Hei, me hitsataan!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Ostin Atomic Zombiesta http://www.atomiczombie.com trike-nojapyörän rakennusohjeen (15€). Hinta ei ollut paha, mutta tuumamitat ovat vähän hankalia, eikä minulla myöskään ole sellaista polkupyöräromuvarastoa kuin ohjeen kirjoittajalla tuntuu olevan (josta ottaa aina tarpeen vaatiessa joku ilmainen osa).

Jatkan siis helpompien ohjeiden etsiskelyä. Se kuitenkin tuli selväksi, että hitsaamista tarvitaan. Mutta kun en osaa. Mitenkähän pääsisi alkuun?

Olen siinä onnellisessa asemassa, että tilaa rakenteluun on (pikkuverstas kellarissa). Puutöihin on laitteita, mutta metallin käsittelyyn ei. Mikä olisi yksinkertainen mutta riittävä perusvarustus? Hintoja en tiedä, mutta jonkun satasen kai voisin sijoittaa, kun osto-trike taitaisi maksaa lähes 2000€, ja niitä mahdollisesti tarvittaisiin kaksi.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Monissa kansalaisopistoissa on Tammikuussa alkamassa metalityönkursi. Suosittelen kyseleen josko olisi viellä vapaita paikkoja. Siellä päsee tutustuun eri metallityöstön vaiheisiin ja saa hyvää neuvoa. Siellä tää Vaajakosken Pelle-Pelotonki on näköjään oppinut hitsaamaan. Ei kannata ensi ostaa koneita ja sit miettiä miten niillä tehdään hommia. Pieni oppi ja perehdyttäminen kannattaa. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jajångå kirjoitti:

Mikä olisi yksinkertainen mutta riittävä perusvarustus? Hintoja en tiedä, mutta jonkun satasen kai voisin sijoittaa

Muutamalla kympilläkin pärjää jos ei hitsaus konetta osta. Putkiahan katkoo rautasahalla ja siistii viilalla, mutta paljon vähemmällä vaivalla pääsee kun ostaa pienen kulmahiomakoneen.
Hitsauskoneen ostaminen yhtä tai kahta polkupyörää varten tuntuu turhalta. Pitäis joskus päästä kokeilemaan semmoista alle 200e ydinlanka konetta että tekeekö niillä mitään. Jos tarkoitus olisi jatkossakin tehdä hitsaushommia niin sitten joku 3vaihe syötöllä oleva mig hintaluokassa 1000euroa, siihen pullo, suojakaasu, hitsaus maski ja lankaa. Hitsaus- ja rälläkkähommia ei sitten tehdä purukasojen keskellä, palaa koko verstas.
Jos pyörän tekee uusista osista niin sille tulee yhtä paljon hintaa kuin uudelle pyörälle saman tasoisilla osilla. "tein itse, säästin" tuntuu lähinnä vitsiltä, kun se säästö tulee nimenomaan siitä että voi kierrattää mahdollisimman suuren osan romukuormista kerätyistä osista. Atomic zombien ohjeet tukee käsittääkseni juuri tätä puolta rakenteluharrastuksessa, jos helpot ohjeet haluaisi tehä niin jokaisessa kohdassa lukisi "osta jostakin".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Jajångå kirjoitti:

Mikä olisi yksinkertainen mutta riittävä perusvarustus? Hintoja en tiedä, mutta jonkun satasen kai voisin sijoittaa

Muutamalla kympilläkin pärjää jos ei hitsaus konetta osta. Putkiahan katkoo rautasahalla ja siistii viilalla, mutta paljon vähemmällä vaivalla pääsee kun ostaa pienen kulmahiomakoneen.
Hitsauskoneen ostaminen yhtä tai kahta polkupyörää varten tuntuu turhalta.

Joo. Halpa kulmuri johon paljon erilaisia laikkoja säästää reippaasti aikaa ja vaivaa. Ja rasittaa sitten rannetta (kun toisella pitää työstettävää kappaletta ja toisella rälläkkää).

Jenkeissä ja UK:ssa touhottavat jonkin verran MAP-kovajuottamisen nimiin. Eli pikkupullossa kaasua jolla saa juuri riittävän lämpimäksi että sopiva kovajuote sulaa. Olis myös hitsaajalle kätevä vaihtoehto vaikeisiin paikkoihin joihin ei lanka- tai puikkokoneilla (tai TIG.n isohkolla kahvalla) tahdo millään päästä.

Ei omakohtaista kokemusta, vähän on kovajuottamista tullu kokeiltua, ei ollu silloin "mun juttu". Mutta tuossa teräksistä uutta etuhaarukkaa modatessa huomasin että TIG:ä voi myös käyttää juotteen lämmittimenä, etenkin jos laittaa AC-asetuksille jolloin ei sulata terästä juuri lainkaan. Jos olis juotetta saattaisin kokeilla miten toimii.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkupyörien osia kyllä löytyy joka kylältä, romuliikkeistä tai ihmisten varastoista kun vähän kyselee.
Niitähän on paikat väärällään, eikä maksa paljon.
Pikkupoikana kasattiin naapurin pojan kanssa pyörät ojista löytyneistä ja mettään heitetyistä pyöristä - miun pyörälle tuli hintaa sillosta rahaa 40 pennii ku piti Mopourheilusta ostaa yks vannenauha :D Nykyään kyllä vähempi enää tienvarsilta pyörän romuja löytää sen verran onneks meno siistiytynny.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Polkupyörien osia kyllä löytyy joka kylältä, romuliikkeistä tai ihmisten varastoista kun vähän kyselee.
Niitähän on paikat väärällään, eikä maksa paljon.
Pikkupoikana kasattiin naapurin pojan kanssa pyörät ojista löytyneistä ja mettään heitetyistä pyöristä - miun pyörälle tuli hintaa sillosta rahaa 40 pennii ku piti Mopourheilusta ostaa yks vannenauha :D Nykyään kyllä vähempi enää tienvarsilta pyörän romuja löytää sen verran onneks meno siistiytynny.

Juu. Ekan oman kasatun pyörän pistin kasaan pyöräliikkeen takapihan romukasasta kauppiaan luvalla, kun olin tuolla kersana kesätöissä. Jos muistan oikein piti gummit vaan ostaa.

Pyöräkorjaamoilta kannattaa kysyä löytyykö romutukseen menevää materiaalia. Ainakin Oulussa voi toisinaan käydä flaxi ja saada ainakin metallia rakenteluun, toisinaan jopa joitakin käypäsiä osiakin tulee mukana.

Tai sitten pikainen tiedustelu tuttavien kesken tuottanee sitten jo paremman tuloksen. Ihmiset kun heittää pois pikkuvikojen takia ihan hyvää tavaraa. Kun korjauttaminen maksaa enemmän kuin toisen halvan osto Biltemasta tms. Harva viitsii halpoja pyöriään itse korjata. Tai jos osa maksaakin sitten vähän enemmän on värkki helposti "romu".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Romuja piisaa tässä mailmassa. Jos asuu omakotitalossa ja kaipaa romuja . Kannattaa soittaa jollekin isännöititoimistolle ja kysyä että voisiko kuskata taloyhtiöiden pyörävarasto romut pois. Meilläkin kun on viisi taloa ja asukkaita hyväsenlailla . Kertyy vuosittain tuota romua kymmeniä , jotka pitäs kuskata kierätykseen. Jos joku on sen valmis tekeen ilman , niin se passaa kaikille. Itse noukin kermat päältä ja loput kierätyskeskuksen romulaadiin. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ja kun kylähullun maine kasvaa niin tilanne on jo päinvastainen: "siivottiin tuossa varastoa, siinä ois pari pyörän raatoa ja jotaki muuta metalliromua, viedäänkö metallinkeräykseen vai tuutko hakeen?" Aina olen käynyt hakemassa, tarpeettoman rojun heittänyt jo kotia tullessa metallin keräykseen. Yleensä tuo "pyörän raato" tarkoittaa pyörää josta on vaijereita poikki ja kumit tussuna.
Kyllä noille pyörille silti tahtoo se 50-100e tulla hintaa, jotakin pitää aina ostaa. Kumeja, ketjuja, vaijereita, jarrupaloja yms. yms. Ihan alkuaikoina käytin käytettyjä ketjuja/pakkoja, kumeja ja jarrupaljoa, huomatakseni vain että ensimmäisten tuhansien kilometrien aikana piti sitten kaikki vaihtaa. Nykyään tekee kerralla kunnolla niin on remontti vapaa pyörä useammaksi vuodeksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Jajångå kirjoitti:

Ostin Atomic Zombiesta http://www.atomiczombie.com trike-nojapyörän rakennusohjeen (15€). Hinta ei ollut paha, mutta tuumamitat ovat vähän hankalia, eikä minulla myöskään ole sellaista polkupyöräromuvarastoa kuin ohjeen kirjoittajalla tuntuu olevan (josta ottaa aina tarpeen vaatiessa joku ilmainen osa).

Jatkan siis helpompien ohjeiden etsiskelyä. Se kuitenkin tuli selväksi, että hitsaamista tarvitaan. Mutta kun en osaa. Mitenkähän pääsisi alkuun?

Olen siinä onnellisessa asemassa, että tilaa rakenteluun on (pikkuverstas kellarissa). Puutöihin on laitteita, mutta metallin käsittelyyn ei. Mikä olisi yksinkertainen mutta riittävä perusvarustus? Hintoja en tiedä, mutta jonkun satasen kai voisin sijoittaa, kun osto-trike taitaisi maksaa lähes 2000€, ja niitä mahdollisesti tarvittaisiin kaksi.

Missä tää sun pikkuverstas sijaitsee ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Lizard100 kirjoitti:

Missä tää sun pikkuverstas sijaitsee ?

Kotona (omakotitalossa).

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

jviirret kirjoitti:

Jos pyörän tekee uusista osista niin sille tulee yhtä paljon hintaa kuin uudelle pyörälle saman tasoisilla osilla. "tein itse, säästin" tuntuu lähinnä vitsiltä, kun se säästö tulee nimenomaan siitä että voi kierrattää mahdollisimman suuren osan romukuormista kerätyistä osista.

Kuulostaa pahalta. Tykkään itse tekemisestä, mutta en romukasojen haravoinnista.

jviirret kirjoitti:

Atomic zombien ohjeet tukee käsittääkseni juuri tätä puolta rakenteluharrastuksessa, jos helpot ohjeet haluaisi tehä niin jokaisessa kohdassa lukisi "osta jostakin".

Olin vähän hämmästynyt, kun 200-sivuinen ohje ei alkanutkaan osaluettelolla, jollaisiin olen puutyöhankkeissa tottunut. Hankalaa, koska nyt en osaa arvioida, miten paljon rahaa ohjeen mukaisen triken osiin menisi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jajångå kirjoitti:

Olin vähän hämmästynyt, kun 200-sivuinen ohje ei alkanutkaan osaluettelolla, jollaisiin olen puutyöhankkeissa tottunut. Hankalaa, koska nyt en osaa arvioida, miten paljon rahaa ohjeen mukaisen triken osiin menisi.

Minkä triken ohjeet muuten tilasit?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

jviirret kirjoitti:

Minkä triken ohjeet muuten tilasit?
Jukka

Aurora (delta). No jaa, ostin myös Warrior-ohjeen (nuijapää), kun sekin maksoi 15€. Mutta ei tuo vielä mitään, nyt on Atomic Zombiella päällä joulutarjous 10 ohjetta 50€:lla. Mutta eivät taida AZ:n ohjeet sopia minulle.

Hinnoista muuten... Esim. BikeShop http://www.bikeshop.fi näyttää myyvän BMX-pyöriä noin hintaan 300€/kpl. Kun ostaa niitä kaksi, niin saa neljä pyörää renkaineen ja kaksi jarrua, ainakin, 600€:llä. Jos ajatellaan, että valmis-trike maksaa 2000€, niin jäljellä on siis 1399€ kulutettavaksi omavalmisteiseen. Mihin se menee?

Valmis-trike voi tietysti kestää polkuretken vaikka Durbaniin ja takaisin (noin 31000km), kun siinä on hienot ja kalliit komponentit. Mutta ei semmoisesta ole meidän perheessä kysymys.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jajångå kirjoitti:

Aurora (delta). No jaa, ostin myös Warrior-ohjeen (nuijapää), kun sekin maksoi 15€. Mutta ei tuo vielä mitään, nyt on Atomic Zombiella päällä joulutarjous 10 ohjetta 50€:lla. Mutta eivät taida AZ:n ohjeet sopia minulle.

Hinnoista muuten... Esim. BikeShop http://www.bikeshop.fi näyttää myyvän BMX-pyöriä noin hintaan 300€/kpl. Kun ostaa niitä kaksi, niin saa neljä pyörää renkaineen ja kaksi jarrua, ainakin, 600€:llä. Jos ajatellaan, että valmis-trike maksaa 2000€, niin jäljellä on siis 1399€ kulutettavaksi omavalmisteiseen. Mihin se menee?

Valmis-trike voi tietysti kestää polkuretken vaikka Durbaniin ja takaisin (noin 31000km), kun siinä on hienot ja kalliit komponentit. Mutta ei semmoisesta ole meidän perheessä kysymys.

Mun mielipide on että tekee joko ns. romupyöristä tai sitten tilaa netistä kohtuu hyvät osat. Ne 300e pyörät mitä mulla on sattunu kohdalle on suunnilleen yhtä hyviä ku kaatopaikkalavalta otetut :roll:

Oon nyt kahteen omavalmisteeseen tilannut osat netistä, noin 600 eurolla pääsee 2 pyöräsessä. Kiekot tais maksaa tuosta 150e.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jajångå kirjoitti:

Hinnoista muuten... Esim. BikeShop http://www.bikeshop.fi näyttää myyvän BMX-pyöriä noin hintaan 300€/kpl. Kun ostaa niitä kaksi, niin saa neljä pyörää renkaineen ja kaksi jarrua, ainakin, 600€:llä. Jos ajatellaan, että valmis-trike maksaa 2000€, niin jäljellä on siis 1399€ kulutettavaksi omavalmisteiseen. Mihin se menee?

Riippuu ihan siitä minkälaiseen lopputulokseen pyrit. Jos otetaan tämä ohje:

Kuva

Tuosta kun karsitaan vaihteet, jousitus ja hyväksytään pelkkä etujarru niin et noiden BMX osien lisäksi tarvi kuin terästä, laakereita, pari palloniveltä ohjausvarteen ja vaneria penkkiin.
Sitten jos trikelle asetetaan jotakin paino vaatimuksia, kuitupenkki, riittävä vaihdeskaala, kunnolliset levyjarrut ja toimiva jousitus niin alkaa hinta pompsahtelemaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin