10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuunaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 07 Loka 2012, 19:47

jori kirjoitti:Kiinnitti huomiota tuossa kuvassa kaksi asiaa, jotka jäivät mietityttämään. Kovasti lyhyt on tuo Pioneerin emäputki. Mitenkähän se on tehty, jotta hitsit ei vetele laakeripesiä soikeaksi. Varmaan tuurna sisällä hitsauksen aikana ja ehkä rotsattu vielä hitsauksen jälkeen. Onko emäputken laakeripesien paikat koneistettu. Jarrutusten voimien luulisi taivuttavan laakeripesiä aika rajusti. Kuulaurahan on laakerissa ulompana, kuin emäputken sisään menevä laakeripesän kaulaosa. Saisitko mitattua työntömitalla, mikä on emäputken tarkat (0,1 mm) mitat (ulko ja sisä) ja onko putki mennyt suustaan pituussuuntaan soikeaksi. Lähikuva emäputken suulta olisi kiva ylläri.
Toinen ihmetyttävä asia: Mikä on tuo kone pioneerin rungon takana.


Härveli Pioneerin takana on tärylevy, sillä tiivistetään maata esim. perustuksia tehtäessä... isä harrastelee vielä eläkepäivinään koneiden vuokrausta. En tullut kuvanneeksi emäputkea kun ei tullut foorumia lueskeltua, mutta silmällä katsottuna ihan ok. Yläpuolelta vähän maalia hioin pois kun laakeripesä ei halunnut sujahtaa reikäänsä. Vanhat haarukat oli kierteellisiä, toinen laakeri oli menossa ja siinäkin oli jo alkavaa väljää, ensimmäinen meni varmaan ihan sillä kun ajoin liian pitkään laakeri löysällä. Edellisellä jäykällä levyjarruhaarukalla kun olen jarrutellut niin se tuntui antavan periksi aika tavalla, melkein tekisi mieli väittää, että se oli letku. Jännä nähdä kuinka tämä toimii mutta paikallaan nitkutellen ei tunnu sillä tavalla löysältä, tämä joustomalli on siis kierteetön.

Päivän pura ja kokoa operaatio kuuteen kertaan oli hallintalaitteita asennellessa, tosi kapea ohjaustanko jäi liian kapeaksi ja kävin kotoa Cheetahin vanhan. Penkin laitoin alkuperäiseen paikkaan ja jarruletku ei enää piisannut ohjaustangolle saakka niinpä rupesin väkertämään peukalojarrua, samaan tankoon laitoin vivut kiinni ja ainkin paikallaan kokeillen ergonomia on ihan hyvä. Mittarin johto ei myöskään piisaa ja pitää koittaa uudelleen langatonta mittaria, asennan sen tällä kertaa johonkin stemmin alareunaan niin oletettavasti signaali kulkee (viimeksi ei kulkenut katteen taakse), samalla saisi kadenssianturin ja sykkeet ylös.

hallintalaitteet.jpg


sivukuva pioneer.jpg


Vähän korjattuja ja lisättyjä painoja:

Durano 246g x 2
Kojak 386g
Kojak 362g (viime syksyn painot)
Renkaista -256g

Etuhaarukka 1345g (Muistin väärin ja sahatessa taisi jotain 45g lähteä eli nyt ollaan alle tehtaanpainon :))
vanha 937
+408

Jarruadapteri pois - 29g

Stemmi uusi 685g
Vanha 966g
-288g

Ylimäärräinen tanko vivuille n. +150g

Ohjaustanko vanha 223g
uusi 182g (josta lähtee päistä vielä pätkät)
-42g

Ohjainlaakeri uusi 123g
Vanha 122g
+1g

Jakkara uusi 1180g
Vanha 1714
-534g

Takaiskarin kiinnitys alkuperäiseksi -143g

Jalassa ei piisaa enää mitta joten: -314g

Vähennystä 1047g eli ei paha perusolettamuksen ollessa, että paino nousee joustokeulan myötä.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja jori » 07 Loka 2012, 20:06

PW kirjoitti:Kun tuossa laakerit on ihan hitsauksen kohalla emäputkessa, niin ihmettelen miten se putki vois enää jarrutuksissa muokkautua.

Onhan se niinnii, mutta ne voimat ovat noin lyhyellä emäputkella isoja, eikä ne laakerit ole hitsauksen kohdalla, vaan laakeripesät. Laakerit ovat putken ulkopuolella.

Minusta nuo pyörän emäputken laakerit ovat kaikenkaikkiaan aivan väärin mitoitettuja. Haarukan akselin suuntainen voima on pieni verrattuna jarrutuksesta tulevaan voimaan, joka pahimmillaan 622 kiekoilla varustetussa pyörässä on 800 mm x kuski ja pyörän paino x kuivan asfaltin kitkakerroin 1 jaettuna laakerivälillä, joka tuossa tapauksessa on luokkaa 120 mm. Pystyvoimat vain pyörän + kuskin paino. Tuosta kun lasketaan, niin laakerin kantamat voimat yli 6 kertaa suuremmat säteen suunnassa, kuin akselin suunnassa. Oikein mitoitetun laakerikartion kosketuskulma pitäisi olla 1:6 kulmassa, eli kartion pitäisi olla hyvin terävä. Laakerit ovat perinteisesti tuollaisia, kuten tuossa kuvassa, jossa kartio on enemmänkin 1:1. Ei sitten ihme, että tarvitsee pitkän kierteen, kun jarrutuksessa pitää laakereita puristaa yhteen järkyttävällä voimalla ja siihen tarvitaan paksu mutteri. Ei silti, ei ne kuulalaakerit sen kummempia ole. Tuo sama syy saa aikaan sen, että laakerien täytyy olla kireällä, jotta ne eivät lonksuisi ja kun vähänkin kuluvat, lonksuvat taas. Varmaan rakenne johtuu historian rasituksesta. Eihän etupyörässä mitään kunnon jarruja ole ollut silloin, kun noita laakereita alunperin on suunniteltu. Kun ne jotenkuten ovat kestäneet, kukaan ei ole miettinyt uudelleen.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 10 Loka 2012, 15:51

Takajarruvaijeria ja katteita vaille valmis, ei sitten omista kätköistä löytynytkään riittävän pitkää jarruvaijeria niin tarttee poiketa huomenna kaupan kautta ja perjantaina meinasin tehdä uudet etu- ja takakatteet, nyt eteenkin pelkästään pvc-kalvosta. Koeajolle pääsin ja aika pystyltä tuntui ajoasento kun jakkaran laitoin alkuperäiselle paikalleen... no näillä mennään ensi kevääseen, talvella pystyydestä on vaan etua.

Pehmeää menoa tolla saa, pitää vaan opetella säätämään eli nyt takapää tuntui vähän liian kovalta, etupää painui enemmän kuin oletin mikä on hyvä siinä mielessä, että tällainen pätkä saa vielä tassun maahan tukevasti pysähtyessä, toisaalta keula on korkeammalla ja jyrkät käännökset tuntuisi olevan helpompia kun jalat pyörii aavistuksen kauempana renkaasta.

Ketjuohjainrullan asennusrauta oli syöty loppuun ja sen väkersin tänään uuden, tapani mukaan en kauheasti panostanut ulkonäköön... Laitoin samalla vetopuolelle uuden putken kun sopiva pätkä oli jäänyt Optiman virityksestä yli ja ketjut oli kerran poikkastu.

ketjurullan asennusrauta.jpg
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 12 Loka 2012, 15:40

Sivukuva pioneer.jpg


Tältä se nyt näyttää, takakatteita ei huvittanut tehdä niin jätin toistaiseksi pois, tuulilasikin saattaa vielä madaltua mutta ajetaan hetki näin. Matkalaukku vaa'an ostin pyörien puntarointia varten ja 20,05kg on aika lähellä totuutta +- 200g mutta tuo oli minun mielestä lähimpänä oikeata, jos härveli pahasti heilui niin yleensä sai kevyemmän pyörän, tokihan hihna missä puntari oli kiinni painoi 46g eli voi hurjalla mielikuvituksella varustettuna ajaa alle 20kg pyörää :D tosin lampun akku ja viiri oli toisessa osoitteessa ja mittarin anturitkin jäi matkasta eikä niskatukikaan ollut paikallaan. Mittarin laitoin nippusiteillä ohjainlaakerin päälle missä se on vielä ihan luettavissa ja ei pitäisi olla katveita antureille.

No joo, paino miellyttää mutta ilman tarakkaa, poksia ja lamppua pääsisi alle 17 kg ja sopivalla hiilikuitujakkaralla ja kevyemmällä kampilaakerilla voisi olla alle 16 kg.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3686
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Loka 2012, 16:24

terppa kirjoitti:No joo, paino miellyttää mutta ilman tarakkaa, poksia ja lamppua pääsisi alle 17 kg ja sopivalla hiilikuitujakkaralla ja kevyemmällä kampilaakerilla voisi olla alle 16 kg.


Tuossa mulle tavoitetta off-road täysjousitetulle nojakille. Painoa kun vaan alkaa kertyä kun tahtoo läskit ja pitävät nakit, kunnolla joustoa keulaan, hyvät jarrut jne...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 12 Loka 2012, 19:12

mhelander kirjoitti:
terppa kirjoitti:No joo, paino miellyttää mutta ilman tarakkaa, poksia ja lamppua pääsisi alle 17 kg ja sopivalla hiilikuitujakkaralla ja kevyemmällä kampilaakerilla voisi olla alle 16 kg.


Tuossa mulle tavoitetta off-road täysjousitetulle nojakille. Painoa kun vaan alkaa kertyä kun tahtoo läskit ja pitävät nakit, kunnolla joustoa keulaan, hyvät jarrut jne...


Joo, saattaa kumeista tulla kilokin enemmän painoa ja minulla ei ole etuvaihtajaa, toisaalta jokusen satagrammaa taitaa tuulilasi painaa (harmi kun ei muistanut punnita). Jos laitat tuon Manitoun keulan niin se on saman painoinen kuin minulla, meni vähän grammat edellä eli mahdollisimman kevyt suurinpiirtein järkevään hintaan jossa on lukitus ja jotain säätöä. 30 km kävin ajamassa ja jos säädön jättää löysälle niin kyllä keinuttaa ja sinne keinuntaan se voimakin katoaa mutta kireimmällä säädöllä on kohtuullinen kompromissi ja kanttarin ylitys aiheuttaa ainoastaan hymyn naamalle, talvi mielessä tää on kyllä tehty ja jos silloin hymyilyttäisi vielä enemmän.

Kyl toi ny alkaa olla aika lähellä sitä mitä haluankin, ehkä se kampilaakeri ja ovaali eturatas, vaan yksi... ehkä 39 piikkinen jolla pärjäisi kaikki ajot mutta askarrellaan sitten talvella, biltusta kävin halvan kampilaakerin, että saan irtokierteen siihen parempaan laakeriin mistä kierteen tuhosin :oops: mitoitus onneksi täsmäsi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 01 Helmi 2015, 01:03

Lämmitetäänpäs tätä tarinaa...

WP_20150131_005.jpg


Pioneerin kanssa oli yksi syksyinen myrsky-yö hieman ongelmia, ketju rupesi jotenkin jumimaan ja en pimeässä onnistunut paikallistamaan vikaa. no, jossain vaiheessa voimalla polkiessa ketju jumitti taas ja väänsi vaihtajan häkin pinnojen väliin, päättyi matka sitten siihen ja soitin auton hakemaan...

Tänään kerkesin pyörän kera talliin ja asensin samalla Tepon lyhentämän 140 mm kampisatsin jossa oli rattaat 42/32/22 kokoa, härveli siis muuttui 30-vaihteiseksi. Uuden takavaihtajan ja vaijerin tyrkkäsin paikalleen kun ensin olin tehnyt hienosäätöä vaihtajankorvakkeeseen putkipihdeillä, yleensähän ilmeisesti on tarkoitus, että väihtajassa oleva metalli toimii uhrautujana mutta tällä kertaa teräksinen takahaarukan korvake oli vääntynyt.

Kun olin ketjulinjaston saanut vireeseen niin nostin moottorinosturilla perän ilmaan ja rupesin pyörittelemään ja hakemaan karkeita säätöjä, karkeimman säädön sai vielä tehdä putkipihdeillä mutta sitten rupesi kaikki vaihteet löytymään ja vaihtajan säätövara riitti. pyöritellessä ketju taas joskus jumitti ja paikallistin sen ketjuputken mutkaan ja meinasin, että putki oli kulunut melkein puhki tai putkenpidike oli liian tiukasti kiinni. vika oli kuitenkin ketjussa ja yksi lenkki irvisti ja sitten toisinaan takertui siihen mutkaan, väliin pätkä uutta ketjua ja koeajolle.

Polkimet jäi vielä vähän turhan lähelle mutta sellainen tuntuma jäi, että tämä kampipituus on justiin passeli, ainakin tähän pyörään, edelliset oli 152 milliset. Testailin lähtöja suht paksussa lumessa keveimmällä välityksellä ja ei mitään ongelmaa liikkeellelähdön ja tasapainon kanssa kun edessä oli 22 ja takana 32 ratas, saa ehkä tämä takapakka jäädäkin ja en laita enää 36 piikkistä takaisin. Lumipöpperössä tuntui, että jos vaan pito riittää niin puuhun tällä voisi kiivetä mutta ei ole enää mikään vauhtipeli, toisaalta isoin eturatas riittänee talvipyörään.

Eteen tuli 60-559 (26 x 2.35) kokoinen Schwalbe Ice Spiker Pro, taitaa olla isoin kumi mitä tuohon mahtuu tai saa ja taakse samanlainen 54 mm leveänä, 361 piikkiset, Ice spiekereihin olen tykästynyt talvikumina.

WP_20150131_011.jpg


Seuraavan kerran kun talliin menee askartelemaan niin Pioneeri saa tuulilasin keulalle, mielenkiinnolla odotan miten tuo huurtuu talvella vai huurtuuko lainkaan, lyhytkampiseen tuokin on helpompi laittaa kun minulla ei ole vaihtajan tankoa vaan kiinnitys pitää "säveltää", kuvassa karkea asemointi mutta vähän alemmas se vielä tulee, että polkemisen pyörteet jää lasin taa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja jori » 01 Helmi 2015, 11:25

Toivotaan, että tulee kunnon pakkasia, jotta pääset tutkimaan katteen varpaita lämmittävää ominaisuutta. Eli saattaa olla, ettet enää tarvitse jalkapohjakatteita pakkaskelillä.
Lyhyet kammet rulaa. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 12 Helmi 2015, 01:54

Pioneer kera klasin.jpg


35 km koeajo tuulilasin kanssa, pakkaset sen vasta kertoo mutta nyt oli jaloilla suorastaan kuuma eli tuo tuulilasi korvannee polkimeen tulevat tuulisuojat. Kyllä se pystärin jälkeen muutenkin joutuisammalta tuntui, varsinkin vastatuuleen :mrgreen:

Tänään meni vähän Jakke & Sepi virityksill' eli teippiä ja rautalankaa mutta huomenna paremmin paremmalla ajalla, jos ihan klemmaria käyttäisi :oops: ja ehkä vähän pystympään lasi.

Kiinanvalossa oli johdoissa murtumia ja saa sitäkin tutkia samalla, missä lie vika mutta ainoastaan isompi valo enää toimi ja pelkästään tehokkaammalla asetuksella.

Jonkun muun tilauksen yhteydessä ostin kokeeksi pinnoihin tulevan valon joka tässä tapauksessa oli vihreä, siitäkö vai mistä lie johtui, että useampi ohi ajanut auto hidasti selvästi vauhtia ja jäi katselemaan.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9350
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja jori » 12 Helmi 2015, 09:57

Kuva
Tuo vaaleanpunainen istuinpehmusteenkiinnityspanta on ihqu. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 13 Helmi 2015, 17:01

jori kirjoitti:Tuo vaaleanpunainen istuinpehmusteenkiinnityspanta on ihqu. :D


Valaistusolosuhteet vähän vääristää värejä, se on oikeasti oranssi mutta jos kaupassa olisi ollut valittavana vaaleanpunainen niin tokihan sen olisin valinnut :mrgreen: ikuisuusprojetki evvk saa kyllä pinkit vaijerinkuoret, alkuperäinen ajatus oli maalata runko punaiseksi mutta taidan sutia mustaksi niin se paremmin korostaa pinkkiä väriä :P Se punainen väri lähti siitä kun ketjut tulee punaiset.

Luulin ketjut keväällä vaihtaneeni mutta en sitten näemmä kun tarkemmin niitä tutkin, olin vaan laittanut väliin jatkeet kun pyörä meni lainaan... eilen kaksi kertaa ketjut poikki mikä aavistuksen latisti tunnelmaa matkatessa, ja mäethän pitää rouhia voimalla :) Onneksi on kymppiketjua varastossa niin saapi laitettua uudet.

Nyt kun on kolme lehteä edessä niin varpaalla vaihtaminen pieneltä eturattaalta keskimmäiselle ei aina suju kerralla vaan se on helpompi käyttää isoimman kautta ja tökätä siitä pykälää alemmas, no ehkä tähänkin motoriikka taas kehittyy... etuvaihtajaa en kuitenkaan kaipaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 18 Maalis 2015, 22:11

Vissiin aika hyvällä rasituksella tuo tuulilasin kiinnitys. Tänään napsahti hyllynkannattimesta sävelletty kiinnike poikki, siitä kulman kohdalta. Onneksi mukana oli pätkä ketjua ja ketjunkatkojat niin siitä sai tehtyä kiinnityspannan, näyttää Ihan Ite tehdyltä, meilkein tekisi mieli jättää paikallensa :mrgreen:

ketju.jpg


Oli siellä poksissa nippusidekin jolla sai ketjusta vedettyä löysät pois ja tottahan teippi kruunaa kokonaisuuden.

Ehkäpä seuraava kiinnike vähän paksummasta matskusta....

Se on tietysti ihan selvä, että tälläiset sattuu aina silloin kun on ollut sairaan pitkä päivä ja haluisi vaan kotiin pötköttämään :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3858
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 10 Tammi 2017, 08:51

terppa kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Saitkos hipo-ohjainlaakerin mallia kierteelliselle haarukalle, vai tuliko huti-ostos?


Laakeri joka tulee on Pyörätohtorilta: ohjainlaakeri TIOGA OS-H6-TRB, 1 1/8 tuumaa,kevennetty huippumalli, kierre.
alalaakerina kartiorullalaakeri! hinta 40 euroa
Kuva

Käsittääkseni käy tähän pyörään.


Kuinka on tämä laakeri kestänyt . Nyt vuosien jälkeen kyselen . Kun ajattelin ostaa samalaisen . Tosin käyttäsin siittävain tuon ala laakerin . Kun se kerta on kaartio .

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3126
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

ViestiKirjoittaja terppa » 18 Tammi 2017, 20:23

Nojanalle kirjoitti:
terppa kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Saitkos hipo-ohjainlaakerin mallia kierteelliselle haarukalle, vai tuliko huti-ostos?


Laakeri joka tulee on Pyörätohtorilta: ohjainlaakeri TIOGA OS-H6-TRB, 1 1/8 tuumaa,kevennetty huippumalli, kierre.
alalaakerina kartiorullalaakeri! hinta 40 euroa
Kuva

Käsittääkseni käy tähän pyörään.


Kuinka on tämä laakeri kestänyt . Nyt vuosien jälkeen kyselen . Kun ajattelin ostaa samalaisen . Tosin käyttäsin siittävain tuon ala laakerin . Kun se kerta on kaartio .


Kyllä toi toimi. Kun tein Pioneeristä läskipyörän niin uuden haarukan yhteydessä taisin laittaa myös uuden laakerin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Nebulus ja 8 vierailijaa