Sivutuuli

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11667
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja jori » 23 Touko 2011, 21:32

mhelander kirjoitti:Tämän takia minulla on M5 kolmilapanen 451 edessä :D sehän ottaa kierroksia vielä enemmän kuin 700c.

Kierroksia kyllä, mutta kehänopeus on kaikilla pyöräko'oilla sama.

Tässä vähän mittauksia paksupuolakiekoille:
Kuva
Näyttäisi siltä, että nuo puolat eivät toimi sillä tavalla tuuliturbiinin siipinä, että niistä saisi umpikiekkoa parempaa sivutuuliapua. Tämä voi johtua siitä, että puolien profiilit eivät ole tähän suunniteltuja, vaan ovaaleja. Oikeastaan tuossa tuuliturbiinimielessä oikein toimii vain vuorollaan ylöspäin oleva siipi. Vaaka-asentoiseen siipeen sivutuuli ei tuota oikean suuntaista tulokulmaa ja alaspäin sojottava puola on maan suhteen paikoillaan ja siipi joka tapauksessa sakkaa. Puolapyörä on tehty minimoimaan tuulen haitat, ei maksimoimaan hyötyä.Tuulipyörään kannattaa siis laatia oikein muotoillut umpikiekot tai laittaa kiekot kokonaan runkokatteen sisään.

Ohjauksen jätön vaikutus pitäisi tutkia myös. Iso jättö aiheuttaa automaattisen ohjausliikkeen tuulen suhteen suojan puolelle. Tuulen painaessa äkkiä kovemmin ohjaus kääntyy pois tuulesta ja pyörä kallistuu tuulta kohti. Kaatumisliike täytyy kuitenkin käsin korjata, joka voi olla liian nopea ilmiö käsin tehdä ja aiheuttaa siksi hallintavaikeuksia. Olisiko siis tuulipyörässä oltava negatiivinen jättö tai etukeno ohjausakseli tai molemmat. Tutkittavaa riittää.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3771
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja mhelander » 23 Touko 2011, 21:53

jori kirjoitti:Kierroksia kyllä, mutta kehänopeus on kaikilla pyöräko'oilla sama.


Jep jep.

Tässä vähän mittauksia paksupuolakiekoille:

Näyttäisi siltä, että nuo puolat eivät toimi sillä tavalla tuuliturbiinin siipinä, että niistä saisi umpikiekkoa parempaa sivutuuliapua. Tämä voi johtua siitä, että puolien profiilit eivät ole tähän suunniteltuja, vaan ovaaleja. Oikeastaan tuossa tuuliturbiinimielessä oikein toimii vain vuorollaan ylöspäin oleva siipi. Vaaka-asentoiseen siipeen sivutuuli ei tuota oikean suuntaista tulokulmaa ja alaspäin sojottava puola on maan suhteen paikoillaan ja siipi joka tapauksessa sakkaa. Puolapyörä on tehty minimoimaan tuulen haitat, ei maksimoimaan hyötyä.Tuulipyörään kannattaa siis laatia oikein muotoillut umpikiekot tai laittaa kiekot kokonaan runkokatteen sisään.


Mielenkiintoisia käppyröitä, kiitokset. Saa lisää pohdittavaa paikallisten nojakkityyppien kanssa...

Ohjauksen jätön vaikutus pitäisi tutkia myös. Iso jättö aiheuttaa automaattisen ohjausliikkeen tuulen suhteen suojan puolelle. Tuulen painaessa äkkiä kovemmin ohjaus kääntyy pois tuulesta ja pyörä kallistuu tuulta kohti. Kaatumisliike täytyy kuitenkin käsin korjata, joka voi olla liian nopea ilmiö käsin tehdä ja aiheuttaa siksi hallintavaikeuksia. Olisiko siis tuulipyörässä oltava negatiivinen jättö tai etukeno ohjausakseli tai molemmat. Tutkittavaa riittää.


Ei huonompi pointti. Ehkä koko keula pitäisikin olla hieman erilainen kun ajetaan levyillä. Ja linssimuoto näyttää lopulta järkevämmältä kuin suora levy.

Ja totta tuokin että lapa minimoi haitat, sekä levyn että pinnojen.

Toisaalta noita 60-88 millisiä hiilari kiekkojakin on aika lailla tutkittu; niistä käppyröistä tämä koko keskustelu lähti liikkeelle. BROL:ssa on toinen keskustelu juuri näistä jälkiasennus pinnakiekoista.

Jotta näistä ihan oikeesti ottaisi tolkkua, pitäisi eri kombot saada mitattua samoissa olosuhteissa. Siis vertailukelpoisissa pyörissä & ajajilla. Tuo 1h/12h kisa periaatteessa olisi aika hyvä paikka mutta testauksen järjestely on aika vaativaa...

Tai sitten alamäki rullaukset. Noh, haaveilua ei tarvi ainakaan lopettaa toimivammasta kiekkokombosta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3432
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja tm » 23 Touko 2011, 23:24

mhelander kirjoitti:...Jotta näistä ihan oikeesti ottaisi tolkkua, pitäisi eri kombot saada mitattua samoissa olosuhteissa. Siis vertailukelpoisissa pyörissä & ajajilla. Tuo 1h/12h kisa periaatteessa olisi aika hyvä paikka mutta testauksen järjestely on aika vaativaa...

Joo, haastavaa on. Jos nyt joku kuitenkin haluaa moista testiä jossain vaiheessa yrittää ja nimenomaan tuolla Nokian radalla, niin ottakoot yhteyttä. Voin yrittää järjestellä rataa käyttöön.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4296
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 24 Touko 2011, 16:49

Nyt kun on näitä " ihania " tuulisia päiviä pääsee , sekä nauttimaan , että oikein polkemaan tosissaan . Tänään kun olin lenkillä tuntu tuo sivuttainen tuuli , vähän etuviistosta ja tietysti edestä päin . Että pyörä on todella nahee ajettava jopa loivassa alamäessä . Oli työtä nostaa nopeus 30 km/ h. Puhumatta tasamaalla , hyvä kun välillä pääsi eres 20 km/h. Sitä siinä ei kuntoonsa voinut ainakaan mollata . Kun ei nuo paikalliset kilpapyöräilijät sen lujempaa ajanneet.
No nautinto tuli siten ajaa takaviistossa tuulessa samoja teitä takaisin. Kun huomasi pyörän kiihtyvän huimaan nousuun mäkeen ja lähes polkematta oli ylämäessä 35km/h ja jopa joutuu jarruttamaan menoo , kun tahti rupee tuulessa hirvittään. Eli vaikka tuuli ei kuulemma ole kuin lähellä 16 , niin kyllä sen nojapyörässäkin vaikutukset tuntee.
Tuulisella säällä on hyvä tehdä voimaharjotuksia tasamaalla ja nauttia luonon voimista :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11667
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja jori » 24 Touko 2011, 18:13

Nojanalle kirjoitti:...Eli vaikka tuuli ei kuulemma ole kuin lähellä 16 , niin kyllä sen nojapyörässäkin vaikutukset tuntee.

16 m/s on 58 km/h :shock: ei ihme, että tuuli vähän jo tuntuu -myös nojapyörällä. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4296
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 24 Touko 2011, 18:23

No enpä mittinyt sitä tollain. Mutta oli ainkin kunnon tuuli punttisali. Ja mikä mahtavin että tämmönen " pikkupoika " pääsee oikein lailisesti nouseen loivaa mäkee . Oikein kilpapyöräily vauhtia. :oops:

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja ihmo » 26 Touko 2011, 15:57

mites tollanen ottaa tuulet :shock:
Liitteet
hubless-spokeless-bicycle-wheel-compilation_16.jpg
hubless-spokeless-bicycle-wheel-compilation_16.jpg (232.99 KiB) Katsottu 1442 kertaa
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4296
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 26 Touko 2011, 16:05

Enpä ole mokomia nähnyt. Kuka noita myy.
Kai niistä löytyy jotain juttua, vai onko pelkä proto. :x

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12328
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Touko 2011, 17:01

Nojanalle kirjoitti:Enpä ole mokomia nähnyt. Kuka noita myy.
Kai niistä löytyy jotain juttua, vai onko pelkä proto. :x


Kirjotat noita kuvassa olevia sanoja Googleen niin löytyy tällainen historiikki:
http://bicycledesign.net/2010/03/a-hubl ... lack-hole/
Eli ei kai koskaan ehtinyt tuotantoon asti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3771
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja mhelander » 26 Touko 2011, 22:55

Aika leuhka värkki. Vähän arveluttaa miten on laakeroitu... varmaan 3-4 "rullalustin" rullaa.

Mutta on kyllä aika aero. Ja tuon evän muodolla voinee säätää ja näin vaikuttaa paljonko vaikuttaa ohjaukseen.

Tuossahan olisi leuhka tavoite, kun piti tehdä mono-etuhaarukka lowraceriin muutenkin. Tulis kerralla tosi aero...

Edit: kuvasta huonosti selviää miten jarrut tähän. Oletan että katupyörän caliber-jarru voisi ehkä toimia. Tai sitten vanteen sisäpuolella joku jarrupala tms.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja Joutilas » 27 Touko 2011, 06:08

Vanneosa näyttäisi olevan 'kytketty' kolmella (tai kuudella) pikkupyörällä.

Mitenkä tuollaisella toteutuksella tuo tehohävipuoli mahtaa olla? Rahalla varmaan saa herkkyyttä, mutta sittenkin.

Ajokaan tuskin luonnistuu muilla kuin ehdottoman puhtailla pinnoilla? Melkoista rousketta on, jos vanteen ja rissojen väliin pääsee kuraa.
Eli ei taida olla varsinainen käyttöpyörä. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3771
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja mhelander » 27 Touko 2011, 08:21

Joutilas kirjoitti:Vanneosa näyttäisi olevan 'kytketty' kolmella (tai kuudella) pikkupyörällä.

Mitenkä tuollaisella toteutuksella tuo tehohävipuoli mahtaa olla? Rahalla varmaan saa herkkyyttä, mutta sittenkin.

Ajokaan tuskin luonnistuu muilla kuin ehdottoman puhtailla pinnoilla? Melkoista rousketta on, jos vanteen ja rissojen väliin pääsee kuraa.
Eli ei taida olla varsinainen käyttöpyörä. :)


No kyyti tuskin on paljoa kovempaa kuin nykyisillä 451 rattailla, varsinkin jos vanteelle heittää Schwalbe Duranon 1-1/8 " eli 28 mm gummin. Jousto tulee pääosin gummista (ja rungosta), pinnavanteessa kun on noin 30-millinen profiilivanne ja siinä 28 suoraan puolattua 2-millistä pinnaa. Vastaa aikalailla ratakiskoa tuon rattaan jousto. 3-lapainen (vanteella varustettu) hiilikuituinen lapakiekko on vähän "pehmeämpi" mutta ei paljoa.

Tuo on totta, ei jokakelin käyttöpyörään sopiva mutta tehtävissä myös hyvin valmistettuna tiukemmalla sovituksella (aka normi napojen pölysuojat) joten säännöllisellä huollolla voisi kuitenkin olla toimiva ratkaisu ainakin kisakäytössä.

Ja nykyään kun on noita kierteettömiä ohjainlaakereita niin ei koko haarukan vaihto renkaineen kisojen ja normilenkkien välillä ole juuri suurempi homma kuin nykyisen 451-rattaan vaihto (kuusiokoloavain esiin, ratas irti ja akseli siitä toiseen rattaaseen, pultti kiinni - verrattuna pari kolme kuusiota auki ja koko haarukka veks, toista tilalle).
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11667
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja jori » 27 Touko 2011, 09:57

Tuo on oikeastaan ainoa keino tehdä ängesevä pystypyörään. Laakerivastukset tuossa varmasti monikymmenkertaistuvat, mutta sekään ei vielä ole mahdottoman paljon -liikaa kuitenkin. Hiekkapöly vanteen pinnalla tuottaa varmasti lisävastusta. En kulkenut tuota tekstiä läpi, joten en tiedä, onko se jo hyödynnetty, mutta jousitus tulee oikeastaan ilmaiseksi, kun vanteesta tekee matalan ja joustavan ja sijoittaa tukipyörät siten, että pyörä kantaa holvikaarena maata vasten. Ikään kuin rullaava lehtijousi. :D Ei ihan mahdoton idea!
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11667
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja jori » 27 Touko 2011, 09:57

Tuplaviesti :oops:
Viimeksi muokannut jori, 15 Heinä 2011, 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

fw7854
Viestit: 105
Liittynyt: 18 Heinä 2007, 22:30
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sivutuuli

ViestiKirjoittaja fw7854 » 15 Heinä 2011, 13:58

Tuolla Trisletin sivuilla oli (http://www.trisled.com.au/shop/shopdisp ... cat=Wheels) valmiita levyja 20" ja 16" pyöriin. Nyt vain pitäisi tietää (etu)akselin pituus, eli sopivatko myös mun Scorpioniin, jossa aika lyhyt akseli? Tietääkö joku Sturmey Archerin jarruilla varustetun etukiekon akselin pituuden? Toisaalta tuo muovi antaa varmaa jonkin verran anteeksi...
VOTE


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa