Kallistuva akselisto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Ja ton mun ajatelman johtolankanahan oli että sekä ohjaus että kallistus tapahtuisi samasta vivusta. Kallistushan ei tietenkään vaadi määränsäädintä, mikäli sille on oma hallintalaite ja ohjaukselle oma.

Mä vaan en näe, että sellainen järjestelmä olisi kauhean helposti hallittavissa. Vaatinee jo helikopteripilotin hahmotuskykyä ja mähän en osaa lentää kuin selälleni..

Tuollainen yhteen kytketty kallistus ja ohjaus on pulmallinen siinä mielessä, että se on erittäin vaikea saada kääntymään kovassa vauhdissa. SIsäkaarteeseen kallistaminen kääntää ohjausta, joka aiheuttaa kaarteen, joka aiheuttaa keskipakovoiman, joka työntää kallistuksen takaisin pystyyn ja ohjauksen suoraan. :( Toimii, kuten erittäin iso jättö ja vaatii kovassa vauhdissa kaartamiseen todella paljon voimaa. Tuon voi kyllä mittasuhteita säätelemällä saada toimimaan, mutta se on joka tapauksessa herkkä toispuoleisille töyssyille ja kovassa vauhdissa hidas kääntymään.

Niin, tottahan tuo helikopteripilotin taidot vaatii, mutta tuleepahan sekin opeteltua, jos vaikka joskus sellaista joutuisi ajelemaan. ;) Kaarrettaessa kallistetaan ajoneuvoa toisella vivulla ja käännetään toisella yhtaikaisesti. Kallistusta säädetään tasapainoaistin avulla ja ohjausta halutun reitin suhteen. :D

Yksinkertaisin tapa olisi laittaa kallistuksesta portaallinen niin, että nopeuden mukaan hitaassa vauhdissa kallistetaan pieneen kiinteään lukittuvaan kallistuskulmaan ja ohjataan kaarre. Kovassa vauhdissa kallistetaan enemmän samanlaiseen kallistuslukitukseen. Suurempikin kallistuma pitää mitoittaa niin, ettei ajoneuvo siinä kulmassa kaadu edes paikoillaan, vaan kallistus on aina oikaistavissa vivusta kääntämällä kaarteen keskipakovoimasta riippumatta. Erillisen kallistusvivun pitää olla paljon voimakkaapi kuin ohausvivun, sillä jos ohjaavat pyörät ovat jo kulmassa ja ajoneuvo kaartaa, ei runkoa ole enää helppo kallistaa keskipakovoimaa vastaan. Oikea-aikaisesti ohjattaessa ei lisävoimaa tarvita. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mut eikös toi "ylikeskittävyys" ole vain merkki liian vähäisestä kallistumisesta? Kun kallistus ja ohjaus on oikeassa suhteessa kallistus ei vaikuta(teoriassa) ohjaukseen. Ja jos vastaavasti kallistusta on liika, pyrkii vehjes haukkaamaan..

Käytännön realiteetit tulee sit sen kallistusmäärän sääddössä vastaan eikä todellisuudessa kerran kohdilleen säädetty kallistuvuus ole koskaan kohdillaan, koska kuljettajan ja muun hyötykuorman painopiste vaihtelee väkisinkin hieman.

Eli on totta tosiaan hyvin vaikea saada toimimaan samasta vivusta, vaikka se noin teoriatasolla niin hieno ja helppo ajatus onkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Mut eikös toi "ylikeskittävyys" ole vain merkki liian vähäisestä kallistumisesta? Kun kallistus ja ohjaus on oikeassa suhteessa kallistus ei vaikuta(teoriassa) ohjaukseen. Ja jos vastaavasti kallistusta on liika, pyrkii vehjes haukkaamaan..

Käytännön realiteetit tulee sit sen kallistusmäärän sääddössä vastaan eikä todellisuudessa kerran kohdilleen säädetty kallistuvuus ole koskaan kohdillaan, koska kuljettajan ja muun hyötykuorman painopiste vaihtelee väkisinkin hieman.

Eli on totta tosiaan hyvin vaikea saada toimimaan samasta vivusta, vaikka se noin teoriatasolla niin hieno ja helppo ajatus onkin.

Ennen kaikkea kääntökulman ja kallistuksen suhde riippuu nopeudesta, joka vaihtelee. Yksivipuisen saa toimimaan optimaalisesti vain yhdellä nopeudella. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Härski »

Siis enhän mä olettanutkaan systeemin toimivan kiinteästi, vaan kuten jo mainitsin vaatisi nopeuden mukaan säätyvän kallistuksen. heitinkin puolileikilläni ajatuksen pyörän mukana pyörivästä keskipakoissäätimestä joka huolehtisi nopeuden mukaan vaihtelevasta kallistuksesta...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pitääpä elvyttää tämä viestiketju uudemman kerran! Eksyin sivustolle, jossa on esitelty sähköavusteinen aurinkopaneelein varustettu trike kallistuvalla perällä. Omistaja on reissaillutkin laitteella 7000 km, joka osoittaa konseptin toimivaksi. Jarrut lukitsemalla pysyy pystyssä, ajonaikaista kallituksen lukitusta ei ole.
http://gonano.eu/my-first-solar-tilting ... t-upgrades
http://gonano.eu/
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahtava idea tehdä tuo kallistusvivusto stepperin osista. :mrgreen:

Tuossa kallistusmekanismissa ei ole estettä jarrujen käytölle takapyörissä, siksi toimii myös pelkillä pyöräjarruilla kallistumisen lukitseminen. Vinkvink, Pastori. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kopioin omin luvin tämän toisesta ketjusta paremmin aiheeseen sopivaan:

Vilijami kirjoitti: 29 Tammi 2021, 17:42
Jarcco kirjoitti: 29 Tammi 2021, 17:11

Mahtaakohan kallistuvaa penkkiä saada toimimaan kunnolla? Kallistuva runko toimii varmasti, useita esimerkkejä löytyy. Tuossa yksi:
https://youtu.be/-pidQFy1Lm8
http://kazebikes.com/

Ei kai tuo toimi kuin mutkissa? Kallistus ja kääntö samassa nivelessä?
Mutta muuten kiinnostava etuakselirakenne. Ehkä laatikkopyörään?

Niin se taitaa olla, tämä on periaatteessa vankkuriohjaus jossa pyörien kääntökulma ja kallistuskulma ovat toisistaan riippuvaisia. Lisätty vain vivusto jolla pyörät myös kallistuvat.
Lisää tietoa niille joilla on aikaa katsella videoita:
The Lost Recumbent"-Tilting Trike from the '80s
https://youtu.be/0YByLVqCYBM?t=685
Moin 40 min kohdalta alkaen pienoismalli demo.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin