Hei, me hitsataan!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että soldering tarkoittaa juottamista ja welding hitsaamista. Mutta mitä tarkoittaa brazing? Pärjäisikö sillä teräksen kanssa? Jos pärjää, niin minkälaisia laitteita tarvitaan?

Se brazing yleensä viittaa messingillä juottamiseen ja ainakin ameriikan poijat on sitä nojakkien kanssa harrastanee menestyneesti.

Joo. "Soldering wire ends" == juotan (kolvilla) vaijerin päät. "Welding mount for..." == hitsaan korvakon... "Brazing seat stays" == kovajuotan satulan tuet.

Britit myös harrastaa kovajuottamista, ja arvatenkin italiaanot. Eli kaikki maat joilla on jotakin perinteitä kilpapyörien kanssa askartelusta. Itäblokin maissa räitään mitä sattuu käsiin, asetyleenillä käristellään, mig:llä roiskitaan jne.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

PW kirjoitti:

Eskon sivuilla tommonen piirrustus ja paljon tekstiä http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Hipsu3sivukuva.jpg kai tuota saa käyttää kun on nettiin kerran laitettu. Tuosta kun soveltaa omiin mittoihin niin jotakin ajettavaa pitäs syntyy - rungonkin voi tehdä mistä materiaalista eniten tykkää.
Petri

Mittoja kyllä löytyy, mutta tämmöinen nyypiö ei muuta juuri hahmotakaan. Ihmettelen esimerkiksi rungon keskivaiheilla piirustuksessa näkyvää jonkunlaista katkokohtaa etu- ja takaosan välillä. Onko siinä iskunvaimennin vai mikä? Huomattakoon: voin sanoa, että tykkään Hipparionin ulkonäöstä.Toimintaperiaatetta en pysty arvostelemaan. En taida edes ymmärtää, miten pyörää ohjataan.

Sivusta katsoen kyllä näyttää siltä kuin rungon voisi puusta tehdä. Vaikka liimapuusta? Mutta sitten en taas ymmärrä aikaisemmin mainittua bambun laminointia. Minä olen tottunut ajattelemaan, että laminointi on päällystämistä tai kerrostamista. Esimerkiksi vaneri valmistetaan laminoimalla viiluja. Puupintaa voi suojata laminoimalla, eli päällystämällä sen lasikuitukankaalla. Mutta millä bambu päällystetään, jos sitä laminoidaan? Mitä kerroksia siihen lisätään?

Bambu-bike-Berliiniin-videolla näyttää suurin ponnistus olevan liitoskohtien hampun epoksointi. Mutta ei kai se ole laminointia?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Bampua voi käyttä siihen laminoide (raakasilkiä, lasikuitua, hampukangasta).Periaatteessa melkein mitävaan. Raakasilki on aikanaan Japanilaisten ja Kiinalaisten käyttämä luja luononmateria. Saksalaiset on käyttänyt hampukangasta ja todenneet sen sitkeeksi . Ykisi kokeilu on minullakin aikaan ollut kun tein Stern 1:seen hampusta laminoidun takakiekon. Tuli kestävä ja vähän liian painava . Ei se menoo haitannut loppujen lopuksi. Siittä on jossain viellä kuviakin ,muistaakseni Hopea räpsäs Ahvenanmaalla jokusen.
Kyllä kannattaa kokeilla vähän vieraampiakin yhristeitä. Niin palatakseen tähän Bambuun , sehän ei varsinaisesti ole puuta, vaan kuuluu ruokokasveihin jos olen oikein ymmärtänyt. Sen voi joko sirostaa liitoskohrat, tai tehdä esimerkiksi hiilarista . Tai jostain korvaavasta aineesta nää liitos muhvit. :wink:
Jori varmaan tekisi naruliitokset. :roll: Siihen tarvitaan hyvää Partiolais taitoo että pitää. :roll: Sori ei voinut. :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Hipparionista ( saakohan siitä tässä ketjussa keskustella ? :? ) etu- ja takaosan välissä on ohjausnivel, josta pyörä kääntyy. Sitä ohjataan siis pelkästään jaloilla. Tässä ohjauskulma on 53 astetta, yleisesti näissä python tyyppisissä ohjauskulma taitaa olla noin 60 astetta - molemmat tuntuu toimivan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Nojanalle kirjoitti:

Bampua voi käyttä siihen laminoide (raakasilkiä, lasikuitua, hampukangasta).Periaatteessa melkein mitävaan. Raakasilki on aikanaan Japanilaisten ja Kiinalaisten käyttämä luja luononmateria. Saksalaiset on käyttänyt hampukangasta ja todenneet sen sitkeeksi . Ykisi kokeilu on minullakin aikaan ollut kun tein Stern 1:seen hampusta laminoidun takakiekon. Tuli kestävä ja vähän liian painava . Ei se menoo haitannut loppujen lopuksi. Siittä on jossain viellä kuviakin ,muistaakseni Hopea räpsäs Ahvenanmaalla jokusen.
Kyllä kannattaa kokeilla vähän vieraampiakin yhristeitä. Niin palatakseen tähän Bambuun , sehän ei varsinaisesti ole puuta, vaan kuuluu ruokokasveihin jos olen oikein ymmärtänyt. Sen voi joko sirostaa liitoskohrat, tai tehdä esimerkiksi hiilarista . Tai jostain korvaavasta aineesta nää liitos muhvit. :wink:
Jori varmaan tekisi naruliitokset. :roll: Siihen tarvitaan hyvää Partiolais taitoo että pitää. :roll: Sori ei voinut. :roll:

Tuosta bambusta aivan innostuu itsekin.. Katsokaas tätä linkkiä, jossa rakennetaan bambusta trike:
http://www.instructables.com/id/Buildin ... /?ALLSTEPS

-Klasu-

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

PW kirjoitti:

Hipparionista ( saakohan siitä tässä ketjussa keskustella ? :? ) etu- ja takaosan välissä on ohjausnivel, josta pyörä kääntyy. Sitä ohjataan siis pelkästään jaloilla. Tässä ohjauskulma on 53 astetta, yleisesti näissä python tyyppisissä ohjauskulma taitaa olla noin 60 astetta - molemmat tuntuu toimivan.

Petri

"Ohjausnivel" ei kuulosta puusta - tai edes bambusta - tehtävältä osaselta. Voiko sen tehdä metallista? Vai myydäänkö niitä valmiina?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Jajångå kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hipparionista ( saakohan siitä tässä ketjussa keskustella ? :? ) etu- ja takaosan välissä on ohjausnivel, josta pyörä kääntyy. Sitä ohjataan siis pelkästään jaloilla. Tässä ohjauskulma on 53 astetta, yleisesti näissä python tyyppisissä ohjauskulma taitaa olla noin 60 astetta - molemmat tuntuu toimivan.

Petri

"Ohjausnivel" ei kuulosta puusta - tai edes bambusta - tehtävältä osaselta. Voiko sen tehdä metallista? Vai myydäänkö niitä valmiina?

Puustahan voi tehdä mitä vaan :D mutta ehkei tätä ohjausniveltä kannata välttämättä. Yleisin tapa tehdä kyseinen nivel, on keskiöstä tehty ratkasu. Etupää kiinnitetään keskiön putkeen ja takapää keskiöäkseliin - alkuperäisessä pythonissa taidettiin käyttää poljin kampia jopa kiinnittämiseen. "python lowracer" hakusanoilla googlesta löytyy runsaasti tietoo ja kuvaa. Tietysti nivelen voi myös tehdä irtoputkista ja -laakereista kuten esim pastori teki "p 300" ketjussa tällä foorumilla.
Muistan ite kun "eksyin" foorumille ja nojapyörien ihmeelliseen maailmaan, meni aika pitkään hahmottaa pyörien eroja - on takavetoo, etuvetoo, matalia, korkeita ja siltä ja väliltä erilaisia lyhenteitä ym. Kannattaa vähän tutkiskella eri mahollisuuksia ja siihen foorumi on mainioa väline :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja KlausS »

PW kirjoitti:

Puustahan voi tehdä mitä vaan :D mutta ehkei tätä ohjausniveltä kannata välttämättä.

Aiemmin lähettämässäni linkissä käytetään teräs / alumiiniosia kaikissa tuollaisissa kohdissa. Samasta sivustosta löytyy myös puurakenteisia pyöriä.
Bambu-runkoisista pyöristä on ollut syksyllä Helsingin uutisissa juttua: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... antaa-paat
Greenleaves niminen firma tuo maahan Sambiassa tehtyjä runkoja: http://greenleaves.fi/

Käytännössä kotitekoisen bambupyörän suurimpana haasteena näkisin laadukkaan bambuputken saamisen :(

-Klasu-

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Tietysti nivelen voi myös tehdä irtoputkista ja -laakereista kuten esim pastori teki "p 300" ketjussa tällä foorumilla.

Selkiytys tässä. https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 5210095586

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tietysti nivelen voi myös tehdä irtoputkista ja -laakereista kuten esim pastori teki "p 300" ketjussa tällä foorumilla.

Selkiytys tässä. https://picasaweb.google.com/1001724852 ... 5210095586

Aivan mahtavaa tekemisen meininkiä..mitkä noi työtilat onkaan..oikein verstas isolla Veellä !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

OT: mutta menköön. Työsuhdeetu. Mä olen amisope kulttuurin yksikössä ja saan käyttää naapuriosastojen tiloja. Tää on meidän huonompi metallipaja :)

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

KlausS kirjoitti:

Tuosta bambusta aivan innostuu itsekin.. Katsokaas tätä linkkiä, jossa rakennetaan bambusta trike:
http://www.instructables.com/id/Buildin ... /?ALLSTEPS

Kiitos; selostus on oikein mielenkiintoinen ja valaiseva. En kuitenkaan ole innostunut bambun käytöstä; se tuntuu vähän semmoiselta "miksi tehdä asioita yksinkertaisesti, kun monimutkainen ratkaisu on niin paljon jännempi"-hommalta. Bambu on uusiutuva luonnonvara? Entä sitten? Epoksi ja hiilikuitu eivät käsittääkseni ole.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Jajångå kirjoitti:

Bambu on uusiutuva luonnonvara? Entä sitten? Epoksi ja hiilikuitu eivät käsittääkseni ole.

Niin, mainoksessa tuo kuulostaa hyvältä.. Entä se hiilijalanjälki, kun bambua Suomeen kuskataan, kun ei tuo lähituotantokaan toimi näillä leveysasteilla :wink:
Meni vähän ohi asian..

-Klasu-

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

KlausS kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:

Bambu on uusiutuva luonnonvara? Entä sitten? Epoksi ja hiilikuitu eivät käsittääkseni ole.

Niin, mainoksessa tuo kuulostaa hyvältä.. Entä se hiilijalanjälki, kun bambua Suomeen kuskataan, kun ei tuo lähituotantokaan toimi näillä leveysasteilla :wink:
Meni vähän ohi asian..

Joo... jos haluaa aidosti tehdä uusiutuvasta luonnonvarasta niin kotimaisesta puusta. Mun mielestä aika lähelle siitä uusio-ajatusta pääsee jos/kun kierrättää vanhaa uudeksi. Edes osa vaikkapa romupyöristä päätyy takaisin käyttöön eikä mene suoraan raaka-aineeksi terästehtaisiin.

Mutta alkaa mopo karata jo aiheen ulkopuolelle. OP:n tarttee vaan tehdä suunnitelma millaisen rakentaa. Sitten pohtia miten semmosen sais tehtyä. Samalla pitää mielessä että mistä materiaaleista sen vois tehdä. Ja alkaa hommiin.

Helppo sanoa että kuidusta voi tehdä mitä vain. Mutta kynnys aloittaa on melkoinen, kun ei voi vain alottaa jostakin nurkasta. Pitää suunnitella, tehdä muotteja, opetella laminointia ja oikeita rakenteita eri kohtiin jne jne. Mun kokemusten perusteella sopii vasta sitten kun on vaikkapa kierrätysromuilla tehnyt pari kierrosta ja tietää millasen haluaa rakentaa. Optimoi sitten kuiturakenteilla lopullisen kun ei enää tarvi harjotella.

Tätä tapaa käyttää jopa osa kaupallisista nojakkien tekijöistä. Esim CruzBike on tehnyt Vendettan ekat pari versiota alumiinista. Jokainen versio on vähän edellistä parempi ja optimoidummin tehty (ja siten työkalumielessä rungon tekijälle isompi sijoitus). Ehkä V3:n jälkeen tulee jo kuituosia tai koko hoito komposiiteista ?

Itsellä on jo sen verran näkemystä että jos päädyn todellisen kisatykin vielä tekemään niin tiedän mikä on oleellista ja voin alkaa tekemään komposiiteista. Esim MetaPhysic komposiittirakenteisena kevenisi heti pari kiloa. Sama Vendettan kopiolle. Onko siitä sitten hyötyä, ja käyttöarvoa mun käytössä, on ihan eri juttu. Tällä hetkellä ei vaiva vastaa etua, ja tuo lähinnä enemmän huolta (ympärivuotinen käyttö, komposiittien suurempi rikkoontumisvaara vaikkapa talviajossa).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mika puhuu asiaa!

Vaikka bampu on lujuuden kannalta erinomainen materiaali on se kuitenkin ekologisesti ja melkein järjettömien lisätöiden ohella pyörien rakentamiseen sopimaton materiaali. Todistuksena tästä on huippukorkeat hinnat valmisrungoissa. Bampurunkoinen pyörä on osoitus vain erikoisuuteen tavoittelusta, ja se, jos mikä ei ole ekoloogisuutta.

Järkeviin ja ekoloogisiin ratkaisuihin pääsemme teräs-, alumiini-, hiilikuitu- ym. rakenteilla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin