Etuvetopohdintaa (taas)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Normaaliin tapaan olen sairaslomalla = polvi on niin kipee että ortopedi sanoi että elä viiti hirveesti liikkua sillä jalallasi ja tuuppasi kortisonia piikillisen.
Sairaslomallahan sitä on tainnut aina näitä idiksiä tulla ja kuumeita podettua.

Tätä MBB villitystä olen seurannut. Katsellut samalla noita Flevoja, Chinkaroita yms. Pythonit on aiemmin tullut katseltua ja niitä ei nyt tällä kertaa tarvita kun muistan ne kaikki ulkoa, ainakin melkein.

Asiaan.

Flevoista ja Bill Pattersonin Chinkarasta (joka on hämmentävän hieno rakkine). Kirjoitin ukkelille kirjeenkin. On jossain matkoilla ja ensikuussa kotona. Lupasi laittaa kuvia lisää. Webissä on heikosti niitä.

Tässä se tuoreimmasta päästä oleva. Laitetan on jousitettu muuten edestä ja takaan.

Kuva

Rakkineesta on videokin Outo tämä Steampunk homma. Mutta jotain nostalgiatarvetta sillä vissiin tyydytettään.

Pannaan nyt toi Flevokin tähän samaan häsellykseen.

Kuva

Piirtelin ideaa näiden pohjalta, jossa:

  • on flevo/chinkara henkinen etuosa - ilman joustoa tieteskin, kun läski joustaa perseessä
  • mutta sitten toi takaosa oliskin tommoinen midracer henkinen pläjäys

Kuva

Kiva olisi tämmöistä konseptia kokeilla. Mitäs arvoisa studioraati sanoo.

Ai miksi nyt tätä mietin. No sikse että se voisi olla mahdollista. Toimiihan pythonikin.

Jotenkin on vaan niin kivaa kun se ketjulinja menee lyhyesti ja suoraan. Putoaa sitä painoakin pyörästä aivan kamalasti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14207
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja jori »

Piirräpä mitat kohdalleen. Istuin edemmäs, ohjauskulma MBB-tyyppisesti vähän lovemmaksi, haarukkaan offsettiä niin, että jättö jää kohtuulliseksi, niin on helpompi hahmottaa mitä on tulossa. Etuvetoisessa istuin pitää olla edessä, jottei sudi, ohjausakselin kulma mielellään melko loiva, jottei polkemavoimat suoraan muutu ohjausmomentiksi. Saman tekee tietenkin myös ohjausnivelen siirtyminen em. muutosten takia taaemmas ja offsetti ei voi olla niin suuri, kuin etupyörän napaan ampuva ohjausakseli antaa muulloin, kuin erittäin pystyillä ohjausakselikulmilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Mää heittelin noita paikalleen sinne tänne. Penkin ja polkimien etäisyys on sama kuin pyyttonissa. Mäpä siirrään persettä eteenpäin - samalla poljinkeskiö sitten siirtyy eteenpäin. Hetki.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ohjausakselihan onkin aika loiva - esim. Mikan pyörää kun nopeesti katsoin. Itseasiassa tässä on vaan heitetty toi python nivel sinnen putken keskelle. Voiko tämä nyt näin toimia että siirtää vaan poljinkeskiöät eteenpäin noin ankarasti. Miksei toi Patterson ole sitten niin tehnyt?

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Flevossahan toi etuhaarukka meneekin enemmän tälläviisiin.

Kuva

EDIT:

Jos tää oliskin enemmän niikuin tää Erik Wanneen Flevo. Mutta laittais siihen huijauksen vuoksi ohjaustangon, siksihän sen niissä MBB pyörissäkin on :)

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa kaikissa yo. pyörissä jättö muuttua etupään joustoliikkeen aikana? Mitä se tekee yhdessä jalkaohjauksen kans?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pattersonin videosta tulee semmoinen mielikuva että se etuosan jousto ei ole kovin suuri. Enemmän taitaa se takapää joustaa.

Itse lähtisin tässä nyt sille tielle että molemmat päät ovat jäykkiä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14207
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaikissa ajoneuvoissa jättö muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se ole dramaattista, kunhan pysyy positiivisena. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pastori kirjoitti:

Kiva olisi tämmöistä konseptia kokeilla. Mitäs arvoisa studioraati sanoo.

Ai miksi nyt tätä mietin. No sikse että se voisi olla mahdollista. Toimiihan pythonikin.

Jotenkin on vaan niin kivaa kun se ketjulinja menee lyhyesti ja suoraan. Putoaa sitä painoakin pyörästä aivan kamalasti.

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.
En usko hetkeäkään että nuo kampikääntyväiset sitä parantaisi... :oops:

Mutta kokeilla aina voi, ja se voi jopa kannattaa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kaikissa ajoneuvoissa jättö muuttuu joustoliikkeen mukana. Ei se ole dramaattista, kunhan pysyy positiivisena. :)

Joo, ei. Mun CLWB:ssä muuttuu jopa niin paljon että käsissä huomaa vaikka on kyse takajousituksesta ja vain max sentin muutoksesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.

Tarkoitatko normaalimpaa kiinteärunkoista mutta käsin ohjattavaa, vaiko soutupyörää :)

Onko sulla mielessä lyhyen ketjulinjan etuvetoa kun tuolleen heittelet. Pistä linkkiä.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pastori kirjoitti:

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
...[/img]

Patterson on (eläkkeellä oleva?) professori, joka on vuosittain rakennuttanut oppilaillaan mahdollisimman mielikuvituksellisia polkupyöriä. Teki myös aiheesta ohjekirjan, jota kaupitteli vuosia sitten kohtalaiseen hintaan. En silloin ostanut, harmittaa nyt.

Harkitsin itselleni moista pyörää aluksi, kun Patterson kehui parhaaksi ratkaisukseen.

Tuon pyörän ajamaan opettelusta on artikkeli (avainsana chinkara), joka kyllä pisti mietteliääksi. Jos se on noin vaikeaa, niin onko harjoittelun jälkeenkään hallinta niin 100 % hyvää, että uskaltaa pahassa liikenteessä uskoa henkensä sen varaan?

Jos kuitenkin tuon vaiheen yli jotenkin taistelisi, niin kuinka sitten retkiä varten ne 30 kg tavaraa otetaan mukaan?

Taitaa olla samanlainen pelleilyväline kuin yksipyöräiset. Sorry, optimistxia vaivaa pessimistx.

Mutta voihan yksipyöräistäkin harrastella. Siihen tasapainoa ylläpitävä hienosti ohjelmoitu sähkömoottori, niin voi 100 % tasaisella asfaltilla tehdä mainosvideon ja jättää sitten laitteen autotallin nurkkaan.

Toivottavasti polvi parantuu. Siis ennenkuin pojasta polvi ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14207
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Näin sivusta seuranneena suosittelisin että rakennat käsin ajettavan.
Ketjulinjan saat lyhyesti ja suoraan ja pääasiallisena motivaattorina olisi se että saisit sen polvesi kuntoon.

Tarkoitatko normaalimpaa kiinteärunkoista mutta käsin ohjattavaa, vaiko soutupyörää :)

Onko sulla mielessä lyhyen ketjulinjan etuvetoa kun tuolleen heittelet. Pistä linkkiä.

Anteeksi, jos sotkeudun, mutta minä käsitin, että Mustasudenkorento tarkoitti tällaista, mutta suoralla ketjulinjalla. Tällaisilla muutkin jalkainvalidit ajelee.
Kuva
Tai siis tällaista, kenties vähän pystymmällä ajoasennolla, niin polvi ei kipeydy pyörältä noustessa.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Etuvetopohdintaa (taas)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

optimistx kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ahas. Löytyikin tuosta Pattersonin rakkineesta tämmöinen kuva.
...[/img]

Patterson on (eläkkeellä oleva?) professori, joka on vuosittain rakennuttanut oppilaillaan mahdollisimman mielikuvituksellisia polkupyöriä. Teki myös aiheesta ohjekirjan, jota kaupitteli vuosia sitten kohtalaiseen hintaan. En silloin ostanut, harmittaa nyt.

Siitä saa Kindle version sähköisenä. Jossain oli maininta.

optimistx kirjoitti:

Tuon pyörän ajamaan opettelusta on artikkeli (avainsana chinkara), joka kyllä pisti mietteliääksi. Jos se on noin vaikeaa, niin onko harjoittelun jälkeenkään hallinta niin 100 % hyvää, että uskaltaa pahassa liikenteessä uskoa henkensä sen varaan?

No. En mä nyt usko että toi on kovin mahdotonta jos on pythonin jo ottanut hallintaan.

Vastaa Viestiin