10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuunaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuunaus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mikähän mahtaa olla 10-vaihteisen ketjulle maksimi eturattaan paksuus?

Tarkoitus olisi kartoittaa eri päivitysvaihtoehtoja Pioneeriin...

Viimeksi muokannut terppa, 13 Elo 2011, 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

10-vaihteisen skaala vs 9-vaihteisen skaala

Viesti Kirjoittaja tavasti »

En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta laitetaan tänne kun sivuaa: (copy-paste irkistä)

<tavasti> piti vilkaista tohon terpan viestiin liittyen, että mitäs no 10v maastopakkojen hampaat on
<tavasti> 11-36 pakkoja näyttää löytyvän
<tavasti> mutta ne 10v vaihtajat on sitten 43 hampaan kapasiteetillä, eli eteen saa sitten 30-48
<tavasti> ja sinne pienempään päähän toi 30/36 on about sama kuin 28/34
<tavasti> ja sitten sais eteen 28-38-51 hampaat niin että vaihtajan kapasiteetti vielä riittää
<tavasti> eli 3x9 saa laajemman skaalan kuin 2x10

Viimeksi muokannut tavasti, 12 Elo 2011, 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tuon 36 hampaisen takarattaan persolla vekslaisin 10 vaihteiseksi, nykyiseen settiin saisi kyllä 34 hampaisen. Napavaihteesta taidan itku kurkussa luopua kun käyttö on nykyään niin maantiepainotteista ja ajotaidot vähän kehittyneet niin ei välttämättä enää kaipaa. Toinen mikä antaa lisäpontta vaihtoon: leveän pölysuojan alta ei löytynytkään kiinnikkeitä jarrulevylle eli tottahan tuota samaa napavaihdetta on kaksi versiota,no se antaa vaan hyvän syyn vaihtoon :D

Features:
• Series: DEORE XT
• Shifting Action: Top Normal SHADOW
• Maximum Sprocket: 36T
• Minimum Sprocket: 11T
• Front Difference: 18T
• Total Capacity: GS 35T

Tuommoiset tiedot antaa http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=52299 sivulta eli tuohon lyhyempään malliin saisi 46 hampaisen eturattaan? sgs -mallille löysin jostain kapasiteetti 41T eli saisi 52 hampaisen? on mennyt kyllä pyörätekniikkaa opiskellessa tämä päivä...

Nykyiset eturattaat on 38 ja 48 lyhyissä kammissa varpaalla toimivalla etuvaihtajalla :) jotka olisi passelit, eli niitä ei olisi halua vaihtaa. Ideana on, että saisin mahdollisimman ison skaalan ilman "etuvaihtajan" käyttöä. Suoraan heittämällä 11-34 takarattaan vaihteiden välit voi olla isohkot varsinkin isolla eturattaalla ajettaessa, nykyään siis srammin 3-vaihteinen napavaihde jossa 8 -vaihteinen ketjuvaihde.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Käsittäkseni tuo Front Difference tarkoittaa suurimman ja pienimmän eturattaan koko eroa eikä rajoita rattaiden kokoa suhteessa takarattaisiin millään tavalla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Tuon 36 hampaisen takarattaan persolla vekslaisin 10 vaihteiseksi, nykyiseen settiin saisi kyllä 34 hampaisen. Napavaihteesta taidan itku kurkussa luopua kun käyttö on nykyään niin maantiepainotteista ja ajotaidot vähän kehittyneet niin ei välttämättä enää kaipaa. Toinen mikä antaa lisäpontta vaihtoon: leveän pölysuojan alta ei löytynytkään kiinnikkeitä jarrulevylle eli tottahan tuota samaa napavaihdetta on kaksi versiota,no se antaa vaan hyvän syyn vaihtoon :D

No se levyjarruhan se täälläkin kummittelee. Minulla ei vaan kunto riitä kovin pieneen skaalaan, kun on noita pahoja mäkiä, ja vielä sorallakin.
Juuri laskeskelin, että ne mitä on loppukesästä käyttänyt onnistuis ketjuvaihteillakin, kunhan tinkii huipuista: yli 50 km/h vauhdissa ei sitten enää riitä jalat polkemaan, mutta eipä minulla moisiin vauhteihin riitä voimakaan kuin kunnon alamäkeen. (Nokialla 200m 45 km/h)

http://www.sheldonbrown.com/gears/

terppa kirjoitti:

Features:
• Series: DEORE XT
• Shifting Action: Top Normal SHADOW
• Maximum Sprocket: 36T
• Minimum Sprocket: 11T
• Front Difference: 18T
• Total Capacity: GS 35T

Tuommoiset tiedot antaa http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=52299 sivulta eli tuohon lyhyempään malliin saisi 46 hampaisen eturattaan? sgs -mallille löysin jostain kapasiteetti 41T eli saisi 52 hampaisen? on mennyt kyllä pyörätekniikkaa opiskellessa tämä päivä...

Nykyiset eturattaat on 38 ja 48 lyhyissä kammissa varpaalla toimivalla etuvaihtajalla :) jotka olisi passelit, eli niitä ei olisi halua vaihtaa. Ideana on, että saisin mahdollisimman ison skaalan ilman "etuvaihtajan" käyttöä. Suoraan heittämällä 11-34 takarattaan vaihteiden välit voi olla isohkot varsinkin isolla eturattaalla ajettaessa, nykyään siis srammin 3-vaihteinen napavaihde jossa 8 -vaihteinen ketjuvaihde.

No tuossa on näppärästi sotkettu keskipitkä- ja pitkähäkkisen vaihtajan tiedot. Total capacity tarkoittaa sitä mikä on takarattaiden ero + eturattaiden ero maksimissaan yhteensä. Eli kun takana on 11-36, niin siitä tulee 25 hammasta. Kun vaihtajan kapasiteetti on 43, eteen jää tuo 18 hammasta. Sitten vaan eteen valitsemaan sopivaa kokoa: 22-40, 28-46,30-48, 32-50, 38-56 tai mitä ikinä. Asia erikseen, että mitä on saatavilla, mutta itse tekemällä tietysti saa vaikka minkä kokoisia rattaita.

Se takavaihtaja ei siis sinänsä vaikuta siihen minkä kokoiset rattaat edessä on, ainoastaan siihen paljonko on edessä suurimman ja pienimmän rattaan ero.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kiitokset selvennyksestä, ehkä vielä toisenkin päivän opiskelen pyörätekniikkaa :) Mulle piisaa n. 60 km/h alamäessä mikä hoituu nykyisellä ääripäällä ja napa kakkosella. Kotomäen päälle pääsisi paremmin sitten 36 rattaalla ja tosiaan kun olisi tarpeeksi vaihteita, välit on riittävän pieniä ja itse tykkään, että ne on "suorassa jonossa" peräkkäin. Jos vain vielä alkuperäiseen kysymykseen löytyisi vastaus niin ei mene pelkästään kokeilemalla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jos muistatte niin tein itse ketjurattaat alumiinilevystä, aluksi 6-vaihteiselle ketjulle.

Vaihdoin myöhemmin 9-vaihteiseen jolloin jouduin kaventamaan hampaita jonkun verran. Tuli muistaakseni kokeiltua ketjua myös Cambon alkuperäisille rattaille joilla on jokunen kymppitonni ajettu ja hyvinhän ne siihen sopi.

Jos ei kaipaa mitään HG tms "parannuksia" rattaisiin ketjun siirtoa avittelemaan niin arvelisin että kaikki maantie lehdet ovat kelpoja 9-vaihteiselle ketjulle.

Nimittäin hyppy 10-vaihteiseen tuplaa tai jopa triplaa pakan ja ketjujen hinnat. Paino toki hieman laskee mutta minulle ei tullut noista riittävästi "katetta" jotta olisin investoinut.

Toki sen verran varauduin että sekä uudet navat että takavaihtaja ovat 10-vaihteiselle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Nimittäin hyppy 10-vaihteiseen tuplaa tai jopa triplaa pakan ja ketjujen hinnat. Paino toki hieman laskee mutta minulle ei tullut noista riittävästi "katetta" jotta olisin investoinut.

Toki sen verran varauduin että sekä uudet navat että takavaihtaja ovat 10-vaihteiselle.

Laskeskelin, että jos tilailee chainreactioncyclesin kautta niin hintaero (ketjut+takarattaat) ei ole kuin n. 20 € mitä maksoin paikallisesta kivijalkakaupassa keväällä kun uusin 8-vaihteiselle tuon setin, jotain shimanon hg kauraa sekin oli, numeroita en muista kun en niiden logiikka ole sisäistänyt. 10 vaihteiselle ketjut n. 60 € ja takapakka n. 44€. Kiekot tulee kait tuommoiset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37986. Jos 10-vaihteisella saa kevennettyä niin ihan mielenkiinnosta pitää yrittää etukäteen laskea paljonko, jonkinmoinen keventäminen on nimittäin tavotteena.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Nuo Easton-kiekot näytti aika huipuilta ja kevyiltä, jos
vielä noiden lisäksi otat takaboxin pois niin kyllä paino
putoaa huimasti. Jos nykyisilläkin eväilla jo ajelet helposti
30 keskaria, niin vauhti vielä nousee huimasti.....

Olen tuolta CRC:stä ja sieltä sun täältä yrittänyt katsella itselleni uutta
26" kilpurirenkaalle sopivaa takavannetta, mutta ei ole natsannut.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Laskeskelin, että jos tilailee chainreactioncyclesin kautta niin hintaero (ketjut+takarattaat) ei ole kuin n. 20 € mitä maksoin paikallisesta kivijalkakaupassa keväällä kun uusin 8-vaihteiselle tuon setin, jotain shimanon hg kauraa sekin oli, numeroita en muista kun en niiden logiikka ole sisäistänyt. 10 vaihteiselle ketjut n. 60 € ja takapakka n. 44€. Kiekot tulee kait tuommoiset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37986. Jos 10-vaihteisella saa kevennettyä niin ihan mielenkiinnosta pitää yrittää etukäteen laskea paljonko, jonkinmoinen keventäminen on nimittäin tavotteena.

No hei, itse laskeskelin jotain 10-12 kk sitten mokomia... Hinnat laskevat näköjään. Kun päädyin 7-vaihteisen Cambon navan muuttamiseen 6-lehtiselle syynä oli kuluvien osien kalliimpi hinta. Nyt niitä kumpaakaan ei juuri enää saa joten kattelin 8-vaihteisia mutta 9 oli jo edullisempi.

Jotkut väittävät että 10-vaihteisen ketju on jo päätylevyjensä suhteen kevennetty niin ettei kestä kuten 9- tai vähemmille vaihteille tarkoitettu. Toisaalta nojakeilla ei ajeta "putkelta" eikä maastossa juuri joten osa on kyllä näille molemmille raportoinut jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Mittasin viikonloppuna, kun kolmatta kertaa tälle kesälle tiputtelin ketjun niveliin teflon-öljyt, että ketju oli venynyt useista kohdista mitattuna kymmenen lenkin matkalla 0-1 mm. Ajoa on yli 2000 km joten eipä ole enää ikävä "vahvempaa" 6-vaihteista voimalinjaa.

Toisaalta, jos kerran 10-lehtisen kilkkeet on jo halpoja niin pitää harkita kun seuraavan kerran pitää ketjut uusia että samalla sitten vaikka 11-23 pakka (sama range kuin nykyisillä kahdella 12-23 ja 11-21 pakoilla). Tuolla alkais pärjätä jo yhdellä etulehdellä, varsinkin jos sitä vähän pienentäisi 53-piikkisestä jokusella hampaalla, harvemmin kun tulee ajettua 60+ km/h nopeuksilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja tm »

terppa kirjoitti:

...Kiekot tulee kait tuommoiset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37986. Jos 10-vaihteisella saa kevennettyä niin ihan mielenkiinnosta pitää yrittää etukäteen laskea paljonko, jonkinmoinen keventäminen on nimittäin tavotteena.

Hep hep: tuolla ketjureaktion sivulla lukee jotta SS = Single Speed -> ei käy tavallisen takapakan kanssa. Vapaaratas on liian kapea. Eli tarvii katsoa joku toinen kiekkomalli.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja terppa »

tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...Kiekot tulee kait tuommoiset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37986. Jos 10-vaihteisella saa kevennettyä niin ihan mielenkiinnosta pitää yrittää etukäteen laskea paljonko, jonkinmoinen keventäminen on nimittäin tavotteena.

Hep hep: tuolla ketjureaktion sivulla lukee jotta SS = Single Speed -> ei käy tavallisen takapakan kanssa. Vapaaratas on liian kapea. Eli tarvii katsoa joku toinen kiekkomalli.

Ou jee, hyvä tietää tässävaiheessa elämää :oops: ... Siis saisiko tuohon vapaarattaan vaihtamalla takapakan? kuvan perusteella arvoin, että tarvitsisiko semmoinen ostaa erikseen kun oli erinäköinen kuin verrokissa: Easton XC Two Disc Wheelset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=56939 ja meneeköhän paino sitten samaan jos laittaisi normivapaarattaan? Maallikko ei oikein osaa arvioida kuuluuko se painonmittaukseen... eli kannattaako säästää satanen ja lisätä grammoja. Kivijalkakaupassa myyjä tietysti kertoisi mutta esim. Leppäsen pyörässä vastaava setti maksaa 695€ niin yritän opiskella aihetta netistä käsin.

Tuossa kakkosversiossa lukee: "Steel freehub body, 8/9 speed compatible" mutta vissiin jos haluaisi 10-vaihteisen niin sen vapaarattaan joutuu vaihtamaan? Halvemmaksi kasilla tulisi mutta kun kerran sormet aikoo sotkea niin haluaisi selvästi paremman. Jokusen kuukauden kun on taas polttamatta niin hinta on kuitattu :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 10-vaihteisen eturattaan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

terppa kirjoitti:
tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...Kiekot tulee kait tuommoiset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37986. Jos 10-vaihteisella saa kevennettyä niin ihan mielenkiinnosta pitää yrittää etukäteen laskea paljonko, jonkinmoinen keventäminen on nimittäin tavotteena.

Hep hep: tuolla ketjureaktion sivulla lukee jotta SS = Single Speed -> ei käy tavallisen takapakan kanssa. Vapaaratas on liian kapea. Eli tarvii katsoa joku toinen kiekkomalli.

Ou jee, hyvä tietää tässävaiheessa elämää :oops: ... Siis saisiko tuohon vapaarattaan vaihtamalla takapakan? kuvan perusteella arvoin, että tarvitsisiko semmoinen ostaa erikseen kun oli erinäköinen kuin verrokissa: Easton XC Two Disc Wheelset http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=56939 ja meneeköhän paino sitten samaan jos laittaisi normivapaarattaan? Maallikko ei oikein osaa arvioida kuuluuko se painonmittaukseen... eli kannattaako säästää satanen ja lisätä grammoja. Kivijalkakaupassa myyjä tietysti kertoisi mutta esim. Leppäsen pyörässä vastaava setti maksaa 695€ niin yritän opiskella aihetta netistä käsin.

Tuossa kakkosversiossa lukee: "Steel freehub body, 8/9 speed compatible" mutta vissiin jos haluaisi 10-vaihteisen niin sen vapaarattaan joutuu vaihtamaan? Halvemmaksi kasilla tulisi mutta kun kerran sormet aikoo sotkea niin haluaisi selvästi paremman. Jokusen kuukauden kun on taas polttamatta niin hinta on kuitattu :D

Voi olla että menee koko napa vaihtoon ei pelkästään vapaaratas. Kokemusta ei ole mutta 10-vaihteisella vapaaratas on taas vähän leveämpi kun 8/9 vaikka rattaat on kapeampia ja tiheämmin sijoiteltu se leveys ero voi olla niin iso ettei se mene tuohon napaan ilman ongelmia. Löytyykö siihen napaan vapaaratasta 10-vaihteiselle?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja tavasti »

(Terppa, vaihdatko ensimmäisen viestin otsikon enemmän kuvaavaksi, vaikka 'Pioneerin tuunaus' tms)

Sekoitetaan nyt pakkaa/Terppaa vähän lisää: Pioneeriin saa myös 28" kiekot, kunhan käytettävät renkaat ovat riittävän kapeat (luokassa 22mm tai alle), ja lokarit jättää pois. Vaatii luonnollisesti levyjarrujen käyttöä, V-jarrujen tapit eivät osu. Joskus katselin hollannista moista käytettyä. Samalla periaatteellahan on Nazca Gaucho 28" tehty.

Tietysti tässä kohdassa tulee mieleen, että jee, ostetaan jotkut kevyet maantiepyörän aero-kiekot, mutta niitä ei taas yleensä ole jarrulevykiinnikkeellä.
Aerospokea saa: http://store.aerospoke.com/Wheels-Road_Wheels.html ja luulisi jotain muutakin saavan. Tai ainakin rakentamalla maasturi-navan ympärille kiekon.
Täällä käyttäjistä THuhtamaki lienee perehtynyt tarjontaan, kannattaa kysellä jos alkoi kiinostaa.

Tietysti voi hankkia arkikäyttöön 26" perus-kiekot (biltemasta http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=225 ja http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... egoria=173 ), ja kisa yms käyttöön sitten nuo maantiekiekot. Vaihtaminen kiekkosetistä toiseen on aika nopea toimenpide, jos vaan pakan vaihdemäärät täsmää. Tuohon biltemaan ei varmaan sitä 10v saa. Sadekelin tullessa lokarien laittaminen paikalleen lienee vähän isompi operaatio kuin kiekkojen vaihto.

Mitä niihin vaihteisiin tulee, niin itse lähtisin 9v, 11-34 pakka. Skaalassa 34 ja 36 on todella lähellä toisiaan, ja 9v osia on halvemmalla/enemmän tarjolla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maantiekiekot Pioneeriin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Vaatii luonnollisesti levyjarrujen käyttöä, V-jarrujen tapit eivät osu.

Ei vaadi jos haarukan "haarassa" on reikä maantiejarrujen tai lokasuojan kiinnitystä varten. Oli tuossa irti kaksi erilaista jäykkää 26" maastohaarukkaa, yksi 622mm vanne ja Teemulta saadut maantiejarrut. Sama kumpaan haarukkaan nuo laittoi niin maantiejarrun palat sai osumaan vanteeseen.
En sitten tiedä miten teidän pyörissä on edessä tilaa vaijerin lähteä, toisin kuin V-jarruissa noissa ei voi vaijerin tulosuuntaa kääntää vaan se lähtee aina ylös.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin