STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Kyllä renkaan materiaalilla on yhtä suuri merkitys . Kuin rengaspaineilla. Renkaassa on 6.5 baaria painetta . Kynsin tuntien seos on pehmeempi , kuin Nazcan kumien . Niissä 4.5 baaria painetta . :mrgreen:

Sinun pitää jälkikypsyttää nuo nahkeakumiset renkaasi säilyttämällä niitä muutama vuosi kellarissa. Kumi jälkivulkanoituu ja osin otsonikin tekee jotain. Renkaat rupeavat rullaamaan paremmin ja kestävät paremmin pistoja. Sadekelin maksimipito ehkä nuononee varastonnissa, mutta tuskin se sinulla pääasiallinen kriteeri on. :D

Mitenkäs on tm, voisitko sinä alan ammattilaisena kertoa, olisiko tuossa jälkikypsytyksessä mahdollisesti hyvä käyttää saunaa tai muuta lämmintä tilaa vulkanoitumisreaktion jatkamiseksi ja pitäisikö rengas kenties suojata otsonilta esim muovipussiin jälkikypsytyksen ajaksi. Saunan lauteiden allehan mahtuisi ihan hyvä setti renkaita jälkikypsymään. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä renkaan materiaalilla on yhtä suuri merkitys . Kuin rengaspaineilla. Renkaassa on 6.5 baaria painetta . Kynsin tuntien seos on pehmeempi , kuin Nazcan kumien . Niissä 4.5 baaria painetta . :mrgreen:

Sinun pitää jälkikypsyttää nuo nahkeakumiset renkaasi säilyttämällä niitä muutama vuosi kellarissa. Kumi jälkivulkanoituu ja osin otsonikin tekee jotain. Renkaat rupeavat rullaamaan paremmin ja kestävät paremmin pistoja. Sadekelin maksimipito ehkä nuononee varastonnissa, mutta tuskin se sinulla pääasiallinen kriteeri on. :D

Mitenkäs on tm, voisitko sinä alan ammattilaisena kertoa, olisiko tuossa jälkikypsytyksessä mahdollisesti hyvä käyttää saunaa tai muuta lämmintä tilaa vulkanoitumisreaktion jatkamiseksi ja pitäisikö rengas kenties suojata otsonilta esim muovipussiin jälkikypsytyksen ajaksi. Saunan lauteiden allehan mahtuisi ihan hyvä setti renkaita jälkikypsymään. :D

Niin, yleensähän pyritään nimeenomaan minimoimaan kumin kovettumista, esim. autonrenkaita suositellaan säilyttämään kuivassa viileässä paikassa suojassa auringonvalolta. Riippuu kumisekoituksesta ja suoja-aineistuksesta, kuinka hyvin kestää otsonia ja auringonpaistetta. Erityisesti talvirenkaissa kumin pitäisi pysyä pehmeänä, ja vanhemmiten renkaissa ei enää ole pitoa, vaikka uransyvyyttä olisikin.

Mitään kovin extremeä en lähtisi suosittelemaan noissa vanhennuskokeiluissa. Säilytys ihan "normaalioloissa" kovettaa kumia ajan kanssa. Pito toki samalla heikkenee. Saunan lämpötilat on vähän matalia, kun varsinaiseen vulkanointiin ("paistamiseen") vertaa. Nyt tarvisi melkein joltain labran kemistiltä kysyä noista jälkivulkanoitumislämpötiloista ja -ajoista. Mitään yleispätevää ei pysty antamaan, kumisekoitus ja lisäaineistus vaikuttaa paljon. Liikaa jos vanhentaa, niin kumi hapertuu ja alkaa halkeilla. Otsonisuojaus (=muovipussi) olisi hyvä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun tuntuu että pyörä on valmis , niin onko se valmis . Nyt tuntuu että ei . Kun jokin asia ei mielytä , niin sitä vaan hakee sille oikeeta muotoo ja toimintaa. Tänään vaihdoin neljännen ohjaustangon ja kolmannet kahvat . Nyt rupee tuntuu että homma pelittää. Erellisissä ajoasento jäi liian "pystäriksi", tällä en tarkoita nyt pystyä ajoasentoo. Vaan tuo sohfamainen rentous puuttui.
Jos ei tunnu omalta , kuin oma sängy . Niin niin kauan hifistellään että se on luonikas . Käsien pitää olla rennot ja kaikki hallinta vivut niin että ne ovat sormien pienten liikkeiren siirtymä etäisyydellä.
Vaimo sanoi että nyt rupee olemaan pikkumaisuuren huippu, kun polkupyörä pitää olla kuin mikäkin formula . Mutta minkä sitä Äijä mahtaa luonteelleen . Huomenna pääsee ottaan uudet tyypit ja sitten suunitella mikä muuttuu ja hakee muotoaan.
Muuten rengaiden rullaavuus on parantunut ensi lenkien jälkeen. Tuntuu pinta jotenkin kovemmalta. Onko asfaltin lämpö saanut jonkin vulkanoitumisen käyntiin . Vai onkohan se vain tunne . Pyörä kuitenki kulkee kevyenmin ja mäet nousee sutjakasti .
Tietysti jälki osaltaan kaikki johtuu osiltaan siittäkin , että rupee oleen pelin kansa sinut pikkuhiljaan . Eikä sisäinen arkuus vie polkemiselta voimia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Muuten rengaiden rullaavuus on parantunut ensi lenkien jälkeen. Tuntuu pinta jotenkin kovemmalta. Onko asfaltin lämpö saanut jonkin vulkanoitumisen käyntiin . Vai onkohan se vain tunne . Pyörä kuitenki kulkee kevyenmin ja mäet nousee sutjakasti .

Vai olisiko vain kunto kasvanut ajamisen myötä :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun ei mielytä , niin ei mielytä. Tänään täytyy hakee uudet jarrukahvat . Hienot on nuo Srammin kahvat , mutta ote ei käy alaohjaukseen . Hifistellään nyt kunnolla. Penkiin täytyy tehdäsivuttaista tukee . Pakkaa selkä valahtaan keskilinjasta liian helposti.
.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt kun pyörään on vaihdettu jarrukavat, ohjaustanko, niin seuraava hifistelyn kohde on penki. Siihen tarvitaan sivuttais tukea ja etu osaltaan se on liian pitkä turhaan .
Ottaa takareiteen erestä vähän kiini , eikä näin tunnu mukavalta .
Jostain syystä pyörä rupee rullaamaan paremmin. Voiko olla niin että renkaiden pinta pehmeys on häviämässä . Ainakin tuntuu kovemmalta . Myökin kulkee herkemmin.
Nyt tekee mieli vaihtaa tuo etunapa toisenlaiseen . Harkinnassa on että tilaisin Alfinen 8 levyjarrulla. Jotenkin tuo rumpuvaihre tuntuu luonikkaamalta .
Samalla saisi eteen tehokkaamat jarrut.
Niihän se on että ei se pyörä ole koskaan valmis , se vaan paranee . Kun sillä ajaa ja huomaa mitä vois muuttaa. :mrgreen:
Tähän rumpuvaihteeseen siirtymisen yksi syy , että saa tuon ketjun ohjaus vaikutuksen pienenmäksi . Kun vetää ylämäkeen jyrkissä kurveissa tuntuu ilkeeltä poljennasta johtuva oikaisu voima.
Itse en tuosta ominaisuuresta pidä , siksi korjaan se viimeistään ensi talven aikana . :shock:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla on edelleen käytetty alfine 8 levyjarrullinennapa myymättä kun pastori on unohtanut sen. Jos hinnasta ja kuljetuksesta saadaan sovittua niin se joutaa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on päästy nauttimaan polkemisesta kunnolla. Lyhensin penkin etuhelmaa niin ettei se ota kiini poljettaessa . Uskomatonta kuinka pienistä asioista muodostuu se fiilis siittä että tää on mukavaa.
Tässä on pyörä jonka vaihde kaala on aivan laaja minun kyvyille . Kaikein suurinta 11 hampaista en tarvitse missään . Eikä nyky kertojan raskainta välitystäkään . Jos lisäisi kevyenmälle puolle , niin sekin olisi turhaa . Nytkin kevyin on liian kevyt .
Onneksi pääsen viellä kokeilemaan samanlaista ratkaisua kuin Nazcassa nyt on . Joka tuntuu minulle riittäväksi yhdistelmäksi. Täytyypä tilata vanne siihen pikinmiten . :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sen olen huomannut että penkin reuna alkaa painamaan reisiä jos se suuntautuu merkittävästi ylemmäs kuin keskiölaakeri. Esim. tämä painoi reisiin polkiessa:

Kuva

Tisamlleen saman muotoinen penkki oli tässä, siinä se ei painanut koska kammet olivat penkkiin nähden korkeammalla:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse tykkään että penki antaa tukea parhaiten ristiselän kohdalta. Silloin voi mäkeä noustessa vaihtaa poljintekniikkaa ja pystyy saamaan selästä lisää vääntöö. Penki ei saa tukea tuolta perskannikoiden alta kuin minimaalisesti . Niin jalkojen liikettä ei rajata sieltä. 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Itse tykkään että penki antaa tukea parhaiten ristiselän kohdalta. Silloin voi mäkeä noustessa vaihtaa poljintekniikkaa ja pystyy saamaan selästä lisää vääntöö. Penki ei saa tukea tuolta perskannikoiden alta kuin minimaalisesti . Niin jalkojen liikettä ei rajata sieltä. 8)

Riippuu nojakulmasta, jos haluaa tuollaisen pystyn asennon niin pakko vähän tukea kankkujen alta :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

Mulla on edelleen käytetty alfine 8 levyjarrullinennapa myymättä kun pastori on unohtanut sen. Jos hinnasta ja kuljetuksesta saadaan sovittua niin se joutaa.

Oijoi. Olenko mä tuonkin unohtanut? Anteeksi. Myy vaan. Mä olen persaukinen nyt. Mutta jos ei me kaupaksi niin sitten myöhemmin voin ton ostaa, kunhan rikastun ensin vähän.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Pitkään pohriskelin ,jospa tähän vaimentimeen saisi jonkilaisen säätimen . Kun tuntuu vähän liiankin pehmeältä.
Idea olisi laittaa keskelle kumi osaa tämä kiristin ja säätää sillä kumin laajentumaa. Vitsi kun en osaa näitä hienoja kuvan käsittelyjä. No toivottavasti joku ymmärtää ilmankin. :oops:
Kuva
Tässä siihen ratkaisu ehkä. Tarkoitus olisi estää kumin painumaa liikaa joustossa. En tierä toimiiko ,mutta kokeilemallahan sen tietää. Parasta tässä on että kokeilu ei maksa hirveitä ja se on helpoo purkaa jos ei idea toimi. :roll:
Jos idea antaa vähänkin hyvä
, niin tuohon on helpo rakentaa ajon aikana mahdollistava säädin . :idea:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos klemmarissa on terävät reunat, se saattaa repiä kumin.

Semmoisen kumin missä ei ole pultteja vain reikä keskellä esijännitystä voi säätää läpimenevällä pultilla.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Kumivaimentimen jäykkyys riippuu vapaan ja suljetun pinta-alan suhteesta. Täysin suljetussa tilassa kumi on kokoonpuristumatonta kuten vesi. Vaimentimen päissä olevien teräslevyjen reunoilla oleva näkyvä kumipintakaan ei ole "vapaata". Keskelle pötkylän "vyötäröä" kiristetty klemmari ei saa olla kovin leveä, muuten voi vaimennin jäykistyä liikaakin, kun vapaa pinta menee pieneksi. No, kokeilu ei ainakaan ole kallis. Klemmarin reunat kannattaa tosiaan pyöristää, kumi ei tykkää reunapaineista.

Jos klemmarin jättäisi hivenen löysäksi ja kiinnittäisi paikoilleen vaikkapa teipillä, saisi joustokäyrään progressiotakin. Oikein hienostellen voisi kumivaimentimen ympärille tehdä sisältä hieman kartiomaisen jäykän kupin, jonka muodolla voisi säätää jäykkyyttä ja progressiota kuskin ja maaston mukaan... 8)

Vastaa Viestiin