Hei, me hitsataan!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vetu kirjoitti:

Halpa MIG/MAG hitsauskone.
Ostin keväällä 180A koneen 200 eurolla. Se on IKH:n maahantuoma. Sitä myy esim. työkaluässät.
Epäilin toimivuutta ja kestävyyttä, mutta kone on pelittänyt hyvin harrastajan tarpeet.
Olen hitsannut vasta täytelangalla, koska en ole hankkinut kaasuvarusteita.
Hitsausjälki on ihan kohtuullista. Haittapuolena on kova savunmuodostus.

Joo, kattelin itekin IKH:n (/Kärkkäisen) tarjontaan, TIG-puolella. Tuolla samalla budjetilla saa DC-TIG:n. Siihen joutuu hankkimaan lisäksi suojakaasuvarustuksen joka maksaa 100-150 €. Siis saman kuin MIG-koneeseen jos ydintäytelanka ei kelpaa.

Päädyin 10x ohjehintaseen Wallius AC/DC TIG-vekottimeen kun jos kerran investoi niin laitetaan kerralla värkki jolla voi hitsata CrMo:a, rosteria ja alumiinia. Ja vain rosterista ei vielä ole tehty mitään, kohta on kun jenkkiin paskartelen siitä uudet pakosarjat.

Mutta nuo halvat MIG tai TIG -laitteet vaikuttaa nykyään ihan asiallisilta. Niistä puuttunee kalliimpien hienosäädöt jotka on sitten paikattava omalla osaamisella (säädöt sekä hitsaustapa).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja KlausS »

PW kirjoitti:

Niin tuossa Sakarin yks kuvakansio - saa vähän näkymää mitä puusta voi tehdä kun osaa http://www.flickr.com/photos/saholm/ :D Toki tää nyt on kaukana otsikossa mainitusta hitsauksesta.

Petri

Sakarin kuvakansion johdosta poikkean hetkisen aiheesta ja osaltani pahoittelen, ettei näille puunojakeille ole myönnetty design vuoden pääpalkintoa. :D Ovat meinaan sen verran hyvin tehty, että silmät näissä lepää.
Ilmeisesti Jouta-mallinen trike taipuu myös hyvin puurakenteeseen. Esimerkkinä tulee mieleen jo aiemmin täällä mainittu Mosquito Zero (http://www.mosquito-velomobiles.com/index.htm).

Itselleni on myös Atomic Zombien piirustukset tuttuja. Ensimmäistä nojakkia harkitessani tutustuin myös sivuston sinänsä hyviin piirustuksiin, mutta muistaen ne hitsaussaumat joita olen joskus räkinyt puikolla, niin päädyin valmiiseen pyörään. Näistä Atomic Zombien piirustuksista jäi kuitenkin sellainen kipinä, että voisin ilmoittautua kansalaisopiston metallityökurssille ja värkätä siellä itselleni off-road nojakin.

Nojanalle kirjoitti:

Lähtisin kokeileen bampua ja sen laminointia . :wink:

Huomasin, ettei Nojanallen ehdotus bambusta ja sen laminoimisesta ollut pelkä heitto, vaan kyseisestä materiaalista tehdään laatupyöriä. Ajatusta voisi kait soveltaa siten, että laminoidaan rautakaupan akryyliputkia?

-Klasu-

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Bambu on hyvä materiaali . Yksi mahdollisuus on ostaa bambu parkettia ja sahailla siittä näitä viiluja. Jossain oli filmi jossa oli tehty kolmipyöränen . Liitokset oli laminoitu hiilarilla ristikkäisillä siroksilla. :wink:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja irakas »

KlausS kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin tuossa Sakarin yks kuvakansio - saa vähän näkymää mitä puusta voi tehdä kun osaa http://www.flickr.com/photos/saholm/ :D Toki tää nyt on kaukana otsikossa mainitusta hitsauksesta.

Petri

Sakarin kuvakansion johdosta poikkean hetkisen aiheesta ja osaltani pahoittelen, ettei näille puunojakeille ole myönnetty design vuoden pääpalkintoa. :D Ovat meinaan sen verran hyvin tehty, että silmät näissä lepää.
Ilmeisesti Jouta-mallinen trike taipuu myös hyvin puurakenteeseen. Esimerkkinä tulee mieleen jo aiemmin täällä mainittu Mosquito Zero (http://www.mosquito-velomobiles.com/index.htm).

Oi, kiitos ja kumarrus! :mrgreen:

Kuvia löytyy lisää osoitteesta: http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/page8/

Tein puurakenteisia nojakkeja niin kauan kuin sain vihjeen, että kansalaisopistolla pääsee hitsaamaan.

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa. SH2:han on sellainen:

ZIPHY 3.jpg
ZIPHY 3.jpg (65.11 KiB) Katsottu 3292 kertaa

Jos nyt ryhtyisin tekemään puurakenteista trikeä, kokeilisin etupäästään Cruzbike-tyyppistä delttaa. Siitä saisi lyhyen ja taakse saisi tilavan tavarasäilön.

Niin, se olisi rakenteeltaan tuon kuvan taustalla olevan Eskon Hipparionin tapainen paitsi, että ohjausakseli olisi normaalipaikallaan etupyörän yläpuolella.

Nojanalle kirjoitti:

Lähtisin kokeileen bampua ja sen laminointia . :wink:

KlausS kirjoitti:

Huomasin, ettei Nojanallen ehdotus bambusta ja sen laminoimisesta ollut pelkä heitto, vaan kyseisestä materiaalista tehdään laatupyöriä. Ajatusta voisi kait soveltaa siten, että laminoidaan rautakaupan akryyliputkia?

-Klasu-

Kyllä bampu on kevyt ja luja materiaali, mutta liitokset vaativat paljon ylimääräsitä työtä. Jos omaisi Nojanallen kärsivällisyyden voisi bampusta tehdä mitä vaan. 8)

Sakari

Lainaukset korjattu : MSK

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Mutta nuo halvat MIG tai TIG -laitteet vaikuttaa nykyään ihan asiallisilta. Niistä puuttunee kalliimpien hienosäädöt jotka on sitten paikattava omalla osaamisella (säädöt sekä hitsaustapa).

Luulen että suurimman eron huomaat jos joskus joudut konetta korjaamaan. Esab, Kemppi yms. pitkän linjan valmistajien koneisiin saa varmaan vanhanakin paremmin varaosia. Itse len omaan virolaiseen miggiin joutunut vaihtamaan pienjännite muuntajan ja hitsausvirta tasasuuntaajan. Kumpaakaanhan ei tietenkään saanut alkuperäisenä mistään, vaan piti soveltaa teksisiltä arvoilta sopivia osia sisään.

Jos puusta alkaisin tekemään nii tässä olisi esikuva:

Kuva

http://www.flickr.com/photos/thegokart/

Tuo on toki lasten mitoilla ja monta huonoa teknistä ratkaisuakin löytyy. Mutta suurempana ja kolmipyöräisen, yhdellä etupyörällä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

vetu kirjoitti:

Halpa MIG/MAG hitsauskone.
Ostin keväällä 180A koneen 200 eurolla. Se on IKH:n maahantuoma. Sitä myy esim. työkaluässät.
Epäilin toimivuutta ja kestävyyttä, mutta kone on pelittänyt hyvin harrastajan tarpeet.
Olen hitsannut vasta täytelangalla, koska en ole hankkinut kaasuvarusteita.
Hitsausjälki on ihan kohtuullista. Haittapuolena on kova savunmuodostus.

Vesa

Kiitos vihjeestä. Mainitsemasi savunmuodostus on kyllä vakava haitta. Pikkuverstaani ilmanvaihto ei ole mitään teollisuuslaatua. Kesällä saisi ikkunoilla läpivedon, mutta silloinhan pitäisi jo päästä tien päälle.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Jajångå kirjoitti:
vetu kirjoitti:

Halpa MIG/MAG hitsauskone.
Ostin keväällä 180A koneen 200 eurolla. Se on IKH:n maahantuoma. Sitä myy esim. työkaluässät.
Epäilin toimivuutta ja kestävyyttä, mutta kone on pelittänyt hyvin harrastajan tarpeet.
Olen hitsannut vasta täytelangalla, koska en ole hankkinut kaasuvarusteita.
Hitsausjälki on ihan kohtuullista. Haittapuolena on kova savunmuodostus.

Vesa

Kiitos vihjeestä. Mainitsemasi savunmuodostus on kyllä vakava haitta. Pikkuverstaani ilmanvaihto ei ole mitään teollisuuslaatua. Kesällä saisi ikkunoilla läpivedon, mutta silloinhan pitäisi jo päästä tien päälle.

Niin, eiks se johdu nimenomaan tuosta täytelangasta - runsaampi käry ? Käryäähän muukin hitsaus - pitäs olla kunnon tuuletus. Mie hitsaan puikoilla pihalla - tuuli vie käryt. Kaasua käytettäessä kait tuo tuuli haittaa hitsausta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jajångå kirjoitti:
vetu kirjoitti:

Haittapuolena on kova savunmuodostus.

Mainitsemasi savunmuodostus on kyllä vakava haitta. Pikkuverstaani ilmanvaihto ei ole mitään teollisuuslaatua.

Se on haitta aina hitsatessa. Eihän siihen kuole, eikä edes sairastu vakavasti jos ei sinkittyjä putkia hitsaa, mutta inhottavaa on. Ei huvita talvella hitsata kuin pakon edessä. Kesällä pidän autotallin pariovia auki hitsatessa/hioessa niin ilma pysyy inhimillisenä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

irakas kirjoitti:

Jos nyt ryhtyisin tekemään puurakenteista trikeä, kokeilisin etupäästään Cruzbike-tyyppistä delttaa. Siitä saisi lyhyen ja taakse saisi tilavan tavarasäilön.

Niin, se olisi rakenteeltaan tuon kuvan taustalla olevan Eskon Hipparionin tapainen paitsi, että ohjausakseli olisi normaalipaikallaan etupyörän yläpuolella.

Cruzbikea en tunne, mutta Hipparion on minusta tyylikkäimpiä näkemiäni. Ja rakentajan ajamat kymmenettuhannet kilometrit todistanevat nekin jotakin. Mutta piirustuksia ei taida olla saatavilla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4801
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä sulle hyvä pätkä alottamiselle. :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jajångå kirjoitti:

Mutta piirustuksia ei taida olla saatavilla.

Ei kai kukaan rakenna nojapyörää 1:1 jonkun piirrustuksien mukaan :shock: Yleensä sovelletaan enempi tai vähempi tarjolla olevien materiaalien, osien ja työkalujen sanelemaan suuntaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja PW »

Jajångå kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jos nyt ryhtyisin tekemään puurakenteista trikeä, kokeilisin etupäästään Cruzbike-tyyppistä delttaa. Siitä saisi lyhyen ja taakse saisi tilavan tavarasäilön.

Niin, se olisi rakenteeltaan tuon kuvan taustalla olevan Eskon Hipparionin tapainen paitsi, että ohjausakseli olisi normaalipaikallaan etupyörän yläpuolella.

Cruzbikea en tunne, mutta Hipparion on minusta tyylikkäimpiä näkemiäni. Ja rakentajan ajamat kymmenettuhannet kilometrit todistanevat nekin jotakin. Mutta piirustuksia ei taida olla saatavilla.

Eskon sivuilla tommonen piirrustus ja paljon tekstiä http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Hipsu3sivukuva.jpg kai tuota saa käyttää kun on nettiin kerran laitettu. Tuosta kun soveltaa omiin mittoihin niin jotakin ajettavaa pitäs syntyy - rungonkin voi tehdä mistä materiaalista eniten tykkää.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KlausS kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Jouta-mallisen deltan tekemisestä minun mielestä kannattaa luopua heti kättelyssä. Se on osoittautunut sekä tehdas- että kotitekoisena vaaralliseksi suuremmissa nopeuksissa.

Olisin voinut laittaa tämän viestin toiselle osastolle, mutta Sakarin kommentti sattui sen verran sopivasti, että on aivan pakko poiketa asiasta. Onko Jouta –mallisissa pyörissä jokin perusteellinen suunnitteluvika, mikä liittyy esim. niiden geometriaan?

Sakari kiteytti sen tuohon aika hyvin. Pyörä on käytännössä takapyöräohjattava, ketterä ja näppärä normaali pyöräilynopeuksissa, mutta kovemmassa vauhdissa pyrkii kääntymään enempi kuin kuski haluaa ja siitä syystä saattaa kipata nurin äkkiarvaamatta. Täällä pohjanmaalla varmaan toimisi, mutta Jyväskylässä jossa 60km/h nopeudet alamäissä ovat arkipäivää ei ole kovin suositeltava rakenne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jajångå
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 10:18

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Jajångå »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä sulle hyvä pätkä alottamiselle. :wink:

Kiitos vihjeestä. Osaatko vielä selittää yhtä asiaa? Olen ymmärtänyt, että soldering tarkoittaa juottamista ja welding hitsaamista. Mutta mitä tarkoittaa brazing? Pärjäisikö sillä teräksen kanssa? Jos pärjää, niin minkälaisia laitteita tarvitaan?

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Hei, me hitsataan!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ketjua siivottu. pyytäisin käyttäjiltä hieman itsehillintää ja oma aloitteellisuutta aloittaa uusikeskustelu uudesta aiheesta.
Keskustelu takaohjauksesta siirretty olemassa olevaan ketjuun.

Jajångå kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että soldering tarkoittaa juottamista ja welding hitsaamista. Mutta mitä tarkoittaa brazing? Pärjäisikö sillä teräksen kanssa? Jos pärjää, niin minkälaisia laitteita tarvitaan?

Se brazing yleensä viittaa messingillä juottamiseen ja ainakin ameriikan poijat on sitä nojakkien kanssa harrastanee menestyneesti.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin