Nojapyörä geokätköilyyn

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tilasin itselleni ensi kesäksi Contimentali Travel Contact kokoa 47-559. Kun aikomukseni on ensikesänä tehdä reissua myös enenmän sorateillä . Marraskuussa kuulemma tulee Uimoselle, ei ollut ihan varastotavaraa. Maksavat 35€/kpl. Vähän kalliinmat kuin nykyiset Sport Contact. Mutta näissä luvataan suurempi kuormituskestävyys, eikä vienrintä vastus kauheesti muutu. Mutta viilto suojaus sivuissa ja pinnassa, voi sopia myös geokätkeilyyn. :lol:

Just noita 42-559 Sport Contacteja tuossa katselin, joku suojaus näyttää niissäkin olevan jos translate googlen suomennos on likikään oikein. Hintakaan ei ole paha, 14,90e/kpl ja 9,95 postikuluihin: http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html Sisuskumit vois tietenkin ottaa samalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sport Contact on muuten hyvä renkas, mutta tämän renkaan sivujen suojaus on olematon. Eikä ihme , onhan se suuniteltu asfaltille. Itse olen kyllä ajanut sillä kyllä sorateitäkin, mutta juuri nämä reunojen suojaus on rajottanut menemästä poluille . :shock:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Lainaus Jukan kotisivulta:
"Keulakulmaksi tavoittelen n.60astetta, johtaa suureen jättöön vakiohaarukalla ja pitäisi keskittää ohjausta jo hitaassa vauhdissa. Noin loiva kulma siksi ettei tankoon tulisi kovin kohtuuton heiluriliike ohjatessa."
Epäilen ettei keskitä kunnolla kuin maantienopeuksilla. Sopiva offsetti 60 asteen keulalla olisi 26" kumeilla 80 mm tai enemmän, jolloin jättö on alle 100 milliä. Vakiohaarukassa on varmaan 40 mm offset, ja trail 144 mm = liikaa. Kyllä sillä ajaa voi, mutta eihän muuten hyvään ajokkiin kannata sellaista jättää. Haarukkaputkia vaan taivuttamaan! Se kantsisi tehdä vielä ennen keskiön paikan valintaa.
Heiluriliikkeestä olen samaa mieltä, minimiin kun kerran tavoite on saada hyvät hidasajon ominaisuudet.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Lainaus Jukan kotisivulta:
"Keulakulmaksi tavoittelen n.60astetta, johtaa suureen jättöön vakiohaarukalla ja pitäisi keskittää ohjausta jo hitaassa vauhdissa. Noin loiva kulma siksi ettei tankoon tulisi kovin kohtuuton heiluriliike ohjatessa."
Epäilen ettei keskitä kunnolla kuin maantienopeuksilla. Sopiva offsetti 60 asteen keulalla olisi 26" kumeilla 80 mm tai enemmän, jolloin jättö on alle 100 milliä. Vakiohaarukassa on varmaan 40 mm offset, ja trail 144 mm = liikaa. Kyllä sillä ajaa voi, mutta eihän muuten hyvään ajokkiin kannata sellaista jättää. Haarukkaputkia vaan taivuttamaan! Se kantsisi tehdä vielä ennen keskiön paikan valintaa.
Heiluriliikkeestä olen samaa mieltä, minimiin kun kerran tavoite on saada hyvät hidasajon ominaisuudet.

Olet tavallaan ihan oikeassa, mutta ei raaski tuota haarukkaa alkaa taivutteleen, vielä :) On joku "vähän parempi" kun painaa 250g vähempi kuin 26" haarukat normaalisti.
Iso jättö oli tässäkin, keulakulma 60astetta, 54-504 rengas:

Kuva

Mun mielestä sen puolesta ihan hyvä ajaa. Ison jätön huomasi vasta kun alkoi hitaassa nopeudessa kääntymään. Toisaalta tuossa oli myös ylisuuri heiluri, eli käsien paino piti ohjauksen suorassa. Keskiö tulee ihan emäputkeen kiinni, eli vaikka haarukkaa joutuisi taivuttamaan niin ihan helposti hammasratas ei tule kääntyvän etukumin tielle. Pitää ainakin sen verran jättää tilaa. Heiluria tulee sen verran vähempi kuin mitä emäputken siirtäminen kampien takapuolelle tuo(noin 10cm?) ja penkkikään ei tule ainakaan yhtään loivempaan kulmaan. Nojakulma tavoitteena voisi pitää 50-55astetta

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Python kuvista aikoinaan "bongasin" oivan keinon saada keskiö jokasuuntaan suoraan:

Kuva

Eli kammet kiinni niin että ne osoittaa samaan suuntaan ja niiden läpi sopiva pyörätankot. Tässä on aikaa himmailla ja tätäillä keskiö millilleen kohdilleen ilman että tarvii mitään työläitä jigisysteemejä.
Oniistuin muuten löytämään paikallisesta romuliikeestä YHDEN salon sitä 38x2 putkea josta on aiemminkin ollut puhetta. Kaikkiaan huonekaluputkia siellä on kymmeniä tonneja :) Tuohon käy siis 1 1/8" keulat suoraan omilla laakereillaan ja 1" keulat "sovite" laakereilla. En tiedä kuinka helposti tuollaisia "sovite laakereita" löytyy, mutta ainakin romupyörissä osassa on 1" keula tuossa paksummassa emäputkessa tuollaisilla kiinni.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Tässä on aikaa himmailla ja tätäillä keskiö millilleen kohdilleen ilman että tarvii mitään työläitä jigisysteemejä.

Kuva

Ei tää nyt mun mielestä kovin monimutkainen jiki ollut. Tässä tosin oli vaan sen etupuomi. Pidemmällä runkoputkella vähän vaikeempaa, lienee siis.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Python kuvista aikoinaan "bongasin" oivan keinon saada keskiö jokasuuntaan suoraan:

Eli kammet kiinni niin että ne osoittaa samaan suuntaan ja niiden läpi sopiva pyörätankot. Tässä on aikaa himmailla ja tätäillä keskiö millilleen kohdilleen ilman että tarvii mitään työläitä jigisysteemejä.

Aivan mainio idea ja tulee juuri oikeaan aikaan ! Kun kohta seuraavaksi MBB-kyhäelmään alkaa etukolmion teko irto-osista...

Itse vielä vaihtaisin tuo pyörötangon (hieman poljinakselia pienempään) kierretankoon jonka päihin mutterit. Näin saa puristimella tangon sitten pysymään paikallaan palkissa ja näin ei keskiö pääse kiertymään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Jos rullaavuus ja kestävyys ovat valintakriteereinä, eikä painolla ole väliä, niin Marathon Plus Tour toimisi varmasti hyvin asvaltilla ja soralla. Itellä perus-Plussat toimii todella hyvin ehkä mutaa ja paksua irtosoraa lukuunottamatta, ja 4-5 barin paineilla rullaavat tosi hyvin.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minulla on yksi Marathon plussa ollut ja mun mielestä se rullasi "huonosti". Siis ei niinku joku tussu nappulakumi, mutta ei vauhdit nousseet yhtään kun vaihdoin sen tavallisen sileähkön marketti-kumin tilalle. Saattoihan se olla että em. markettikumi oli keskivertoa parempi, mutta lowridessä 2009 oli yhdessä Nazca Pioneerissä myös nuo plussat ja muutamia mäkiä rinnakkain rullailtiin ja ei se mennyt sen paremmin kuin minun pyöräkään. Kestävyys varmasti on huippuluokkaa, ei yhtään rengasrikkoa keleillä joilla mikään muu kumi ei ole koko kautta kestänyt.

Penkin runkoa aloin tekeen kun ruuvipenkki sanoi työsopimuksensa irti. Jäi siis pahasti kesken, mutta aika pitkälle sain kuitenkin kasaan heppailtua:

Kuva

Paino jäi punnitsematta, mutta selkänojassa putket 30x15x1,5, painoa 1kg/m ja yhteensä 1,2m. Eli varmaan 1,5kg nyt?
Istumaosan ja selkänojan välinen kulma nyt 70astetta. Kun runko on noin 10asteen kulmassa niin pystyimmillään nojakulma 60asetta. Kiinnitysraudat mahdollistavat reilun 10asteen taakse kallistamisen koko penkille jolloin nojakulma laskeutuu alle 50asteen. Toivoa sopii ettei istuinosa nouse jo sitten liian pystyyn. Jos nousee niin sitä voi myös kallistaa kun liimaa sen pohjalevyyn vaikka puuriman.
"tarakan" hitsaan suoraan kiinni selkänojaan. Tilasinkin siihen jo Motonet:stä tällaisen 30euron skootterin takaboksin:
Kuva
Tuonne pitäisi mahtua lenkkikengät ja vähän vaatetta, ei tarvi kivikoissa lukkopolkimilla hipsiä. Kiinnitys pitää miettiä kunahan saan tuon käsiini, varmaan joku liukukisko systeemi tms. että saa taaksepäin kun kannen haluaa avata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Loivensin kuitenkin istuinosan ja selkänojan välisen kulman 60asteeseen. 60asteen nojakulmalla olisi tässä lonkkakulmaksi tullut vain 110astetta, ei sellaisella pysty ajamaan kuitenkaan. Stemmiä ja tankoa vähän hahmottelin myös ja täytyypä sanoa että tuli pirun hyvän näköinen ja tuntoinen pyörä:

Kuva

Tunkki pitää ketjun kireällä ja jousituskumin alla on 5mm koroke. Ketjulinja näyttää sen kans paremmalta kuin ilman. Penkki on suunnilleen siinä jossa se mulle pitäisi 175kammilla ja ohuella pehmusteella olla, 155 kammilla siirtyy siis pari senttiä taemmas.
Nyt vaan ruuvipenkkiä ostaan ja kulutus osat tilaamaan...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olispa aika pähee ketjulinja jos tekis etuvetoisen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Olispa aika pähee ketjulinja jos tekis etuvetoisen.

Muuten varmaan ihan toimiva, mutta tähän mun käyttöön liian sutimis herkkä.
Äsken sitten tilasin 42mm sport contactit, eli renkaiden osalta homma lyöty lukkoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Sehän on kohta jo ajo kunnossa..,

Takahaarukan putki on ilmeisesti empiirisen kokeilun avulla todettu tärpeeksi jämyksi että ei muljua?

meinaatko jättää selkänojan ilman tukea?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Sehän on kohta jo ajo kunnossa..,

ääh, hirvein homma, viimmeistely, vielä edessäpäin. En kasaa tätä edes ajokuntoon ennen kuin olen maalannut.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Takahaarukan putki on ilmeisesti empiirisen kokeilun avulla todettu tärpeeksi jämyksi että ei muljua?

Olisin halunnut 35x15x1,5 tai jopa 40x15x1,5, mutta en onnistunut löytämään. Tuo 30x15x1,5 kestää taatusti. Kahdessa aiemmassa jousitetussa on takahaarukka myös tätä, hieman on puutteita kiertojäykkyydessä, mutta niissä haarukkaputket ovat pidemmät. Uskoisin siis että sen puolesta on ihan ok.

Mustasudenkorento kirjoitti:

meinaatko jättää selkänojan ilman tukea?

Joo, ei noin jämäkät nojaputket(samaa kuin takahaarukka) tukea kaipaa, vaikka takaboksikin kiinnittyy näihin. Voi olla että parannan penkin kiinnitystä runkoputkeen ettei kallistele.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Joo, ei noin jämäkät nojaputket(samaa kuin takahaarukka) tukea kaipaa, vaikka takaboksikin kiinnittyy näihin. Voi olla että parannan penkin kiinnitystä runkoputkeen ettei kallistele.

Jukka

eipä ne varmaan myötää, itsellä vain jänskättäis hitsaus sauman kesto penkin juuressa, mutta sie ootkin onneksi jo proo niin ei tartte murehtia moisia :D

Laukun kiskonhan voisi tekasta vaikka vanerista tai muovilevyistä jos sattuisi olemaan.
kun eipä siihen kummosia kiskoja tarvitse... sit jollain sokalla kiinni, ja vielä jos sais siten että sais koko laukun mukaan tarvittaessa...
biltsun boksissa tuli laukun oma tarakka mukana jossa oli pikakiinnitys..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin