamista pienen hetken isommalle ja takaisin.
Siinä vaihdevivussa on jokin säätö ja sen kiristäminen kyllä rauhoitti vaihdetta. Säätövipua voi kiertää varttikierroksen. Oiskohan se ihan vaan kitkan säätö

Minulla on kaksi ideaa:

  • vaihdevipu luistaa paikaltaan, vaimo sanoo että useimmitenhän säätää vaihdetta rusauksen jälkeen, eli uusi vaihdevipu 55€
  • ketjun jatkamisessa käytetyt SRAMin pikalukot ovat mielestäni hieman leveät, pitäisikö ne korvata niittaamalla tehdyillä jatkoilla jolloin "homogeeninen" ketju.

Saakohan tästä selityksestä selvää?
Onko kellään vasttavia kokemuksia ja ratkaisuja?

Saakohan jostain 9-lehtiseen yhtenäisen ketjun ilman kolmea jatkoa, vaikka vain yksi. Aikoinaan Kupittaalle tuli Tunturin tehtaalle ketjut isona kelana.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No tuon perusteella kuulostaisi tosiaan siltä että vipu on uusimisen tarpeessa, mutta ei siitä tommosta hintaa kannata maksaa: http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=678
Onhan se vipu saman valmistajan tai yhteensopiva sen uuden vaihtajan kans? Oliko ongelmia vanhan vaihtajan kans ja miksi se on vaihdettu?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Itse asiassa vipu on Best Brakesissa hinnaltaan yli 50€ ja Naszalta Hollannista kysyin ja 55€. Tuossa kuvassa huonosti näkyy tuo säätöruuvi!
Vanha vaihteensiirtäjä oli Deore ja uusi on Deore LX.
Vetosuhteiden pitäs olla sama.

Liitteet
vaihdevipu
vaihdevipu
SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Niin ja sen vaihtajan vaihdoin kun se tuntu "löysältä" ja pikkurattaista oli hävinnyt niitä metallisia laakerien suojia.Pääsi hajoamaan kappaleiksi ajossa joskus, huollon eli mun munaus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Unoihtuipa tämä tangonpäävaihtajien olemassa olokin tuossa hetkeksi :oops: Nämä näyttää löytyvän nettikaupoissa maantieosa puolelta ja hinnat ovat sen mukaiset. Maantiepyörillä ei köyhät ajele :lol:
Tuo ruuvi on tosiaan vivun kireyden säätö. Liian löysälle kun säätää niin vaihtaja jaksaa vetää vivun pykälien yli ja vaihteet ei pysy päällä. Voishan tuon purkaa ja kahtoa onko kerännyt vain likaa sisälle vai onko tosiaan loppuun kulunut. Taitaa purkautua kun avaa tuon pikasäädön keskellä olevan ruuvin. Ennen purkamista titenkin kannattaa kokeilla ettei se ole löysällä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä ketjua saa metritavarana. Jotkin isommat pyöräkorjaamot ostaa kaiken ketjun suurissa keloissa. Minulla oli näiden ketjulukkojen kansa samanlainen ongelma. Laippa ei ole paljon suurempi kuin uniikkiketjussa. Nämä lukkojen laipat on jostain syystä isommat. Kolahtavat pienemmällä rattaalla , sinne pohjaan. Pitää ikävän naksutuksen. Ajattelin poistaa koko lukot. Erelliset ketjukkin katkeili aina lukon kohdalta. Syys voi olla tämä pohjaaminen , tai materiaali on heikompaa. :roll:

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Seuraavaksi puran/putsaan vivun mekaniikat.
Kyllä sen 50€ maksaakin jos se asian varmasti korjais, on se huoltovastuu emännän pyörästä sen verran vaativa tehtävä. Kuitenkin nuo muutkin mahikset pitää katsoa!
Nazca on hänelle mieleinen peli, ei pystypyörä sileillä paanoilla kiinnosta.

kkolja
Viestit: 83
Liittynyt: 24 Touko 2007, 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja kkolja »

Olen kyllä ollut siinä luulossa, että nuo dura-acen tangonpäävivut on toimintavarmuudessaan lähellä sinisen junan vessaa. Kannattaa varmaan avata se vipu ja tarkistaa, että kaikki on siinä niin kuin pitääkin. Tuossa on ohjetta asiaan.

Seuraavaksi kannattaa tarkistaa vaijerin ja vaijerikuorten kunto. Sopivasti voitelua, tai tarvittaessa uusiminen ja vaijerin oikean kireyden varmistus pitäis auttaa. Jos ei niillä tule kuntoon, niin vielä varmistaa vaihtajan säädöt. Epäilysi ketjussa olevista sopimattomista liitoksista kannattaa myös varmistaa, ennen kuin lähtee vipuja uusimaan.

Uusien vipujenhan ei tarvitse välttämättä olla tangonpäämallia, vaan voi olla kiertovaihtajatkin. Sanoinko minä tuon?! : o

Tuosta saat 5GB ilmaista tallennustilaa pilvessä: http://goo.gl/yzV3R

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Neljänneskierroksen säätö siitä D-klipsusta vaihtaa toimintatapaa naksullisen ja liukuvan välillä. Liukuvassa asennossa ei varmasti ole naksuja, se on suunniteltu niin. Silloin on ajajan tehtävä keskittää vaihde. Toisessa asennossa taas naksut keskittävät, ja vaihtajan kohdistussäätö pitää olla kohdallaan.

Sitten se säätö joka pitää tehdä ruuvimeisselillä säätää sitä vaihtajan kireyttä.

Tangonpäävaihtajista en tosiaan etsisi vikaa ellei niiden päälle ole kaaduttu tai muuten kolhittu pahasti. Ne ovat hyvin yksinkertaisia laitteita.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Oletko katsonut että vaihdevaijeri ei jää mistään puristuksiin, tai että onko kuori jostain kohdalta niin piukalla mutkalla että se ei pääse liikkumaan vapaasti ohjausta käänettäessä. Seuraavaksi ottasin ojhausvaijerin irti ja vaihtaisin sen uuteen sellaiseen missä on teflonpohjanen pinnote. Vika vähän viittaa siihen että vaijeri vois vähän kanittaa. Niitä kaikken halvimpia teflonpäälysteisiä vaijereita ei kannata ostaa. Niissä vaijeri rispaantuu liian helposti ja sitä päälystä on vain nimeksi. Jos vaihde ei ole kolahtanut minnekkään niin todennäköisesti se on suorassa linjassa vanteenkehään nähden. Eli katso että vaihtajan häkki kulkee suorassa linjassa sekä pysty , että vaakasuorassa. Jos ei niin kiinityslehti jos ei irrotettavaa mallia. Tarvitaan erikois työkalu sen suuntaamiseksi. Sellaisen voi löytää pyöräkorjaamosta joka korjaa myös kilpapyöriä. Yksi vikatekiä voi olla sellainen että häkissä oleva ylempi ohjurirulla on liian kaukana , rattaista ja näin ketju nousee liian myöhään rattaalle ja pääsee irtoamaan tärinästä hampaalta. Entä onko ketjut ihan varmasti oikeat? Ysiin ei kasin ketjut käy , eikä päinvastoin. Kenenkä takapakka sinulla on Shimano ja Srammit kyllä pelaa samoilla ketjuilla , toista voi olla jos yrität laittaa esim. SamRasin ketjuja. Niin vaihtamis ongelmia tierossa. Kaikissa ketjuissa ei ole näitä ohjaus korvakkeita ja näiden puuttuminen vaikeuttaa vaihteen nousemista rattailla. :wink:

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja SauliA »

juu,

otin sen vaihdevivun irti, puhdas oli sisältä. Siis siitä kohdasta kun sain auki. En päässyt tekniikkaan sisälle. Sain sen verran kuin on auki tuossa kkoljan linkissä. Se naksuhomma jäi näkemättä. Mielestäni siihen tuli myös keskikohdalle naksua, ei kuitenkaan niin selviä kuin on reunimmaisissa. On muuten tämmöselle ikänäköiselle pienet ne tekstit sis ja frict, isonnuslasilla selvis kun ekaksi näki paperilla
Pitäs vielä saada emäntä kokeileen, ite en viitti kun on säädetty sen verran ahtaaksi. Huomenna ehkä jos poutaa pitää!

Ketjut ovat Sramin 9-speed, pakka muistaakseni Shimanon. Ketjun siirtäjä Deore LX (oli edellinen pelkkä Deore). Nämä ovat viime kesän olleet pyörässä. Suorassa näyttävät olevan ja huoltokaveri ne katsoi kun yritin löydättää vikaa.Se ylempi vaihtajan ratas on tosi lähellä sitä vetoratasta, suorastaan kiinni.

Vaihdevaijerin sisälmys uusi ja kuoret vanhat. Vaijerin viennistä keskustelin huoltohemmon kanssa ja hän piti vaijerin vetoa hyvänä.

/Sauli

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja fw7854 »

Itselläni on ollut samantyyppistä vaivaa, kun olen katkaissut ketjun (vanhaan hyvään aikaan ei ollut vielä noita pikaliittimiä).
Itsellä syy löytyi joka kerta "jäykistyneestä" ketjupari palasesta, joka ei tahtonut tulla läpi vaihteensiirtäjästä. Nojapyörässä ilmiön paikallistamiseksi joutuu pyörittämään pienellä vaihteella ajaen monta kampikierrosta ennen kuin jäykkä kohta löytyi...

VOTE

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuuppaanpa nyt tänne. Kirjoitin jo päiväkirjaosioon mutta onko oikeasti niin ettei Dura-aceen saa varaosana sitä indeksirinkulaa jossa on ne naksut? Omasta oli hajonnut se rinkula, haljennut kahteen osaan jostain ihmeen syystä, en tiedä milloin on hajonnut. Pyöräliike väitti että pitää vaihtaa koko vipu ja vielä pitäs ostaa koko vipupari kerralla. Vain yhden metallinpalasen takia! Tuossa asennusohjeessa se näytti olevan ainakin melkein irrallaan eli tuo systeemi ei ole mikään yhtenäinen klönttä?

Olen ajanut takavaihtajalla kitkasysteemillä mutta pienemmälle nopeesti vaihtamisessa aika vaikeeta arvioida vaihtajan oikea paikka, eli toisin sanoen on todella ikävä niitä täsmällisiä naksuja. Hidastaa ajoa jonkinverran lähteä arpomaan vaihtajan oikeeta paikkaa...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Tuuppaanpa nyt tänne. Kirjoitin jo päiväkirjaosioon mutta onko oikeasti niin ettei Dura-aceen saa varaosana sitä indeksirinkulaa jossa on ne naksut? Omasta oli hajonnut se rinkula, haljennut kahteen osaan jostain ihmeen syystä, en tiedä milloin on hajonnut. Pyöräliike väitti että pitää vaihtaa koko vipu ja vielä pitäs ostaa koko vipupari kerralla. Vain yhden metallinpalasen takia!

Näin näyttää olevan mitä pikaisesti nettikauppoja vilkaisin. Vipuja, osista puhumattakaan, ei myydä erikseen. Kallis hinta ei näköjään takaa pitkäikäisyyttä, eikä huoltoystävällisyyttä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: vaihdeongelma Nasza Exploderissa

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt vaan lueskelin myös keskusteluja noista ja olihan siellä aika paljon muitakin joilla ongelmia noiden kestävyyden kanssa, nimenomaan se metallinen rinkula katkeillut. Ja sitten seuraava asia, meniskö takuuseen. Nuo osat ole vielä edes kolme vuotta vanhat niin kai sitä voisi yrittää. Kaatumisenkaan piikkiin ei voi tuhoutumista laittaa koska milläs sitä trikellä mihinkään kaatuilee ja sitä kautta söhlii vaihtajavivut.

Eipä vaan tunnu kovin hyvältä jos noita noin paljon hajoilee. Monet vaihtaa muihin, sramiin ja mitäs kaikkea siellä oli.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin