Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja tm » 13 Maalis 2017, 21:13

Servomoottorista saa melkoiset bling-bling -pisteet :-D.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Huhti 2017, 16:43

Erittäin hiljaista on ollut tällä rintamalla... mutta näin alkuun rengas- ja vanneasiaa...

mhelander kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:Kannattaa testata noiden michelinien pito asfalttisiirtymillä sopivalla varovaisuudella. Muutaman vuoden takaisessa racereissa reunanappulat olivat kaarrepidoltaan kovalla alustalla ongelmalliset. Kerran pannutin oikein huolella asfaltilla, kun eturenkaan pito hävisi täysin varoittamatta nopeassa kaarteessa. Nappulat nääs taipuivat kovemman kuorman alla. Pitivät hyvin tiettyyn rajaan asti ja sitten täydellinen pidon menetys varoittamatta. Rytäkän jälkiä paranneltiin sitten muutama viikko, taittunutta peukaloa jokunen kuukausi.

Oho, no joo. Sulla saattoi olla paljon suurempi tilannenopeus tai kaarrejyrkkyys kuin mitä mun nojakilla saa aikaiseksi...

Nämä tuntuvat ennustettavammalta kuin Thunder Burt:n reunanappulat. Kuvio on leveälläkin vanteella enemmän pyöreä, Burt:lla enemmän kulmikas. Michelin ei hae niin paljon uria ja kumpikin pelaa hyvin vähän pehmeämmällä alustalla.

Tuollaista käytöstä tuli mulla enemmän Burttien kanssa kun kivituhkalla tai hieman hiekkaisella asfaltilla veti kurveihin kovaa, saattoi eturengas yllättäen lähteä puskemaan tai takapää lipesi alta. Samalla ajotyylillä Michelin on käytökseltään vakaa ja mahdollistaa vähemmän kulmikkaan ajamisen noissa tilanteissa.

Burteilla olen pari kertaa vetänyt asfalttimutkassa kyljelleen ja Michelineillä ei ole onnistunut vielä vaikka vähän kovempaakin olen koettanut samoissa tilanteissa.

Täytyy sanoa että nämä renkaat ovat pienoinen pettymys. Ajoin näillä tuon yhden maastokisan jossa olivat paikallaan. Sitten takaisin Thunder Burtit joilla tulikin ajettua talven liukkaille.

mhelander kirjoitti:Nyt alla on plussakoon renkaat, edessä 2.8" nomaalilla kapealla 26" vanteella ja takana 3.0" leveä 27.5" tuumaisella 35mm sisälevyisellä vanteella. Renkaat on WTB Ranger TCS Light -mallia, alla kuvajainen takasesta nyt hajonneella 30.6mm sisälevyisellä vanteella:

Kuva

Ja kuvan ottopäivänä ajoin pyörän kotiin niin räjäytin 27.5" hiilarivanteen piloille. Koska muuta vannetta ei ollut WTB:n uutukaiselle niin piti pistää ajoon Michelin-gummeilla varustettu kiekkosetti. Jouduin sillä kivireellä ajamaan työmatkoja parin viikon ajan ja täytyy sanoa ettei nämä rullaa kovemmalla pinnalla juuri mitenkään.

Erehdyin ajamaan pari porukkalenkkiäkin ja meinasin sipata kun tehoja sai käyttää normaalisti kevyeen vauhtiin paljon enemmän kuin aikaisemmin, jos vauhdit pysyi siinä 30 km/h tuntumassa tai päälle.

Koska halusin saada alle renkaat joilla pärjää myös talvella, olin tilannut eteen myös 26" x 2.8" WTB Ranger gummin jonka pistin ajoon. Taakse tilasin hiilarivanteen takuuvänkäyksen prosessioinnin ajaksi WTB Asym i-35 -vanteen jonka kasasin särkyneen kiekon navan ympärille uusilla pinnoilla.
Tällä paketilla on hyvällä menestyksellä ja paljon paremmalla rullaavuudella ajettu koko talvi, myös tänä aamuna jäisiä ja lumisia polkuja pitkin töihin.

Näillä on suorastaan erinomainen kaarre- ja vetopito suurimpaan osaan mun ajoja, ainoastaan haasteita tulee lähes loskaantuneessa lumessa tai muutaman sentin tuoreessa pakkaslumessa jossa tahtoo puskea ja vetopitoa on vähemmän.

mhelander kirjoitti:Tässä ketjulinjaa ei vielä ollut korjattu, kolmonen oli pienin vaihde jolla ketjut (molemmista suunnista) eivät laahanneet nappuloita. Nyt leveämmällä takavanteella on taittorissojen alla 12mm:n holkit ja pidemmät pultit. Hyvin pelittää kuten kokeeksi hankittu SunRace:n 11-42 11-vaihteinen pakka.

Tämä rengastus on osoittautunut parhaaksi tähän asti sekä lumettomassa maastossa että tähän mennessä olleissa talvikeleissä lumineen ja jäineen. Ja rullaakin verraten hyvin kovalla pinnalla.

Ketjulinjan korjasin kun sain leveämmän takavanteen kumeineen paikalleen, riitti että tein alumiiniputkesta 10-11 mm:n holkit ketjun taittorissojen alle ja riittävän pitkillä pulteilla paikalleen. Pakka vaihtui uuden kiekon mukana 11-42 -piikkiseksi johon olen ollut tyytyväinen, välitykset riittää sekä tiukkoihin nousuihin poluilla että porukan mukana ajaminen on helppoa pyöräteillä.
Viimeksi muokannut mhelander, 18 Huhti 2017, 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Huhti 2017, 16:53

Ja sitten lisää hajatelmaa tästä takajousituksen linkustosta...

mhelander kirjoitti:Lujuusluokan pultit tuli hommattua ja niistä suurin osa laitettua jo paikalleenkin. Kun nimittäin takajousituksen linkkitangosta repesi laakerin silmä ja koko perä putosi. Kävelymatkaa kotiin oli vain parisataa metriä, onneksi.

Kuva

Jorihan arvioi että tangon kiinnityspulttiin tulee nilkustossa noin tuplavoimat kuin mitä iskarin kiinnityspultille, ja nyt repesi siis tangon toisesta päästä. Ihme että 1" kierteellisestä ohjainputkesta tehtynä kesti näinkin pitkään...

Pulttien vaihdolla on pärjätty sitten aika pitkälle. Muistelen että noin vuoden päivät on linkustossa ollut klappia ja taisin kerran purkaa koko paketin ja puhdistaa sekä voidella laakerit. Loppukesän tai syksyn jälkeen tälle ei ole tullut muuta tehtyä kuin todettua että klappi lisääntyy ja laakerit ei näytä hääviltä.

No viime viikolla sitten torstaina jo jännitti pääsenkö töistä kotiin kun parista laakerista varisi kuulat ulos ja muutenkin ryhti oli linkustosta hävinnyt.

Purin sitten koko hoidon jolloin selvisi että kolme laakeria kuudesta oli täysin hajalla, alumiinipaloissa oli laakerien pesät venyneet väljiksi ja parista myös päätytopparit kuluneet pois.

Koska iskarin 50mm:n iskun pituudesta saatiin vanhalla paketilla hyödynnettyä 40-45 mm piti linkustoa muutenkin parantaa toimivammaksi.

Nyt ei ole kuvia uudesta ratkaisusta mutta nyt on laakeripesien ympärillä enemmän metallia, iskarin kiinnityspiste on lähempänä rengasta ja haarukan vetotangon kiinnitystä, ja iskarin isku on 50mm jolla saadaan vähän yli 180mm:n takapyörän jousto.

Alumiinisten levyjen välissä on kahdella ruuvilla per puoli kiinni niiden välissä oleva latta-tuki, tällä varmistetaan että laakerit pysyvät pesissään ja linkusto liikkuu symmetrisesti. Lievää kelluvuutta on iskarin yläkiinnityksessä ja haarukan vetotangon laakeripesässä.

27.5x3.0 rengas mahtuu juuri ja juuri penkin tuen väliin joten ratkaisua voi sanoa onnistuneeksi.

Hankin uudet SKF:n stefoilla suojatut laakerit jotka on nyt noissa alumiinilevyissä. Iskarin yläpään ja haarukan vetotangon laakerit ovat pysyneet hyvässä kunnossa joten niitä en vaihtanut.

Teen vielä kanisterimuovista lyhyet "lokarit" haarukan vaakatuen yläpyolelle ja penkin alle estämään renkaan heittämän kuran kertyminen linkustoon.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja NikoK » 18 Huhti 2017, 16:58

mhelander kirjoitti:Ja kuvan ottopäivänä ajoin pyörän kotiin niin räjäytin 27.5" hiilarivanteen piloille.


Mukavaa lukea tästäkin pyörästä pitkästä aikaa ! Mutta ylläolevaan kommenttiin toivoisin lisäselvitystä :shock:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 18 Huhti 2017, 18:38

NikoK kirjoitti:Mukavaa lukea tästäkin pyörästä pitkästä aikaa ! Mutta ylläolevaan kommenttiin toivoisin lisäselvitystä :shock:

No ei tuossa sen kummempaa, kun tarvin maantie-etuvetoon syvät aero-vanteet niin tilasin tämän lähetykseen mukaan.

Kerkesin vanteella ajamaan jokusen lenkin toissakeväänä ja loppukesästä pari rymistelyä mutta ei mitään kisailua tai enempää kilometrejä. Syksyllä selvisi että WTB TrailBlazer 2.8" rengas on mitä mainioin talvirengas ja ajoin kiekolla lähes koko talven. Edessä oli tuolloin viime talvena Thunder Burt.

Niistä aero-vanteista toinen oli valmistusviallinen jo alun perin ja kun tuote oli "tuore" niin takuuseen sain tilalle uuden joka oli vähintään yhtä hyvä kuin toinen alkuperäisistä.

Maastovannekin vaikutti toimivalta kunnes syksyllä vaihdoin TrailBlazer -renkaan tilalle WTB Ranger 3.0" gummin niin siitä alkoi ongelmat ja vanne käytännössä romahti ensimmäisenä ajopäivänä.

Koska takuu oli jo umpeutunut, tilauksesta oli reippaasti yli 12kk, yritti valmistaja välttää korvaamisen mutta tuli järkiinsä kun muistutin heitä siitä että minulta paljon kysellään näistä edullisista kuituvanteista ja en voi rehellisesti väittää tuotteitaan hyviksi jos vähällä ja kevyellä käytöllä ollut vanne pettää tällä tavalla. Korvaava vanne lähetettiin 50$ kokonaisukululla joka kelpasi minulle hyvin (ja tietysti päälle tullit).

Tämä vanne on vielä testaamatta mutta rihtauksessa se osoittautui tasalaatuiseksi ja talven yli siinä on ollut päällä TrailBlazer-rengas jotta on varakiekko jos Ranger-kiekkojen kanssa tulee ongelmia.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 26 Huhti 2017, 14:50

mhelander kirjoitti:Teen vielä kanisterimuovista lyhyet "lokarit" haarukan vaakatuen yläpyolelle ja penkin alle estämään renkaan heittämän kuran kertyminen linkustoon.

Tuli tuossa tehtyä litran autovahapullosta läpät. Mustaa ei ollut tyhjänä joten oli tyytyminen valkoiseen jossa vähän tekstejäkin...

Kuvia ei ole vieläkään mutta märässä on tullut vähän ajettua ja tänään ihan lumimyrskyn takia nuoskassa ja sohjossa. Linkustoon ei kerry lunta tai kuraa, samaa ei voi sanoa etuhaarukasta.

Muutenkin jousituksesta tuli tosi toimiva. Eilen olin jo vähällä vaihtaa Ranger-rengastuksen Thunder Burtteihin kun pompotteli ajaessa pyörätiellä kuin mikäkin läskipyörä... syyksi paljastui alle 0.7 bar paine etukumissa ja alle 1 bar paine takagummissa. Nyt on edessä 1.0 ja takana 1.3 bar ja hyvin rullaa eikä pahemmin pompota.

Onneksi en vaihtanut kiekkoja, Thunder Burt -rengastus olisi ollut reilusti ikävämpi ajaa kotia tänään.

Aamulla sattui ensimmäistä kertaa ketjun katkeaminen, ikinä. Olin ylittämässä junarataa keskellä metsää töihin mennessä kun ensin ketjut kevyesti tökkäsivät (kivi tms jossakin rissan välissä tuntuu siltä) ja kun polkasin niin ketjut tipahti.
Syyksi osoittautui Campagnolo-ketjun liitospinnin irtoaminen toisesta päätylevystä. Onneksi aina on mukana ketjutyökalu ja vähintään yksi sopiva pikaliitin niin matka jatkui noin 6 minuutin puuhastelun jälkeen.

Tuosta kun nipistää minsan pari pois kisassa jos eteen tulee.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Kesä 2017, 14:25

Pitkästä aikaa sain jotakin rikottua:

Kuva

Tuo haarukasta lähevän linkuston laakerin silmä repesi yläpuolelta kun ryskäsin kivikossa menemään. Matkaa kotiin oli keskeltä metsää jotain 10+ kilsaa joten yllättäen pääsin ajamalla kotiin, ilmeisesti linkkiputki jäi jumiin iskarin pohjan ja haarukan vaakatuen väliin.

Sama paikka petti kerran aikaisemminkin kun tällä evo-mallilla oli jokunen kuukausi ajettu. Korjasin tämän silloin niin että hitsasin sisäkkäin menevistä CrMo-putkista uuden silmän ja sisään alumiiniputken pätkää sovittimena käyttäen rullaluistimen laakeri.

Ilmeisesti nyt paljon jämäkämmän alumiinisen linkuston ja vähän muutetun geometrian takia tuohon tuli lisää rasitusta ja molemmat putket repesivät yläreunastaan poikki.

Seuraavan teen hieman eri tavalla. Pidän putken pätkät pidempinä ja ulommaiseen poraan reikiä jotka TIG-hitsaan päältä umpeen jolloin noista tulee käytännössä yhtä putkea. Sitten sulatan ulomman putken reunat kiinni sisempään. Sitten hitsaan vetoputken kiinni ja siihen voisi laittaa latasta kolmiot molemmin puolin silmää.

Yllättävän hyvin tämä on kuitenkin kestänyt kaikesta huolimatta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3622
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 03 Loka 2017, 14:58

mhelander kirjoitti:Aamulla sattui ensimmäistä kertaa ketjun katkeaminen, ikinä. Olin ylittämässä junarataa keskellä metsää töihin mennessä kun ensin ketjut kevyesti tökkäsivät (kivi tms jossakin rissan välissä tuntuu siltä) ja kun polkasin niin ketjut tipahti.
Syyksi osoittautui Campagnolo-ketjun liitospinnin irtoaminen toisesta päätylevystä. Onneksi aina on mukana ketjutyökalu ja vähintään yksi sopiva pikaliitin niin matka jatkui noin 6 minuutin puuhastelun jälkeen.

Tuosta kun nipistää minsan pari pois kisassa jos eteen tulee.

No tämäkin päivä tuli eteen kuukausi sitten kauden ensimmäisissä CX-kisoissa. Kolmannella kierroksella runttasin heinäpään nousua ylös niin ketjut hävis johonkin.

Pikainen analyysi maksimisykkeillä oli että katkennut on joten kiepautin ketjut haarukkaputken ympärille ja juosten työnsin pyörän mäen ylös ja lähellä olevalle maalialueelle josta löytyi vyölaukusta ketjutyökalu ja 11-vaihteisen pikaliitin.

Aukinainen puolikas pois ja pikalinkki tilalle, vapisevin käsin mutta noin 4 minuuttia myöhemmin takaisin radalla.

Pari viikkoa myöhemmin oli seuraava CX-kisa ja ennen sitä kun puhdistin ja voitelin ketjut niin tarkistin viimeisen jäljellä olevan liitospinnin ja päädyin pihdeillä puristamaan päätylevyt kunnolla kohdalleen. Tähän asti on ketjut pysyneet joten eiköhän se siitä.

Seuraavat ketjut on Wippermann:n tekemät ja niissä käytän KMC:n tai Wippermann:n pikaliittimiä. Nuo tappiviritykset ja maastoajo ei oikein sovi yhteen...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 11 vierailijaa