Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Mulla tulee uudella pyörällä ajaessa heti kehitysideoita mieleen.
Onko sulle jo tullut?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://nojapyorafoorumi.fi/
Mulla tulee uudella pyörällä ajaessa heti kehitysideoita mieleen.
Onko sulle jo tullut?
Hieno homma !
Onkin pitänyt kysyä miten projekti etenee... näköjään nopeammin kuin omat.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
mhelander kirjoitti:Hieno homma !
Onkin pitänyt kysyä miten projekti etenee... näköjään nopeammin kuin omat.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Eikö sinua häiritse tuo mainos^. Minua häiritsee, kun se on samalla fontilla ja suoraan tekstin perässä. Jos maltat luopua siitä, sen saa pois Tapatalkin asetusten päävalikosta.
Nojailija kuulosti kovin tyytyväiseltä hankintaansa. Tunnetusti tuollaiset puheet johtaa täysjoustonojisten invaasioon foorumin rakentelijoiden keskuudessa. Saat Mika kuskoa, että tulee kohta kyselyitä täysjoustopyörän yksityiskohdista.
Kuukauden olen offroadilla turuus ajellu, oikein mainio on. Lunta, jäätä, sadetta, tuulta, hiekkatietä, pimeyttä ja kuoppaisia kelvejä on kokeiltu, kaikkialla värkki toimii. Aikaisemmin en ole talvella nojakoinut mut tällä aion ajaa koko talvikauden.
Kolme eri rengastusta kokeilin, halvat nastat on todella raskaat ajaa, parhaiten toimii paksu sliksi takana ja pikkunappula edessä - kunnes taas lumi tulee nastat alle.
Parannus kohde, hmm... paino? Se 12kg kuituversio olis tooosi kiva geometriaa en muutaisi kun tää toimii. Kuljetuskapasiteettiä olen lisännyt, banaanilaukut ja kevyt teline niille - kulkee ruokaostokset mukana.
Ehkä läskiversio.... ja keväällä kokeilen miten ohut 622 kiekko toimisi
Räpsäytä kuva niiden laukkujen kanssa.
Täs on huonot kuvat...
Paitsi ei oo kun en vielä kännyllä osaa muokata kokoa pieneksi....
Nojailija kirjoitti:Täs on huonot kuvat...
Jännityksellä odotan
Kiinnostus on siis siihen että miten banaanit mahtuu siihen kiusaamatta rungon joustavuutta. Pyörähän on käsittämätön härveli ajaa. Hieno siis.
Nojailija kirjoitti:Paitsi ei oo kun en vielä kännyllä osaa muokata kokoa pieneksi....
Mitäs kännykkätyyppiä sä käytät?
Androidille tosta joku.
https://play.google.com/store/search?q=photo%20resize
Ite käytän Picsay Pro nimistä softaa - se kysyy siihen avatessa että mikäs koko sais olla.
No sannalisesti, taivutin ohuesta putkesta telineen jonka hitsasin satulan kiinnikeisiin, satulan leveyden yli. Kuva tarvitaan...
Pistä iso kuva - mä pienennän.
No nyt....
Nonni, siellähän se(kin) on aktiivisessa käytössä. Hieno homma !
Tällä uudella on nyt ajettuna kaikkiaan yli 13,000 kilsaa. Viime vuonna tuli tilkan päälle 2100 kun proto oli vielä ajossa syksyyn asti ja tälle vuodelle ei maantiehirmuille ole tullut tonniakaan ajettua kun etuvetonen levesi keväällä.
Nyt alla on plussakoon renkaat, edessä 2.8" nomaalilla kapealla 26" vanteella ja takana 3.0" leveä 27.5" tuumaisella 35mm sisälevyisellä vanteella. Renkaat on WTB Ranger TCS Light -mallia, alla kuvajainen takasesta nyt hajonneella 30.6mm sisälevyisellä vanteella:
Tässä ketjulinjaa ei vielä ollut korjattu, kolmonen oli pienin vaihde jolla ketjut (molemmista suunnista) eivät laahanneet nappuloita. Nyt leveämmällä takavanteella on taittorissojen alla 12mm:n holkit ja pidemmät pultit. Hyvin pelittää kuten kokeeksi hankittu SunRace:n 11-42 11-vaihteinen pakka.
Tämä rengastus on osoittautunut parhaaksi tähän asti sekä lumettomassa maastossa että tähän mennessä olleissa talvikeleissä lumineen ja jäineen. Ja rullaakin verraten hyvin kovalla pinnalla.
Tässä vähän fiilistelykuvaa kun kävin paikallisen FF-voorumin "maasto"-kuvarastin poimimassa:
Tässä parempi näpsy tarakasta. Ylimpään putkeen sopii tavalliset sivulaukut, tai banaanit satulan yli. Laukut helpottavat kaupassakäyntiä, yms kaupunkipyörän tarpeita. Ripustus on satulan kiinnikkestä, hyvin on satulaputki millä koko satula on kiinni kestänyt
Ha! huomatkaa viesti juuri aiemmin, ei olisi pitänyt sanoa että kestää, sillä satulan kiinitysputki että rungon putki jossa em. on kiinni halkesivat/väsyivät melkein poikki. Veikkaan että satulan kiinitys ei ollut riittävän jämäkkä, ja *vahvojen * reisien johdosta kiinnitys eli edestaas ja väänsi satulankiinitystä. Tai sitten on ruoka maistunut talvella liian hyvin ja pyörä protestoi ylikuormasta. No se ei mitään, pyörä on terästä joten hitsasin kaiken kasaan ja jämäkämmäksi, varmuuden vuoksi hakkasinhitsasin satulan kiinnityksen putken sisälle toisen joten tuskin enään väsyy poikki.
Pyörää olen tuunaillut pikkuhiljaa, nyt ajoasento ja satulan kiinnitys taitaa olla kohdallaan. Satulani on taaempana ja muutaman sentin korkeammalla kuin alkuperäisessä, elopainoakin on enemmän, takapyörällä paljon painoa joten takaiskarissa on aika kovat paineet.
Takana on 27,5 suomityresin kolmen tuuman nastarengas - tämä rengas noin yhden baarin paineella pitää erittäin hyvin jäällä. Rullaa kuten muuutkin nastarenkaat, huonosti.Vaihtuu kesäksi semisliksiin. Hyvin pyörä on pelittänyt Turun talvessa ja syksyssä, varmaankin 2 tonnia ajettu. Olen testannut kaikki kelit hellettä lukuunottamatta...
Rohloffi on saanut kylkeensä Edsanin sähkövaihtajan. se on vain servomoottori joka pyöräyttää yhden vaihteen ylös tai alas, napista painamalla. toimii hyvin, tulee tosin vaihdeltua liiakin paljon kun se on niin helppoa. Joskus rohloffin keskellä 7/8 vaihteiden välissä oleva planetaario ei vaihdu kunnolla, vaan on hetken jossain muualla - kaikki jotka rohloffilla ovat ajaneet tietävät tämän keskikohdan vaihtamisen ongelman. Hiukan häiritsevää on että jos on vaihtanut ylös ja sitten täytyy vaihtaa alas niin täytyy tehdä tuplaklikkaus, servomoottorin välityksissä on pieni "klappi". jos vaihtaa koko ajan yhteen suuntaan niin ongelmaa ei ole. toisaalta ei ole kovin hankala painaa nappia 2 kertaa