Kallistuva akselisto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuva akselisto

ViestiKirjoittaja jori » 27 Marras 2016, 13:59

Härski kirjoitti:Ja ton mun ajatelman johtolankanahan oli että sekä ohjaus että kallistus tapahtuisi samasta vivusta. Kallistushan ei tietenkään vaadi määränsäädintä, mikäli sille on oma hallintalaite ja ohjaukselle oma.

Mä vaan en näe, että sellainen järjestelmä olisi kauhean helposti hallittavissa. Vaatinee jo helikopteripilotin hahmotuskykyä ja mähän en osaa lentää kuin selälleni..

Tuollainen yhteen kytketty kallistus ja ohjaus on pulmallinen siinä mielessä, että se on erittäin vaikea saada kääntymään kovassa vauhdissa. SIsäkaarteeseen kallistaminen kääntää ohjausta, joka aiheuttaa kaarteen, joka aiheuttaa keskipakovoiman, joka työntää kallistuksen takaisin pystyyn ja ohjauksen suoraan. :( Toimii, kuten erittäin iso jättö ja vaatii kovassa vauhdissa kaartamiseen todella paljon voimaa. Tuon voi kyllä mittasuhteita säätelemällä saada toimimaan, mutta se on joka tapauksessa herkkä toispuoleisille töyssyille ja kovassa vauhdissa hidas kääntymään.

Niin, tottahan tuo helikopteripilotin taidot vaatii, mutta tuleepahan sekin opeteltua, jos vaikka joskus sellaista joutuisi ajelemaan. ;) Kaarrettaessa kallistetaan ajoneuvoa toisella vivulla ja käännetään toisella yhtaikaisesti. Kallistusta säädetään tasapainoaistin avulla ja ohjausta halutun reitin suhteen. :D

Yksinkertaisin tapa olisi laittaa kallistuksesta portaallinen niin, että nopeuden mukaan hitaassa vauhdissa kallistetaan pieneen kiinteään lukittuvaan kallistuskulmaan ja ohjataan kaarre. Kovassa vauhdissa kallistetaan enemmän samanlaiseen kallistuslukitukseen. Suurempikin kallistuma pitää mitoittaa niin, ettei ajoneuvo siinä kulmassa kaadu edes paikoillaan, vaan kallistus on aina oikaistavissa vivusta kääntämällä kaarteen keskipakovoimasta riippumatta. Erillisen kallistusvivun pitää olla paljon voimakkaapi kuin ohausvivun, sillä jos ohjaavat pyörät ovat jo kulmassa ja ajoneuvo kaartaa, ei runkoa ole enää helppo kallistaa keskipakovoimaa vastaan. Oikea-aikaisesti ohjattaessa ei lisävoimaa tarvita. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 811
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kallistuva akselisto

ViestiKirjoittaja Härski » 27 Marras 2016, 16:52

Mut eikös toi "ylikeskittävyys" ole vain merkki liian vähäisestä kallistumisesta? Kun kallistus ja ohjaus on oikeassa suhteessa kallistus ei vaikuta(teoriassa) ohjaukseen. Ja jos vastaavasti kallistusta on liika, pyrkii vehjes haukkaamaan..

Käytännön realiteetit tulee sit sen kallistusmäärän sääddössä vastaan eikä todellisuudessa kerran kohdilleen säädetty kallistuvuus ole koskaan kohdillaan, koska kuljettajan ja muun hyötykuorman painopiste vaihtelee väkisinkin hieman.

Eli on totta tosiaan hyvin vaikea saada toimimaan samasta vivusta, vaikka se noin teoriatasolla niin hieno ja helppo ajatus onkin.
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9817
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuva akselisto

ViestiKirjoittaja jori » 27 Marras 2016, 16:55

Härski kirjoitti:Mut eikös toi "ylikeskittävyys" ole vain merkki liian vähäisestä kallistumisesta? Kun kallistus ja ohjaus on oikeassa suhteessa kallistus ei vaikuta(teoriassa) ohjaukseen. Ja jos vastaavasti kallistusta on liika, pyrkii vehjes haukkaamaan..

Käytännön realiteetit tulee sit sen kallistusmäärän sääddössä vastaan eikä todellisuudessa kerran kohdilleen säädetty kallistuvuus ole koskaan kohdillaan, koska kuljettajan ja muun hyötykuorman painopiste vaihtelee väkisinkin hieman.

Eli on totta tosiaan hyvin vaikea saada toimimaan samasta vivusta, vaikka se noin teoriatasolla niin hieno ja helppo ajatus onkin.

Ennen kaikkea kääntökulman ja kallistuksen suhde riippuu nopeudesta, joka vaihtelee. Yksivipuisen saa toimimaan optimaalisesti vain yhdellä nopeudella. :(
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 811
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kallistuva akselisto

ViestiKirjoittaja Härski » 27 Marras 2016, 17:01

Siis enhän mä olettanutkaan systeemin toimivan kiinteästi, vaan kuten jo mainitsin vaatisi nopeuden mukaan säätyvän kallistuksen. heitinkin puolileikilläni ajatuksen pyörän mukana pyörivästä keskipakoissäätimestä joka huolehtisi nopeuden mukaan vaihtelevasta kallistuksesta...
Toni


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kuparinen ja 2 vierailijaa