Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 09 Loka 2012, 13:53

Edit: tässä kuva ensimmäisestä protosta kisakunnossa ennen osien siirtoa evoluutiomalliin:

Kuva

Kuvassa kevään pehmeiden ja märkien kelien rengastus eli takana WTB TrailBlazer 2.8/27.5" ja edessä WTB Bronson Race.

Pyörä osoittautui erinomaiseksi yleisnojakiksi ja sillä tuli ajettua valmistumisensa jälkeen aika tarkalleen 20,000 kilsaa ympäri vuoden. Bilteman teräs ja armoton mettässä koluaminen ei tunnu sopivan Biltema & Nopsa -teräkselle joten laite alkoi haprastumaan ja käytännön pakko motivoi rakentamaan evo-mallin:

Kuva

Tämän rakennuksesta tarkemmin täällä.

----- alkuperäinen aloitus jatkuu ----

Tämä ajatus on kytenyt mielessä sitten kevään mtb-kisan koluamisesta jousittamattomalla MetaPhysic:llä...

Kuva

Mitä jos pyörä oliskin tällanen:

Kuva

Mutta etätoimisella yläohjauksella kuten tässä:

Kuva

Tämä on mun makuun liian pitkä ja siinä istutaan liian korkealla. Ja Rob:n penkki-keskiö ergonomia on tosi lähellä mitä säädin MP:hen maastorynkytystä varten.

Jotenkin tykkään Rob English:n rakenteista:

Kuva
Kuva
Kuva

Lähtökohdaksi ottaisin 1994 -mallisen Kuwaharan Manitou elastomeeri joustohaarukan johon V-jarruilla 26" pyörä. Taakse vois laittaa 29er maastorenkaalla varustetun ETRTO 622 vanteen vähän leveämpänä sekä levyjarrun.

Jostakin pitäis saada mieluusti CrMo-putkea jota taittaisin sitten puumuotissa, Rob:n rungossa vain penkin taakse tulevat kolme putkea on taitettu, kaikki muut näyttävät olevan suoria.

Etäohjauksen tekisin niin että päärunkoputki poikki penkin edestä ja siitä läpi toinen emäputki, vaikkapa tuumaiselle integroidulle Cane Creek -laakeroinnille (jos semmosta vaan löytyy), ja ohjainputken alapuolelta nivelöidyllä tangolla sitten ohjaus. Tähän saattaisin kelpuuttaa Grip Shift vaihtajat kun tankoasetelma on enemmän maastopyörämainen, 3x7 riittänee etenkin jos takana on isompi rengaskoko, näin voimansiirto tulisi Kuwaharasta kampia myöten.
Viimeksi muokannut mhelander, 08 Loka 2015, 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 09 Loka 2012, 14:23

Virtala Racing kauppaa CrMo putkia turvakaariin ja runkotöihin. Onkohan tuo 1"-1.25" ja seinämävahvuus 0.058" eli 1.47mm liian tuhtia näihin projekteihin ?

Tuumasta jos laittais nuo ulkopuoliset kaksi putkea ja 1.2" putkella sitten keskimmäinen.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11735
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Loka 2012, 14:55

mhelander kirjoitti:Mitä jos pyörä oliskin tällanen:

Kuva


Tästä minä tykkään. Keulan voisi laittaa varmaan vähän loivempaan kulmaan, akseliväli pidetään tuollaisena ja penkin pystymmäs. Sitten tuohon saisikin riittävän pienen heiluriliikkeen suoralle yläohjaukselle?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 09 Loka 2012, 15:13

jviirret kirjoitti:Tästä minä tykkään. Keulan voisi laittaa varmaan vähän loivempaan kulmaan, akseliväli pidetään tuollaisena ja penkin pystymmäs. Sitten tuohon saisikin riittävän pienen heiluriliikkeen suoralle yläohjaukselle?


Tässähän on näköjään ollut ajatuksena pistää penkki niin taakse kuin mahdollista, ja keula niin eteen ettei polkimet tai kantapäät ota kiinni etupyörään. Sanoisin että hipoo jo sitä rajaa onko kuskin nuppi taka-akselin takana kun aletaan nousemaan ylämäkeä.

Ja jonkun verran voi tuota keulaa loiventaa, kuten näkyy mun 29er MetaPhrastic viritelmästä. On silti ihan hyvä ajettava off-road nopeuksilla, maantiellä sitten jo vähän levoton kovemmissa vauhdeissa. Kunhan vaan ei tule poljinkampi- ja kantapääongelmia etupyörän kanssa.

Rob:n rungon kauneus perustuu ovaalien CrMo-putkien käyttöön. Niitä ei oikein tahdo metrimitoilla saada, tämmönen rungon rakentajan paratiisi löytyi... samalla selvisi miksi 80-90 -luvun kilpapyörät joissa oli Columbus-putkista runko olivat niin pirun kalliita.

Yksi vaihtoehto on luopua CrMo-putkesta ja niiden taivutuksesta penkin takana. Suorasta alumiiniputkesta voisi moisen trussin myös rakentaa, lujuus riittänee kun on kerran täysjousitettu. Takahaarukka voi olla mielenkiintoinen saada täysin tai riittävän jäykäksi noin pitkänä... ehkä "lentokelponen" 6000-sarjan lämpökäsitelty putki sopisi kunhan sitä vaan jostakin löytää. Ja se pitää sitten hitsaamisten jälkeen lämpökäsitellä. Ainakin tuo takahaarukka.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1664
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 09 Loka 2012, 20:40

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Tästä minä tykkään. Keulan voisi laittaa varmaan vähän loivempaan kulmaan, akseliväli pidetään tuollaisena ja penkin pystymmäs. Sitten tuohon saisikin riittävän pienen heiluriliikkeen suoralle yläohjaukselle?


Tässähän on näköjään ollut ajatuksena pistää penkki niin taakse kuin mahdollista, ja keula niin eteen ettei polkimet tai kantapäät ota kiinni etupyörään. Sanoisin että hipoo jo sitä rajaa onko kuskin nuppi taka-akselin takana kun aletaan nousemaan ylämäkeä.

Ja jonkun verran voi tuota keulaa loiventaa, kuten näkyy mun 29er MetaPhrastic viritelmästä. On silti ihan hyvä ajettava off-road nopeuksilla, maantiellä sitten jo vähän levoton kovemmissa vauhdeissa. Kunhan vaan ei tule poljinkampi- ja kantapääongelmia etupyörän kanssa.

Rob:n rungon kauneus perustuu ovaalien CrMo-putkien käyttöön. Niitä ei oikein tahdo metrimitoilla saada, tämmönen rungon rakentajan paratiisi löytyi... samalla selvisi miksi 80-90 -luvun kilpapyörät joissa oli Columbus-putkista runko olivat niin pirun kalliita.

Yksi vaihtoehto on luopua CrMo-putkesta ja niiden taivutuksesta penkin takana. Suorasta alumiiniputkesta voisi moisen trussin myös rakentaa, lujuus riittänee kun on kerran täysjousitettu. Takahaarukka voi olla mielenkiintoinen saada täysin tai riittävän jäykäksi noin pitkänä... ehkä "lentokelponen" 6000-sarjan lämpökäsitelty putki sopisi kunhan sitä vaan jostakin löytää. Ja se pitää sitten hitsaamisten jälkeen lämpökäsitellä. Ainakin tuo takahaarukka.


Ruukin Form- putkia on lujuudeltaan CrMo-putkien veroisia, mutta en tiedä saatavuudesta. http://www.ruukki.fi/Tuotteet-ja-ratkaisut/Terastuotteet/Ohutseinaputket-EN-10305-standardin-mukaan
Helpoiten lujia teräsputkia saa vanhoista pyöränrungoista.
Alumiinista kannattaa muistaa että vastaavan rakenteen jäykkyys on vain kolmasosa teräksen vastaavasta ja ei riipu materiaalin lujuudesta. Eli putkien halkaisijoita pitää kasvattaa vastaavasti. Tai muuttaa rakennetta. Alurungossa kannattaisi harkita perinteista yksiputkista ratkaisua (vrt. Azub Max), mutta halkaisijaltaan isompaa, 60 millistä ylöspäin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 09 Loka 2012, 20:57

Jarcco kirjoitti:Ruukin Form- putkia on lujuudeltaan CrMo-putkien veroisia, mutta en tiedä saatavuudesta. http://www.ruukki.fi/Tuotteet-ja-ratkaisut/Terastuotteet/Ohutseinaputket-EN-10305-standardin-mukaan


Pitääpäs v'ähän tutkia saiskos noita kohtuudella tänne susirajalle...

Jarcco kirjoitti:Helpoiten lujia teräsputkia saa vanhoista pyöränrungoista.
Alumiinista kannattaa muistaa että vastaavan rakenteen jäykkyys on vain kolmasosa teräksen vastaavasta ja ei riipu materiaalin lujuudesta. Eli putkien halkaisijoita pitää kasvattaa vastaavasti. Tai muuttaa rakennetta. Alurungossa kannattaisi harkita perinteista yksiputkista ratkaisua (vrt. Azub Max), mutta halkaisijaltaan isompaa, 60 millistä ylöspäin.


Totta. Tuli vaan tuossa kotiin käpytellessä mieleen että saahan niitä alumiiniputkiakin luovuttajapyöristä. Pitääpäs käydä taas paikallisissa pyöräliikkeeissä dyykkaamassa metallin kierrätystä odottavia romupyöräkasoja.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9644
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja jori » 09 Loka 2012, 21:05

Noita Ruukin Optim putkia saa kyllä helposti omillakin mitoilla, kunhan ostaa yli 30 tonnia kerralla. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Wacky » 09 Loka 2012, 21:21

jori kirjoitti:Noita Ruukin Optim putkia saa kyllä helposti omillakin mitoilla, kunhan ostaa yli 30 tonnia kerralla. :D

Siitä vaan pyörätehteilijaksi :mrgreen: Eihän sellaisesta määrästä onneks kovin montaa pyörää tulis.. ehkä sellainen n. 10000 kpl vain.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 09 Loka 2012, 23:02

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:Noita Ruukin Optim putkia saa kyllä helposti omillakin mitoilla, kunhan ostaa yli 30 tonnia kerralla. :D

Siitä vaan pyörätehteilijaksi :mrgreen: Eihän sellaisesta määrästä onneks kovin montaa pyörää tulis.. ehkä sellainen n. 10000 kpl vain.


Sitä vähän pelkäsinkin... ja kun ei itse ole alalla jossa kyseistä materiaalia käsitellään niin vaikeeksi menee.

Mukavaahan se olis laadukaasta suorasta tavarasta tehdä mutta romupyörien runkoputkien kierrätys alkaa koko ajan tuntumaan parhaalta vaihtoehdolta. Ja onhan mulla tuo Kuwaharan alumiinirunko, taatusti tukevaa tavaraa, ilman joustokeulaa kun ei ollut mitään asiaa juurakkoiselle metsäpolulle.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1214
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Syväri » 10 Loka 2012, 01:33

Tuota ruukin form putkea kun sais soikeana sopivalla halkaisijalla, nam. Rahallahan sitä sais. :/

Helppoa tavaraa tuo crmo on hitsata, jopa räkärauta puikoilla onnistuu helposti.
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6176
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Loka 2012, 07:38

Kuva

TIkkurungosta yritetty off-road versio.

Ajovideo: http://www.youtube.com/watch?v=DM0GuWNi1iA

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 10 Loka 2012, 08:46

Joku suomalainen firma tekee ravikärryjä kisakäyttöön, ne on hommanneet suunnitelleet putken jossa on erityinen sisäprofiili jonka epäilisin soveltuvan nojakki käyttöön.
alumiinia siis, heiltä voisi kysyä myisivätkö putkea ulos...

en millään vaan saa nimeä mieleen.. mutta google kertonee.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Loka 2012, 13:52

mhelander kirjoitti:Lähtökohdaksi ottaisin 1994 -mallisen Kuwaharan Manitou elastomeeri joustohaarukan johon V-jarruilla 26" pyörä.


Suurin piirtein tämmönen on mun haarukka:

Kuva

Ei ihan vielä tällaisessa käytössä ole, on toiminut puolaustelineenä ja MBB-palikoilla myös takapyörille. Levyjarrun laitto voi olla vaikeeta...

Edit: näyttipä joku kauppaavan mokomaa. Samalla selvisi että painaa noin 1350g ja alle sata puntaa tahtoo lähes virheettömästä. Mitenhän on tuolle keksinyt 20v ikää kun tulivat kauppoihin 1994-1995, omani on kai 1995 mallia.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1664
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Jarcco » 10 Loka 2012, 14:32

Mustasudenkorento kirjoitti:Joku suomalainen firma tekee ravikärryjä kisakäyttöön, ne on hommanneet suunnitelleet putken jossa on erityinen sisäprofiili jonka epäilisin soveltuvan nojakki käyttöön.
alumiinia siis, heiltä voisi kysyä myisivätkö putkea ulos...

en millään vaan saa nimeä mieleen.. mutta google kertonee.


Olisiko: http://www.royalsulky.com/28.html

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3710
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Loka 2012, 15:09

mhelander kirjoitti:Kuva

==>

Kuva

Lähtökohdaksi ottaisin 1994 -mallisen Kuwaharan Manitou elastomeeri joustohaarukan johon V-jarruilla 26" pyörä. Taakse vois laittaa 29er maastorenkaalla varustetun ETRTO 622 vanteen vähän leveämpänä sekä levyjarrun.


Pitääpäs napata Kuwahara joustokeuloineen vanin perästä ja kuvata MP:n edessä eri positioissa. Jotta tulee vähän lisää näkemystä kuinka pitkälle sen runkoputkilla pääsee rungon teossa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Härski ja 4 vierailijaa