Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2337
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja janx » 22 Syys 2013, 22:08

Mä ostin PVC-putkea Etrasta (16mm) ja maalasin mattamustalla. Hyvältä tuo näyttää vaikka putki olis sininenkin. :)
Kuva
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6348
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Syys 2013, 22:10

Tämä ja jviirretin geokätköpyörä on musta aika lähellä yhtä varteenotettavaa nojapyörän perusmallia.

Kuva

Kuva

Katotaas miten tämän eemelin koneen kanssa käy.

Kuva

terässiipi
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Huhti 2013, 16:57
Paikkakunta: Tsadi

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja terässiipi » 22 Syys 2013, 23:33

Mahtuisi tuohon isommatkin pyörät. No joo, jokainen tekee maunsa mukaan. Pienemmillä pyörillä on helpompi hallita pyörää ja on kaiketi vähän ketterämpi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Syys 2013, 08:00

terässiipi kirjoitti:Mahtuisi tuohon isommatkin pyörät. No joo, jokainen tekee maunsa mukaan. Pienemmillä pyörillä on helpompi hallita pyörää ja on kaiketi vähän ketterämpi.


Näin juuri, kiekkojen koko valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Perusrakennehan näissä on sama 20/20 rakenteesta 28/28 kiekkokokoon asti. Mun pyörään menee 37-622 kiekot vielä heittämällä, ei vain rakentaessa ollut sellaisia hallussa levyjarrunavoilla. Isommat kiekot tuo automaattisesti pidemmän akselivälin, se vaikuttaa hitaasti ajoon ja ketteryyteen. 20/20pyörä menee myös huomattavasti pienempään tilaan kuin 28/28.
Omia CLWB ja Geopyöriä en ihan suorilta vetäisi samaan pyöräluokkaan kuin Jarcon ja Eemelin pyörät. Mulla kun kammet ottaa molemmissa kiinni kääntyvään etupyörään. Hankaloittaa tiukkoja käännöksiä, mutta mahdollistaa matalemman kampi- ja istumakorkeuden...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 269
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja kissaniitty » 23 Syys 2013, 10:37

Jarcco kirjoitti:
jori kirjoitti:Hienon näköinen ajopeli. Mutta, anteeksi vain, tuo sininen ketjuputki ei oikein sovi muihin väreihin. :(
Minä maalaisin sen mustaksi. Jos ei muulla, niin edes tussilla. :)

Ei minustakaan, mutta itsetuntoni on sen toistaiseksi kestänyt :mrgreen: Putken ajattelin muutenkin uusia, mistäs olette niitä hankkineet?
jori kirjoitti:


Azubilta saa mustaa putkea valmiiksi pyöristetyillä päillä, about 105 cm pitkiä. Viimeksi maksoivat 4,50 € / kipale. Tosin lähetys maksaa pari kymppiä, että tuskin kannattaa pelkästään paria putkea tilata...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: AZUB Six (2018-) - Pappa-Crescent vm.-61 (2010-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Syys 2013, 11:22

Jarcco kirjoitti:Ei minustakaan, mutta itsetuntoni on sen toistaiseksi kestänyt :mrgreen: Putken ajattelin muutenkin uusia, mistäs olette niitä hankkineet?


Geopyörässä on mustaksi maalattua sähkömiehen putkea
CLWB:ssä mustaa vesijohdon suojaputkea
Higracerissa ja yescomissa aurauskeppi
LowLWB:ssä oli puutarhaletkua
jne jne

Eli mikä tahansa käy kunhan siinä on ketjun suuntainen ja ketjun diagonaalista ulkohalkaisijaa suurempi reikä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Jarcco » 23 Syys 2013, 17:07

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:Ei minustakaan, mutta itsetuntoni on sen toistaiseksi kestänyt :mrgreen: Putken ajattelin muutenkin uusia, mistäs olette niitä hankkineet?


Geopyörässä on mustaksi maalattua sähkömiehen putkea
CLWB:ssä mustaa vesijohdon suojaputkea
Higracerissa ja yescomissa aurauskeppi
LowLWB:ssä oli puutarhaletkua
jne jne

Eli mikä tahansa käy kunhan siinä on ketjun suuntainen ja ketjun diagonaalista ulkohalkaisijaa suurempi reikä.

Jukka


Kokemuksen mukaan vesiletku tuntuu liian kitkaiselta eikä pysy suorana ja aurauskeppi taas on äänekäs. Käyttämäni nailonputki on näiltä osin parempi. Se vain pitää ennen käyttöä lämmittää suoraksi. Teflonputki olisi kitkaltaan pienintä.
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Syys 2013, 18:03

Jarcco kirjoitti:Kokemuksen mukaan vesiletku tuntuu liian kitkaiselta eikä pysy suorana ja aurauskeppi taas on äänekäs.


Mulla oli tommosta auringon paisteessa suorana maannutta letkua, pysyi suorana ja kun päästi irti suorana roikkuvan ketjun päällä niin tipahti ketjusta, eli kitkakaan ei ollut suuri.
Aurauskeppi oli aluksi äänekäs, mutta meteli on vaimennut, ilmeisesti kulunut sopivasti ja sisälle kertynyt rasva vaimentaa ääntä.
Mutta parempiakin vaihtoehtoja varmasti on, mutta kun niistä ei tiedä mitään niin ei osaa kaivata ;)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jori » 23 Syys 2013, 18:13

Jarcco kirjoitti: Teflonputki olisi kitkaltaan pienintä.

Tuo on totta vain hyvin rajoitetuissa puitteissa. Mitättömän pienellä liukunopeudella ja suurella paineella.
Teflonin kitkakerroin eri nopeuksilla.png

Tästä voi tutkia tarkemmin teflonin liukuominaisuuksia.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... 4380,d.bGE
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja KPS » 23 Syys 2013, 21:01

jori kirjoitti:Tuo on totta vain hyvin rajoitetuissa puitteissa. Mitättömän pienellä liukunopeudella ja suurella paineella.


Tuo voi pitää paikkansa tai sitten ei ? Yleinen mutu kuitenkin on että teflonin kitkaominaisuudet ovat hyvät.

Kuvassa näkyy vain tyypillinen tuon tyyppisten materiaalien epälineaarinen käyttäytyminen lämpötilan ja liukunopeuden funktiona. Käppyrät ovat teflonille, jotta perustelisit väitteesi niin tarvisimme myös vastaavan datan vaihtoehtoisille materiaaleille, vai mitä?

KPS

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1740
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja Jarcco » 23 Syys 2013, 21:25

Jos tulkitsen Jorin edellisen viestin kippuraa oikein niin:
- poljettaessa 80 rpm jota vastaava ketjunopeus on 64 cm/s, niin kitkakerroin on 0,15 paikkeilla

Sitten löysin tuollaisen: http://www.spc.fr/SPC5/dossier_fichier/127FT_L_015_Friction.pdf
josta tälläiset arvot (kuivana, :
- Teräs - PTFE välinen kitkakerroin 0,1
- Teräs - Nailon 0,15
- Teräs - Teräs 0,1
- Teräs - PE 0,3-0,8
Eli teräksinen ketjuputki olisi tuon mukaan karkeasti yhtä hyvä kuin teflonputki! Ei kai se niin voi olla??
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jori » 23 Syys 2013, 21:50

Jarcco kirjoitti:Jos tulkitsen Jorin edellisen viestin kippuraa oikein niin:
- poljettaessa 80 rpm jota vastaava ketjunopeus on 64 cm/s, niin kitkakerroin on 0,15 paikkeilla

Sitten löysin tuollaisen: http://www.spc.fr/SPC5/dossier_fichier/127FT_L_015_Friction.pdf
josta tälläiset arvot (kuivana, :
- Teräs - PTFE välinen kitkakerroin 0,1
- Teräs - Nailon 0,15
- Teräs - Teräs 0,1
- Teräs - PE 0,3-0,8
Eli teräksinen ketjuputki olisi tuon mukaan karkeasti yhtä hyvä kuin teflonputki! Ei kai se niin voi olla??

En tiedä, miten tuota käppyrää katsoit, mutta minusta 64 cm/s vastaa 0,25 tai jotain sinne päin. Huomasitko, että asteikko oli senttiä sekunnissa. Sitäpaitsi tuo sinun ketjunopeutesi on laskettu 38 piikkisellä. Kuka noin hiljaa ajelee. ;)

Tässä polyeteenin ja polypropeenin arvoja, jotka ketjun nopeuksissa ovat alempia. Kuvat ovat hiukan huonosti sopivasta tutkimuksesta, josta syystä siellä on vähän matalia lämpötiloja, mutta kun katselee noita lämpimimmän puolen arvoja, saa asiasta käsityksen. Myös teflonilla kitkakerroin kasvaa, kun lämpötila laskee.

Teräksellä on tosiaan pienillä paineilla varsin pieni kitkakerroin. Melun takia sitä ei kuitenkaan kannata ketjuputkena käyttää. PA, poyamidia, eli Nailonia en tähän hätään löytänyt käyräksi piirrettynä, mutta noudattelee PE käyrän kulkua.

Joka tapauksessa teflonilla on aivan liian hyvän liukupinnan maine todellisuuteen nähden. Tai, on se ihan hyvä, eli paras, kun liukunopeus on pieni, tai lähes olematon, mutta vain silloin. Nopeammilla liukunopeuksilla polyeteeni PE, polyamidi PA ja polypropeeni PP liukuvat ohi.
Liitteet
PE kitkakerroin.png
PE kitkakerroin.png (87.28 KiB) Katsottu 1884 kertaa
PE ja PP kitkakertoimet.png
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Syys 2013, 23:18

jori kirjoitti:Teräksellä on tosiaan pienillä paineilla varsin pieni kitkakerroin. Melun takia sitä ei kuitenkaan kannata ketjuputkena käyttää. PA, poyamidia, eli Nailonia en tähän hätään löytänyt käyräksi piirrettynä, mutta noudattelee PE käyrän kulkua.

Joka tapauksessa teflonilla on aivan liian hyvän liukupinnan maine todellisuuteen nähden. Tai, on se ihan hyvä, eli paras, kun liukunopeus on pieni, tai lähes olematon, mutta vain silloin. Nopeammilla liukunopeuksilla polyeteeni PE, polyamidi PA ja polypropeeni PP liukuvat ohi.


Asiasta astiastoille, jaksa alkaa noita käyriä lukemaan ;) Pikayhteenveto kun vaihdetaan ketju ja putki vaijeriksi ja kuoreksi. Tällaisessa käytössä kai tefloni hakkaa nuo muut pinnoitteet?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 201
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 08:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja KPS » 23 Syys 2013, 23:53

Tuollasesta osoitteesta http://www.directplasticsonline.co.uk/data_sheets.html löytyi seuraavaa dataa:

Coefficient of friction against hardened and ground steel, p = 0.05 N/mm^2, v = 0.6 m/s
PTFE (Teflon) 0.08 - 0.10
HDPE 0.29
Nylon 6 Extruded black 0.32 - 0.37
Polypropylene 0.3
PVC 0.6

Tuon datan perusteella Teflon on ihan hyvä valinta ... siis ainakin pienillä (?) liukunopeuksilla (0.6 m/s vastannee noin 2 km/h).

KPS

Avatar
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 397
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 23:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Feenix (Bonzo) (MWB 26-24)

ViestiKirjoittaja kuparinen » 24 Syys 2013, 08:47

Mutta kuka sitä kuivalla ketjulla ajelee? Öljyä/rasvaa ei tarvitse olla edes silmin nähtäviä määriä, kun kuivan aineen kitkakertoimen voi unohtaa.

No, tietysti putkeen kulkeutuva hiekkapöly tekee rasvasta hiomatahnaa... :twisted:


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija