mhelander kirjoitti:Tämän takia minulla on M5 kolmilapanen 451 edessä sehän ottaa kierroksia vielä enemmän kuin 700c.
Kierroksia kyllä, mutta kehänopeus on kaikilla pyöräko'oilla sama.
Tässä vähän mittauksia paksupuolakiekoille:
Näyttäisi siltä, että nuo puolat eivät toimi sillä tavalla tuuliturbiinin siipinä, että niistä saisi umpikiekkoa parempaa sivutuuliapua. Tämä voi johtua siitä, että puolien profiilit eivät ole tähän suunniteltuja, vaan ovaaleja. Oikeastaan tuossa tuuliturbiinimielessä oikein toimii vain vuorollaan ylöspäin oleva siipi. Vaaka-asentoiseen siipeen sivutuuli ei tuota oikean suuntaista tulokulmaa ja alaspäin sojottava puola on maan suhteen paikoillaan ja siipi joka tapauksessa sakkaa. Puolapyörä on tehty minimoimaan tuulen haitat, ei maksimoimaan hyötyä.Tuulipyörään kannattaa siis laatia oikein muotoillut umpikiekot tai laittaa kiekot kokonaan runkokatteen sisään.
Ohjauksen jätön vaikutus pitäisi tutkia myös. Iso jättö aiheuttaa automaattisen ohjausliikkeen tuulen suhteen suojan puolelle. Tuulen painaessa äkkiä kovemmin ohjaus kääntyy pois tuulesta ja pyörä kallistuu tuulta kohti. Kaatumisliike täytyy kuitenkin käsin korjata, joka voi olla liian nopea ilmiö käsin tehdä ja aiheuttaa siksi hallintavaikeuksia. Olisiko siis tuulipyörässä oltava negatiivinen jättö tai etukeno ohjausakseli tai molemmat. Tutkittavaa riittää.