10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuunaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Laitetaan nyt talvikokemuksia kun muutamana päivänä on päässyt röykyissä rytyyttämään: eli vähän on päässyt kokeilemaan nuoskalumella, sen jälkeen jäällä johon on jäätynyt kaikki edellisten loskassa kulkijoiden jäljet ja nyt sitten reilulla pakkaslumella jossa on nuo kulkijoiden kuviot pohjalla.

Odotin, että kapean ohjaustangon joudun vaihtamaan takaisin leveään talven tultua mutta ei tarvitse, pyörä on ihan yhtä helppo hallita kuin ennenkin, johtuneeko siitä ajoasento on nyt luonnostaan tosi tiivis ja tukeva? toinen asiaan vaikuttava seikka varmasti on ilmajousi takana eli jousen nopean ja täsmällisen toiminnan takia pyörä pysyy paremmin tiessä ja suunnassa. Itse asiassa viimetalvena jäin vähän kaipaamaan etujousitusta mutta nyt tuntuisi ettei sille ole mitään tarvetta, johtuu varmaankin siitä, että takapään ylös-alas loikat jää vähemmälle. Jollei sitten ihan pyörän rukkaamisen ilosta jotain tuommoista: :oops: http://www.bike-components.de/products/ ... anti-.html mutta ei ole ihan lähiaikoina ajankohtainen, tiedä sitten olisiko tämä haarukka tukevampi, nykyinen tuntuu vähän notkealta tehojarrutuksessa.

Penkin selkänojan siirsin yläasentoon, viime talveen verrattuna penkki on n. 5 cm edempänä.

Etupuomia tietysti joutui taas siirtelemään ja kolmannella hienosäätö kerralla yksi pyomin kirstypultti otti ja katkesi :( heikkoa tekoa tai ei tykännyt pakkasesta.

Nestelevyjarrussa edessä on tosi hyvä tuntuma, sitä on aika vapautuneesti uskaltanut käyttää kun ennen talvella laahasi pääasiassa takajarrulla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Nestelevyjarrussa edessä on tosi hyvä tuntuma, sitä on aika vapautuneesti uskaltanut käyttää kun ennen talvella laahasi pääasiassa takajarrulla.

Näinhän se menee. Nyt kun olen MP:llä pääosan lumikelien lenkeistä tehnyt, toimii takajarru yhtä hyvin kuin pystäreissä. Eli lähes slikseillä sillä voi vain vähän hiljennellä. Jos pyörä pitää pysäyttää, ja äkkiä, niin etujarrulla se on tehtävä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

terppa kirjoitti:

Itse asiassa viimetalvena jäin vähän kaipaamaan etujousitusta mutta nyt tuntuisi ettei sille ole mitään tarvetta, johtuu varmaankin siitä, että takapään ylös-alas loikat jää vähemmälle. Jollei sitten ihan pyörän rukkaamisen ilosta jotain tuommoista: :oops: http://www.bike-components.de/products/ ... anti-.html mutta ei ole ihan lähiaikoina ajankohtainen, tiedä sitten olisiko tämä haarukka tukevampi, nykyinen tuntuu vähän notkealta tehojarrutuksessa.

Vitsit, eilen illalla hokasin, että tuo Airwingsin joustava keula on loppuunmyynnissä 49,95€ mutta ajattelin, että nukun yön yli ja paremmalla ajalla sitten tilailen jos vielä tuntuu siltä, että haluaa rukkausta jatkaa, tänään 26 tuumaiset oli jo loppu :? no tulipahan halvaksi :) 28 tuumaisena on edelleen tarjolla http://www.bike-components.de/products/ ... lauf-.html kevyt on kun painot lähtee 1400 grammasta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tuommone hyvä ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

Onko tuommone hyvä ?

Petri

Sitä en osaa sanoa onko hyvä mutta olisi haluttanut kokeilla :) joustovara vissiin olisi ollut lyhyt mutta mun käyttöön riittävä. Todennäköisesti kuvan kaltaisen stemmin ja siihen sopivan ohjaustangon kanssa paino ei olisi edes lisääntynyt. Nykyinen haarukka on jotain 950g, stemmiä en muista mutta se oli ihan tajuttoman painava.

Kuva

Joo, mitään varsinaista suurta tarvetta uudelle keulalle ei ole mutta ihan rukkaamisen ja kokeilemisen ilosta olisi taas voinut säätää. Tuota Airwingsin keulaa 20 tuumaisena olen nähnyt muutamissa nojapyörissä, tai oletan sen olevan Airwingsin vaikka jotkut virmat taitaa myydä sitä omalla nimellään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pakkasten tultua ilmajousta saa aika tiuhaa täyttää, vähintään kerran viikossa. Näppituntuma on, että mitä useammin vie pyörän sisältä pakkaseen niin sitä nopeammin saa pumppailla vaikka kilometrit jäisi 30 tasolle. Toisaalta aikamoista rynkytystä talviajo on, että kyllä se jousi töihin joutuu...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Dodi! tänään 29 km lenkkiä, ensin pari kilometriä ajoa ja pyörä sen jälkeen 2,5 h pakkasessa, sitten 26 km rynkytystä röykkyisillä teillä ja jousi pelasi kuin ihmisen mieli. Kauppaan menin maitoa hakemaan ja kun istahdin pyörän päälle ajaakseni kotiin niin jousi pohjasi, päästi mokoma ilmat pihalle eikä oikein pumppaamalla saanut paljoa parannusta tilanteeseen. No viimeinen kilometri meni sitten perä matalammalla ja eikun pyörä lämpimään ja 2 min jälkeen ilmaa jouseen... ilmaa meni jouseen mutta ilmaventtiiliä heiluttamalla sai suhinaa kuulumaan. 5 minuuttia jousi lämpimässä niin suhinat lakkasi vaikka venttiiliä olisi kuinka vatkannut.

Nettiä selaamalla Rock Shox Monarcheissa on vastaavaa ropleemaa ollut ja pitäisi korjaantua venttiilin liitosta kiristämällä, saapa nähdä onko omassa jousessa kiristys sisä vai ulkopuolella, jos temput uusii niin kai tuota pitää vähän virittää.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

terppa kirjoitti:

Nettiä selaamalla Rock Shox Monarcheissa on vastaavaa ropleemaa ollut ja pitäisi korjaantua venttiilin liitosta kiristämällä, saapa nähdä onko omassa jousessa kiristys sisä vai ulkopuolella, jos temput uusii niin kai tuota pitää vähän virittää.

Tänään yhdistin pyörälenkkiin kyläpaikan jossa on talli askarteluja varten ja käytin jousta pois. Kun kurat rapsutti jousesta niin ilmaventtiilin päältä löytyi kuusiokoloruuvi jota kiristämällä sai vuodon korjattua. Ajossa se ei juuri vuotanut mutta ajon jälkeen jos pari kertaa nousi pois ja hyppäsi takaisin pyörän päälle niin suhautteli ilmat veks. Onneksi oli kuiva paita unohtunut poksiin niin saattoi tehdä vielä pitemmän koeajon... nyt pelittää niinkuin pitää :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Valtion Posti toi pakettikortin ja viikonloppuna näkee millaiseksi meno muuttuu "oikealla" talvirenkaalla: Kuva En malttanut odotella ensi syksyä vaan tilasin bike-discountista tuommoisen kun oli 34,95€ tarjouksessa, nappuloita pehmeämmälle alustalle ja 304 nastaa. Valmiin kiekkosetin ostin myös http://www.bike-discount.de/shop/k735/a ... k-red.html niin saattaa helpommin kelien mukaan vekslata renkaita. Marathon Winteriin verrattuna tämä Ice Spiker melkein hyppäsi vanteelle, positiivinen yllätys kun pari rengas"rautaa" olen Wintereitä asentaessa katkonut.

Optimasta kähvelsin 160mm jarrulevyn ja ajattelin laittaa siihen eteen 185 millisen mikä on nyt Pioneerissa takana. Pioneeriin tilasin 140millisen kevennetyn (68g) levyn takakesäkiekkoon ja talvikiekko saa seurakseen satagrammasen 140 millisen mikä oli jonkun jarrun mukana tullut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja terppa »

pioneerin raato.jpg

15000 km huolto... ja keula vaihtuu, samalla stemmi, renkaat päivittyy Kojakeista Duranoihin ja taidan kevyemmän jakkaran laittaa tähän eli puolikiloa sillä saa pois, aika näyttää kuinka paljon lähtee mukavuudesta?

Vähän painoja:

Durano 246g x 2
Kojak 386g
Kojak 362g (viime syksyn painot)
Renkaista -256g

Etuhaarukka 1370g (muistaakseni) http://www.bike-components.de/products/ ... only-.html
vanha 937
+433

Stemmi uusi 685g
Vanha 966g
-288g

Ohjainlaakeri uusi 123g
Vanha 122g
+1g

Jakkara uusi 1180g
Vanha 1714
-534g

Takaiskarin kiinnitys alkuperäiseksi -143g

Eli 783g pitäisi tällä tuunauksella keventyä mutta ehkäpä mieleen tulee lisää hilavitkuttimia mitä haluaisi ruuvata kiinni :mrgreen: villi veikkaus, että vähintään 217g paskaa irtosi pyörästä. Voisi kevennyksen litran juomapullolla yrittää saada takaisin :D Kampilaakeria en ole koskaan tästä irrottanut mutta villi veikkaus, että siitä saisi 150g 30€ uhrauksella mutta pyöriköön toistaiseksi vanha vielä kun kerran tuhosin yhdestä keveämmästä laakerista sen irtokierteen.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiinnitti huomiota tuossa kuvassa kaksi asiaa, jotka jäivät mietityttämään. Kovasti lyhyt on tuo Pioneerin emäputki. Mitenkähän se on tehty, jotta hitsit ei vetele laakeripesiä soikeaksi. Varmaan tuurna sisällä hitsauksen aikana ja ehkä rotsattu vielä hitsauksen jälkeen. Onko emäputken laakeripesien paikat koneistettu. Jarrutusten voimien luulisi taivuttavan laakeripesiä aika rajusti. Kuulaurahan on laakerissa ulompana, kuin emäputken sisään menevä laakeripesän kaulaosa. Saisitko mitattua työntömitalla, mikä on emäputken tarkat (0,1 mm) mitat (ulko ja sisä) ja onko putki mennyt suustaan pituussuuntaan soikeaksi. Lähikuva emäputken suulta olisi kiva ylläri.
Toinen ihmetyttävä asia: Mikä on tuo kone pioneerin rungon takana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Se on lyhyt ja pieni akillen kantapää. Varsinkin minun pyörässä kun on 1" tuuman laakerit. Nykyisissä on suuremmat ja toivottavasti paremmin suuniteltu. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Saisitko mitattua työntömitalla, mikä on emäputken tarkat (0,1 mm) mitat (ulko ja sisä) ja onko putki mennyt suustaan pituussuuntaan soikeaksi.

Eiköhän tuossa laakerien kuulaurat anna periksi ennemmin kuin emäputki?
Tuossa olisi taas ratkaisu kuulaurien kestämiseen:
Kuva

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... eaded.html

Laakerisarja jossa kuulat on korvattu rullilla, kestää varmasti moninkertaisen rasituksen. Kuulemma pitää kaulaputkessa olla vähän pidemmästi kierrettä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Laakerisarja jossa kuulat on korvattu rullilla, kestää varmasti moninkertaisen rasituksen.

Paseossa oli tuollaiset vakiona.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Kiinnitti huomiota tuossa kuvassa kaksi asiaa, jotka jäivät mietityttämään. Kovasti lyhyt on tuo Pioneerin emäputki. Mitenkähän se on tehty, jotta hitsit ei vetele laakeripesiä soikeaksi. Varmaan tuurna sisällä hitsauksen aikana ja ehkä rotsattu vielä hitsauksen jälkeen. Onko emäputken laakeripesien paikat koneistettu. Jarrutusten voimien luulisi taivuttavan laakeripesiä aika rajusti. Kuulaurahan on laakerissa ulompana, kuin emäputken sisään menevä laakeripesän kaulaosa. Saisitko mitattua työntömitalla, mikä on emäputken tarkat (0,1 mm) mitat (ulko ja sisä) ja onko putki mennyt suustaan pituussuuntaan soikeaksi. Lähikuva emäputken suulta olisi kiva ylläri.
Toinen ihmetyttävä asia: Mikä on tuo kone pioneerin rungon takana.

Tuo on varmaan tehty hienommin, ite oon hitsannu normi mittasen emäputken ja myöhemmin oon lyhennelly sitä tarpeen/mieleni mukaan. Kun tuossa laakerit on ihan hitsauksen kohalla emäputkessa, niin ihmettelen miten se putki vois enää jarrutuksissa muokkautua.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin