Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 06 Marras 2015, 11:09

Värkki on pelittänyt erityisen hyvin, lähinnä kerran on pitänyt liukkailla kaatumisen takia oikasta Paragon Machine Works taka-akselin vaihtajan korvakkoa kun vähän taittui. Jousitus on pelannut hyvin ja ihan himppusen siihen on tullut klappia noin tonnin ajoilla.

Kapistukseen tuli tehtyä myös pian maalaamisen jälkeen kameralle ja kahdelle lampulle telineet jotka on maalaamatta ja isoilla nippusiteillä sekä sisäkumin palat välissä vedetty kiinni päärunkoputkeen mutta nuo pitää saada maalattua ennen kuin ruostuvat liikaa.

Tänään sain sitten aikaseksi polokasta maalikylien kautta töihin ja hain Tullin Pultista 65 € satsin lujuusluokan M8-pultteja jousitukseen ja iskarin/penkin tuen kiinnitykseen sekä rosterisia muihin kohtiin. Pitää vielä käydä Biltsusta hakemassa noita näppäriä klemmareita:

Kuva

Ajatus on saada yhdellä tällaisella per teline se pysymään kunnolla runkoputkessa kiinni ja kätevästi paikalleen ja irti. Runkoputkeen tulee kohdilleen helikopteriteippiä ettei naarmuunnu ja pysyy kiinni. Pitää näppästä kuvaa kunhan on valmiina.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 26 Marras 2015, 14:07

Tuo biltsun korvakko ei oikein sopinut. Ovat liian isoja näin hontelolle runkoputkelle joten pitää jatkaa etsintää... telineet tuli kuitenkin irroitettua joten hiekkapaperilla hioin ruosteet ja tehdaspinnoitteen pois ja ovat nyt pohja- ja pintamaalattuja mustalla akryylimaalilla sekä kotelonsuojavahaa putkien sisällä ja sisäkumi välissä kiinni nippusiteillä.

Lujuusluokan pultit tuli hommattua ja niistä suurin osa laitettua jo paikalleenkin. Kun nimittäin takajousituksen linkkitangosta repesi laakerin silmä ja koko perä putosi. Kävelymatkaa kotiin oli vain parisataa metriä, onneksi.

Kuva

Jorihan arvioi että tangon kiinnityspulttiin tulee nilkustossa noin tuplavoimat kuin mitä iskarin kiinnityspultille, ja nyt repesi siis tangon toisesta päästä. Ihme että 1" kierteellisestä ohjainputkesta tehtynä kesti näinkin pitkään...

Tuossa ensiliukkailla kaaduin vaihtajan puolelle ja taitoin lievästi vaihtajan korvakkoa. Siitä huolestuneena tuli tehtyä vähän isompi ja sitäkin kalliimpi tilaus Paragon Machine Works -putiikista josta seuraavaksi tehtävään evo-maasturiin menee nämä:

Kuva
Tuo vasemmanpuoleisin korvakko on Shiman Direct-Mount yhteensopiville takavaihtajille, kun mun ZEE:stä ottaa pois yhden palikan niin passaa tuohon. Kokeilen ehkä kesällä kun talven liukkaista on selvitty kun mokoma on alumiinia. Sitä ovat myös kuvassa olevat mustat korvakot, metallin värinen on terästä ja joutuu palvelukseen jos vielä kerran taitan korvakkoa talvikeleillä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 07 Tammi 2016, 18:49

Tässä tännekin vähän talvisempaa näkymää evo-laitteen käytöstä vähän haastavimmilla keleillä:

Kuva
Silmälaseja ei voi käyttää kun Jonas-kypärähuppu lämmityskennoineen on suun edessä, uloshengityksen kosteutta vuotaa liikaa silmiä kohti ja lasit on hyvin nopeasti molemmin puolin jäähuurussa josta ei näe läpi...

Kuva
Kuvat näppäsi tytär sisäkamppeissa eilisen -26 lämpötiloissa ajetun noin 20-kilsan lenkin jälkeen... vähän hätäsiä mutta.

Laite toimii loistavasti mutta ketjurasvana oleva SquirtLube ei montaa kymmentä kilsaa pidä ketjua hiljaisena/voideltuna kun pakkasta on -10 tai enemmän, näillä lämpötiloilla alkaa jo kitistäkin. Liipasin-tyyppinen Shimanon M9000 11-vaihteisen kahvan pienempi liipasin takkuilee, Shimanon käyttämä vaseliini on liian paksua ja kynnet ei tahdo jousenkaan auttamana osata takaisin hampaiden väliin jotta saisi suurempaa pykälää päälle, pienellä värkkäämisellä onnistuu toki sekin.

Eli jos meinaa oikeesti talvikeleillä ajaa niin kannattaa purkaa tuo vaihdekahva, pestä tehtaan rasvat veks ja voidella sitten vaikkapa Redline CV-2 synteettisellä vaseliinilla. Tuota minulla on napojen ja keskiön laakereissa ja hyvin pyörii, oli iso parannus viime talvena kun huomasin vähän kylmemmällä että navat ja etenkin keskiö ovat todella tahmassa tehtaan rasvoilla.

Viime kevättalvi tuli ajettua Fox Vanilla R -jousikeulalla joka toimii talvella lähes loistavasti. Nyt on tarkoitus selvitä tästä talvesta Rock Shox Reba Team tuplailmakeulalla joka toimii huonohkosti nastarenkailla mutta verraten hyvin kesärenkailla. Tänään kun ajelin töihin -28.7 pakkasilla niin perillä hokasin että keula on vajonnut ja jäänyt puoleen joustomatkaan josta se piti houkutella takaisin täyteen mittaan. Muuten tuntui kuitenkin toimivan mutta saa nähdä tuleeko kokeiltua ihan maastossa näillä lämpötiloilla, SRAM (Rock Shox -brändin omistava wirma) kun lupaa keulojensa toimivan vain noin -5 C lämpötiloihin asti joka suorastaan huono vitsi...

Nyt on tullut tavaksi pitää kiekkoja, joissa Schwalbe Ice Spiker Pro -nastarenkaat tubelessina, alla kun kelit on suojasäistä -5 pakkasasteeseen, tulevat tarpeeseen kun paikoitellen voi olla hyvinkin liukasta. Jos tällaiset pikkupakkaset jatkuu vähänkään pidempään tai pakastuu lisää vaihtuu alle valinnainen kisakiekkopari jossa leveillä hiilikuituvanteilla edessä Schwalbe Thunder Burt 54-559 ja takana WTB TrailBlazer 2.8/27.5" (niin kutsuttu B+) rengastus ja tietysti tubelessina. Nämä pitää itse asiassa oikein hyvin ja rullaakin melkein kuin kesäkelillä tuonne -10 .. -15 pakkasiin asti jolloin ISP:t on jo ihan tahmaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja jori » 07 Tammi 2016, 19:38

Hienoa Mika, pikkupakkaset ei paljon paina.
Taitaa olla ensimmäinen kuva, joka on maasturistasi suoraan sivulta. Tätä on odotettu. Kovin on vaikea hahmottaa kantapäiden ja muutenkin jalkojen liikeratoja ilman kuljettajaa. Pyydä tytärtäsi ottamaan profiilikuvat myös muista pyöristäsi kuljettajan kera.

Minkäslainen tuo leveä hiilarivanne on mitoiltaan ja onko sinulla nykyään kaikki vanteet tubeless-tyyppisiä. Vaatiiko se vanteelta muuta, kuin pinnanreikien teippaamisen?

Vasta tässä eräänä päivänä huomasin, että kun vanteet 70-luvun "retkipyörä" villityksen (katastrofi) myötä muuttuivat kapeiksi, eivät ne vieläkään ole leventyneet edes siihen mittaan, mitä ne olivat ennen. Ennen 70-luvun alkua vanteet olivat mummopyörissä sisämitaltaan 23-25 mm. Retkipyörävillitys kavensi kaikkien pyörien vanteet sisämitan alle 20, eikä se ole vieläkään edes markettimaastopyörässä kuin 20 mm. Kuitenkin tiedetään, että leveämpi vanne saa renkaan rullaamaan selvästi paremmin ja saa kiekon kestämään suorana kovempia tällejä ja isompia kuormia. Itse olen haikaillut leveämpiä, ehkä yli 30 mm sisämitan ontelovanteita, joilla kenties saisin takapyörän kestämään suorana. Kyse on siis baaripyörästä, jolla ajellaan aika huolettomasti rotvallinreunoja ylös ja alas ja aika usein kaveri tarakalla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 07 Tammi 2016, 23:58

jori kirjoitti:Hienoa Mika, pikkupakkaset ei paljon paina.

No juu, ei ole kyllä tainnut koskaan paljoa painaa... kun asuin Jäälissä ja työmatkaa oli 16 km, ainoa vastaan tuleva tai ylipäätään pyörätiellä liikkeellä oleva toinen pyöräilijä kun pakkasta oli -39, oli oma isä... pikaseen vaihdettiin kuulumiset ja jatkettiin matkaa ennen kuin silmäripset jäätyy kiinni :D :shock:.

jori kirjoitti:Taitaa olla ensimmäinen kuva, joka on maasturistasi suoraan sivulta. Tätä on odotettu. Kovin on vaikea hahmottaa kantapäiden ja muutenkin jalkojen liikeratoja ilman kuljettajaa. Pyydä tytärtäsi ottamaan profiilikuvat myös muista pyöristäsi kuljettajan kera.

Ihan totta, maasturista ja maantievehkeestäkin taitaa olla jokunen kuva kuskin kera mutta ei ihan suoraan sivulta. Ei tämäkään taida olla ihan suoraan...

Jalkojen liikeradat on samat kuin M5 CrMo-lowracerissa sekä MetaPhysic:ssä, ja etuvetosessa.Pyöräilykengät jalassa ja kantapäät polkimilla menee jalka suoraksi. Kammet on 172.5mm joten siitä voi päätellä loput. Maasturissa penkki vähän pystymmässä, evossa enemmän selällään kuin protossa, maantievehkeissä noin 20 asteen kulmassa kaikissa (evo etuvetosessa tulee lähemmäs 15 astetta).

jori kirjoitti:Minkäslainen tuo leveä hiilarivanne on mitoiltaan ja onko sinulla nykyään kaikki vanteet tubeless-tyyppisiä. Vaatiiko se vanteelta muuta, kuin pinnanreikien teippaamisen?

Noista vanteista mahtaa olla tarkat speksit aiemmin tässä mega-ketjussa. Yritän nyt muistella... että edessä oleva -559 (26") on 27mm sisäleveydeltään ja 32-33mm ulkoleveydeltään, -650 (27.5") on levein 30.8/36mm ja -622 (29er) 30/35mm.

Aluksi käytin Stans:n MTB-levyistä teippiä, sittemmin tilasin eBay:stä "Tesa Tape 4289" 25mm x 66m jossa mahtaa olla loppuiäksi teippiä näihin MTB-tubeless touhuihin. Maantie- ja kapeille MTB-vanteille tuli samalla 19mm x 66m joka oli täydellisen levyistä maantienojakin hiilikuituisiin 23mm ulkoleveydeltään oleviin vanteisiin. Kestää Stans-litkun liuotusta sekä maantiepaineita oikein hyvin.

jori kirjoitti:Retkipyörävillitys kavensi kaikkien pyörien vanteet sisämitan alle 20, eikä se ole vieläkään edes markettimaastopyörässä kuin 20 mm. Kuitenkin tiedetään, että leveämpi vanne saa renkaan rullaamaan selvästi paremmin ja saa kiekon kestämään suorana kovempia tällejä ja isompia kuormia. Itse olen haikaillut leveämpiä, ehkä yli 30 mm sisämitan ontelovanteita, joilla kenties saisin takapyörän kestämään suorana.

Näinhän siinä aikanaan kävi... sinänsä ihan perusteltua kun alkoi tulla laadukkaita jopa alle 20mm:n avorenkaita joilla pärjäsi entisaikojen tuubirenkaille, esimerkiksi 23-622 Conti GP4000S ja S2.

Ongelma leveissä vanteissa on kisakäytössä se että alumiinisina ne on joko painavia tai lepsuja. Ja halpoina todennäköisesti molempia. Mullakin oli aluksi tarkoitus kokeilla kohtuuhintaisia alumiinisia mutta jostakin syystä tuli sitten kerralla tilattua ensin maasturiin hiilikuituiset ja kohta perässä tuli 23mm leveät 88mm syvät maantievanteet. Kun näissä kaikissa on levyjarrut ja edes maastossakaan ei vanteille renkaat kolise niin eiköhän näillä ajeta sitten lähes eläkkeelle asti...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3070
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Tammi 2016, 06:05

Mulle ei selvinnyt sataprosenttisesti, onko tuossa Jonasetin hupussa normaali, vai sporttimalli. Luin käyttäjäkommenteista, että ovat uusineet nenän alueella olikohan se nyt sitten sporttimallia, vai perus-, vai molempia ja nyt ei pitäisi niin helposti tuupata höyryä laseille. Kuinka vanha versio sinulla on? En tiedä muokkausajankohtaa. Lukijakommenttien ajoituksesta päätellen on joku vuosi aikaa. Kuulemma teräsverkkoa voi muotoilla paremmin naamalla pysyväksi, mutta se ei taida auttaa ylemmäs vuotojen paikkaukseen.

Luin, että eri hengityslämmittimien käyttäjät ovat tuunanneet falskaavia kohtia vaahtomuovilla tukkoon. Kestänee kiristystä maskissa niin, että painuu ihoon ilmatiiviisti ja ei ehkä silti satu.

Ajattelin sporttijonaksen ostaa tänään. Vähän epäilyttää sinun huppusi jäätyminen ja laseille huurteen tuominen. Minulla on salainen ase, eli Essilorin kosteutta linssille tasaiseksi filmiksi ja siten näkyvyyttä sekä haihdutusta parantava linssin ja aktivaattoriaineen yhdistelmä. Talvella vähensi huurtumisvaaraa selvästi. Pystärillä joten hengitys ei puske yhtä usein linsseille kuin nojatessa. Lisäksi mulla on Rab laskettelumaski, jonka tarrakiinnityksen avulla saa litistettyä lämmitintä päin pläsiä. Toivottavasti ilmatiiviisti. Jos ympärysmitta riittää Rabissa. Rabin etu Jonaksen huppuun on reiät suun edessä ja nenälle. Kyllä sekin limaantuu ilman Jonasta. Saa nähdä, miten käy SporttiJonaksen kanssa.

Laseja on käytettävä, kun vanhat piilarit eivät toimi ollenkaan mulle ja riskaabeleita ovat modernitkin. Ei ole terveet silmät.

teee
Viestit: 74
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 21:34
Paikkakunta: Turku

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja teee » 08 Tammi 2016, 08:48

jori kirjoitti: Kyse on siis baaripyörästä, jolla ajellaan aika huolettomasti rotvallinreunoja ylös ja alas ja aika usein kaveri tarakalla.


Voin vain kuvitella mielessäni tuon näkymän :-D :-D

Terho

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 11 Tammi 2016, 18:40

mhelander kirjoitti:Nyt on tarkoitus selvitä tästä talvesta Rock Shox Reba Team tuplailmakeulalla joka toimii huonohkosti nastarenkailla mutta verraten hyvin kesärenkailla. Tänään kun ajelin töihin -28.7 pakkasilla niin perillä hokasin että keula on vajonnut ja jäänyt puoleen joustomatkaan josta se piti houkutella takaisin täyteen mittaan. Muuten tuntui kuitenkin toimivan mutta saa nähdä tuleeko kokeiltua ihan maastossa näillä lämpötiloilla, SRAM (Rock Shox -brändin omistava wirma) kun lupaa keulojensa toimivan vain noin -5 C lämpötiloihin asti joka suorastaan huono vitsi...

Tuli sitten -20 pakkasista nostettua värkki vartiksi talliin jossa tarkistin keulan paineet. Negapuolella oli suurin piirtein mitä pitikin mutta jousipuolella oli alle puolet paineista jäljellä. Muutenkin koko keula oli aika tiukka ja piti laskea negapuolen paineet pois ja laittaa renkaan ja haarukan "kruunun" väliin puukapula että sai kapistuksen täyteen mittaan ja pumppaamaan jouseen tavoitepaineet, sitten negapuolen paineet.

Tuossa värkätessä, siis noin vartissa, muuttui keula yhtä herkäksi +16 lämpötilassa kuin olisi kesäkelit. Sisältä mahtoi edelleen olla reippaasti pakkasen puolella joten tuo ilmakeulan jäykkyys kylmässä mahtaa tulla alajalkojen pölysuojien ja niiden alla olevien vaahto-kostuttajien ansiota.

Samalla tarkistin takaiskaristakin paineet, sehän on nyt Fox Float-R 190mm malli jossa ehkä yli valmistajan suosituksen tuli laitettua paineet eli noin 21 bar. Siellä oli about 10 bar joten ei kumma että läskimaastolenkillä vähän meinasi pohjailla välillä.

Pitää ottaa tavaksi tarkistaa parin viikon välein noita paineita ainakin näin talviaikaan. Nyt laitteen ryhti on ennallaan ja ajettavuus taas tuttua, keula lytyssä muuttui käytös vähän liikaa ja valotkin näytti alas.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6185
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja Pastori » 11 Tammi 2016, 21:18

Negapuoli?

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 579
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja NikoK » 11 Tammi 2016, 22:27


Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Tammi 2016, 19:15

mhelander kirjoitti:Laite toimii loistavasti mutta ketjurasvana oleva SquirtLube ei montaa kymmentä kilsaa pidä ketjua hiljaisena/voideltuna kun pakkasta on -10 tai enemmän, näillä lämpötiloilla alkaa jo kitistäkin.

Kitinä ja helinä alkoi ottamaan pattiin ja kun pakkaset kuitenkin täällä jatkuu niin eilen sain motivoitua itseni talliin ja ensin mittasin kuivan ketjun venymät, vielä oltiin Campagnolon vaihtosuosituksen alla huolimatta melkein vuoden ajoista, ja sitten pintapuolinen puhdistus ja SquirtLube:a kehiin.

Kuivuttuaan nostin koko ketjun roikkumaan malliksi uuden ketjun mitalle ja liitin kahdella tapilla ja yhdellä KMC:n 11-vaihteisen pikalukolla 2.5x Campagnolo Record 11s ketjuja yhteen. Aika moista jongleerausta on normaalilla ketjutyökalulla puristaa sitä pirun tappia sisään kun pitäisi muka olla oikea Campagnolo-työkalu... mutta lopulta onnistui ihan hyvin.

Siinä roikkuessaan oli helppo havaita että ketjuilla oli 1-3mm pituuseroa kun roikkuivat siinä vierekkäin eli vanhakin on vielä täysin käyttökelpoinen. Näin "rasvattuna" se on helppo heittää kehiin kun talvikelit jää taakse ja ketjun parempaa puhtautta alkaa arvostamaan...

mhelander kirjoitti:Liipasin-tyyppinen Shimanon M9000 11-vaihteisen kahvan pienempi liipasin takkuilee, Shimanon käyttämä vaseliini on liian paksua ja kynnet ei tahdo jousenkaan auttamana osata takaisin hampaiden väliin jotta saisi suurempaa pykälää päälle, pienellä värkkäämisellä onnistuu toki sekin.

Eli jos meinaa oikeesti talvikeleillä ajaa niin kannattaa purkaa tuo vaihdekahva, pestä tehtaan rasvat veks ja voidella sitten vaikkapa Redline CV-2 synteettisellä vaseliinilla. Tuota minulla on napojen ja keskiön laakereissa ja hyvin pyörii, oli iso parannus viime talvena kun huomasin vähän kylmemmällä että navat ja etenkin keskiö ovat todella tahmassa tehtaan rasvoilla.

Siinä vahan kuivuessa vanhaan ketjuun tuli purettua tämä Shimano XTR M9000 liipasinkahva, oli muuten kohtuu helppo nakki, ainakin verratuna SRAM X.9 kahvan purkamiseen. Sisältä löytyi Shimanon valkoista vaseliinia jota oli kohtuu runsaasti kynsissä jonka takia kohmettuminen kylmässä oli taattu.

Pistin paksun kerroksen rättejä alle ja sumuttelin CRC Bräkleen:llä valkoiset vaseliinit pois, puhaltelin liuottimet pois ja kuivuttuaan perään CV-2 vaseliinia pienellä ruuvimeisselillä harkitusti annostellen ja samalla kelaten vaihteita edes takaisin. Paketti nippuun ja sitten ketjun kimppuun...

Vanhan ketjun irroitus ja samalla selvisi että vaihtajan alempi rissa on rutikuiva ja ylempi pyörii jotekin nihkeästi. Selvisi että Tacx:n käyttämä vaseliini oli muuttunut sitkeäksi saveksi ylemmässä ja toisen puolen pölysuojasta oli irroittanut vajaan millin paksuisen rinkulan joka oli akseliholkkia vasten. Alemmasta oli molemmilta puolilta kadonnut tuon verran materiaalia. Voi toki myös olla että ketjua SquirtLube:lla voidellessa olisi kuivaan ylärissan laakeriin valunut tätä joka sitten yhdessä laakerin rasvan kanssa on sitkastunut, tiedä siitä.

Bräkleen-puhdistus ja perään CV-2:ta sekä kasaus ketjujen kanssa.

mhelander kirjoitti:Tuli sitten -20 pakkasista nostettua värkki vartiksi talliin jossa tarkistin keulan paineet. Negapuolella oli suurin piirtein mitä pitikin mutta jousipuolella oli alle puolet paineista jäljellä. Muutenkin koko keula oli aika tiukka ja piti laskea negapuolen paineet pois ja laittaa renkaan ja haarukan "kruunun" väliin puukapula että sai kapistuksen täyteen mittaan ja pumppaamaan jouseen tavoitepaineet, sitten negapuolen paineet.

Tuossa värkätessä, siis noin vartissa, muuttui keula yhtä herkäksi +16 lämpötilassa kuin olisi kesäkelit. Sisältä mahtoi edelleen olla reippaasti pakkasen puolella joten tuo ilmakeulan jäykkyys kylmässä mahtaa tulla alajalkojen pölysuojien ja niiden alla olevien vaahto-kostuttajien ansiota.

Samalla tarkistin takaiskaristakin paineet, sehän on nyt Fox Float-R 190mm malli jossa ehkä yli valmistajan suosituksen tuli laitettua paineet eli noin 21 bar. Siellä oli about 10 bar joten ei kumma että läskimaastolenkillä vähän meinasi pohjailla välillä.


Nyt on ilmaiskarit ryhdissään ja -15 .. -20 pakkasissa pelittää kuten pitääkin, keula on nihkeä aloittamaan joustoliikkeitä jolloin ensimmäinen pomppu pitää sen lähes jäykkänä mutta jos ajaa vaikkapa metsäpolulle alkaa sekin toimimaan kuten lämpimämmällä kelillä.

Ketjun vaihdon jälkeen aamulla testasin ketjulinjaa ja ei se kyllä näin ajamattomana vielä paremmin pyörinyt kuin kuivalla ketjulla mutta katsotaan miten tilanne kehittyy. Campagnolon ketjun tehdasrasvat eivät näytä olevan kovin notkeat joten jos pysyy nihkeänä niin pitää vähän ohentaa voitelua vaikkapa tuolla Finish Line Teflon -kesäöljyllä.

Ketjulinja ja koko hoito on nyt kyllä aivan äänetön. Paitsi liipasinvaihdekahva jonka tuntuma ja toiminnon äänet on kuin kesälämpimällä uutena.

Tästä varmaan jo aikaisemminkin toteamani yhteenveto: jos on tarkoitus käyttää laitetta talviolosuhteissa, älä ota mitään laakeroituja osia tai mekaanisia härpättimiä käyttöön ennen kuin olet pessyt tehtaan rasvat ja korvannut ne CV-2:n tyyppisellä kylmässä ja kosteassa toimivalla voiteluaineella.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Tammi 2016, 16:06

Uudella ketjulla oli vähän ongelmia, tahtoi hyppiä M9000 -pakan kolmella pienimmällä rattaalla eli 13-15-17 piikkisillä, pahiten 15-piikkisellä. Ensin luulin että ketjun tehdasrasvat on liian jähmeät ja yhdessä lyhythäkkisen vaihtajan lähes olemattoman kiristyksen tekee saman kuin lumi pakassa.

No ohensin voitelua pyyhkimällä parin päivän työmatka-ajojen jälkeen pinnasta liiat pois, välistä olikin jo puristuneet narrow-wide ketjurattaan hampaiden ympärille. Sitten Finish Line Teflon voitelu jolla tehdasrasvat varmaan vähän ohenivat. Huolimatta noin -10 pakkasesta eli reippaasti lämpimmästä kelistä hyppi ketjut silti ja ehkä vieläkin pahemmin.

No koska onneksi nastarengaskiekossa on vain vähän ajettu M8000 -pakka samoilla välityksillä niin siitä ryöväämään pikkurissoja. M9000:ssa on kaksi pienimpää irtonaisia ja seuraavat kaksi yhteisessä spiderissä kiinni joten päädyin siirtämään neljä pienintä M8000 -> M9000 ja toisin päin. Samalla tuli verrattua noita rattaita ja vaikka ketju istuu noissa kuluneissakin täydellisesti oli niissä hampaat kuluneet myötäsuuntaan aika reippaasti.

Onneksi nastarengaskiekolla ei pääsekään kovin lujaa niin eiköhän uusikin ketju ehdi pakkasilla vähän kulua/venyä että tämänkin pakan saa ajettua loppuun, tai sitten se ja vanha ketju kesäksi alle.

Eli tällä nojakilla on ajettu erittäin paljon nopeuksilla 25 .. 40+ km/h vauhdeilla...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja jori » 15 Tammi 2016, 16:34

Laitan tämän tähän ketjuun, kun sopii tähän paremmin. Sama kommentti on Talvipyöräilyketjussa.

Pienehkö eturatas ja paljon ajoa pienillä takarattailla on kuluttanut rattaat. Tarvitset kuitenkin eteen kaveriksi isomman limpun niitä ajoja varten, kun ei varsinaisesti rymytä maastossa, jotta yleisin vaihde siirtyy pakan keskiosaan. Kuluminen vähenee erittäin paljon, kun enimmät kilometrit ajetaan isommalla takarattaalla. Jännitys ketjussa vähenee ja rattaassa on enemmän piikejä, kunnes sama tulee uudelleen kulutettavaksi. Muutenkin vaihteet pitäisi mitoittaa niin, että pienimpiä rattaita takapakassa käytetään harvoin. Tätä puoltavat, paitsi kuluminen, myös hyötysuhde, joka on parempi suuremmilla takarattailla.

Hyvä kun tuli esiin. Mietin nimittäin tätä, kun siirryit yksilehtiseen keulaan, mutten sitten sanonut mitään, kun en näistä High End vehkeistä niin tiedä. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Tammi 2016, 16:52

En tuota arvannut että tällä tulee näin paljon ajettua työmatkaa ja maantie porukkalenkkiä... Kisoissa tulee ajettua näitä näillä vaihteilla yllättävän paljon mutta koko pakkaa tarvitaan niissä ja maastossa.

Kun ei ole etuvaihtajaa, kampisarjaan menee vain yksi lehti ja sekin on narrow-wide niin ainoa vaihtoehto on hankkia reilusti isompi ketjuratas ja pikaliittimellä lisää ketjua sille.

Liikaa vaivaa ja kustannusta... Tällä kompromissilla mennään.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Tammi 2016, 19:52

Niin, tosiaan voisihan sitä ajatella tätäkin kohtuu tuoretta vaihtoehtoa että suurennetaan ketjua kuljettavia rissoja näin kokonaisuutena. Nythän on välitykset nämä (29er 2.2" rengas, 172.5mm kammet, 85-100 rpm kadenssi):
2016-01-14_M9000_11-40_34t.png
Nykyinen M9000 11-40 ja 34t ovaali
2016-01-14_M9000_11-40_34t.png (27.92 KiB) Katsottu 4375 kertaa

Ja mitä jos puljataan pakka niin että siitä otetaan suurimmat vaihteet 11-13 piikkiset pois, tilalle lukkopultin kanssa passeli 13-piikkinen ja pohjalle 45-piikkinen. Niille kaveriksi 38-piikkinen ovaali ketjuratas:
2016-01-14_M9000_13-45_38t.png
Modattu M9000 13-45 ja 38t ovaali

Ja sitten kun ajetaan vähän kovempaa tai ei ole tarkoitus mennä vaativaan maastoon niin:
2016-01-14_M9000_11-40_38t.png
Normaali M9000 ja 38t ovaali

Tuohon tarvitaan siis vähän kallista tarviketta ja ketjulle yksi pikalukko lisää sekä pikku pätkä (45-40 + 38-34 = 9 hampaan verran). Pistetään harkintaan...

Homma olisi sinänsä kätevä että pariin vauhtikiekkoon voisi laittaa 11-40 pakat ja B+ -kiekkoon vaikka sitten möyrintäpakka 13-45. Etulehteä vaihtamalla laitteesta saisi sitten 4 eri kombinaatiota johon tarvitaan kaksi eri mittaista ketjun pätkää ja sellaisen kanssa lisäksi yksi pikalukko. Hmm... :roll:

Edit: ja vielä tämä todellinen möyrintäkombo:
2016-01-14_M9000_13-45_34t.png
Modattu M9000 13-45 ja 34t ovaali
2016-01-14_M9000_13-45_34t.png (25.52 KiB) Katsottu 4372 kertaa

Tällä pitäisi SyöteMTB 120 km loppunousukin mennä ajamalla ylös jos alla on pitävä B+ gummi.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija