Eli pitää miettiä mikä kompromissi itselle on paras.
Juuri tämä on se homman pihvi. Kenelläkään muulla ei ole kaikkea sitä tietoa mitä sinulla on siitä miten sinä käytät pyörää. Tietysti kokemuksen myötä tietämys erilaisista pyöristä ja ominaisuuksista karttuu.
terppa kirjoitti:
Bilteman osat on taas kompromissi kulutuskestävyyden ja painon kanssa. Huhtikuusta on tullut jo yli 4000 km ja seuraavaan huhtikuuhun tulee ehkäpä 2000 km eli toivonmukaan 6000 km/v ajosuoritteella mennään niin mielelläni satsaan ylimääräistä hyvälaatuisiin osiin joiden voisi olettaa kestävän.
Ainakaan tuo Bilteman etukiekko ei ole varsinaisen huono. Napa on Shimano Alivio, ja vanne+pinnatkin ihan asiallisia. Taisi se levari-takakiekkokin olla samaa tasoa. (Itsellä on tuo biltema-etukiekko)
terppa kirjoitti:
Tänään Suomussalmelta Ristijärven perukoille 74,2 km mäkistä tietä sivutuulessa 4-5 m/s puuskissa 8-10 m/s ja vika 10 km vastatuulta, viimeiset 7 km soratietä, keskinopeus oli 27,8 km/h, painoa tavaroineen ja juomineen 27 kg eli kyllä se pioneerikin kulkee ihan normitahdilla polkien kun sen aerodynamiikkaa parantaa.
Tässä ei nyt ole enää millään tavalla kysymys pyörän tuunauksesta, vaan kuski on vaan sikamaisen kovassa kunnossa. Jos oma kuntosi on kasvanut, niin kuvittelet että omat tuunauksesi parantavat pyörää, vaikka erosta 90% on sinussa itsessäsi. Onkos sinulla kaloreita laskevaa sykemittaria, saisikos sillä jonkun arvion kuinka paljon kovemmilla tehoilla sinä poljet? Vai meneekö homma niin, että kunnon kasvaessa sykemittari ei mistään huomaa että teho kasvaa 20% ?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Juu, kyllä se yhden pyörän säätäminen moneen käyttöön on tarkkaa kuin ripulissa piereskely. Huonolla tuurilla lopputulos ei ole hyvä missään suhteessa.
Jukka
Ei muuta kuin valistuneita huomioita missä kohdassa huononee tai huononi tulevien tai edellisten päivitysten aikana...
Kunto on tainnu sulla parantua viimeisen vuoden aikana ainaskin. Se taitaa kuitenkin olla merkittävin keskinopeutta nostava tekijä.
Juu, kyllä se yhden pyörän säätäminen moneen käyttöön on tarkkaa kuin ripulissa piereskely. Huonolla tuurilla lopputulos ei ole hyvä missään suhteessa.
Ei muuta kuin valistuneita huomioita missä kohdassa huononee tai huononi tulevien tai edellisten päivitysten aikana...
Lähinnä mukavuus kärsii kun 35mm kojakit vaihdetaan johonkin alle 25mm kumeihin. Tuollainen lenkki jossa on pätkä soratietä ei mene yhtään kovemmalla keskinopeudella, päinvastoin.
Pelkkien vanteiden vaihdon en kyllä usko huonontavan mitään, kokeile ensin niiden kans kojakkeja niin näkee paljonko on pelkästään vanteiden vaikutus. Luulisin että nuo vanteet on kapeudesta ja keveydestä huolimatta tehty myös jonkunlaiseen maastoajoon, eli pitäisi kestääkkin aika hyvin. Tosin maastossa ajetaan paksuilla ja joustavemmilla kumeilla ja pyörissä on jousitus molemmissa päissä
Tänään Suomussalmelta Ristijärven perukoille 74,2 km mäkistä tietä sivutuulessa 4-5 m/s puuskissa 8-10 m/s ja vika 10 km vastatuulta, viimeiset 7 km soratietä, keskinopeus oli 27,8 km/h, painoa tavaroineen ja juomineen 27 kg eli kyllä se pioneerikin kulkee ihan normitahdilla polkien kun sen aerodynamiikkaa parantaa.
Tässä ei nyt ole enää millään tavalla kysymys pyörän tuunauksesta, vaan kuski on vaan sikamaisen kovassa kunnossa. Jos oma kuntosi on kasvanut, niin kuvittelet että omat tuunauksesi parantavat pyörää, vaikka erosta 90% on sinussa itsessäsi. Onkos sinulla kaloreita laskevaa sykemittaria, saisikos sillä jonkun arvion kuinka paljon kovemmilla tehoilla sinä poljet? Vai meneekö homma niin, että kunnon kasvaessa sykemittari ei mistään huomaa että teho kasvaa 20% ?
Itseasiassa "viralliset" testiajot alkoi 3 vk sitten ja nykysäädöt tuunasin muistaakseni viikon sisään eli Pioneer kyytiä -tarinoissa näkee suuruusluokan mikä parannus on. Kun on ajanut paljon tällä pyörällä niin perstuntumalla varsinkin 40 km/h jälkeen tuntee sen paranannuksen eli "näkymätön vastus" on pienempi. Kunto kyllä paranee kokoajan siitä ei pääse mihinkään. Sykemittari on ostoslistalla mutta se vaatii taas oman perehtymisen jos jonkinlaisen pyöräilypainotteisen mallin katseleisi.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Se kyllä täytyy sanoo että kyllä Pioneeri kulkee , kun on polkia siihen. Ja kyllä täytyy sanoo , sen itse nähneenä Terpan pyörityksen , niin hattua nostan. Itse en omaa rakkinetta tollaiseen vauhtiin saa. Taitaa molempia painaa sama vaiva ikä ja paino. Väittäisin että jos Pioneeriin vaihdettaisiin paremmat kiekot ja navat , sekä jokin hyvä Foksin ilmaiskri. Saataisiin siittä viellä nopeampi menijä , nykyisen kuskin alla.
Väittäisin että jos Pioneeriin vaihdettaisiin paremmat kiekot ja navat , sekä jokin hyvä Foksin ilmaiskri. Saataisiin siittä viellä nopeampi menijä , nykyisen kuskin alla.
Entä jos kokeilisi iskarin tilalle jäykkää palikkaa Näkisi että meneekö osa poljentatehosta perän pompottamiseen.
Väittäisin että jos Pioneeriin vaihdettaisiin paremmat kiekot ja navat , sekä jokin hyvä Foksin ilmaiskri. Saataisiin siittä viellä nopeampi menijä , nykyisen kuskin alla.
Entä jos kokeilisi iskarin tilalle jäykkää palikkaa Näkisi että meneekö osa poljentatehosta perän pompottamiseen.
Ei kyllä näyttänyt pompottavan, niin pätkän vertaa, ainakaan Nokialla. Jätkä meni kuin juna.
Pastorilla kyllä pompotti aika hyvin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Recumbentparts -sivustoilta löysin nykyiselle painoksi 511 g ja uusi olisi 205g. "aika-ajoja" varten uuden saisi myös lukittuja jos siitä hyötyä on. Voipi olla, että isommat hankinnat on tässä, jakkaraa katselen talvella mitä sen kanssa tekisi. Vaa'an tilasin dealextremestä, ajatus oli punnita osia ja tehdä jonkilainen vertailutaulukko.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Varmaan ihan riittävän hyvä käytettäväksi myös täällä pohjoisessa Suomessa. Todennäköisesti se on kuitenkin tarkoitettu käytettäväksi Kiinan kansantasavallassa, jolloin se näyttää täällä meillä pohjoisessa luokkaa 0,4 % liikaa. Kas, vaa'at pitää kalibroida lopullisessa käyttöpaikassaan, jotta erot maan vetovoiman kiihtyvyydessä eivät tuottaisi virhettä punnituksiin. Nämä vaa'athan mittaavat voimaa eivätkä massaa, joten erot maan vetovoimassa pitää nollata kalibroimalla vaaka paikan päällä.
Varmaan ihan riittävän hyvä käytettäväksi myös täällä pohjoisessa Suomessa.
Niin minustakin. Pitäähä se tietenkin litran vesikupilla kokeilla. Tuo mun nykyinenkin mekaaninen 1000g vaaka on tarkka kunhan punnittavan kappaleen painopiste on keskellä. Eri reunoihin aseteltaessa on heittoa melkoisesti.
Ilmankos tämä elo täällä pohjolassa on niin raskasta, kun täällä on kilotkin painavampia kuin noilla etelän veijareilla.
Tuohan olisi täydellinen voimamittari hinauskokeisiin. Fillari kumiköydellä kiinni auton perään ja baanalle kirjaamaan vastusvoimia ja nopeuksia ylös. Ei ole hinnan kiroissakaan. Jos se vielä on kalibroitavissa, niin "se on siinä". Oikeastaan tuolla samalla vehkeellä voisi tehdä myös auton vastusvoimamittaukset.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tietysti tässä kohdassa tulee mieleen, että jee, ostetaan jotkut kevyet maantiepyörän aero-kiekot, mutta niitä ei taas yleensä ole jarrulevykiinnikkeellä.
Aerospokea saa: http://store.aerospoke.com/Wheels-Road_Wheels.html ja luulisi jotain muutakin saavan.
Ihan mielenkiinnosta kaivelin googlella kommentteja Aerospokeista, ja tuli käsitys, että ne ovat painavat, vetelät ja eivät edes mikään aero muuten kuin nimessä.
Hienon näköiset, kestävät ja huoltovapaat, mutta ei muita hyviä ominaisuuksia.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"