SH21

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

editoitu ja viestitetty YV:ssä

Viimeksi muokannut Lizard100, 03 Joulu 2012, 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Siirtykää tässä tapaamishommassa yksityisviesteihin. Pastori

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Syy miksi en tee Delta-tyyppiä on se, että ajattelin, että siinä peräpeili jää kovin isoksi ilmanvastuksen kannalta. Nyt on tosi jännä kokeilla uittamalla kuinka paljon se vastustaa. Kyllä kai se sitä tekee aika tavalla, kun ajattelee tasaperäisiä veneitä.

Tämän kuvan perusteella perän venyttäminen pitkäksi ei juurikaan pienennä ilmanvastusta:

Kuva

Kuvan kulmissa ilmanvastuskertoimet. Tuossa kavennettu kahteen suuntaan, tadpole rakenne ei mahdollista edes tätä. Jos perän venyttäminen lisää painoa kiloja niin helposti sen kokonaisvaikutus keskinopeuteen on negatiivinen.

Jukka

Hyvä huomio.

Milan SL on pottusäkki; http://www.milan-velomobil.de/index_en.htm

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja irakas »

Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:

12122012 SH21.jpg
12122012 SH21.jpg (84.11 KiB) Katsottu 5253 kertaa

Tässäkin näkyy lyhytselkäisyyden ja pitkäkätisyyden edut. Voi käyttää normaalia ohjaustankoa, kun kädet siihen hyvin yltävät.

Kun en pääse joululoman vuoksi kansalaisopistolla hitsaamaan korvasin satulaputkea tukevan teräsputken sinkkivaijerilla.

Oho, täytynee pumpata takakumiin ilmaa! :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja PW »

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä. :D
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Otin kuvan myös SH21:n ajoasennosta:

Hyvältä näyttää. mun mielestä tähän tulisi talvi pyörissä pyrkiä, polkimelle tuleva jalka on yhtä suorassa kuin maahan tuleva jalka kantapää maassa. Omassa kaupallisessa(electra townie 28" kiekoilla) ei ihan näin ole vaan pyörää pitää hieman kallistaa että kantapää ylettää maahan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Rennolta näyttää, jalka yltää hyvin maahan.
Tuo vaijerikin kuullostaa hyvältä idealta, meinasin jossain välissä ehottaa sitä näihin "rastin" mallisiin cityfillareihin mutt oon ootellu ett Jori ehottas "narua" :D

Naru on aina hyvä, vaikka olisi terästä. :D
Näkyy tuossakin pyörässä olevan Sakarin keskitin.

Toimisko keskittimenä sisuskumin pätkä, jos ei vaijerii satu just löytymään ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja jori »

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.

Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja irakas »

irakas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Sisuskumi toimii hyvinkin, mutta vaijerinpätkä ei, ellei siitä jotenkin jousta rakenna. Sakarin malli varsinkin, on mahdollista säätää toimimaan vaikka postikuminauhalla, kun siinä on säädettävä tuo vivun (kierretanko) pituus.

Kyllä minun mielestä postikuminauha taitaa olla vähän liian hervoton vaikka säätöä olisikin. Sisuskumista tulee hyvä, kun leikkaa sopivan levyisen renkaan. Sopiva kierrejousi on paras. Kierrejousia löytää metalliromuliikkeistä ja esim. Jyväskylän Etrassa on ollut laatikko, josta voi valita ja ostaa sopivia kierrejousia.

Sakari

Tulipa mieleen, että kyllä postikuminauhakin käy, kun sitä pistää usempikertaisena.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin jousituksen SH21:n istuimeen ja tietenkin vanerista:

05012013 SH21.jpg
05012013 SH21.jpg (92.27 KiB) Katsottu 5074 kertaa

Istuimen muoto veistetty polystyreeniin:

05012013 istuin 1.jpg
05012013 istuin 1.jpg (58.07 KiB) Katsottu 5074 kertaa

Välissä joogamattoa

05012013 istuin 3.jpg
05012013 istuin 3.jpg (59.45 KiB) Katsottu 5074 kertaa

ja päällä kangas. Jouset otin vanhasta istuimesta:

05012013 istuin 2.jpg
05012013 istuin 2.jpg (40.72 KiB) Katsottu 5074 kertaa

Sillä on nyt paljon mukavampi ajella talven moukkuisilla teillä.

Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mun mielestä mäen nousussa ei mun rakkineella ole olennaista isoa eroa = mutta mulla onkin erilainen ohjaustanko josta voi hyvin "vetää" lisätukea.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Mäkien nousuissa minusta ei tämä CF-pyörä ole oikeastaan kovinkaan hyvä. Hävinnee pystypyörälle, kun siinä voi enemmän käyttää polkemiseen omaa painoaan. :roll:

Sinulta puuttuu istuimesta se takaspoileri, joka piirsit muttet toteuttanut. Sitä vasten pystyy työntämään ylämäessä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH21

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvä huomio, tällainenhan on kaikissa kaupallisissa vähänkään enempi CF-tyyppisissä pyörissä:

Kuva

Kuva

Kuva

Omassa Elctrassanihan ei tuollaista ole, se tosin ei ole edes noin CF, mutta kuitenkin olen kallistanut penkkiä vähän enempi eteenpäin kuin tässä myyntikuvassa:

Kuva

Käytössä penkki on kankkujen kohdalta vähän painunut joten pieni tuki alkaa takaa löytymään...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin