STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä nalle! Hieno ohje.
Hauska lukea, kun tekstistä näkyy, että kirjoittaja oikeasti tietää, mistä kertoo.
Meneekö noita teriä tosiaan krossi =144 kappaletta jokaista sahausprojektia kohti. :shock: Tai siis, mikä on tavoitettavissa oleva minimi teräsilpun kokonaismäärä, sanotaan nyt vaikka kymmentä sahaussenttiä kohti. Minä olen muutaman kerran yritettyänäi luovuttanut jo ensimmäisen tai viimeistään kolmannen terän katkeamiseen. Mulla menee siis vain pari kolme terää per hermo, eikä etenemää välttämättä ole tuossa vielä kuin muutama sentti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kasvattaahan tuo käsin tekeminen käsien ja yläkropan lihaskuntoakin, nämähän jää nojapyöräilessä vähemmälle huomiolle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, kiitos hyvä ohje Nallelta - en silti tiedä uskaltasinko lähtee hermojani kokeilemaan tuossa lajissa. Pistää keksimään jonkun koneen tai oikasutavan ett pääsis helpommalla - no lopputuloskin on sitt mitä on :oops:
Hatun nosto Nallelle.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Hyvä nalle! Hieno ohje.
Hauska lukea, kun tekstistä näkyy, että kirjoittaja oikeasti tietää, mistä kertoo.
Meneekö noita teriä tosiaan krossi =144 kappaletta jokaista sahausprojektia kohti. :shock: Tai siis, mikä on tavoitettavissa oleva minimi teräsilpun kokonaismäärä, sanotaan nyt vaikka kymmentä sahaussenttiä kohti. Minä olen muutaman kerran yritettyänäi luovuttanut jo ensimmäisen tai viimeistään kolmannen terän katkeamiseen. Mulla menee siis vain pari kolme terää per hermo, eikä etenemää välttämättä ole tuossa vielä kuin muutama sentti.

Komppaan. Hienoa jälkeä tulee. Ja itsekin tykkään huolellisesta käsityöstä mutta jos siihen menee monta iltaa on se jo vähän liikaa.

Mulla on ollu noiden muotoreikien teossa kaksi tapaa: ennen porasin 3mm:n terällä muotoa mukaillen ja sitten sillä poraviilalla viimeistelin. Sittemmin on tullu paukutettua pistosahalla joka on taattua B&D laatua.

Pitäis ostaa sellanen heilurityyppinen pistosaha jossa voi oikeesti säätää myös lyöntinopeutta. Olis paljon helpompaa alumiinin kanssa. Puullehan noi huonommatkin sopii. Pistosahan (metallinen) jalka tahtoo tehdä jälkeä jos paljaan alumiinin päältä ajelee. Joko pakkausteippiä pohjaan tai sitten tuo sapluunapaperin liimaus alumiiniin.

Isommat Campyn 144 BCD rattaat tein niin että pienellä rälläkän laikalla vetelin avaukset. Oli työlästä ja ranne puutu pahasti, silti nopeempaa kuin 3mm:n terällä porailu. Kun itsellä ei ole pystyporaustelinettä niin pitää käydä naapurissa, tulee porattua vain pakolliset (=hampaat ja kampien sormien reiät).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Terien kesto riippuu vähän tekiästä ja terien laadusta. 3mm alumiinia leikkaa yhdellä terällä noin 100-200mm , riippuu siittä kuinka paljon hakee jyrkiä käänöksiä. Vastaavan paksusta peltiä (teräs). Noin puolet enemän ja paljon nopeemin. Rosteri on siittä mukva että se leikkaantuu oikealla terällä paljon enenmän. Johtunee pitkälti siittä että leikkuu lastu ei jää kinnaan terään kiini . :wink:

Tässä olen miettinyt pitkään , että olisiko sellaisesta visiiristä hyötyä tuossa kekiön eressä . Rakenne olisi sellainen että se peittäisi eturattaan ja pyörän valot ja ajotietokoneet suojaansa . Ajatus olisi ohjata tämä erestä tuleva ilma näiden ohi . Mutta kummasta tulee suurempi ilmanvastus . Tälläsestä ilmanohjain visiiristä (kuomu), tai että nuo kaikki härpäkkeet on siellä näkyvissä ja aiheuttamassa jokainen omalta kohdaltaan omia pyörteitä ja vastuksia.
Tällänen visiiri siihen eteen olisi aika yksinkertainen rakentaa. Toimisi siten ilman ohjaimena tämän hässäkän ohi. Että kertokaa mulle vähän mielipiteitä . Tässä hahmottelen paperille kyllä julkaisu kelpoisen kuvan . Kun sen saan aikaseksi. :shock:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä olen miettinyt pitkään , että olisiko sellaisesta visiiristä hyötyä tuossa kekiön eressä . Rakenne olisi sellainen että se peittäisi eturattaan ja pyörän valot ja ajotietokoneet suojaansa . Ajatus olisi ohjata tämä erestä tuleva ilma näiden ohi . Mutta kummasta tulee suurempi ilmanvastus . Tälläsestä ilmanohjain visiiristä (kuomu), tai että nuo kaikki härpäkkeet on siellä näkyvissä ja aiheuttamassa jokainen omalta kohdaltaan omia pyörteitä ja vastuksia.
Tällänen visiiri siihen eteen olisi aika yksinkertainen rakentaa. Toimisi siten ilman ohjaimena tämän hässäkän ohi. Että kertokaa mulle vähän mielipiteitä . Tässä hahmottelen paperille kyllä julkaisu kelpoisen kuvan . Kun sen saan aikaseksi. :shock:

Riippuu vähän kuupan koosta ja muodosta. Mun nojakkeihin olis sellanen vaikeeta järjestää muusta kuin täysin läpinäkyvästä materiaalista, kun pää on niin alhaalla ja ei haittaa jos eteensäkin näkis.

Se onko siitä ilmanvastuksen kannalta etua on toinen hyvä kysymys. Etenkin nyt talvella jolloin yli kahtakymppiä ajaminen on jo harvassa, toki vois jalat pysyä vähän lämpimämpänä. Terpallahan tästä on kokemusta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tämä kuva joka vähän tässä raapustelin , voi hahmottaa sitä ajatusta. Tarkoitus ei olisi tehdä sellaista kuin Terpanpyörässä . Tää olisi kuin joissain moottoripyörissä. Kun pyörässä on alaohjaus , niin korkempaa ei siihen tarvitsekaan . Taas jos tekee niin suuret että kammet jää taakse , tulee siittähalkasijaltaan aika moinen. Eikä se enään mielytä silmää. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä en kyllä näe tuosta mitään hyötyä, paitsi tekemisen ilon. Noilla koko pyörän kokoisilla ympäripyöreillä puolikatteilla saa kai muutaman kilometrin kovemman tuntivauhdin jossakin +40km/h nopeuksissa, joten tällaisen kämmenen kokoisen vaikutukset on varmasti +/-0. Ei ainakaan ole kenelläkään sellaista mittaustekniikkaa käytössään että eron saisi mitattua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä olen miettinyt pitkään , että olisiko sellaisesta visiiristä hyötyä tuossa kekiön eressä . Rakenne olisi sellainen että se peittäisi eturattaan ja pyörän valot ja ajotietokoneet suojaansa . Ajatus olisi ohjata tämä erestä tuleva ilma näiden ohi . Mutta kummasta tulee suurempi ilmanvastus . Tälläsestä ilmanohjain visiiristä (kuomu), tai että nuo kaikki härpäkkeet on siellä näkyvissä ja aiheuttamassa jokainen omalta kohdaltaan omia pyörteitä ja vastuksia.
Tällänen visiiri siihen eteen olisi aika yksinkertainen rakentaa. Toimisi siten ilman ohjaimena tämän hässäkän ohi. Että kertokaa mulle vähän mielipiteitä . Tässä hahmottelen paperille kyllä julkaisu kelpoisen kuvan . Kun sen saan aikaseksi. :shock:

Periatteessa aina kun saa jotain "tuulenkoloja" tai pyörteitä vähennettyä tai sileän pinnan taakse niin siitä hyötyä on, ei ehkä yhtä muutosta huomaa jos vaikutus on jotain 0,5% luokkaa mutta jos noita asioita laittaa vaikkapa 5-10 kpl kuntoon niin vaikutuksen voipi huomata jo ihan perstuntumalta ja jos tykkää, että pyörä on itsensä näköinen niin tuleepahan tuunattua samalla... Mun pyörä viime kesän loppupuolella teippivirityksissään oli jo ihan kuskinsa näkönen eli ihme viritys mutta toimi hyvin :mrgreen:

Jos valon laittaa visiirin taakse niin siihen pitää varautua, että valoteho vähän heikkenee ja kurakelillä vähän sitten enemmän kun rapa roiskuu kahdelle pinnalle. Iso kuuppa olisi kyllä parempi kun siinä kuskikin säilyisi säiltä suojassa mutta ihan tajuttoman ruma se kyllä on...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tuli mieleen sahanterän kostutuksesta:
Kun sukelluslamppuani sorvasin alumiinitangosta, firman asentaja käski kaatamaan sinolia terälle. Sorvausjälki tuli huomattavasti paremmaksi. Ehkä sinoli toimisi myös rautasahan terälle...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sopii hyvinkin. Mutta käytäppä sitä kotona ja katso mitä talousneuvos sit sanoo. Helpompi on kostuttaa sylkee sormella ja pysyy sopu. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Sopii hyvinkin. Mutta käytäppä sitä kotona ja katso mitä talousneuvos sit sanoo. Helpompi on kostuttaa sylkee sormella ja pysyy sopu. :wink:

Meillä töissä mittailivat jotain tukivarsia 47 asteen pakkasessa. Kylmä tehtiin valuttamalla nestemäistä typpeä etanolin (Etax) sekaan. Ilma tietysti höyrystyi, mutta ehti viedä mukanaan pisaroita etanolia. Oli monta päivää labaran ilma, kuin pontikkatehtaassa ja viina haisi toiseen kerrokseen asti. Niillä oli sitä Etaxia siinä varmaan 50 litraa kerralla ja lisäsivät, kun pinta vajeni. Yritin esittää, että voisin ajaa mopolla jäteviinan pois. Jonnekin se kuitenkin hävisi, kun lopettivat mittauksen, enkä saanut mopoon mitään. :(
Todella pieni määrä etanolia irrottaa lastun terästä. Sumupullollakin vain pieni tusahdus, tai viinaan kostutettu rätti, jolla painaa terää tai työkappaletta. Ei kuitenkaan pyörivää terää. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on taas yhtä astetta vähemmän tekemistä pyörässä. Tänään sorvailin tuossa , paljon puhetta ja kysymystä herättäneen kuoleman tapin . Siihen toiseen päähän istutin pienen pallokompansin koristeeksi . Nyt tuli kielto jokuseksi päiväksi , että "puuha-Pete" hommailu keittiön nurkassa on loputtava. Pitää antaa ihmisille , kuulemma jokin rauha. Voi himskatti sentää. Kyllä on ahdasmielistä hommaa. Olis niin kivaa ollut lehtisahalla sahailla muutama pikku homma . :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva

Tässä minua häiritsee sellainen pieni tekninen ongelma. Mitä jos tekisi toisen ohjuri rattaan tuohon paluupuolen ketjulle.
Niin että se ohjais tuon ketjun lähemmäksi haarukkaa. Lisäisikö se ketjun taipumaa käänyttäessä. Tosin siinä on se ongelma että takavaihtajan ja ohjurin väliin voisi jäärä liian lyhyt matka ja se vois haitata taas vaihtajan toimintaa.
Mitä mieltä muut rakenteliat on tästä ideasta. Ennenkuin lähden hiomaan yksityiskohtia muuten paperilla. :?: :?: :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Mitä jos tekisi toisen ohjuri rattaan tuohon paluupuolen ketjulle. Niin että se ohjais tuon ketjun lähemmäksi haarukkaa.

Miksi? Eikö se toimi noin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin