Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10571
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jori » 24 Syys 2013, 09:21

Kun haette netistä tietoa. Huomatkaa, että kauppiaan antama tieto ei välttämättä vastaa yleistä totuutta. Teflon on moninkertainen hinnaltaan polyeteeniin ja nyloniin verrattuna. Tottakai kauppiaalla on kova tarve esittää sen ominaisuudet mahdollisimman "hyvässä valossa", jotta saisi myös tuota kallista hyväkatteista muovia kaupaksi. Siksi kauppiaat haluavat valita mielellään vain yhden pisteen esim. tässä nyt kitkaominaisuuksista. "Yleinen mutu"tieto on enimmäkseen peräisin kauppiaiden tiedotteista, vai oletteko nähneet riippumattomien tiedemiesten mainostavan tutkimustensa tuloksia TV-shopissa. :D Mututieto koostuu siitä tiedosta, jota eniten toistetaan.

Paljonkohan teflonia menisi kaupaksi liukupintamateriaaliksi, jos tuo kitkakertoimen nopeusriippuvuus (ylin käyrä) olisi kaikkien tiedossa. :roll:

Kuten tarkkaavaiset huomasivat, tuossa edellä esittelemissäni käyrissä oli varioitu valtava määrä parametrejä kitkamittauksien aikana, jotta kitkan muuttuminen eri olosuhteissa tulisi selväksi. Tuossa kauppiaan ainokaisessa kitka-arvossa ihmetyttää mittauksen mitätön paine, eikä esim. lämpötilasta ole mitään mainintaa, eikä muovin pinnan laadusta. Ehkäpä noissa sopivasti valituissa olosuhteissa teflon tosiaan antaa tuon kitkakertoimen -tai sitten ei. :roll: Ristiriita tuossa kuitenkin on verrattuna noihin kitkatieteilijöiden mittauksiin, joihin on sisällytetty valtava määrä tietoa myös olosuhteista. Niiden antama kuva teflonin ylivertaisista kitkaominaisuuksista on aivan toinen. Ei se huono ole, muttei ainakaan 1-10 m/s nopeudella hintansa väärtti. :(

Jukka on (taas) täysin oikeassa. Vaijeriputken sisäkuoren materiaalina teflon on ylivertainen. Vaijerin nopeus ei nopeanäppiselläkään jarruttajalla ole kymmentä senttiä sekunnissa. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3759
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja mhelander » 24 Syys 2013, 10:47

Tuosta vetopuolen rullasta:

Kuva

Tämä on siis WISIL:n Warrenin NoCom:sta... huomaa että paluupuolen ketju on nostettu niin ylös kuin mahdollista ja vain pieni pätkä putkea.

Tässä mun lowracer nykykunnossa:

Kuva

Tuossa on Optiman rulla ja alkuperäinen rullan pidin ja paluupuolen putken pätkä. Tarkoitus on ollu pari vuotta jo modata tuota. Lisää höpinää YesCom puolella...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Jarcco » 30 Huhti 2016, 15:47

Tässä pari tuoretta kuvaa. Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä. Kiinnityslapun ja penkin välissä on pala roiskeläppää, ruuvit M5. Tuntuu tarpeeksi vahvalta, ainakaan ylimääräisiä ritinöitä ei penkistä kuulu.
Liitteet
mwb16_2.jpg
mwb16_1.jpg
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4213
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Huhti 2016, 23:31

Jarcco kirjoitti:Penkissä alkaa olla reikiä kuin tahkojuustossa, kun sitä on kokeiltu kolmessa pyörässä.

Mä mietin myös kolmansia reikiä poratessa, että miksen ole tehnyt penkin kiinnikkeitä ruuvin reikien osalta samanlaisiksi, niin selviäisi vain yksillä rei'illä penkissä :?

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Jarcco » 25 Heinä 2019, 13:43

Tämä laite loi taas nahkansa uudestaan, nyt muuttui sähköpyöräksi. Yose Powerin kamat 26" takamoottorilla ja 12,5 Ah/450Wh akulla on jo asennettu, ajelemaan en ole ehtinyt muutamaa kilsaa enempää. Mukava yllätys oli että johdot olivat riittävän pitkiä - noita olisi kelju käydä jatkamaan. 350 W teho tuntuu varsin riittävältä, kun mäet täällä ei ole isoja. Tavarapyörään ehkä isompi mylly olisi poikaa. Poljinanturikin toimii, tämä simppeli versio tunnistaa pyörimisliikkeen eli ei lähde ihan paikaltaan avustamaan.

Asennuksessa huomioitavaa oli että navan "olkapää" leveys oli mielestäni noin 140 mm eikä 135 mm kuten väittävät. Avid BB7 jarrun säätömutterin ja navan väliin jäi vain milli rakoa. Poljinanturi vaatii sen verran tilaa että keskiölaakeri piti vaihtaa pitempään 122 milliseen. Muuten asennus oli suoraviivaista. Kaiken kaikkiaan kitti on päällisin puolin kohtuullista laatua, hinta huomioiden. Kestävyyden sitten aika näyttää.
https://www.yosepower.com/en/category/Rear-motor-50.html
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2421
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja janx » 25 Heinä 2019, 14:21

Mulla on toi sama sarja Paseossa. Tosiaan takahaarukan kanssa saa tehdä töitä, kun on ahdas. Sen takia on aika maksimaalinen pistosuojaus ja litkut vielä sisäkumissa. Muuten sarja on toiminut hyvin. Myös ilman poljintunnistusta ja jarruantureita. Totesin, että en saakaan taakse levyjarrua, kun ei enää mahdu paikalleen. Se on huono vanteen kulumisen kannalta.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Jarcco » 28 Heinä 2019, 11:43

Muutama kuva.
Liitteet
20190728_093349.jpg
20190728_093349.jpg (479.54 KiB) Katsottu 596 kertaa
20190728_093334.jpg
20190728_093305.jpg
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa