Nojapyörä geokätköilyyn

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Elo 2012, 17:38

Mustasudenkorento kirjoitti:eipä ne varmaan myötää, itsellä vain jänskättäis hitsaus sauman kesto penkin juuressa, mutta sie ootkin onneksi jo proo niin ei tartte murehtia moisia :D


Yritin maksimoida kestävyyden niin että tein selkänojasta ensin kolmion. Sitten sahasin tuon istumaosan putken pään haluttuun kulmaan ja "tulppasin" tämän päädyn tuolla selkänoja kolmiolla. Eli saumaa on...

Mustasudenkorento kirjoitti:Laukun kiskonhan voisi tekasta vaikka vanerista tai muovilevyistä jos sattuisi olemaan.
kun eipä siihen kummosia kiskoja tarvitse... sit jollain sokalla kiinni, ja vielä jos sais siten että sais koko laukun mukaan tarvittaessa...


Tärkein ominaisuus on hiljaisuus, pitää pohtia kiinnitystä kunhan saan sen laukun...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Elo 2012, 18:55

Oli irkissä aamulla puhetta välityksistä ja laskin nyt tähän tulevan kampirataspaketin hampaat ja keskimmäisellä, 38hampaisella rattaalla vaikuttaisi tuleva ihan toimiva nopeusalue. Taakse tulee siis 11-32 pakka kahdeksalla rattaalla. Nopein välitys 38-11 antaa 90kadensilla vauhdiksi noin 38km/h ja hitain välitys 38-32 60kadenssilla nopeuden 8km/h. Näihin mäkiin ja tähän käyttöön varsin hyvä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 30 Elo 2012, 19:20

Takaboksi tuli ja kyhäsin sille telineen selkänojaan

Kuva

Kuvan oton jälkeen hitsasin vielä pysty tuet selkänojan yläosasta "tarakkaan" vaikka olisi varmasti kestänyt noinkin. Putki 20x10x1, sen paino noin 700-800 ja boksi 2,5kg. Liu'un teen kolmesta päällekkäisestä vaneerista joista keskimmäinen on n. 20-22mm paksua. Ylä ja ala puolisko vähän keskiosaa isommat ja tarakka putki menee sitten reunoille jäävään uraan. Näin boksia voi avatessa vetää 15cm taemmas ja kansi mahtuu aukeamaan. Korkeus ja asento on nyt sellainen että vaikka penkkiä ja jousitusta säätää miten niin ei mee taaksepäin kallelleen tai ota kumiin kiinni. Just jää kansi mulla hartiatason alapuolelle.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 04 Syys 2012, 13:10

Hissun kissun viimmeistellyt ja maalaillut osia. Lähikuvia ei tule, viimmeistelyn taso ei silmiä hivele.
Bike Componentsista tuli osapaketti jossa oli mukana myös nuo 42mm Continental Sport Contactit. Nopea toimitus, tilaus keskiviikko iltana ja paketti tuli kotiovelle tänään tiistaina päiväpostin mukana.
Kumitkin vaikuttaa hyvältä. Olivat yhtä helppo laittaa vanteelle kuin kojakit vaikka näissä vanteissa keskiura hyvin matala. Paksuus eroa ei ole niin paljoa kuin nimellispaksuudet 35mm ja 42mm antavat olettaa, ehkä puolet tuosta 7mm:stä. Näiden paino oli justiinsa se 500g mitä Continental ilmoittaa, Schwalbe ilmoittaa Kojakeille 400g, mutta painavat 500g. Pinnasta kumi ei tunnu ihan yhtä paksulta kuin Kojakeissa, mutta vastaavasti paksua "pistosuojattua" osuutta on ehkä aavistuksen leveämmästi. Hyvin samankaltaisista renkaista siis kyse.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2012, 15:28

Nyt pääsin ensimmäisille koeajoille:

Kuva

Vaikuttaa hyvältä, ei tarvi etuhaarukkaa muokata. Toki se hitaassa vauhdissa yrittää vähän "haukata" kun tekee laajoja ohjausliikkeitä, mutta ei häiritsevästi. Jousitus toimii kuin "tussu kumi". Eli ei oo mikään enduro, mutta kyllä tuolla kovapohjaisia metsäpolkuja ajelee. Rungon kiertojäykkyys on hyvä. Tai siis niin hyvä kuin 170cm akselivälisessä voi 50mm putkella olla. Paljon parempi kuin LowLWB:ssäni ja CLWB:ssäni.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jori » 06 Syys 2012, 16:02

Räyhäkkään näköinen peli tuli. :D
Etkö kuitenkin kokeilisi vaikka 622 haarukalla offsetin lisäämistä. Hydrauliprässillä vaan mutka haarukan yläosaan, tai minin tahansa kohtaan haaroissa. Etupäähän tulee joustoakin, kun offsetti lisääntyy. Lakkaisi haukkailemasta.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 06 Syys 2012, 16:35

Voi hitsi kun yksinkertaisen näkönen. Miksi minä teen aina kaiken vaikeemin. Hyvän näkönen kyllä on. :oops:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6077
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Pastori » 06 Syys 2012, 17:37

Oikein elegantti.

Vähenisikö se haukkaaminen (ja voisi vaihtaa naukkailuun) - jos tekisi tommoisen semitrendikkään vipuvarsiohjauksen?

Kuva

Tässä toisen keskustelun kuva.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9138
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jori » 06 Syys 2012, 18:13

Haukkailu johtuu (liian) loivasta ohjausakselin kulmasta, joka jyrkempään kulmaan tarkoitetulla haarukalla, jossa offsettiä on tähän kulmaan liian vähän, tuottaa ylipitkän jätön, joka hitaassa vauhdissa pyrkii kääntämään ohjausta aloitettuun suuntaan lisää, eli haukkaa. Vauhdin kasvaessa keskipakovoimat kumoavat haukkailun ja rakenteesta tulee stabiili, jopa stabiilimpi, kuin lyhyemmän jätön mallista. Hidas ajo on ainoa ongelma. Tuostakin ongelmasta pääsee taivuttamalla haarukkaa lisää.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2012, 19:57

Pastori kirjoitti:Oikein elegantti.

Vähenisikö se haukkaaminen (ja voisi vaihtaa naukkailuun) - jos tekisi tommoisen semitrendikkään vipuvarsiohjauksen?


Haukkaaminen lisääntyisi tuossa tapauksessa, koska pienen heilurin ansiosta käsien paino ei keskitä ohjausta. Tuossa pitkässä lowlwb:ssä( http://www.kotinet.com/ninajukk/lowlwb.htm ) haukkausilmiö häiritsi enempi vaikka jättö oli melkein vakio. Pienet välykset nivelissä, suuret kääntökulmat ja rungon heikko kietojäykkyys teki yhdessä pienen haukkausilmiön kans tiukoista käännöksistä varsin epävarman tuntuisia.

jori kirjoitti:Haukkailu johtuu (liian) loivasta ohjausakselin kulmasta, joka jyrkempään kulmaan tarkoitetulla haarukalla, jossa offsettiä on tähän kulmaan liian vähän, tuottaa ylipitkän jätön, joka hitaassa vauhdissa pyrkii kääntämään ohjausta aloitettuun suuntaan lisää, eli haukkaa. Vauhdin kasvaessa keskipakovoimat kumoavat haukkailun ja rakenteesta tulee stabiili, jopa stabiilimpi, kuin lyhyemmän jätön mallista. Hidas ajo on ainoa ongelma. Tuostakin ongelmasta pääsee taivuttamalla haarukkaa lisää.


Tismalleen näin, jos jätetään tuo käsien painon tuoma keskittävä vaikutus huomioimatta. Vielä en ala tuota haarukkaa muokkaamaan, pitää aika tiukasti kääntää että ohjaus pyrkii kääntymään enempi kuin tankoa kääntää. Tässä kohdassa tulee jo muitakin "ominaisuuksia", kammet ottaa kääntyvään eturenkaaseen ja polvet tankoon, siis jos polkee. Kyseessä siis aito "aerobar", polvet nousee kourien yläpuolelle polkiessa. Kunhan saan vaihteet ja jarrut kondikseen niin pitää käydä kokeileen kovempi vauhtisia kaarteita ja mutkia. Jos näissä ei ilmene ongelmia(liian voimakasta ohjauksen keskittymistä, joka taas aiheuttaa rungon kiertymistä käännettäessä) saa haarukka jäädä toistaiseksi noin.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11337
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2012, 20:03

Nojanalle kirjoitti:Voi hitsi kun yksinkertaisen näkönen. Miksi minä teen aina kaiken vaikeemin. Hyvän näkönen kyllä on. :oops:


Ingman saa maidon maistumaan ja maali nojapyörän loistamaan, vai miten se meni :lol:
Yksinkertaisuus koki pahan takaiskun kun jouduin laittamaan ketjuun paluupuolelle tuon ohjain rullan, se ei kuulunut ollenkaan suunnitelmiin mutta juuri tämä vaihtaja on niin löysä ettei jaksa pitää ketjua muuten riittävän kireällä. Toinen moka tuli tuossa ketjun suojaputkessa. Toimii noin narulla kiinnitettynä tosi hyvin eteenpäin polkiessa, mutta taaksepäin ei kestä juuri pyöritellä :oops: Penkin alla on muutenkin ahdasta, ketjun linja kun riippuu käytetyistä vaihteista ja jousituksen asennosta ja siellä samassa nipussa on vielä vaihdevaijerikin. No, ihme kyllä kaikki mahtuu siellä kulkemaan...

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1596
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2012, 21:44

Tälläistä nojapyörää pitäisi jonkun valmistaa! :D
Vaikkei mulla ole ihan samanlaista ollutkaan, luulen että sopisi aika hyvin käyttötarpeisiin. 2x26 pitkärunkoiset ovat hyvin toimivia konsepteja, vähän kaduttaa että menin sellaisen myymään :?
Näyttää siltä että iso etupyörä ei ole niin tarkka oikeasta jätöstä kuin pieni. Ehkäpä suurempi hitausmomentti on syypää tähän. Suuremmissa nopeuksissa ohjaus keskittää kuin magneetin vetämänä, mitä 20" renkaalla ei tee koskaan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6077
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Pastori » 06 Syys 2012, 22:00

Jarcco kirjoitti:Tälläistä nojapyörää pitäisi jonkun valmistaa! :D


http://www.rans.com/bicycles/xstream-26.html

Olisko tää lähimpänä. Tosin ilman joustoa.

Avatar
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1596
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Jarcco » 06 Syys 2012, 22:10

Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Tälläistä nojapyörää pitäisi jonkun valmistaa! :D


http://www.rans.com/bicycles/xstream-26.html

Olisko tää lähimpänä. Tosin ilman joustoa.


Olis varmaan, mutta keskiötä ei ole uskallettu laittaa emäputken etupuolelle, luultavasti siksi että voi käyttää vannejarrua. Yleensä sarjatuotantomallit ovat monien kompromissien summa.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1206
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

ViestiKirjoittaja Syväri » 06 Syys 2012, 22:29

Kätevän näkösen pyörän teit :)

Rupeaa jo itekkin haaveilemaan jousitetun rakentamisesta.. mikä lääkkeeksi pyöräkuumeeseen :D
Velokraft VK-HI -2011


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa