Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jos kaipaa custom mittaisia pinnoja niin Helsingissä paras paikka on Toni & Toni kalasatamassa josta saat 1e kpl minkätahansa mittaisia pinnoja haluat. Isommasta erästä kannattaa varmaan ottaa yhteyttä etukäteen vaikka pinnat valmistuvatkin todella nopeasti.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Nyt kun kasasin Vendettaan takakiekon (24 pinnaa 2-ristiin) yritin vähän miettiä tänne kirjattavaksi niitä asioita mitä itse pidän tärkeänä kiekkoa kasatessa. Varsinaisia kasausohjeita ei liene tarpeen kirjoittaa, kuvallisia ohjeita löytyy vaikka kuinka.

-Messinkinippeleiden käyttö mieluummin kuin alumiinisten. Tuleehan alumiinistenkin kanssa toimeen, mutta tahtovat kuitenkin ajan mittaan korrosoitua kiinni ja sitten hajoavat kun niihin nippeliavaimella koskee.
-Öljyn käyttö. Tärkeämpää nippelin ja vanteen väliin, mutta laitan myös kierteeseen. Helpottaa kasausta varsinkin kun lopullinen kireys alkaa lähestyä. Kierteessä oleva öljy vähentää pinnan pyrkimystä kiertyä nippelin mukana.
-Sitä kiertymistä kannattaa tarkkailla koko kiristämisen ajan. Jos pinna kiertyy nippelin mukana, se tietysti hankaloittaa rihtaamista kun kaikki ei kierry saman verran. Liika kiertyminen tietysti myös heikentää pinnaa. Litteillä pinnoilla kiertymisen tietysti näkeekin helposti, niiden pyörimisen estämiseen on simppeli työkalukin, sellainen teflonrengas jossa pinnalla kolo. Pyöreillä sen tuntee sormissa, estää voi sopivilla pihdeillä, jotka ei vahingoita pinnaa. Jos kiertymisilmiö ei esiinny pahana niin sen voi hoitaa niinkin että kääntää nippeliä vähän yli aiotun määrän ja ottaa vähän takaisin (eli oikaisee pinnan).
-Stress-relief, mitähän tämä on suomeksi. Puhutaan "leipomisesta", "hieromisesta", jännitysten poistoa kai se. Jotkut harrastavat kovinkin rajuja menetelmiä tässä työvaiheessa. Minä teen mieluummin niin että olen kasausvaiheessa tarkkana tuon kiertymisasian kanssa ja autan vain pinnoja löytämään paikkansa puristelemalla niitä parettain toisiaan kohti. Tärkeänä vaiheena tähän pidän myös sitä kun pinnat on vasta aseteltu paikalleen ja ovat vielä löysällä, silloin on helppo vääntää pinnat navan päässä oikeaan suuntaan navan laipan myötäisesti. Nämä ovat riittävät konstit, ei napsahtele kiekko ajamaan lähtiessä.
-Mittarin käyttö. Sen avulla saa pinnojen kireyden tasaisemmaksi ympäri kiekon kuin ilman.

Laitoinpa vielä kuvan omista kiekonkasausvälineistä, olohuoneen matolla tietty :mrgreen: Pakollisiahan noista ei ole monikaan, mutta yhdenkään kunnon (Park Tool mielestäni sellainen perushyvä (hinta/laatu ok)) työkalun hankintaa en ole katunut, päinvastoin, kyllä ne helpottaa työtä.

-Rihtauspukki
-keskitystyökalu
-pinnamitta
-kireysmittari
-talttapääruuvari (lisäksi voi tarvia torx -hylsyn tai ohuen tavallisen hylsyn, riippuen nippelistä/vanteesta)
-nippeliavain
-pihdit ja teflonrinkula kiertymisen estoon (pihdeissä sileähköt leuat)
-öljypullo
-pinna nippeleiden ujuttamiseen paikalleen (ei välttämättä tarvi kaikkien vanteiden kanssa, nopeampiakin työkaluja on keksitty, mutta ei mulla niin kiire ole).

Liitteet
kiekonkasaus3.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Hommasin sitten sen pinnankierteytysvekottimen ja katkaisupihdit. Kai se vaan on että pitää tässä kiekkoasiassa saada kaikki tehdä itse, kun ei isompiin projekteihin ole aikaa/vehkeitä/tiloja :D Seuraavaan tilaukseen vaan sitten laatikollinen pitkiä pinnoja aihioiksi.
Hozanin työkalut vaikuttaa aika laadukkailta. Varsinkin nuo C-217 katkaisupihdit on oikein hyvät. C-700 pinnankierteytyslaitteessa meni tunnin verran kun säädin sen kunnolla 2,0mm pinnalle. Hyvä että voi säätää kaikki tarvittavat suunnat ja on sen oloinen että pysynee myös säädöissä.

Liitteet
hozanc700.jpg

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mitä mielipiteitä teillä on vanteiden aukkojen peittämisestä? Täällä on kuukkeloinnin perusteella ennenkin keskusteltu vannenauhoista, liimauksista ja teipeistä. Mulle asia tuli ajankohtaiseksi, kun Taylor Wheelsin kiekot saapuivat ja vannenauha tuli ympyränä, joka piti katkaista, jotta näkee, riittääkö sen pituus. Nafti on ja pitäisi venyttää. 60 millin Omppu vastii 1,5 Bar ja sähköteippiä vain jonkin verran kiinteämpi vannenauha ei herättänyt luottamusta.

Kun vannenauhan riittävyydestä ei ollut tietoa, piti tehdä helposti purettava kiinnitys, joten normiteippiä kierros ja ympyrälenkkejä kerroksen päälle kiinnittämään vannenauhan. Läskiksi meni, kun lenkit eivät jaksa pitää vannenauhaa paikallaan pingotettuna niin, että päät kohtaavat. Siten joko purku tai uuden teipin päälle lisäys edessä.

Noin matalalla paineella ei ehkä jäykintä vannenauhaa tai teippiä tarvitse. Mulla on vedenpitäväksi mainostettua kangasteippiä, riittäisiköhän yksinään? Toisaalta riittäisikö tavallinen teippi tai sähköteippi vannenauhan päälle vedettynä suojaamaan sisurin vannenauhan sentin irvustykseltä, jonka alla ei ole aukkoa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kun on kaksi asiaa ja paljon tekstiä, kaksi viestiä. Aika nihkeä napa molemmissa Joytech ja ihme logo il tyylitellyllä tekstillä navoissa, kun noin 20 s jaksavat ilman rengasta pyöriä. Etukiekot. Runksuttaa tasaisin välein monta kertaa kierroksessa. Ihan kuin jokainen kuulalaakeri olisi liian kireällä ja hinkkaisi liian tiukasti johonkin ympärilläolevaan. Tai jokin liikkuva törmää kuulien reunoihin. Paljon liukkaammin ilman päälläolevaa painoa olevia napoja on tullut vastaan, joissa pyörintä jatkuu monin verroin kauemmin käytettynä.

Pitäisikö jo ennen pyörään laittamista avauttaa navat ja rasvata sisältö? Mistä liika kitka ja jatkuva tasainen runksutus laskematta tarkkaan, mutta varmaan yli tusinan kertaa kierroksessa johtuu? Liikakireyttä, rasvauksen puutetta, kulmikkaita kuulia? Mitä asialle pitäisi tehdä ja onko muuten vaarallista paitsi turha vastus?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ne voisi hyvin avata puhdistaa vanhat rasvat pois ja laittaa tuoreet tilalle.
Pyörimis herkkyys ilman lastia on aika huono indikaattori laakerin ominausuuksista lastin kanssa lukuunottamatta epätasaista pyörimisvastusta ja tässä on poikkeuksena napadynamot joissa on käytännössä aina jonkinlaiset pykälät pyöritettäessä. Joskus ilman massaa todella herkästi pyörivät kiekot kertoo siitä että rasvaa ei ole vääleissä tarpeeksi enää koska rasva itsessään tuo sinne hieman vastusta ja sen puute ilmenee hyvin herkästi pyörivänä kiekkona. Siinä tilanteessa on kuitenkin se hyvä puoli että laakerit ovat siinä vaiheessa vielä kunnossa ja rasvas pelastaa ne ennen aikaiselta lopulta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Ne voisi hyvin avata puhdistaa vanhat rasvat pois ja laittaa tuoreet tilalle.
Pyörimis herkkyys ilman lastia on aika huono indikaattori laakerin ominausuuksista lastin kanssa lukuunottamatta epätasaista pyörimisvastusta ja tässä on poikkeuksena napadynamot joissa on käytännössä aina jonkinlaiset pykälät pyöritettäessä. Joskus ilman massaa todella herkästi pyörivät kiekot kertoo siitä että rasvaa ei ole vääleissä tarpeeksi enää koska rasva itsessään tuo sinne hieman vastusta ja sen puute ilmenee hyvin herkästi pyörivänä kiekkona. Siinä tilanteessa on kuitenkin se hyvä puoli että laakerit ovat siinä vaiheessa vielä kunnossa ja rasvas pelastaa ne ennen aikaiselta lopulta.

Hyvin sanottu Riku, juuri näin. :)
Vaikuttaisi vaakan kiekon laakerit liian kireälle säädetyiltä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen lukenut tuollaista ennenkin ja mahdollisesti rasvaa on muissa navoissa jäljellä, kun 40-60 s pyörivät. Toistaiseksi hyvin kuormaamattomina hyvin pyörineet kiekot ovat pyörineet kuormallakin paremmin jumikiekkoja paremmin. Se epätasainen pyöriminen tässä eniten epäilyttää. Ei ole dynamollinen kiekko. Kohta tässä on lähes itse rakentelun tasolla, jos uusi kiekko pitää purkaa ja työkalut hankkia huoltoa ajatellen. Saman tien voisi sitäkin treenata, jos on wanha plus kaksi uutta napaa hädässä. Zinnin The Art of Road Bike Maintenance saanee lisäsilmäilyä.

Osin takaiskarijärjestelmän liikkuvien osien öö akselia? varten Zefal Pro II Greasea. Grade 2 litiumpohjainen rasvaa. Väittää sopivansa muun muassa napoihin. Mielipiteitä sopivuudesta?

Miten tuhtia tavaraa vanteiden aukkojen tukkimismateriaalin pitäisi olla 1,5 Barin paineilla? Riittääkö vedenpitävä kangasteippi? Tai normi- tai sähköteippi? Montako kerrosta?

Miten herkkä touringsisuri paksulla seinämateriaalilla on vaurioitumaan, kun vannenauhan päiden välissä on sentin rako? Riittääkö korjaukseksi kierros teippiä päälle? Minkälaista?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jos navassa on kiristettävät laakerit niin avaaminen käy jopa yhdellä, mutta kahdella ohuella sopivan kokoisella avaimella onnistuu helpommin. Cone wrench on englanninkielinen nimitys niille, suomalista en tähän hätään muista, en maksa paljoa. Uralaakeroiduissa homma voi olla sitten hankalampi kun niissä on kaikenlaista kiinnitystä.

Viimeksi muokannut Wacky, 19 Kesä 2016, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kartioavain? Ulos vetäjä? Mulla ei ole tietoa, minkälaiset sisukset kaikissa kolmessa navassa on. Ei mulla ole avainsarjaa, kun toistaiseksi olen pärjännyt säädettävillä pihdeillä, tuohon tarkoitukseen voivat olla fat and fatter, eiku dumb and dumber.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

...Uralaakeroiduissa homma voi olla sitten hankalampi kun niissä on kaikenlaista kiinnitystä.

Ja urakuulalaakeroituja ei normaalisti tarvi/voi säätääkään. Jos pyörivät huonosti, niin laakerit menevät vaihtoon.

Tuommoisista työkaluista siis puhutaan, koot vaihtelee navoittain:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 120%5D=430
Jos yhtään arveluttaa, niin helpoin kun käyt näyttämässä kiekkoja Wackylle.
Tai sitten tavaat ohjeet jostain pyörähuoltokirjasta/nettivideosta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Lennard Zinn on kirjaillut varmaan jotain kirjaansa, pitää kurkata miehen mietteet The Art of Roadbike Maintenancesta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Miten herkkä touringsisuri paksulla seinämateriaalilla on vaurioitumaan, kun vannenauhan päiden välissä on sentin rako? Riittääkö korjaukseksi kierros teippiä päälle? Minkälaista?

Mie oon joskus laittanu pelkästään sähkömiehenteippiä 3-4kierrosta, on kestäny.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

vaaka kirjoitti:

Kartioavain? Ulos vetäjä? Mulla ei ole tietoa, minkälaiset sisukset kaikissa kolmessa navassa on. Ei mulla ole avainsarjaa, kun toistaiseksi olen pärjännyt säädettävillä pihdeillä, tuohon tarkoitukseen voivat olla fat and fatter, eiku dumb and dumber.

Kartioavaimet riittää yleensä todella pitkälle. Kartion kun lähtee auki laakerit paljastuu suoraan koska ne ovat kartion ja kupin välissä ja siellä on myös rasvat. Magneettikynä on kiva olla käsillä kun purkaa laakerit ettei kuulat lähde karkuun.
Kuulien kiinnitys takas onnistuu yleensä tuoreella rasvalla jota voi vielä auttaa kylmäsprayllä jos rasva on liian notkeaa lämpimällä säällä.
Loput on sellaisia kuten tm tuolla jo mainitsi että niihin voi lähinnä vaihtaa laakerit kokonaan. Se yleensä onnistuu vasaralla ja talttaruuvarilla ja esim. sopivan kokoisella hylsyllä kuten terpalle linkatussa videossa näkyy. Virallisesti on olemassa sekä laakereiden irroitus työkaluja että prässejä, mutta niitä ei kannata harkita jos ei meinaa vaihtaa todella paljon laakereita, kuten esim. pyörähuollossa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Linkkejä ja materiaalia kiekkojen kasaamiseen

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Zinnin kirjassa oli osuva lainaus Mark Twainilta, jossa mm. sanoi, että onnistumiseen tarvitaan: "...ignorance...". Jepujee sitä oli kahmalokaupalla ja kettumaisinta oli, että tiesin sen ja onnistumismahdollisuuden. Varsinkin huomioiden ennestään tuttujen säädettävien jakareiden kanssa onnistumisen kyseenalaisuuden. Niinpä onnistui ei tämä projekti näillä välineillä.

Ajattelin kokeilla, mikä vaikutus on eri vaiheilla säätöä kiekon pyörimiseen. Joo metodologia ok, vasta eka käytännön homma plörähti. Kokeilin navan muttereista kiinni pitäen pyörittämistä. Fail. Tajuttuani ongelman, laitoin pikalinkun kiekkoon ja 20 s pyörintää muuttui 33-34 sekunniksi. Sitten äkkäsin öljytä pikalinkun ja ei aikaeroa. Tuli mieleen katsoa menosuuntakin pyöritykselle, toiseen suuntaan pyörii ehkä aavistuksen pehmeämmin. Molempiin suuntiin liikkeen loppuvaiheessa kuuluu ja tuntuu tärinänä runks/klonk yhdistelmä, mutta pääosin runksutusta.

Yritin liian kireän kiristyksen skenaariota diagnostisoiden avata mutterit molemmin puolin napaa, jotta kartioille olisi tilaa aueta. Urakka loppui jakoavaimen puutteeseen. Koneella on varmaan rakennettu halpakiekkoni, kun oli niin apinan raivolla kiristetyt mutterit, että kahdella säädettävällä jakarilla pito ei riittänyt avaamiseen. Mittanauhalla oikeaa kokoa arpoen näytti mutteri kätevästi 16,5 milliseltä. Monitoimityökalussani suurin kartioon tarraava jakoavaimen osa on sopivasti 14 mm ja kartiot ovat luonnollisesti 15 millisiä. Kauppareissu edessä, jos en sitten käsittele halpakiekkoa juuri sellaisena ja aja, minkä toimii ja toisen kappaleen sitten hoidan huolella.

Aikapainetta olisi istuimen uusinnan, takaiskarin vaihdon ja rungon liikkuvien osien rasvauksessa iskarin osalta, ketjun ohjausputken kunnon kohentelun ja takakatteen teon kanssa, jahka WRRAn speksit on luettu. Jos käsi ei ottanut osumaa vääntelystä jo. Siihen nähden kiekon kanssa puljaus tuntuu sivutieltä. Kun 939 g on jo painoa pikalinkun kanssa teippeineen tuntuu 3-4 kierrosta sähköteippiä kevyeltä, mutta kokeeksi sisurin (järeää) kestolle laitoin vannenauhan irvistyskohdalle kerroksen sähköteippiä yli aukon reunojen. En uskaltaisi suuripaineiseen renkaaseen laittaa alle kahta vannenauhasta kohoavaa kulmaa sähköteipin korkeudella. Etusen hajoaminen pelottaa silti.

Vastaa Viestiin