KMX:n rungon vahvistaminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
pasta
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2007, 11:18
Paikkakunta: Lahti

KMX:n rungon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja pasta »

Kesän nojapyöräilyt ovat olleet vähissä, koska pyörä ei ole ollut aivan sopiva minun mittaiselle kuljettajalle.
Päivitin poljinpuomin mitoilleni sopivammaksi ja johan alkoi taas pyöräily kiinnostaa.
Pyörä vain tuntui väärällä tavalla notkealta.
Pienen tutkinnan jälkeen löytyikin rungosta halkeama. Takahaarukka lähes irti.
Mukana oli onnea, ettei tämä tarina ole nojapyöräonnettomuuksien jatkona.

Kuva

Kuljettaja on aikuisen miehen mittoihin kasvanut. (ja hieman yli).

Kuva

Uuden rungon kuulin maksavan noin 250€, joten vanha oli yritettävä korjata. Ja samalla hieman vahvistaa.
Pari kahvituntia tuli uhrattua pyörän korjausyritykseen.
Kuva

Korjattu runko ja uusittu poljinpuomi toimii hyvin, mutta etuvaihtajaa jäin kaipaamaan. Nyt vaihteet ovat "puoliautomaattiset".
Ja kerran olivat jo ketjut jumissa eturattaan ja kampikeskiön välissä.

Vaihtamisen ketjuputkesta varmaan oppii nopeasti, mutta millä estää ketjun tahaton hyppääminen pienemälle vaihteelle?

Pyörähän on tadpole.
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: KMX:n rungon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitään en ymmärrä :D mutt yritän arvata, auttasko jos tuon ketjuputken jostain kohtaa kiinnittäs runkoon, siis tuohon toiselle rattaalle tippumiseen ? Näyttää vaan niin pitkästi olevan vapaana ja luulis ett helposti ketju heiluu ja tippuu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: KMX:n rungon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mitään en ymmärrä :D mutt yritän arvata, auttasko jos tuon ketjuputken jostain kohtaa kiinnittäs runkoon, siis tuohon toiselle rattaalle tippumiseen ? Näyttää vaan niin pitkästi olevan vapaana ja luulis ett helposti ketju heiluu ja tippuu.

Mulla on monessa pyörässä takapakalta kammille asti ketju vapaana eikä ne silti hypi eri rattaille.
Itse veikkaan että vaihde vaihtuu puomin taipumisen/kiertymisen johdosta. Näyttää hurjan pitkältä ja ohuelta, 40x40x1,5?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

pasta
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2007, 11:18
Paikkakunta: Lahti

Re: KMX:n rungon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja pasta »

jviirret kirjoitti:

Itse veikkaan että vaihde vaihtuu puomin taipumisen/kiertymisen johdosta. Näyttää hurjan pitkältä ja ohuelta, 40x40x1,5?

Jukka

Putki on 40x40x2 rosteria. Luusi sen pärjäävän jäykkyydessä alkuperäiselle alumiiniputkelle. Ulkona oleva osuus on alle 40mm vanhaa enemmän.
Vanha putki jousti pituussäädön kohdalta, koska sisäkkyyttä oli vain noin 200mm. Nyt tätä ongelmaa ei ole, koska putki jatkuu rungon liitoskohtaan asti.

Testipätkänä käytetty soratie saattoi olla osittain syynä automaattivaihteisiin.
Tarkoitus oli kuitenkin tarkkailla rungon uudistunutta jäykkyyttä, joten monttuihin tuli ehkä ajettua hieman tavallista kovempaa ja tarkoitushakuisesti.
Pitäisi ehkä noiden tärähdyksien jälkeen tarkistaa, että ketju on hyvin rattailla?
Nyt, kun rungon jäykkyyden on todettu parantuneen tulee pahimman montut kierrettyä. Ja muutenkin pysyteltyä parempikuntoisilla teillä.
Ketjuputkesta vaihtaminen on sen verran kätevää, että mieluusti jättäisi etuvaihtajan pois.

Vastaa Viestiin