Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Homma olisi sinänsä kätevä että pariin vauhtikiekkoon voisi laittaa 11-40 pakat ja B+ -kiekkoon vaikka sitten möyrintäpakka 13-45. Etulehteä vaihtamalla laitteesta saisi sitten 4 eri kombinaatiota johon tarvitaan kaksi eri mittaista ketjun pätkää ja sellaisen kanssa lisäksi yksi pikalukko. Hmm... :roll:

Edit: ja vielä tämä todellinen möyrintäkombo:
Kuva
Tällä pitäisi SyöteMTB 120 km loppunousukin mennä ajamalla ylös jos alla on pitävä B+ gummi.

Sen verran tuli innostuttua että tilata pätkäytin On-One 45-piikkisen jonka mukana tulee 18-piikkinen joka korvaa 17&19 piikkiset pakan keskellä. Kun vielä 36-piikkinen ketjuratas saapuu niin välitykset olisivat seuravaanlaiset:

2016-02-12_11s_36t_11-45t.png
2016-02-12_11s_36t_11-45t.png (26.93 KiB) Katsottu 8863 kertaa

Aika mukavasti tulee pikkasen lisää sekä vauhti- että ryömintäpäähän. Jos takavaihtaja pysyy samalla paikallaan niin tarvitaan ketjua 7 piikin verran lisää. Epäilen myös että ZEE lyhythäkkisen kapasiteetti ei riitä ketjun kiristämiseen 11-piikkisellä lehdellä ja/tai ylemmän rullan asemointi 45-piikkisen kanssa tuottaa ongelmia.

Näitä voisi kokeilla taklata kahdella tavalla joita kaupallisestikin saa, muttei ZEE-vaihtajalle: "Rad Cage" eli vaihtajassa kiinni oleva rissojen häkkilevy tehdään sellaiseksi jossa ylempi rissa on enemmän sivussa häkin akselilta jolloin tulee lähemmäs pieniä pakan rattaita ja väistää kauemmas isommilla. Toinen mahdollinen on "Goat Link" eli pieni linkkipalikka takavaihtajan ja vaihtajan korvakon välissä jolla siirretään vaihtajaa sopivampaan kohtaan pakkaa.

Tässä vähän havaintokuvaa missä nyt mennään 11-40 -pakan kanssa muistin virkistämiseksi (itselle):

Kuva
Tuosta kuvan oton jälkeen taisi tulla otettua linkkipari ketjusta pois.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Sen verran tuli innostuttua että tilata pätkäytin On-One 45-piikkisen jonka mukana tulee 18-piikkinen joka korvaa 17&19 piikkiset pakan keskellä. Kun vielä 36-piikkinen ketjuratas saapuu niin välitykset olisivat seuravaanlaiset...

Epäilen myös että ZEE lyhythäkkisen kapasiteetti ei riitä ketjun kiristämiseen 11-piikkisellä lehdellä ja/tai ylemmän rullan asemointi 45-piikkisen kanssa tuottaa ongelmia.

Näitä voisi kokeilla taklata kahdella tavalla joita kaupallisestikin saa, muttei ZEE-vaihtajalle: "Rad Cage" eli vaihtajassa kiinni oleva rissojen häkkilevy tehdään sellaiseksi jossa ylempi rissa on enemmän sivussa häkin akselilta jolloin tulee lähemmäs pieniä pakan rattaita ja väistää kauemmas isommilla.

Tässä sitten asennettua 11-45 pakka ja vakio lyhythäkkinen ZEE-vaihtaja pienimmällä vaihteella jolle se suostuu ketjun siirtämään (35-piikkinen, eli vain 9-vaihdetta käytössä):

Kuva

Kävin tällä tänään töissä ja ajelin rännipolkujakin, toimii mutta pienemmillä pakan rattailla vaihtaa todella paljon hitaammin/huonommin kun piti B-ruuvia vääntää aika reippaasti ettei taittorullien häkki ota kiinni isompiin rattaisiin.

No kotiin päästyä sitten tekemään omaa "Rad Cage" viritystä mahdollisimman helpolla eli 3mm:n alumiinilevystä puuhastelemaan ulompaa vaihtajaan kiinni tulevaa sivulevyä jolla ylempi taittorulla tulee reippaat 10mm sivuun häkin nivellinjasta. Tässä kapistus on valmiina ja ketju 40-piikkisellä rattaalla:

Kuva

Nyt seuraa ylempi rissa ketjun pituuden muuttuessa paremmin pakan muotoa koko pakka on käytettävissä. Mutta häkki on liian lyhyt jotta 45-piikkiselle riittävän pitkä ketju pysyisi kireällä myös 11-piikkisellä, näin käytössä on aiemman 9 vaihteen lisäksi 40-piikkinen eli 10-vaihteinen tsydeemi.

Tältä näyttää suurin vaihde eli pienen pakan ratas:

Kuva

Eli muuttamattomalla ketjun pituudella saa nyt vaihtajan B-ruuvin säädettyä niin että ketjua on enemmän rattaiden hampailla ja ylempi rissa on lähempänä, tästä seuraa tarkemmat ja nopeammat vaihteen vaihtumiset.

Pikkasen parannettavaa jäi häkin sivulevyn muotoilulle ja stoppari-ruuvin paikalle, nyt se piti ottaa pois että kiristi tarpeeksi ketjua. Muuten yllättävän helppo homma kunhan ei ala turhia keventelemään näin kokeiluvaiheessa.

mhelander kirjoitti:

Toinen mahdollinen on "Goat Link" eli pieni linkkipalikka takavaihtajan ja vaihtajan korvakon välissä jolla siirretään vaihtajaa sopivampaan kohtaan pakkaa.

Näyttäisi siltä ettei mokomaan tarvitse turvautua. Ei ota vaijerin vääntövipu pakkaan kiinni ja offset-rissa ratkaissee loput ongelmat.

Seuraavaksi huomiset työmatka-ajot ja sitten tekemään reippaat 10mm pidemmät häkin sivulevyt ja tällä kertaa vähän huolellisemmin niin voivat päätyä lopullisiksi. Asennetaan sitten kunhan 36-piikkinen ketjuratas suvaitsee saapua...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Seuraavaksi huomiset työmatka-ajot ja sitten tekemään reippaat 10mm pidemmät häkin sivulevyt ja tällä kertaa vähän huolellisemmin niin voivat päätyä lopullisiksi. Asennetaan sitten kunhan 36-piikkinen ketjuratas suvaitsee saapua...

Ja hyvinhän tämä pelittää. Eipä ole näin eleettömästä ja napakasti vaihtuneet vaihteet ainakaan näin 11-speed aikana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Noi yöllisen viestin kuvat ei näy :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Noi yöllisen viestin kuvat ei näy :(

Tääl näkyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei näy Firefox/Win 8.1 pcllä ja Androidkännykällä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Höh nyt ne hävis täältäkin :(

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Noi yöllisen viestin kuvat ei näy :(

Tääl näkyy.

PW kirjoitti:

Höh nyt ne hävis täältäkin :(

Just joo. Olen hyvällä menestyksellä käyttänyt Google Picasa -palvelun web-liityntää jonka kuviin olen puuhannut linkit sopivalla resoluutiolla näihin mun kuviin. Nyt PicasaWeb on pantu alas ja tilalla on Google Photos josta nämä tuoreimmat on samalla menetelmällä tänne linkattu. Tutkitaan ja hutkitaan... sori.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Nyt PicasaWeb on pantu alas ja tilalla on Google Photos josta nämä tuoreimmat on samalla menetelmällä tänne linkattu. Tutkitaan ja hutkitaan... sori.

Kokeillaan uusiksi kauanko kuvat näkyy, kun kerran tuli tuo Shimano XT M8000 SG takavaihtaja niin pääsi asentelemaan ketjuun muutaman lenkin lisää, kampiin 36-piikkisen ovaalin ja vaihtajan säädöt kaikille 11 vaihteelle:

Kuva
Tässä kuvassa näkyy vasemmalla vakio lyhythäkkinen 10-vaihteinen Shimano ZEE, keskellä samanlainen mutta itse tehdyllä häkin ulommaisella levyllä jolla 11-40 pakan kanssa vaihtuu vaihteet erittäin täsmällisesti ja ketju pysyy kireällä. Oikealla on uutukainen M8000 keskipitkällä häkillä varustettu malli.

Otin toisenkin kuvan vaihtajien toiselta puolelta jonka puhelin hävitti, oleellista on että tuo XT on jotenkin isomman oloinen, häkki on ehkä tarpeettoman pitkä ja ylempi rissa on vielä enemmän sivussa häkin nivelen linjasta kuin mitä itse tein ZEE:lle.

Kuva
Suurin 11-piikkinen vaihde päällä...

Kuva
Pienin 45-piikkinen möyrintävaihde päällä.

Näistä näkee että vähän lyhyemmälläkin häkillä pärjäisi, ZEE kun nippa-nappa yltää kiristämään 11-40 pakan vaatiman ketjun mitan:

Kuva
Tästä ehkä näkee että häkki melkein on kiinni vaihtajan rungossa joten kiristys on juuri sopiva tälle ketjun mitalle, kuitenkin ketjua kiertää mahdollisimman paljon pakan ratasta...

Kuva
Ja tästä että ketju kulkee melkein suoraan häkin läpi mutta ylempi rissa väistää kivasti pakan isot rattaat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Sain vihdoin jatkettua jo vuosia sitten käytettynä hankitun Bob Yak Ibex -peräkärryn aisahaarukkaa jotta mahtuu B+ ja 29er maasturin renkaiden perään, tuli näpättyä pari kuvajaista aamuiselta työmatkalta polun varrelta:

KuvaKuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aina sitä jotakin uutta näkee ku vanhaksi elää :D Maastoajoa peräkärry perässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Aina sitä jotakin uutta näkee ku vanhaksi elää :D Maastoajoa peräkärry perässä.

Ja vielä talvella !

No vanhaksi... itsekin piti yli 50 vuotta kuluttaa ennen kuin ensimmäisen kerran sain fillariin peräkärryn perään. Eipä juuri hienommalla tavalla voi tätä aloittaa, 30 kilsan lenkuran ajoin ennen töitä. Suuntana Strava segmentti johon ajoin viikko sitten sikahuonon ajan mutta eilen ja tänä aamuna oli kelit kohdallaan joten heräsin vähän aikaisemmin ja polokasin kärryn kanssa paikalle, kärry vaijerilukolla petäjään kiinni ja ylimääräiset kamppeet pussukkaan ja pari kierrosta pätkälle.

Reissu kannatti, viikon takaisesta tuli noin 10 minuutin parannus ja uutta oppia kelille sopivista rengaspaineistakin samalla...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuli vähän rengashuolia, niistä lisää höpinää täällä. Omaa syytä, niinhän se yleensä.

Laite pelittää tosi hyvin, nyt on alla kesän kisailuun tarkoitetut kiekot ja niissä maastosliksit. Hyvin tuntuu pärjäävän myös metsäpoluilla jotka on aamulla jäässä ja töiden jälkeen pehmosempia. Vähän on jäätä kuljetuilla urilla mutta pitokin tuntuu riittävän.

Takajousituksen alumiiniset linkkipalat pitää tehdä uusiksi. Vetopuolella ei pysy laakerit kupeissaan, joutui laittamaan palojen väliin kumiletkua jotta pysyvät paikoillaan auttavasti, muuten ne kestää mutta on vähän klappia. Samalla kun noita alan korjaamaan niin huollan Fox-takaiskarin ja varmaan keulankin.

Siirryin tuossa pakkasilla käyttämään SqurtLube low temp ketjuvahaa joka pelitti ihan ok mutta on näin lämpimämmällä ja vähemmillä lumilla nahkeaa (ja tarttuu oikean housunlahkeeseen) joten alkuviikosta siirryin käyttämään kesälaatua.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

maastosliksit.

:shock: ihan uus termi mulle :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

maastosliksit.

:shock: ihan uus termi mulle :D

Kuva
Vasemmalla uutukainen B+ (2.8" / 27.5" 650B) gumes ja oikealla se "sliksi". Erona noin 500g painoa (täällä tarkempaa dataa painoista), vähän leveydessä ja rullaavuudessa iso ero kun ajetaan kovalla pinnalla. Liukkaammassa maastossa vasen on huomattavasti parempi, ja toimi talvella lumella ja jopa märällä jäällä hyvin jossa oikea lähtee alta ennen kuin ehtii kissaa sanoa.

Silti vasen on myös melkein sliksi, sitä sanotaan nopeaksi B+ renkaaksi kuivahkoille olosuhteille. Todellinen mutakelin ja märän rengas on vaikkapa tällainen:

Kuva
Pitää mudassa ja maastossa hyvin, ei rullaa häävisti ja märällä jäällä on kuin saippuaa.

Mutta jos oikein MTB-sliksistä puhutaan niin tässä:

Kuva
Näillä ajelin ekan kesän kunnes kosteammalla alkoi ruohikossa karkaamaan pyörä alta vähän liikaa... nuo keskellä olevat kolmiot kuluu nopsaan veks ja rengas ei pidä juuri mitään kivituhkalla kurveissa ja muljuaa alta kovemmalla pinnalla. Thunder Burt on yhtä hyvä rullaamaan mutta pitää melkein joka paikassa ihan tarpeeksi hyvin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin