Katteen tekeminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Tervehdys,

Olen tekemässä etukatetta. Materiaaleina kangas, Vikuprop, polykarbonaattilevy, alumiiniputket ja pvc-putket. Yhtenä materiaalina on materiaali jonka nimeä en tiedä. Se on vähän samanlaista kuin makuualustan patja, mutta hieman pehmeämpää. Käytetään mm. pakkauspehmusteena. Jos joku tietää nimen ja mistä sitä saa niin kertokaa.

Onko muilla samanlaisia katehaaveita? Itse ajattelin tehdä ensimmäisen version kankaasta siten, että sateelta voi suojautua tarvittaessa. Kolmipyörän etuputken alapuolella (jonkinlaisilla pannoilla? ideoita?) alumiiniputki kiinni ja siihen hitsataan tai kiinnitetään tavalla tai toisella kankaan virittämiseen tarvittavat putket. Siitä telttakepeillä yms. (ideoita?) kangas viritykseen ja kangas nousee aina hartioiden tasalle.

Jossain vaiheessa olen ajatellut tehdä takakatteen ja se ois esimerkiksi vikupropista ja pysyvämpi versio. Lähtisi penkin takaa ja olisi melko pitkälle hartioiden muotoinen ja menisi aerodynaamisesti taakse asti ja muodostaisi hyvän suojan kauppa ja työtavaroille yms. Takakatehan on monesti aerodynamiikan kannalta se tärkein kate. Vikupropia voisi vielä päällystää jotta sen pinta saataisiin paremman näköiseksi. Esimerkkeinä mm. muotoa tekevä finnfoami ja siihen päälle joku pintamateriaali joka voi olla paperimassaa joka maalataan ja lakataa yms. tai jotain sen tapaista.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

r2d71a kirjoitti:

Onko muilla samanlaisia katehaaveita? Itse ajattelin tehdä ensimmäisen version kankaasta siten, että sateelta voi suojautua tarvittaessa. Kolmipyörän etuputken alapuolella (jonkinlaisilla pannoilla? ideoita?) alumiiniputki kiinni ja siihen hitsataan tai kiinnitetään tavalla tai toisella kankaan virittämiseen tarvittavat putket. Siitä telttakepeillä yms. (ideoita?) kangas viritykseen ja kangas nousee aina hartioiden tasalle.

Ensimmäiset sadekelin kokeilut ajelin kinnerilläni niin että sen kate suojasi kuljettajan suunnilleen tuollaisen katteen tavoin. Jalat pysyy kuivana ja vyötäröstä ylöspäin kastuu, vauhdista riippuen enmpi tai vähempi. Jäi sellainen fiilis että ei tilanne juuri kummene siitä että kastuisi kokonaan :roll: Kylmä ja märkä olo on vaikka jalat olisi kuivat.
Kovin lähelle kaulaa ei voi mitään keppi/putki viritelmää tuoda kun jossakin äkkipysähdyksessä tökkää kaulaan. Eikä rakenne voi olla kovin hentoinen kun ilmavirta sitä riepottelee.

r2d71a kirjoitti:

Jossain vaiheessa olen ajatellut tehdä takakatteen ja se ois esimerkiksi vikupropista ja pysyvämpi versio. Lähtisi penkin takaa ja olisi melko pitkälle hartioiden muotoinen ja menisi aerodynaamisesti taakse asti ja muodostaisi hyvän suojan kauppa ja työtavaroille yms. Takakatehan on monesti aerodynamiikan kannalta se tärkein kate.

Tämän takakatteen hyötyjä joskus irc:ssä m5:n mittaustuloksien pohjalta laskeskeltiin ja tultiin siihen lopputulokseen ettei niistä arkipyöräilyssä ole juuri muuta hyötyä kuin tuo tavaran kuljetus mahdollisuus. Jos lowrcerilla 43km/h nopeudessa takakatteella saadaan 4km/h (n. 10%) nopeuden nousu aikaiseksi ( http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _Low_Racer ) niin 20km/h nopeudessa vaikutus nopeuteen ei ole kuin 1km/h (5% koska ilmanvastuksen vaikutus tippuu puoleen). Tuokin edellyttää m5-tasoista lopputulosta. Ylämäessä lisääntynyt paino hidastaa keskinopeutta.
Toisaalta taas ei kasvatakkaan ilmanvastusta kuten kulmikas laatikko liian isoksi tehtynä saattaisi tehdä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

r2d71a kirjoitti:

Yhtenä materiaalina on materiaali jonka nimeä en tiedä. Se on vähän samanlaista kuin makuualustan patja, mutta hieman pehmeämpää. Käytetään mm. pakkauspehmusteena. Jos joku tietää nimen ja mistä sitä saa niin kertokaa.

Taitaa olla polyeteenivaahto. Tuolta:
http://www.telpak.fi/519/Kuplamuovit-ja-foamit
kolmas tuote ylhäältä käsin. Sai viiteen milliin asti paksuna.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Nebulus kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:

Yhtenä materiaalina on materiaali jonka nimeä en tiedä. Se on vähän samanlaista kuin makuualustan patja, mutta hieman pehmeämpää. Käytetään mm. pakkauspehmusteena. Jos joku tietää nimen ja mistä sitä saa niin kertokaa.

Taitaa olla polyeteenivaahto. Tuolta:
http://www.telpak.fi/519/Kuplamuovit-ja-foamit
kolmas tuote ylhäältä käsin. Sai viiteen milliin asti paksuna.

KIITOS TÄSTÄ VINKISTÄ! Tätä viestiä kirjoittaessa vähän googlasin ja taisi napsaa oikein!

Tuolta löytyy kuvaa materiaalista ja katteen teko-ohjeetkin:
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... 3heat.html
Sivuilla puhutaan zotezoamista. Polyetyleeni ja polyeteeni lienee sama asia.
Polyeteenivaahto mitä noissa telpakin kuvissa näkyy on huokoisempaa vai onko paksummat sitten juuri tuota?

HEPS! Vähän myöhemmin! Etsivä löytää: http://www.saares.net/verkkokauppa/?322 ... isolator-8
Ompas kallista. Tuon pitäisi olla yksinkertaisempia muoveja mitä tehdään! Periaatteessa tuota saisi joistain makuualustoista kun vain löytäisi sitä oikeaa!

Tuollainen kate ois melko pähee: http://www.recumbents.com/mars/media/pr ... /mold1.jpg

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

r2d71a kirjoitti:

HEPS! Vähän myöhemmin! Etsivä löytää: http://www.saares.net/verkkokauppa/?322 ... isolator-8
Ompas kallista. Tuon pitäisi olla yksinkertaisempia muoveja mitä tehdään! Periaatteessa tuota saisi joistain makuualustoista kun vain löytäisi sitä oikeaa!

Tuollainen kate ois melko pähee: http://www.recumbents.com/mars/media/pr ... /mold1.jpg

tv.
Ari

Hieno homma että löysit edes yhden kaupan josta tavaraa voisi saada.

Itselläni on käynyt mielessä yrittää zotefoam-menetelmällä rakentaa lowraceriin takalaatikko. Tavoitteena alentaa ilmanvastusta, tehdä se kevyellä ja äänettömällä rakenteella ja jos oikein jaksaa niin ehkä hieman kuljetustilaa tavaroille.

Teen ensin penkin ja pari muuta hiilikuitujuttua, sitten ehkä isken boxin kimppuun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Eiks rautakaupasta saa tuota "retkipatjaa" isompina paloina ja luultavasti edullisemmin, routasuojan tai vastaavalla nimellä ? Vai onks noilla suurta eroa eri kauppavalmisteilla ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Savenmaaltakin näyttää löytyvän, www.savenmaa.fi ja hakuun solumuovi. Nettikaupassa 40metrin rulla 32cm leveää maksaa 99e ja halvimmillaan jotakin hajamittapaloja 2e/m2
Mahtaako tuo kestää auringossa edes yhtä kesää, tuskin on uv-suojattua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Kannattaa katsoa myös EPP eli vaahdotettu polypropeeni. Lennokkiharrastajat käyttävät sitä. On vähän jäykempää ja kestää paremmin pehmenemättä lämpöjä. Muovauslämpötila on kuitenkin hiustenkuivaajatasoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Mahtaako tuo kestää auringossa edes yhtä kesää, tuskin on uv-suojattua.

Maalaaminen voisi auttaa tuohon UV-kestoon. Useimmat ulkokäyttöön suunnitellut maalit ovat UV-kestäviä ja siten toimivat myös UV-suodattimina. Siis maalin pigmentti imee säteilyn itseensä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

jviirret kirjoitti:

Savenmaaltakin näyttää löytyvän, http://www.savenmaa.fi ja hakuun solumuovi. Nettikaupassa 40metrin rulla 32cm leveää maksaa 99e ja halvimmillaan jotakin hajamittapaloja 2e/m2
Mahtaako tuo kestää auringossa edes yhtä kesää, tuskin on uv-suojattua.

Jukka

T,

Tuolta näyttää olevan parhaiten ja myös metritavarana ja ERI paksuisina. Rautakauppojen tavarat ovat yleensä 1cm luokkaa ja ovat näin ollen vähän liian paksuja. Jorin laittama vaahdotettu EPP voisi toimia joissain kohdin vahvikkeena!
http://www.vaahtomuovi.net/node/17

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Käsittääkseni se zotefoam on hieman normaalista vaahtomuovista poikkeavaa. http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... intro.html
'Zotefoam is a closed cell cross-linked polyethylene thermoplastic material'. Eli kyseessä ei ole satunnainen solumuovi, vaan umpisoluinen, termomuovattava solumuovi. Eli jos alkaa tekemään jostain satunnaisesta muovista ei välttämättä onnistu aivan kuten nuo zotefoam-projektit on tehty. Mutta kokeilemalla selviää mitä tapahtuu kun materiaalia lämmittää ja koittaa muotoilla. Tietysti jos homma tehdään vain leikkomalla ja liimaamalla/teippaamalla ei tuolla termomuovattavuudella ole väliä

Terminä se pelkkä zotefoam on epämääräinen, mutta ilmeisesti kyseessä on PlastaZote on se mitä haetaan, tai sitten ei. Joskus noiden zote-whatever saatavuutta koitin kartoittaa, suomesta en ole keneltäkään löytänyt sopivia paksuuksia. Ilmeisesti ainetta käytetään mm lääketieteellisten instrumenttien/tms pakkausmateriaalina, ja näinollen hinta voi olla paikasta riippuen kovakin. Tämä olisi kai oikeaa tavaraa: http://www.eurocase.be/articles.aspx?Artikel_ID=991

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

Terminä se pelkkä zotefoam on epämääräinen, mutta ilmeisesti kyseessä on PlastaZote on se mitä haetaan, tai sitten ei. Joskus noiden zote-whatever saatavuutta koitin kartoittaa, suomesta en ole keneltäkään löytänyt sopivia paksuuksia. Ilmeisesti ainetta käytetään mm lääketieteellisten instrumenttien/tms pakkausmateriaalina, ja näinollen hinta voi olla paikasta riippuen kovakin. Tämä olisi kai oikeaa tavaraa: http://www.eurocase.be/articles.aspx?Artikel_ID=991

Tämähän ei ole edes kovin kallista. Vielä kun löytyisi muita värejä kuin musta (joka kyllä mulle kelpaa) niin saisi nättejäkin katteita tehtyä.

Toinen ongelma-alue on sopivan liiman löytyminen. Siitä taisi Tetz:llä olla joitakin referenssejä mutta miten lienee saatavuus härmän suuntaan...

Alkaa kovasti näyttää siltä että muottia pitää alkaa tekemään joutoaikoina XPS-eristelevystä. Sopii sitten sekä zotelle että kuidulle. Zotella on vaan helpompi ja varmasti huokeampaa harjoitella oikea muoto, ja jopa muokata jo tehtyä lievästi jos tarve tulee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Kolmipyöräiseni kateprojekti etenee. Käytännössä olen niin pitkäjalkainen, että kangasmateriaalin joutuu ainakin osittain tässä kohtuullisen matalassa kolmipyöräisessä hylkäämään, koska en näe polvieni yli. Tänään kävin ostamassa 1mm1250mm600mm pleksiä Puuilosta. Siihen alumiinilatat poikittain muutaman kohtaan eli yläreunaan ja lähes alareunaan ja sitten vähän eri tavalla taivutettuun alareunaan. Yksi mahdollisuus olisi muodon hakemisessa käyttää myös Finnfoamia, mutta katsotaan sitä ja tutkaillaan. Sivuille tulee kankaasta kovempaa sadetta varten suojat ja sadeviitta toimii perusratkaisuna kuskin päälle eli pleksillä suojataan vain ajajan jalat. Alumiinilatat kiinnitetään alumiiniputkella toisiinsa jotta tulee myös pitkittäisjäykkyyttä. Runkoputken alle tulee alumiiniputki johon päähän sarana etupleksikatteen kiinnittämistä varten ja tätä rataa.

Katsotaan mitä tästä tulee ja tehdään uutta jos ei tunnu toimivan. Ostin myös PVC-putkea ja liittimiä jotka ovat itse asiassa melko monenlaiseen hyviä kiinnittimiä / kehikkoja!

24052011926.png
24052011926.png (520.8 KiB) Katsottu 5034 kertaa

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

r2d71a kirjoitti:

Kolmipyöräiseni kateprojekti etenee. Käytännössä olen niin pitkäjalkainen, että kangasmateriaalin joutuu ainakin osittain tässä kohtuullisen matalassa kolmipyöräisessä hylkäämään, koska en näe polvieni yli.

Itselläni on Azubin kaupallinen 'tuulilasi' jota kokeilin myös Paseooni. Ei toimi ainakaan minulle. Asento on niin makaava, että polvien yli ei nää, mutta järkevässä asennossa oleva tuulilasi on niin loivasti melkein katseen suuntainen ettei siitä näe järkevästi läpi. Jos katsoo pleksistä suoraan läpi, näkee ok, mutta jos katsoo melkein sen pintaa pitkin tulee vääristymiä ja epäjatkuvuuksia niin paljon etten minä ainakaan uskaltaisi moisen kanssa ajaa. Ja pienikin tihkusade, niin pisarat vievät lopunkin näkyvyyden.

Vaihtoehdot ovatkin:
1) pystyt katsomaan pleksin yli kunnolla, jolloin käy myös läpinäkymätön kate
2) katsot pleksistä melko suoraan läpi. Pleksin kiinnikkeet ja tuet tulevat ikävästi näkökenttään.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Täältä luetun perusteella osa tadpolekuskeista pitää melko ongelmallisena eturenkaiden roiskuttamaa vettä, lokasuojista huolimatta. Toki alas vedetty pressu sopivalla tukirakenteella on mahdollista muotoilla niin että antaa suojan myös käsille näitä roiskeita vastaan, mutta estääkö jäykät rakenteet renkaiden kääntymisen?

Kun laitaa lyhyemmät kammet ja opettelet vispaamaan niillä niin saat polvien korkeusliikettä matalemmaksi ja "konepellin" alemmaksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin