Köyhiä patentteja

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Köyhiä patentteja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ajattelin pistää pystyyn tällaisen viestiketjun. Tarkoitus olisi että tähän kirjoiteltaisiin vakavissaan tai huumorilla käyttökelpoisia ideoita, miten kaupallinen ratkaisu on korvattavissa huomattavasti halvemmalla, kierrätys osista työtä säästämättä värkkäämällä. Tyyliin niksipirkka, mutta painotetaan pyöräily aiheisiin ratkaisuihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yksi idea tuli tänään kokeiltua, kun huomasin ettei talosta löydy enään yhtään ehyttä "mustekalaa"(kiinnitys remmiä tms. mikä näiden virallinen nimi nyt on). Kaikki oli hapertuneet auringossa ja sateessa käyttökelvottomiksi. Otin tehdastekoisista mustekaloista koukut ja leikkasin vanhoista polkupyörän sisuskumeista sopivan mittaiset pätkät ja laitoin hapertuneiden kumien tilalle. Todistetusti toimii, saas nähdä kuinka pitkä ikäisiä ovat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Mustekalaideaa jalostaen, juuri eilen katselin Etolassa sitä kuminauhaa. Sitä saa metritavarana jotain kymmeniä senttejä metri. Saman kokoista vain ja vaihtoon se kuluva osa... Normaali pitkä mustekala maksaa pari euroa urheiluliikkeessä ja sen pituus on 75 cm.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

"Tein itse ja säästin rahaa!" - eikös näin ala kaikki maailmanlopun tarinat? Radiuksen etulokari ei enään mahtunut haarukan ja renkaan väliin (pienin rengaskin on liian iso..) joten virittelin bilteeman jarrukaaren jarruun (radiuksessahan nuo jarrut ovat haarukan nurjalla puolella) kulmaraudan johon paistoin kotiuunissa akryylilevystä lokasuojankaltaisen. Tein loput ripustukset vanhoista pinnoista!

Mitä opin tästä:

  • Pinnoista voi vääntää kaikkea upean näköistä

  • Akryylilevy on nastaa työstettävää, pehmenee 150 asteisessa uunissa ja voi porata, sahata etc

  • Kun tekee itse, säästää rahaa

  • Akryylilevy ei kestä iskuja, puristusta ja tärinää...

Eli kyllä se parin lenkin ajan oli ja toimi, sitten se osui johonkin ja kwäzämm! :wink:

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Halpis kate?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Tuli mieleen tämmöinen hullu idea että mitä jos jostain teräslangasta tai vastaavasta rautalangan tapaisesta vääntäis jonkinlaisen kehikon nojakin päälle ja päällystäis sen jollain sadetta kestävällä jutulla (esim. retkipatja??) Onkohan tuossa ajatuksessa mitään järjen hiventäkään??? Mielikuvissa tietysti lähinnä tuo oma arrow. Mikähän vois olla ylipäätänsä kevyt hyvä materiaali moiseen?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Halpis kate?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joe67 kirjoitti:

Tuli mieleen tämmöinen hullu idea että mitä jos jostain teräslangasta tai vastaavasta rautalangan tapaisesta vääntäis jonkinlaisen kehikon nojakin päälle ja päällystäis sen jollain sadetta kestävällä jutulla (esim. retkipatja??)

Koita laittaa hakukoneeseen 'zotefoam fairing'. Sitä en tiedä mistä moista materiaalia saa, luultavasti jonkun muunkin merkkinen vastaavasti toimiva vaahto löytyy.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mahtaisiko se zotefoam olla ihan tavallista solumuovia? Kyllä sellaisesta katteita ovat värkkäilleet, kuten tuossa: http://www.liegerad-online.de/jive_fairing.htm

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuolta löytyy seikkaperäisiä ohjeita ko. materiaalin käytöstä:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm

Näyttäisi olevan retkipatjan tapaista ainetta (taitaa vaan olla hieman tiheämpää), josta tuo linkin John Tetz -niminen herra on väkästellyt kevyitä, muutaman kilon painoisia koreja kaksi- ja kolmipyöräisiin.

Olisi oiva materiaali mm. ultrakevyen kinnerin koriksi :wink: . Jospa sitä vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa...

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Seitan sentään, meikäläinen innostui tuosta zotefoamista. :shock: Liekö kuitenkaan samaa kamaa kuin partiolaisten retkipatjat?

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Kun tuo zotefoam tuntuu olevan hankalan takana hankkia niin mitä jos tavallista retkipatjaa päällystäis jollain muovilla. Pitäishän se silloin vettä. Jos ei tuollainen ratkaisu ole kovin pitkäikäinen niin halpuudesta johtuen tuon ei luulis paljon ahdistavan kun sen rungon päälle vois vaihtaa näppärästi uudet pinnoitteet. Itellä mielessä lähinnä tuollainen etusuoja.Ehkä hieman vaikutusta ilmanvastukseen ja suojais jalkoja sateella.

Avatar
aniarana
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Elo 2007, 08:50
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniarana »

Mikko:

  • Akryylilevy ei kestä iskuja, puristusta ja tärinää...
    Eli kyllä se parin lenkin ajan oli ja toimi, sitten se osui johonkin ja kwäzämm! Wink<<

Akryylilevyn voi korvata polykarbonaattilevyllä. On ihmeellisen sitkasta ja kestävää. Sitä voi esim. kylmänä taivuttaa terävään kulmaan kuin peltiä ja lämmitettynä kuten akryylilevyä. Sopii hyvin monenlaisiin paikkoihin, on suht. kevyttä ja kirkkaan läpinäkyvää myös taivutettuna. :)

Kun tekee puurakenteisia nojakkeja joutuu jatkuvasti turvautumaan omiin ratkaisuihin monissa yksityiskohdissa. Metallimateriaalien hankinnan kannalta yksi kaikkein antoisin paikka on täällä Jyvässeudulla Kuusakosken romun keräys varasto. Sieltä löytyy pilkkahintaan eri paksuista duralumiini- ja RST-levyä, hyljättyjä pyöriä ym.

Hyvän ja kevyen viirin varren voi tehdä käytetystä (ja miksei myös uudesta, maksaa vain alta 5€) katkaistusta teleskooppi vavasta.

Sakari

Kävi niin tai näin, aina jotenkin päin
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775 Sulje mainos!

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Durali on liian "hipoa" mulle. Hitsit kun päässäni pyörittelin mahdollisia katteita Radiukseen, ei taida onnistua ihan helpolla. Korkea maavara, pitkä akseliväli.

Kuva

Tulis maailman isoin ja rumin kinneri :D

Toisaalta, iso ja rumahan on kaunista!

Toisaalta, eihän mulla ole sitä zoutfoumiakaan!

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikko kirjoitti:

Toisaalta, iso ja rumahan on kaunista!

Juu, tee vaan valmiiksi siitä tulee myyntimenestys. Ainakin autokantaa tarkastellen varsinkin amerikkalaiset autotehtaat kilpailevat siitä, kenellä on isoin ja rumin ja epäkäytännöllisin.
Esim. Hummer tai Chrysler 300C

Jori

Avatar
Mikko
Viestit: 110
Liittynyt: 02 Touko 2007, 17:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Syssleri on muuten maailman rumin auto.

Ootteko muuten panneet merkille miten hienoimpia ja varsinkin isoimpia henkilöautoja ajavat aina paskimmat kuskit?

There was two cats in Kilkenny, both thought there was one too many.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Jarcco kirjoitti:

Mahtaisiko se zotefoam olla ihan tavallista solumuovia?

Zotefoamin taikasana oli kai termomuovautuvuus. Kysyin yhdeltä muovi-asiantuntijalta, ja sain vastauksen:

Suomesta saa entiseltä Fagerdala-tuotannolta, nykyiseltä NMC Cellfoam Oy:lta hyvin monenlaisia vaahtoja.
Nyt sun pitää kysyä onko joku noista PEX-vaahdoista edelleen termomuovattavissa.
http://www.cellfoam.fi/index.html

Vastaa Viestiin